de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:49

Eilinora, boontjes moet je echt wecken. Inmaken kan gevaarlijk zijn zeggen ze. Dus in weckpotten en dan 90 minuten op 100 graden wecken dacht ik. Zal morgen het recept even opzoeken.

Inmaken kan eigenlijk alleen als je daarbij een conserveermiddel gebruikt als azijn of veel suiker of veel zout.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:53

Ben nu aardbeien aan het verzamelen in een afgesloten bakje in de koelkast om daar uiteindelijk wat mee te gaan doen.

Ceetje_bokt

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:21

Gooit niemand van jullie de bonen in de diepvries?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:29

Ja ik doe wecken en dan in zakjes invriezen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:33

Ik vries ook een deel in :j Even blancheren en invriezen.
Maar ik bewaar het liefst zo veel mogelijk ruimte in de vriezer voor dingen die niet of minder handig te wecken zijn. Dingen als gebak en brood, maar ook bloemkool en broccoli en andere koolsoorten, boerenkool, spinazie, en dingen die je rauw door de smoothies doet als fruitblokjes. En wat aanbiedingen van pizza en vleesvervanger. Dit jaar wil ik veel kersen invriezen voor kersendruivenwijn, omdat die eerder rijp zijn dan de druiven.. En dan zit zo’n vriezer snel vol. En dan hebben we nog wel een hoge vriezer én losse vrieskist van 200 liter :=

Marcella, wecken en dan invriezen? Haal je ze dan weer uit de weckpotten om in te vriezen? Of bedoel je blancheren?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:01

Ik zeg wecken, maar bedoel blancheren eigenlijk iets met vroeger wakker omdat ik moet werken. :')

Moet eigenlijk nog kijken voor een vriezer erbij, maar weet niet wat ik wil. :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:22

:+ Ik vond het al zo raar

Ik vind een vrieskist echt ideaal. Een enorm gedoe om hem in de kelder te krijgen, maar verder is ie fantastisch! A+++, dus dat ding verbruikt heel weinig, isoleert enorm goed en je kan hem tot bovenaan vullen. Enige nadeel is dat ie geen no-frost heeft en dus af en toe ontdooit moet worden. (Wel low-frost, dat scheelt al een beetje) Zal morgen eens kijken welk model het ook alweer was.
Edit, hier lijkt ie op: https://www.vriezerstore.nl/product/781 ... 631lw.html

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:26

Ben bang dat een kist te groot gaat zijn (voor 1 persoon) met daarbij dat ze vaak te hoog voor mij zijn om fatsoenlijk bij de bodem te komen. :=

Ben zelf 1.55 groot.

Maar ook ga ik voor nieuw of toch 2de hands (met garantie).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:27

Ik ben wel benieuwd :) Wil eigenlijk graag een zuinige, 2de vriezer :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:34

Je hebt ook kleintjes, maar ze zijn idd wel vaak erg diep.

Als ik moest kiezen tussen een vriezer met lades of met rekjes dan zou ik voor de lades kiezen. Onze amerikaanse koelkast heeft een vriesgedeelte met rekjes, maar daar schuift steeds alles uit. Heel vervelend. Leuk voor platte pizzadozen, maar niet voor zakjes met groente. Lades nemen zelf wel meer plek in, maar kun je wel tot bovenaan vol duwen.

Bij tweedehands zou ik vooral kijken naar de leeftijd. Ze worden minder efficient naarmate ze ouder worden.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 22:00

Wat had ik een hekel aan weck dag. Eerst de hele dag oosten, dan vervolgens schoonmaken. Daarna alles in de pannen (dus hele fornuis vol) en daarna in in pokke potten en dan in het water laten staan en dan nog eens alles opruimen. Ik sta liever stallen te mesten die 2 maanden niet zijn gemest....

Dus mocht iemand een keer langs Lelystad komen, ik heb nog een paar echte weck potten waar ik niks mee doe en waar ik ook geen kerststukjes meer in doe.

Heb laatst appelmoes uit 2009! met 20 potten weggegooid en 5 potten met augurken van 2005......

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 22:06

Oew, de moderne weckpotten waar de nieuwe rubbertjes op passen? Ik kom toevallig binnenkort langs Lelystad O:)

Haha, augurken uit 2005, dat is wel oud ja! Al waren ze waarschijnlijk nog wel gewoon eetbaar :))

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 22:13

8nnemiek schreef:
Oew, de moderne weckpotten waar de nieuwe rubbertjes op passen? Ik kom toevallig binnenkort langs Lelystad O:)

Haha, augurken uit 2005, dat is wel oud ja! Al waren ze waarschijnlijk nog wel gewoon eetbaar :))

Ik trek de grens bij 5 jaar over de datum.... mede omdat de appelmoes bruin waren uitgeslagen en de augurken erg gekrompen waren....

Moderne weckpot? Ik zal ze eens te voorschijn toveren en foto van maken. ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 22:23

Ah dat klinkt niet heel lekker nee :))

Er zijn idd nieuwe en oude potten van Weck. De oude hebben een vrij dikke rand en dikke deksels, en de nieuwe hebben veel plattere deksels. Ik heb zelf een hoop spul (klemmen, rubbers, tang enzo) liggen voor de nieuwe potten, maar die passen dus niet op de oude maat jammer genoeg -O-
Dit zijn de nieuwe:
Afbeelding

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 22:27

Bij deze 5 grote maat potten, met rubbertje en klemmen en 4 kleine maat ook met rubbers en klemmen (en nu ik deze klemmen zie bedenk ik me opeens dat ik er meer heb zien liggen, maar waar ook al weer....) Zijn best dik. Maar minimaal 5 jaar oud. Misschien zelfs wel ruim 10 jaar oud. Heb namelijk geen idee hou oud ze zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 22:29

Ik ben echt nog een noob he meiden. Dus misschien een domme vraag. Hóe gaan mijn plantjes een paar komkommers dragen? Of een tros tomaten? Dat gaat toch doorhangen / afscheuren?

Afbeelding

Afbeelding

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 22:31

Afbeelding

De boontjes (links) waren gister net ontsproten :wow: Als dat zo door gaat heb ik over twee weken al boontjes :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 23:00

Zo te zien zijn dat dezelfde potten als die ik heb chamion, het nieuwe model :j
Als je ze echt kwijt wil dan houd ik me aanbevolen :D Ik kom over anderhalve week langs Lelystad dobberen in onze boot, tijdens mijn vakantie.

Chubby, als de tomaten eenmaal groot zijn dan is die plant ook alweer een stuk dikker, en dan is een simpel touwtje en een stevige stok echt genoeg om ze te houden :j Ik verbaas me er ook wel eens over hoeveel gewicht er aan zo’n takje hangt!

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 07:21

Ah gezellig annemiek, je mag ze komen ophalen ;) Ik gebruik ze niet hahaha
Kom je te liggen in Batavia of haven? Of weer ergens anders?

Ja, tomaten kunnen een gewicht houden dat je echt denkt WTF. Wij hebben een keer een oost gehad dat we nood gedwongen heel veel pasta saus hebben gemaakt omdat dit makkelijk in te vriezen was. Werkelijk elk zaadje was opgekomen en werkelijk elk plantje had alles overleefd tot vrucht....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 09:37

Ik heb een paar jaar in de tomaten gewerkt en toen was het gebruikelijk om de trosjes aan de aanzet een clipje te geven. Hard plastic, kwart rond boogje dat je precies over het steeltjes kon schuiven zodat het trosje niet door kon knikken :) Maar dat waren dan ook wel serieuze trossen, geen cherry-tomaatjes ofzo :P

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 10:57

Ik ga toch eens mijn moestuin volgend jaar goed inspecteren en me verdiepen in het Wecken. Lijkt me toch interessant om een langere periode te kunnen eten uit de tuin. :j

Heb daarnet nog wat radijzen gezaaid, we hadden ze alweer allemaal opgegeten. En de pissebedden hadden hun er ook aan tegoed gedaan. ~~}>
maar ze mogen het hebben, beestjes doen geen vlieg kwaad, laat ze dan maar een radijs of 2 opeten.
Ik zag daarnet de eerste tomaat groeien! Mijn plant staat vol met bloemetjes dus ik hoop op een mooie opbrengst! Weet alleen niet meer welke tomaat ik waar heb gezet. Dus dat kan ik binnenkort ook weer ontdekken :)) De komkommer doet het ook goed, heb een draadje moeten spannen om hem te begeleiden. Anders gaat 'ie naar de buren gaan. Die mogen ook wel een komkommer hebben, maar niet de hele oogst O:)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 16:30

Ik eet vanavond de eerste bietjes vers van de tuin. :9

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:09

Lekker!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:28

Tsssssss…. Pluk je 4 bosaardbeitjes.. Zit dit in de 4e.... En bedankt...
Afbeelding

En oh ja, daar gaan mijn bolcourgettes, bladluis en mieren invasie, zucht....
Afbeelding

Afbeelding

De rest groeit als kool!
Afbeelding

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 23:27

Ooh zo'n zonde :( je kan in de tuincentra vast wel eitjes van lieveheersbeestjes kopen. Die maken komaf met die vervelende bladluizen!

Of Oost-Indische kers zaaien, dan gaan ze daar lekker op teren.