De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 07:33

Ohh...zo'n overloopje onderin is niet zo ingewikkeld....gat boren en een kurk erin :D

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 07:45

Het worteldoek werkt ook ontzettend goed om vocht vast te houden :j heb ik over de aardbeienplantjes heen, en die grond eronder is bijna altijd vochtig, zelfs als het een tijd droog is geweest!

Vandaag ga ik mijn kas leegmaken, de aardappelzakken naar buiten, en dan alle paprika en tomaat en pepers de kas in :D

De radijsjes beginnen al uit te komen :) doen jullie die uitdunnen, en hoe ver horen ze uit elkaar te staan? Heb het pakje niet meer waar het op stond :o

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 07:53

Annemiek, vocht wat normaal verdampt wordt tegen gehouden door het doek, en slaat weer neer op de grond.
Simpele manier van de grond vochtig houden.

Heb even de reacties op die aardbeienbuis gelezen.
De drainage etc zou me wel lukken.
Maar hoe vul je zo'n ding met aardbeien?
Ze hebben uitlopers boven de grond toch, dus je kan niet die buis vol stoppen met aarde en dan her en der een plantje ertussen mikken toch, dan worden ze ook verplet lijkt mij?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 07:55

8nnemiek schreef:
De radijsjes beginnen al uit te komen :) doen jullie die uitdunnen, en hoe ver horen ze uit elkaar te staan? Heb het pakje niet meer waar het op stond :o

Mijn radijs groeit op de composthoop. Als ik met mensen rondloop, trek ik er wat uit en geef ze te eten. Dat is voor mij al uitdunnen. :+ Ik moet wél de pastinaak uitdunnen, dat staat elkaar erg te verdringen. Ik kijk welke het grootste of dikste is en de ander gaat er dan uit.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 08:01

_CS_ schreef:
Annemiek, vocht wat normaal verdampt wordt tegen gehouden door het doek, en slaat weer neer op de grond.

Ze hebben uitlopers boven de grond toch, dus je kan niet die buis vol stoppen met aarde en dan her en der een plantje ertussen mikken toch, dan worden ze ook verplet lijkt mij?

Zorgen dat het groen net naar buiten piept uit de buis. Het wortelgedeelte hou je binnen de buis.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 08:15

_CS_ schreef:

Mijn opa had volgens mij iets grotere gaten. De buis stond gewoon in zijn tuin, dus denk dat overtollig water de grond in liep. Hij drukte de aardbeien gewoon in de gaten volgens mij. Als ze wortelen zitten ze wel vast denk ik (of eerst ff vastzetten met een krammetje). Hij gooide er ook een net overheen als ze bijna rijp waren voor de vogels en de aardbeien blijven zandvrij.

Vriest het nog snachts? Mijn thermometer hangt nu al even in de zon, en geeft nu 20 graden aan :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 08:34

Ok, weet genoeg, kijken of ik zoiets in elkaar kan knutselen.

Hier heeft het vannacht wel gevroren, kon ik zien aan de ruiten van de auto's.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 08:50

Ik kan uit ervaring (met mijn pyramidetoren) zeggen dat het niet de onderste plantjes zijn die water te kort komen :n. Het is juist moeilijk om het bovenste vochtig genoeg te houden, al het water zakt naar beneden.
Ik heb dat opgelost door hydrokorrels door de aarde te mengen, zit trouwens ook in mijn gewone bakken. En dat scheelt best wel een stuk.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 09:00

Dat is ook een slim idee, Lalidan! Desnoods doe je in het midden allemaal van die korrels (ik heb ze onder het huis, en schep daar regelmatig een emmer uit, haha, merk je niks van!)

Ik heb bijna in elke bloempot, binnen en buiten, van die korrels. De potten zijn daardoor ook minder zwaar.

Heb de tomaten al weer buiten staan, zal eens fotootjes laten zien:

De tomaten even buiten:
Afbeelding

De vensterbank boven, plantjes zijn zozo nu, heb ze nu allemaal "bloot", dus de deksel er af, kijken of dat beter wil:
Afbeelding

Mijn bloemenrek op het terras:
Afbeelding
In deze potjes wil ik kruiden zetten, maar durf dat nu nog niet, dus hangen ze er leeg. Gisteren de potjes opgehangen want ik was de schuur aan het opruimen om plek te maken voor de tomaten :)

Ben wel blij met manlief. We hadden in de hoek van de tuin een struik staan die het niet goed deed. Deze hebben we voor de winter al helemaal terug gesnoeid met het idee dat hij dan wel dood zou gaan. Niet dus! Maar manlief heeft hem er gisteren uitgespit. Hebben nu een stuk van 1m bij 2m vrij. Ik ga daar wat planten neerzetten, dus krijg nu een inimini moestuin :D

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 09:11

Teigetje008 schreef:
Over aardbeien gesproken. Ik zag gisteren iets heel grappigs:

Er stond een paal in de tuin, met daaraan rondom bloempotten (met van die ronde metalen hangers). De potten hingen in een spiraal naar beneden. Was best een leuk gezicht en daar zouden prima aardbeien in kunnen denk ik!

Mijn opa had vroeger een paar hele grote plastic buizen reachtop in de tuin staan. Denk een doorsnee van 50 cm. Daar had hij dan allemaal gaten in en daar had hij de aardbeien in. Plukt ook gemakkelijk, want je hoeft niet te bukken...

Als trouwe meelezer wil ik hier toch even op reageren.
Dit hadden wij in de tuin van ons vorige huis ook gedaan, alleen wel om te voorkomen dat mijn zoon toe aan de aardbeien zate. groen of rood dat maakte toen niet uit
Links op de foto Buizen zij bruin gemaakt
Afbeelding

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 09:41

Wat een leuke tuintjes!
Haha jou vensterbank staat flink vol teigetje. Ik moet binnen helaas alles bedekt hebben anders graven de katten het uit :(.

Ik hoor hier mensen over komkommers. hoeveel ruimte hebben die nodig en smaakt dat een beetje? lijkt me namelijk nogal lastig om te kweken zelf?

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 09:54

leonie87 schreef:
Wat een leuke tuintjes!
Haha jou vensterbank staat flink vol teigetje. Ik moet binnen helaas alles bedekt hebben anders graven de katten het uit :(.

Ik hoor hier mensen over komkommers. hoeveel ruimte hebben die nodig en smaakt dat een beetje? lijkt me namelijk nogal lastig om te kweken zelf?

Veel! Denk maar richting pompoen. Zeker 2 m2 per plant...

Heb wel 2 katten, maar de deur zit dicht :)

Ja, zoiets bedoelde ik hotchocolat!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:11

En wat levert 1 plant op? En kan ik die nu nog planten? Kan dat ding buiten staan?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:54

Teigetje, zoiets had ik ook in gedachten, gaas tegen de muur en dan bakjes eraan van de action.
Zoiets staat nu ook bij de intratuin, 30 eurootjes haha.
Vond dat veel te prijzig.

Heeft komkommer zoveel ruimte nodig ja?
Blij dat niet alles gelukt is dan!

Dat met die aardbeien lijkt mij ook leuk vanwege het feit dat mijn kater graag aardbeienplantjes aanvalt, dan kan die er niet bij.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:07

Ja, dat was wel wat ik tenminste altijd dacht :-)

http://www.moestuintips.nl/groenten/vru ... kommer.php
Hier wat meer info over de komkommer. Je kan natuurlijk ook kijken voor de minikomkomer...
Minimale plantafstand is 80 tot 100 cm, dus ze worden wel groot.

_CS_ Dit gaas hebben we er al hangen sinds we de tuin opgeknapt hebben. Deze rekken waren errug prijzig want ze zijn van hardhout, maar de veranda die er onder ligt is dat ook, vandaar die keuze.
De potjes waren 1€ bij de action en ik vind ze erg leuk om voor die prijs eens te proberen. Zat te denken dat daar ook prima aardbeien in zouden kunnen...maar heb ook nog kruiden staan, dus die gaan er in ieder geval in.
En heb gisteren al 1 potje voor de grap gevuld met bloemenzaad (van 3 jaar oud, dus geen idee of die het nog doen). Heb ik toch nog bloemetjes aan de wand :D

edit: oh ja, ik heb hetzelfde soort rek ook aan de schutting achter, maar dat was gewoon een stuk los rek zeg maar, die was echt veel goedkoper en ook leuk om neer te hangen! En in de voortuin heb ik deze rekken horizontaal als tussenhek tussen de tuin van de buren en ons. Ik ga daar dit jaar peulen tegenaan planten.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:11

Ik had zoiets eerst in gedachten voor de aardbeien.
Maar dacht dat de potjes te klein waren, dat ze zich niet goed genoeg konden ontwikkelen.
Ze zijn niet zo heel groot toch.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:18

Ik denk doorsnee 12 cm en 10 cm hoog? Geen idee of aardbeien daar in passen, maar denk het wel? Heb geen verstand van aardbeien, haha

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:26

Zo'n aardbeitoren is dus nog niet zo handig blijkt wel.

Hoe hebben jullie je kruiden? Ik heb een hele rits zaden en ik wil natuurlijk zo lang mogelijk genieten van die kruiden, maar mijn ervaring is dat ze in de vensterbank nooit zo lang leven, maar buiten gaan ze tegen de winter zowieso dood?
Hoe kan ik ze het beste houden?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:31

Is dat voor kruiden wel ruim genoeg dan? Is wel heel leuk! :)

Maar de meeste kruiden moet je zeker eerst drogen, of kun je bij wijze van spreken als je gaat koken, even met een bordje en schaar naar buiten lopen en wat kruiden oogsten van je rek en direct in het eten verwerken :D

Heb me nog steeds niet echt in kruiden verdiept, te druk bezig met de zaak en met het opbouwen van de moestuin.

Alle klimrekken zijn nu klaar. Nu de frambozen / aardbeienstrook nog een stukje verlengen.
Zit te twijfelen of ik daarnaast een druif of een braam zal zetten....

We hebben ook nog een stukje in het verlengde van de stal, langs het afritje het terras op.
Dat is 3 meter lang en daar wil ik ook nog graag een scherm neerzetten met iets van fruit er langs.
Moet wel in een bak staan bovenop de bestrating en vrij smal blijven zodat de afrit niet nog smaller wordt.... Zit hier ook te denken aan druif of braam, of nog iets anders....maar weet niet wat nu handig is daar.

Staat heel vol op het zuiden, zonder belemmering, dus krijgt erg veel zon.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:41

Wat bedoel je ruim genoeg? Die potjes aan dat rek hierboven?
Het lijkt mij aardig krap...

Kruiden hoef je niet te drogen hoor, gewoon met de schaar in de tuin en direkt in de pan, dan heb je veel meer smaak dan van gedroogd spul.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:47

Ja, die potjes? Dat kleine beetje info dat ik over kruiden gelezen heb daarvan heb ik de indruk gekregen dat ze toch best wel wat ruimte nodig hebben. En dat (sommigen tenminste) blijkbaar echt gedroogd moeten worden voordat je ze gebruikt.

Maar is maar net een beetje info dat ik her en der tegenkwam, heb me er niet echt in verdiept dus kan best zijn dat ik nu nog een hele verkeerde indruk ervan heb gekregen met alleen een topje van de ijsberg zeg maar :P

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:36

heb even nagekeken, de potjes zijn 15 cm hoog, en doorsnee 12.

Sommige kruiden zullen daar idd niet in passen, maar ik heb het over bieslook, peterselie, munt en basilicum. Dat zijn de kruiden die je ook in de winkel kant en klaar in nog kleinere potjes koopt, dus ging er van uit dat dat wel zou passen...Wilde juist de munt hierin, want die schijnt nogal te woekeren.

Basilicum, bieslook en peterselie kun je ook prima invriezen en hoef je niet per se te drogen. Deze kan je ook ongedroogd in je eten gebruiken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 14:02

pmarena schreef:
Ja, die potjes? Dat kleine beetje info dat ik over kruiden gelezen heb daarvan heb ik de indruk gekregen dat ze toch best wel wat ruimte nodig hebben. En dat (sommigen tenminste) blijkbaar echt gedroogd moeten worden voordat je ze gebruikt.

Maar is maar net een beetje info dat ik her en der tegenkwam, heb me er niet echt in verdiept dus kan best zijn dat ik nu nog een hele verkeerde indruk ervan heb gekregen met alleen een topje van de ijsberg zeg maar :P

meeste kruiden kun je gewoon invriezen zonder te drogen, even op een dienblaadje de vriezer in en als ze bevroren zijn in een zakje of bakje kiepen en gaan .
dat eerst los vriezen is trouwens puur om het lekker makkelijk doseerbaar te houden .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 14:04

Ja dat las ik dus ergens, maar daar werd het gebracht alsof het eerst drogen / invriezen dus echt een must was voordat je het ging gebruiken....dus dat vers van de plant niet de bedoeling was :)

Weet niet meer om welk(e) kruid(en) dat precies ging overigens hoor, heb zoveel info onder ogen gehad %)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:30

hihi, ken het , info overload :D

maar ik gebruik hier alles gewoon zo van de plant af hoor... leef nog steeds ;)
heb net de rattenstaartjes overgepoot, had ene handje zaad in een bak gemikt, besluiten ze allemaal boven te komen, mafkezen.
dus inmiddels drie potten met en drie plantjes tussen de rucola gezet :+
en de enige planten die nog binnen op de vensterbank staan zijn de aubergines en de watermeloen, de rest staat al in de kas , wat een ruimte opeens ;)