Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:25

Hehe, ik dacht bij het bijlezen, waar ben ik nu beland in een paardentopic? Heb nog eens extra gekeken naar de naam van het topic, nee ik zat toch echt goed :D

meikemarieke schreef:
Ik heb ook nog een vraagje, ik heb nog boerenkool en prei in mn tuin staan van vorig jaar, kan ik dat gewoon laten staan of kan ik die er beter uithalen?

Haha, ik had hetzelfde nog in de moestuin tot vorige week. Ik heb alles eruit gehaald afgelopen zaterdag, boerenkool en prei zit nu in diepvries. Nu kan ik de grond gaan bewerken, dus paardenmest eronder en grond omspitten. Sommige stukken zijn al goed bemest. Dit jaar ga ik wat mestkorrels op de aarde zelf strooien heb ik me voorgenomen.

Neverhere

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:34

Boerenkool weet ik niet hoe lang dat kan staan maar prei kun je er beter deze maand uithalen anders schiet het door. Krijg je leuke bloemetjes en zaadjes die je weer kunt gebruiken voor het kweken van je volgende preiplanten ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:09

Boerenkool en prei gaan heel goed de winter over dus kun je nu eten maar dat gaat idd wel een keer schieten, prei doet dat vrij snel als het warmer wordt, hoe het met boerenkool zit weet ik niet maar lijkt me nu wel de tijd om dat op te eten :+

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:10

bedankt voor de tips :) zal het dan toch maar even uit mn tuin halen :P

rockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:16

ik lees al een tijdje mee in dit topic, maar heb nu ook eens iets te melden.
gisteren fruitboompjes en struikjes gekocht.

en maar meteen een hele hoop:
* zoete kersenboom
* zure kersenboom
* perenboom
* appelenboom
* perzikboom
* pruimenboom
* frambozenstruik
* kiwi
* rode bessen
* bosbes
* bramen
* tayberry
* witte druiven
* kruisbes
* wittebes

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:17

Heb je voor je peer en je appel wel bijpassende bestuivers gekocht? De rest is bijna altijd wel zelfbestuivend, hoewel dat niet voor alle kersen en pruimen geldt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:17

Pff, had je geld over ofzo? :+

Kun je dat allemaal wel kwijt? Zit je op een landgoed dan?
En ook een kas zo te lezen?

En ik was net tevreden met mijn enorme lap grond, geloof dat ik maar weer jaloers wordt :P

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:01

Ik heb van de week eindelijk de radijs ingezaaid... Jummie, kan niet wachten tot dat gegeten kan worden.
Volgende maand bloemetjes zaaien.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:10

Radijs :r
Had ik het eerste jaar. Mss een verkeerde soort ofzo maar gatver zeg wat waren die krengen scherp :oo :=

Even tijd voor :9k en dan de kas weer in. Wil de paarden ook nog even bekappen dus kan niet te lang l*llen hier :P

rockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:00

haha nee geen boerderij en echt geen geld te veel.
de fruitstruiken en de perzikboom komen op mijn dakterras dat is 5m op 10m groot en zuid gericht.
de boompjes komen verspreid door mijn tuin. pruimen en de kersen ( zoete en zure die elkaar bestuiven) wou ik gaan leiden tegen de schutting, dan gaan ze ook minder plaats nodig hebben.
appel zou volgens het kaartje wat eraan hing zelf bestuivend zijn ( maar of het klopt weet ik niet komt van bij de aldi België) en onze buurman heeft ook boompjes ( kersen,appel, peer en hij heeft deze geent, hopelijk kunnen deze de mijne ook bestuiven). indien het niet goed werkt, gaan de boompjes er weer uit. ook indien ze me te groot gaan worden.
heb alles behalve de appelboom, deze had ik algekocht bij de Karwei(Valkenswaard) gisteren.
fruitbomen 4.99 euro(ongeveer 1m80groot: peren, appel, pruimen, kersen, perzik)
fruitplanten 3.99 euro(ongeveer 30cm hoog en potmaat 17cm: tayberry, witte druif, bosbes, blauwe druif, kiwi)
fruitstruik 2.99 euro ( ongeveer 40cm hoog en potmaat 17cm: braam, kruisbes,wittebes,rodebes en framboos)

de prijs viel dus goed mee

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:11

Een mooi fruitig overzicht :9

Zoiets staat ook in mijn planning, heb ruimte zat!

rockie schreef:
ik lees al een tijdje mee in dit topic, maar heb nu ook eens iets te melden.
gisteren fruitboompjes en struikjes gekocht.

en maar meteen een hele hoop:
* zoete kersenboom
* zure kersenboom
* perenboom
* appelenboom
* perzikboom
* pruimenboom
* frambozenstruik
* kiwi
* rode bessen
* bosbes
* bramen
* tayberry
* witte druiven
* kruisbes
* wittebes

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:47

Gezien het af en toe nog zal gaan vriezen, wacht ik met engelengeduld op wat gunstiger weer.
Ik heb nog niets geplant of gezaaid in kweekbakjes zelfs.
Mini-komkommers ga ik proberen om later in te maken in een chutney/piccalilly en diverse kruiden nu ook eens zaadjes ipv stekjes.
De tuin gaan we toch veranderen: wat stenen aan de zijkant van de schuur weg en daar komt een echte moestuin; de rest blijft siertuin.
Dat door elkaar gaat het niet worden, de vaste planten/bomen ontnemen te veel zon van de eetbare groeiers.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:52

rockie schreef:
appel zou volgens het kaartje wat eraan hing zelf bestuivend zijn ( maar of het klopt weet ik niet komt van bij de aldi België) en onze buurman heeft ook boompjes ( kersen,appel, peer en hij heeft deze geent, hopelijk kunnen deze de mijne ook bestuiven). indien het niet goed werkt, gaan de boompjes er weer uit. ook indien ze me te groot gaan worden.
heb alles behalve de appelboom, deze had ik algekocht bij de Karwei(Valkenswaard) gisteren.
fruitbomen 4.99 euro(ongeveer 1m80groot: peren, appel, pruimen, kersen, perzik)
fruitplanten 3.99 euro(ongeveer 30cm hoog en potmaat 17cm: tayberry, witte druif, bosbes, blauwe druif, kiwi)
fruitstruik 2.99 euro ( ongeveer 40cm hoog en potmaat 17cm: braam, kruisbes,wittebes,rodebes en framboos)

de prijs viel dus goed mee

Aldi levert over het algemeen wel goed spul hoor maar of het volledig zelfbestuivend is is de vraag, ik heb 3 jaar terug bij Intratuin een kers gekocht en volgens het kaartje was hij zelfbestuivend maar na zoeken op internet bleek dat dat wel kan maar dat hij eigenlijk wel een andere soort nodig heeft om goede en grote vruchten te maken.
Maar inmiddels zit ik naast een buurman die zoveel bomen heeft staan, daar móet iets tussen zitten wat de mijne kan bestuiven.

Maar heb je er ook rekening mee gehouden dat Kiwi's in een kas moeten en dat je een mannelijke en een vrouwelijke plant nodig hebt?
En perzikken moeten volgens mij ook in een kas, druiven kunnen wel buiten maar dan moet je ze wel beschut zetten maar dat geld voor meer genoemde soorten.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:09

een goede vriendin van mij heeft ook een perzik. die staat al jaren buiten en geeft lekkere vruchten!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:12

Oja? Wat maf, ik lees en hoor daar niet anders over dan dat ze lang nodig hebben om te rijpen en dat dat vaak mis gaat icm met onze harde winters. (dat de bloesem bevriest in het voorjaar of dat de vruchten bevriezen in het najaar)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:14

Maar dat is met alle fruitbomen toch?

Haar perzik staat naast het huis vol in de wind, alleen noorder wind is hij tegen beschut. Ook staat de boom hoger dan de naast gelegen weilanden!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:15

Nee toch want de meeste fruitbomen bloeien pas in april en dan is de kans op vorst maar heel klein, perzik bloeit begin maart al toch?
En de vruchten zijn pas rijp tegen eind oktober?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:29

kiwi kan prima tegen een beschutte muur.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:04

Wij hebben hier al jaren een pruimenboom, appelboom, witte en blauwe druiven, alles groeit en bloeit, geeft veel vruchten en past zich aan naar het nederlandse weer. ;)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:09

Ik heb zelf altijd perzikbomen gehad, mijn vader trouwens ook.
Geven enkele jaren superveel vruchten, gewoon buiten in de wei idd.

Zelf zou ik graag een vijgenboom willen hebben, trouwens, maar goed, daar zijn we nog even niet aan toe, tuinaanleg, bedoel ik.
Dit jaar wel kippen (off-topic) en wat groente en fruit in de tuin van onze zesjarige dochter :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:46

Ow lol, dan moet ik ook maar eens een perzik hebben :P

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:56

perzikbomen kunnen idd perfect buiten! Ik heb ze hier in mijn omgeving ook nog maar alleen buiten weten staan! En die geven een goede oogst!

Vandaag heb ik me een salieplant gekocht. Men oude heeft weer de winter niet gehaald! volgend jaar word het echt afdekken!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:04