Ziet er goed uit! Heb je die merenque in de oven gebruind?
Mijn broer heeft zaterdag een afscheidsfeest omdat hij naar Canada gaat emigreren, en ik wilde hapjes maken..maar wat is nou typisch Canadees? Niets volgens mij.
Ik wilde cake maken maar onze oven heeft het begeven
_Mara_
Geplaatst: 03-07-13 10:07
@SF: ja de merengue was in de oven gebruind. Maar volgende keer doe ik de oventemperatuur een stuk lager en laat ik hem er langer in. Al ben ik dan ook weer bang dat de cupcake veel te gaar wordt. Misschien de topping apart bakken en er later opzetten.
En typisch canadees? Ik kan echt NIKS verzinnen. Ahornsiroop, is dat niet canadees?
@Stephanie: dat is balen!
Ik heb net de laatste spullen gehaald voor de taart, over een half uurtje ga ik beginnen. Ik ga eerst een laag proefdraaien, kijken hoeveel beslag ik nodig ben, hoe hoog die wordt en hoe lang die moet. Maar eerst 6/7 minuten met mijn handmixertje het biscuit opmixen. Had ik maar een Kitchenaid.
Hoe hoog maken jullie nou eigenlijk je taart? Ik heb een biscuit gebakken maar eigenlijk is hij net te laag om er een mooie broderie rand langs te maken. En hij is weer niet mooi vlak bovenop maar hij loopt rond. Misschien moet ik er nog wel een bakken en van twee biscuits een taart maken. Hij is nu aan de rand 5 cm
SpikkelFire
Geplaatst: 03-07-13 11:11
Die van mij worden ook nooit zo hoog, maar ik heb ook lage springvormen. En het ligt ook aan mijn oven denk ik. Je kan de biscuits recht snijden en dan 2 losse op elkaar doen, dan heb je een mooie hoge.
@Mara; haha ja ik geef iedereen gewoon een schaaltje ahornsiroop. Misschien ga ik een strawberry cheesecake maken, dat is wel Amerikaans. En Canada ligt ernaast dus ik vind dat hetzelfde.
Ik heb de keukenmachine maar weer aangezet en de oven voorgewarmd. Straks nummer twee erin. Mijn vorm is geen springvorm maar zo'n rond vast blik en wel bijna 10cm hoog maar daar komt hij dus niet bovenuit.
Ik weet welke je bedoeld, die zijn wel fijn volgens mij. Maar misschien meer beslag erin doen? Anders zou ik het ook niet weten..
nientje78
Geplaatst: 03-07-13 11:47
och..stephanie, dat is balen
Die cupcakes zien er goed uit, ben ook benieuwd naar je rainbow taart
Ik heb ook weer zin om wat te maken. Heb nu eieren,dus ga nog aan de whoopies. Over een maand sowieso weer een taart voor mijn dochters verjaardag en voor de dochter van een vriendin. Schoonzus uitgerekend,dus nog een geboortetaartje. En daarna schoonmoeder jarig en die wilde ook maar dolgraag een taart van mij
Succes met de regenboogtaart, Mara. Ik ben benieuwd
Ik doe een poging tot macarons bakken. Ze liggen nu te drogen, ik hoop maar dat ze goed uit de oven komen straks. En dan nog een lekkere vulling bedenken! Ik heb voor het eerst geprobeerd Italiaanse meringue te maken, maar ik heb geen thermometer om de temperatuur van de suiker in de gaten te houden, dus heb het puur op de gok gedaan...
FuGeLiCu
Geplaatst: 03-07-13 12:43
@ Mara: de muffins vielen zeker in de smaak! Ben pas volgende maand jarig. De mensen die dan geen vakantie hebben en ook nog werken vroegen al of ik dan nog een keer iets ging maken, haha! We zullen zien! Jou baksel ziet er ook heerlijk uit! Misschien is het idd een idee om het volgende keer apart te bakken en dan aan elkaar te zetten met glazuur oid. Maar dan loop je wel het risico dat het niet zo mooi op elkaar past. (cakeje te bol van boven en merengue te plat van onderen)
@ Laurabram, het ligt er denk ik aan wat voor taart je er mee wilt maken. Vlaaien zijn meestal zo hoog als jou biscuit nu, je zou er dus wat tussen en over kunnen doen, dan heb je een lage taart. Maar als je een taart wilt vergelijkbaar met de slagroom of mokka taarten, dan heb je denk ik wel 2x biscuit nodig en dan daar wat tussen doen.
Wij nemen het weer op vanavond, zondag terugkijken (en dan inhouden dat ik niet zelf 's middags ook weer wat ga bakken, want dat is nu steeds het gevolg als ik gekeken heb, haha!)
_Mara_
Geplaatst: 03-07-13 12:46
Tot nu toe gaat het goed met de taart! Maar de biscuits waren ook niet de moeilijkste opgave, dat afsmeren met botercréme, daar knijp ik hem voor.
@LB: ja dat met hoge biscuits werken is ook nog niet mijn ding, echt mooi de lucht ingaan doen die dingen nog niet. Misschien kan je in het taarten decoreren topic eens om wat tips vragen? Die werken volgens mij bijna alleen maar met biscuits.
@SF: een schaaltje ahornsiroop, hmm nee. Maar wordt dat ook niet altijd gebruikt in pecanpie? Ze noemen dat wel traditioneel Amerikaans maar door er Canadese ahornsiroop doorheen te doen vind ik het ook wel een canadese taart.
Ziet er weer heerlijk uit Mara! En ben benieuwd of het gaat lukken vandaag Typisch Canadees? Geen idee Ik heb een keer een bescuit gemaakt en die werd ook niet hoog, maar 2 maken er recht snijden is idd een goed idee! Ga ik volgende keer ook maar proberen
Laurabram
Geplaatst: 03-07-13 13:21
Pecan taart met ahorn siroop klinkt wel Canadees (en lekker )
De tweede biscuit staat af te koelen. Hij rees eerst heel mooi maar werd toen weer lager. Dan maar twee op elkaar doen. Nu nog even vulling verzinnen. Collega had er een met lemon curd gedaan, dat klinkt wel lekker in combinatie met die roomkaas topping.
Succes Mara. Ik ben heel benieuwd!
En ja. Vanavond weer kijken!
EkmiC
Geplaatst: 03-07-13 14:34
De macarons voor het bakken. Helaas hebben ze niet een mooi voetje gekregen tijdens het bakken. Maar ze zijn wel mooi droog. Ik heb nog beslag voor zo'n lading, dus die liggen nu te drogen. Ik laat ze dit keer maar iets langer drogen, in de hoop dat ze dan wat mooier glad worden en een mooier voetje krijgen.
Ze zijn niet geheel mislukt, dus ga ze wel lekker vullen vanavond!!
Dat heb ik nou nog nooit geprobeerd, macarons, maar het lijkt me wel leuk en ik vind ze heerlijk.
Vorige week tijdens hetbak programma ook, en dan al die kleurtjes
Miriam91
Geplaatst: 03-07-13 16:49
Ik kom even uit mijn meeleesmodus Toen ik een tijdje terug in Canada op bezoek was bij vrienden kreeg ik allerlei baksels voorgeschoteld. Vooral peanutbutter cookies, chocolatchip cookies (met grote stukjes chocola), lemon pie en inderdaad dingen met ahornsiroop Edit: als je ook hartige hapjes wil is stukjes gebakken zalm met roomkaas misschien een optie? En zoete aardappel eten ze daar ook veel, owja en maiskolven afkluiven
Niet helemaal bakken, maar voor het weekend staat voor de eerste keer arretjescake op de planning! Ben heel erg benieuwd aangezien ik nu even geen oven tot mijn beschikking heb
SpikkelFire
Geplaatst: 03-07-13 16:53
Bedankt voor de inspiratie! chocolatechipcookies maak ik wel vaker, dus dat kan ik wel doen. En voor de rest worden het veel hartige snacks, zalm met roomkaas inderdaad.
_Mara_
Geplaatst: 03-07-13 17:59
@LB: Lemoncurd! Dat moet ik ook nog even maken morgen ofzo, heb nog citroenen over en eidooiers. Denk dat dat zeker een goeie combi gaat zijn met roomkaas.
@Ekmic: wow, die macarons zien er goed uit! Ik heb me er nog nooit aangewaagd, ze lijken makkelijker dan dat ze zijn volgens mij.
@Stephanie: arretjescake, jummie! Zeker doen.
Mijn taart is gelukt! Althans, het lijkt erop dat die gelukt is, het aansnijden gebeurd pas over een paar uur, dus dan zullen we het echt weten. Maar tot die tijd ben ik trots op mezelf. Natuurlijk ben ik niet 100% tevreden, zo had het allemaal strakker gekund, had ik eigenlijk witte kleurstof moeten kopen voor de botercréme en konden de letters ook misschien iets sierlijker en meer in formaat en plaats. Maar voor een eerste keer moet ik zeggen dat het er niet verkeerd uit ziet. Morgen of vrijdag valt er een blog te verwachten met meer foto's!
De binnenkant voor het afsmeren
De buitenkant
prugelpiet
Geplaatst: 03-07-13 18:08
Die is leuk geworden!
Heeft iemand het reddende idee? mn moeder is 11 juli jarig en ik mag een taart maken, ik helemaal blij natuurlijk en alvast extra fondant in huis gehaald.
Maar... nu weet ik niet wat ik moet maken, Sowiso word ie gevuld met banketbakkers room gemeng met klopklop en jam. En eroverheen komt witte fondant, maarja, dat alleen is zo saai. Hier thuis ligt oranje fondant en icing
Iemand een idee?
Edit: floeps, zet je dit toch zomaar in het verkeerde topic
Zo aan die Canada tips heb je wel wat. Handig iemand uit de meelees modus.
Mara hij is echt leuk geworden! Wel een foto maken als hij is aangesneden hoor! Veel plezier vanavond.
Prugelpiet kun je geen vormpjes uitsteken uit de oranje fondant en die erop maken?
Ik kreeg nog wel commentaar van zoonlief. Die zei: mam, je doet toch niet dat spul van de cakejes door de taart hè! Eh dat was ik eigenlijk wel van plan schat . Onder het mom van het is mijn verjaardagstaart was ik het eigenlijk wel van plan. Het lijkt me heerlijk fris in combinatie met de marsepein.
Laurabram
Geplaatst: 04-07-13 14:52
Oké dat was een flinke bakdag.
Appeltaart (buitenkant iets te donker en kruimellaag niet goed aan elkaar, dus verdoezeld met poedersuiker ), citroen kwarktaart, boterkoek en natuurlijk een verjaardagstaart helemaal ikke.
Taart is gemaakt van biscuit gevuld met lemon curd en roomkaastopping. Die zit ook onder de marsepein laag maar volgende keer doe ik toch weer botercreme denk ik, dit is voor het mooi net iets te dun.
@LB: Wauwie, wat een taarten zeg! En dat verdoezelen van de appeltaart valt niet eens op joh, er zit toch best vaak een laag poedersuiker over appel/kruimeltaarten heen? En die biscuittaart, wauw! En de vulling klinkt ook echt hemels!
Ik bak dit weekend denk ik verder even niks, die rainbowcake heeft me uitgeput.