Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 18:52

Chocoladetaart:
120 gr pure chocolade (85% cacao)
85 gram kokosolie
3 eetlepels ahornsiroop
2 eieren
100 gram boekweit of speltmeel
20 gram cacao
100 gram amandelmeel
100 gram ongebrande hazelnoot (fijnmalen)
4-5 eetlepels bio abrikozenjam zonder toegevoegde suikers
100 ml sojaroom

70 gram chocolade smelten, kokosolie, chocola, boekweit en amandelmeel+ fijgemalen hazelnoten mengen, dan de cacao erbij. Alles in een kleine taartvorm doen en 1 uur in de oven op 160 graden. Dan de taart af laten koelen, horizontaal door de midden snijden en abrikozenjam ertussen doen. De resterende chocolade verwarmen met sojaroom en over de taart doen. Eventueel geraspte kokos of amandelen erop.

Chocola:
http://jessevandervelde.com/recept-voor ... e-snicker/

_Tien_

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 19:13

Maar pure chocola is heel anders dan rauwe chocola. Pure vind ik wel lekker :9
Lekker recept overigens :j

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 19:48

net naar de ekoplaza geweest

speltbroodje gekocht, goji bessen, gebroken lijnzaad, zak van 1 kilo ongebrande notenmix, grote zak zonnebloempitten, kokosvet mueslireepjes, zwarte bonen in blik (wil iets oosters maken) en roggebrood met zonnebloempitten

morgen groenten en fruit inslaan :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:23

heb de wrap gegeten maar ook een notenreepje vooraf had er zo'n zin in :o ga me morgen maar weer eens wegen, dat durfde ik na vorig weekend niet meer }:0

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:28

Goed bezig! Ik heb ook nog een beeeeeerg rauwe cacao, doe het wel door de yoghurt maar het smaakt wel sterk. Wil er ook wel lekker chocolade van gaan maken een keer. :D

Lekker wrap! :D Wij eten morgen weer lekker volkoren bio penne met bio gehakt en lekker veel groente. Heb ook nog wraps, wilde zeggen die voor zondag maar dan hebben we een familie etentje dus die komen volgende week wel een keer op. :D

Ik heb eigenlijk helemaal geen trek dus neem zo een broodje ipv de groenteomelet maar een gewone omelet van 1 ei erop..

Ff gegoogled, ik ken sharon fruit helemaal niet.. Waar smaakt 't naar, lijkt het op tomaat qua structuur?
Ik ben morgen lekker vrij, ook even de markt over voor fruit. Alles is op.. :=

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:03

Ohhhh Malu wat een goddelijk recept!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:20

phormicola schreef:
Mais is niet ideaal als je al gewichtsproblemen hebt. net als dat we paarden en koeien ermee vet mesten, kunnen we onszelf er ook mee vetmesten ;) Ik eet het dus echt nooit.

*\o/* *\o/* *\o/* Waar is de mais? *\o/* *\o/* *\o/*

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:43

Bedankt voor de recepten Malu! Ik heb ook die dvd's van JvdV en toegang tot de site, heb er alleen nog niet veel mee gedaan... Heb je zelf ook Lucuma poeder? Hoe smaakt dat (als je het hebt?)

Iemand hier ook bekend met Mulberries/moerbeien? Zag ze vanmiddag ook bij de tuinen liggen maar weet niet zo goed wat het met je doet/waar het voor is.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:49

Sheran schreef:
phormicola schreef:
Mais is niet ideaal als je al gewichtsproblemen hebt. net als dat we paarden en koeien ermee vet mesten, kunnen we onszelf er ook mee vetmesten ;) Ik eet het dus echt nooit.

*\o/* *\o/* *\o/* Waar is de mais? *\o/* *\o/* *\o/*

Haha _O-

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:52

ben ik weer eens een keer.
Lees overigens nog wel vaak mee, maar ben om heel eerlijk te zijn al weer een beetje richting de verkeerde kant te gaan.
Waar kan ik dicipliene kopen? Ik moet maar gewoon weekschema's hebben ofzo, vindt het echt zo moeilijk om dingen vol te houden :(

Maar goed kwam nog een leuk stukje tegen:

GRONINGEN - Oervoeding uit de Steentijd kan, vertaald naar de 21ste eeuw, een bijdrage leveren aan gezond ouder worden. Dat zegt onderzoeker Remko Kuipers van het UMCG.

Het menselijk dna is afgestemd op het voedsel, dat in de Oudheid beschikbaar was. In vergelijking met ons voedsel had oervoeding meer eiwitten en omega 3-vetzuren en minder koolhydraten en linoolzuur. Een tekort aan omega 3-vetzuren kan bijvoorbeeld leiden tot hart- en vaatziekten. Bovendien hebben pasgeboren baby's deze vetzuren nodig voor de ontwikkeling van de hersenen.

bron: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/oervoed ... eer-gezond

en hier nog wat recepten: http://www.oergezond.nu/kookboek-bestellen/recepten

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:58

mooie lijstjes voorbij zien komen :) goed voor inspiratie, zo blijf je gevarieerd eten!
morgen ga ik boodschappen doen, momenteel zijn de kasten weer redelijk leeg, en mijn vriend heeft alle amandelen opgegeten :(

Er staat een recept in de nieuwe allerhande, frambozencheesecake met een bodem van oreokoekjes :=

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:53

Salade vond ik geen succes :o
Munt was veel te sterk terwijl ik er minder in had gedaan dan in het recept stond

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 00:02

Toad schreef:
mooie lijstjes voorbij zien komen :) goed voor inspiratie, zo blijf je gevarieerd eten!
morgen ga ik boodschappen doen, momenteel zijn de kasten weer redelijk leeg, en mijn vriend heeft alle amandelen opgegeten :(

Er staat een recept in de nieuwe allerhande, frambozencheesecake met een bodem van oreokoekjes :=

Ik zag 'm. Ik geloof dat Pasen behoorlijk smullen gaat worden :=

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 09:34

Ik vind munt sowieso niet lekker alleen in moijito (of hoe je dat ook schrijft :') )

Gisteren 2 bacootjes gehad :+, maar ja weekend inluiden en een klein bakje chips, daarna niets meer, best knap :) M'n vriend heeft wel de hele chipszak leeggevroten en die baalt nu dus weer haha

O: Smoothie van biogarde, 1 uitgeperste sinaasappel, half bakje verse rode bessen, lepel chiazaad en een handje gedroogde goji bessen
T: Niets
L: Denk een geroosterd speltbroodje met huttekase en komkommer en peper en zout
T + D: we hebben verjaardag op de camping bij mijn zwager dus denk hapjes (ga me wel een beetje inhouden) en BBQ-en

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 10:10

volgende keer maak ik de quinoa salade met rucola! ben benieuwd hoe dat wordt :) denk dat dat een betere combi is voor mij, en dan maar iets van 4 of 5 blaadjes munt erin en een heel klein beetje koriander

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 10:19

er stond trouwens ook een quinoa recept in de allerhande, met zalm! zag er lekker uit, denk dat ik die binnenkort ga maken :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 10:30

allerhande stonden veel lekkere dingen in, ik bewaar de recepten in een mapje :+

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 10:37

Goedemorgenn :D

Mijn lijstje van vandaag:
Ontbijt: twee speltcrackers met biologische smeerkaas, smoothie (ja ja, ik probeer het weer :') ) van banaan, peer, sinaasappelsap, havermout en chiazaden
T: /
Lunch: stuk speltcake, stuk komkommer
T: twee rijstwafels met laagje chocolade van ekoplaza
Avondeten: biefstukje met boontjes/bloemkool/broccoli

Ben weer veilig begonnen met een smoothie, eerst maar eens eentje van fruit gemaakt. Vind hem wel lekker, maar ook heel vullend zeg, had ik niet verwacht!

Mijn vriend had zo'n zin in biefstuk, vandaar dat we dat eten. Maar ik lees eigenlijk heel gemengde dingen over biefstuk. In de ene bron staat dat het essentiele vetten zou bevatten, in de andere dat het verkeerde vetten bevat. Ik ben dus een beetje confused %) Wie weet hier wat meer over?

_Tien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 10:52

Goedemorgen :wave:

VogeltjeM, ik heb het volgende gevonden over biefstuk: http://www.coach2day.nl/online_coaching ... fstuk.html
Volgens dit stukje zitten er dus verzadigde vetten in, wat zij aanduiden als verkeerde vetten, maar verzadigde vetten heb je net zo hard nodig als onverzadigde vetten. Alleen in wat mindere mate: Van je dagelijkse vetbehoefte mag er 1 derde uit verzadigde vetten bestaan. Gewoon lekker eten dat biefstukje dus :j

Jullie hebben nu echt al goeie invloed op me :)) Ik ben net naar de markt geweest en heb daar groot ingeslagen: 3 komkommers, bak druiven, kilo kiwi's, kilo bananen, bakje aalbessen, bakje blauwe bessen, aardbeien, rode grapefruits, ananas, zakje gemengde noten en dat was het geloof ik :D

Mijn planning voor vandaag is dan ook:
O: Smoothie van een halve komkommer, 1 appel en 2 kiwi's, met een el lijnzaad en een el gepelde hennepzaden
L: 4 speltboterhammen, met aardbeien, met kipfilet en met nog iets
A: Ga ik nog even kiezen uit het receptentopic
T: Besjes, handje nootjes

We hadden het laatst over de combi koolhydraten en vet. Zou ik op mijn boterham met aardbeien dan boter moeten doen? Of juist niet?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 11:34

O: yoghurt, cranberries, chiazaden, dorset cereals, banaan en kaneel.
2 boterhammen met pindakaas en chocopasta.
L: wat rauwkost, wortels en tomaat
T: wat noten
D: bio gehakt met volkoren penne in een saus van gezeefde tomaten met courgette, champignons en paprika.

Lijstje lijkt wat karig maar ik ben vrij vandaag en heb dan echt minder trek. Heb net mijn ontbijt op en zit bomvol. Ga zo ook even fruit inslaan op de markt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 12:37

Nou, vandaag ga ik dan maar junken. Ik heb wit stokbrood gekocht met allerlei lekkere vette en slechte salades :9 En ik ga zometeen ook even twee pakken choco cruesli halen, heerlijk! Ik zit alleen te twijfelen of ik nu eens een keertje volle melk erbij pak of het gewoon mager ga houden om de schade te beperken :')

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 12:52

Jaaa ik heb eindelijk speltbrood gehaald *\o/* verder nog de speltcrackers van dr. karg en 2 vegetarische worstenbroodjes
allemaal van de natuurbakker op de markt :)

O: 2 volkoren boterhammen met osseworst
T: mandarijntje
L: 1 vegetarisch worstenbroodje
T: 1 vegetarisch worstenbroodje en wat fruit
D: zuurkoolschotel

en dan worden het denk ik nog wel wat tussendoortjes aangezien ik vannacht nachtdienst heb.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 17:09

haha eindelijk gevonden blazelover...

@Tien ik dacht dat je dat dan juist niet moest combineren. Maar dacht dat iemand anders ook zij dat de een er veel sterker op reageert als de ander . Heb vanmorgen zelf nog wel 2 botehammen(spelt/kamutbrood) gegeten met roomboter van insine sur mer (of zoiets,een plaatsje in Frankrijk en hherlijk boter) verder er dan niets op.

Mn lijstje vandaag:
O: kwark met lijn en chiazaad en havermout
T : 2 boterhammen met overheerlijke roomboter
L: 2 geklutste eieren met 150 gr groenten en kruiden
T/D: Smoothie van kwark,1 perssinasappel sinasappel-aarbeiensap en 2 el chiazaad, handje nootjes(ben rond etenstijd een vriendin voorlezen op concours)
T:? nog geen idee

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 17:12

Ben bij de vitamin store geweest, wat hebben ze toch veel daar! Heb maar weer even grote klis capsules gehaald voor mijn huid en weer nieuwe probiotica. Ze hebben er ook cacaoboter enzo maar weet nog niet zo goed wat ik daarmee moet. Misschien zelf toch eens chocola gaan maken, maarja het is wel duur! Heb nog een d-tox drankje gekocht, omdat ik vaste klant ben hoefde ik maar €1 te betalen ipv 5.95.

Mijn lijstje ongeveer vandaag:

O: halve citroen, halve limoen uitgeknepen in glas lauwwarm water
O: 30min daarna smoothie van banaan, mango, sinasappel, appel, kokos en chiazaad
M: op terras geluncht met verse jus, verse muntthee en een salade van zalm met ei en kappertjes (gezond dus!) En klein beetje brood met roomboter, mjammm!!
T: rest van mijn smoothie van vanochtend + rijstwafel met brazilian spread en alfalfa, daarna nog klein stukje 72% chocola
A: waarschijnlijk restje van gister, lasagna van zalm, venkel, geitenkaas, griekse yoghurt en wortel + misschien nog klein pizzapuntje (de rest eet pizza bij ons)

Haha lekker bezig phormi! Doet me in elk geval goed te zien dat jullie soms ook flink kunnen zondigen.

Heeft iemand trouwens verstand van dadels? Mijn moeder heeft een hele doos gekocht en ik vind ze zooooo lekker maar volgens mij hebben ze wel een enorme GI index. Of zijn ze gewoon gezond?

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 17:13

Ben trouwens nog even de dille en kamille ingelopen om eens te kijken, en wat is het toch een leuke winkel! Daar hebben ze ook erg veel om het koken makkelijker en leuker te maken. Ze verkopen er trouwens ook best wat biologische producten :)