Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

enamorada

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 21:53

Heb net zelf pizza gemaakt met vega kipstukjes in shoarmakruiden. Smaakte heel goed :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 20:16

Oh my god, mijn schoonzusje komt naar me toe voor tips over veganisme omdat ze het in de zomer uit wil proberen :D :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 20:20

Leuk :)

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 22:49

Bedankt Magrathea, dat was ik, met de room in de koffie. Ik ga het uitproberen!
Ben ook benieuwd wanneer Vivera met vegan kaas komt! Ik ben echt een zuivel verslaafde en probeer nu steeds meer vegan te eten en te drinken. In elk geval wat mogelijk is.
Zo eet ik ook graag en vaak yoghurt. Voor de Alpro Soya Vanille yoghurt is heerlijk. Ik vind het alleen zo jammer dat ze alleen in die 500 ml bekers zijn en geen liter pakken.

Wat mij ook opvalt, is dat ik best vaak opgeblazen ben en soms moet ik weleens 3x op een dag naar de wc... Zijn er meer mensen die daar last van hebben? Ik eet sinds 2 maanden amper zuivel en sinds een jaar denk ik geen vlees meer. Zou het misschien door de soya kunnen komen? Ben toch benieuwd of meer mensen hier last van hebben,

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 23:17

Ik heb dat absoluut met soja
Ik kan een bakje veggie saté van mora of een burger van de vega slager prima hebben (eet ik 1 a 2 keer per maand)
Maar als dagelijks soja zou gebruiken zoals melk of yoghurt etc
Dan gaat het binnen een paar dagen mis

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 23:31

Je kan ook Soya intollerant zijn, ik ben lactose intollerant en verdraag ook geen soya. Hoor het heel vaak dat mensen er niet goed tegen kunnen!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 09:23

Als je veel yoghurt eet kan het ook een intolerantie zijn voor de yoghurtculturen, dat schijnt ook een ding te zijn. Overigens zou ik het vreemder vinden als je minder dan 3x per dag naar de wc zou moeten eigenlijk :+

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 09:41

Mona81: ik was ook enorm zuivel verslaafd. Heb echt heel erg gezocht naar vervangers en hamsterde die bijna als ik ze ergens vond :') .
Maar nu na een maand of drie overwegend vegan eten geef ik er niet meer om. Gebruik alleen wel eens
Soya yoghurt in een gerecht en eet heel sporadisch eens een tosti met vegan kaas omdat ik het zonde vind als het pakje wat in de koelkast ligt bederft.
Echt heel apart dat de behoefte aan zuivel helemaal weg is.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:35

Ik bedoelde natuurlijk niet alleen om te plassen Magrathea :D
Misschien dat het dan toch inderdaad aan de soja ligt. Echt heel jammer zou dat zijn, want ik vind het zo lekker! 's Morgens eet ik de kersenvariant met zelfgemaakte muesli en 's middags of 's avonds de vanille variant met fruit :) Heerlijk. Maar goed, ik ga een paar dagen zonder proberen, om te kijken of dat het probleem is. Bij Appie waren ze vorige week in de bonus, dus toen heb ik behoorlijk ingeslagen, dat herken ik wel Sharani!

Ik ben de alpro soya yoghurt gaan eten, omdat ik teveel brood at. Ik eet zo n 8 boterhammen op een dag. Op een gegeven moment kwam dat mijn neus uit en ik had last van obstipatie. Toen heb ik 3 boterhammen vervangen door de yoghurt, maar daar raak ik dus volgens mij zo opgeblazen van.
Best lastig wat ik dan moet eten overdag, want een salade of pasta, daar zit ik echt niet vol van :( Bovendien moet ik het zo makkelijk kunnen pakken in mn hand, ivm met mijn werk. Dus een bakje salade dat wordt m niet. Wat eten jullie zoal overdag?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:45

Wraps met een lading sla, humus en groenten?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 14:01

Dit neem ik zoal mee:

Wortelwrap (AH) met wat hummus en paprika/maïs/rauwe spinazie
'Pastasalade' (van pasta gemaakt van linzen/bonen) met pesto/tomaatjes of met avocado/maïs/cashewnoten
Couscous salade met hummus en falafelballetjes
Bananenbrood
'Ontbijt'mufins van banaan/appel/rozijnen/kaneel/havervlokken
Blueberry scones van bakpoeder en blueberries
Fruitsalade
Kom soep met rauwkost (paprika/komkommer)
Crackers met hummus/komkommer of met pindakaas
Granola met ongezoete amandelmelk (twee aparte bakjes en gooi het tijdens de lunch bij elkaar)

Helpt dat? :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 14:10

Ik zweer ook echt bij wraps :j werkt fantastisch voor onderweg! En daarnaast zeker een paar stukken fruit.
Het hoeft trouwens niet gelijk een allergie/intolerantie te zijn, het is vrij normaal dat als je ineens heel veel van X gaat eten je daar last van krijgt. Zeker bij yoghurt, met de bacteriën daarin :j

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 18:56

Dat helpt zeker Picassox :)) Bananenbrood ga ik ook zeker proberen, heb het al zo vaak voorbij zien komen, ben benieuwd!

Wat je zegt klopt misschien wel Magrathea. Ik heb me best wel fanatiek op de Alpro Soya gestort :P

Van wraps ben ik inderdaad ook fan. Net nog met vega gehakt, fajitaskruiden, spinazie, tomaat en komkommer. Heerlijk.

Wat ik ook erg mis, zijn gekookte eitjes :( Ik eet wel eieren van mijn eigen kippetjes. Maar ja, ik heb er maar 2 en 1 ervan is nu al weken broeds. De ander vindt het te warm om te leggen volgens mij >;)

Afgelopen week heb ik de petit paté geprobeert van de Veg. Slager. Ik vind m echt heerlijk! De petite filet was uitverkocht helaas. Heeft iemand die al geprobeert?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 21:36

Vandaag Vegan én raw uit eten :D Rome is leuk :D

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 22:06

Lekker! Ik heb vandaag echt de meest makkelijke soep ooit gemaakt!

1 ui
2 tenen knoflook
200 gram rode linzen
2 zoete aardappels
400 gram tomaten uit blik
400 ml kokosmelk
300 ml water

2 bouillonblokjes
2 tl kerriepoeder
2 tl komijnpoeder
1 tl korianderpoeder
1 tl kurkuma
0,5 tl kaneel
zout, peper naar smaak

Ui en knoflook fruiten, daarna alle kruiden erbij en even roosteren

bouillon, kokosmelk, water, tomaten, linzen en aardappels erbij (wel eerst in kleine blokjes snijden)

15 minuten laten koken, staafmixer erdoor, op smaak brengen met zout en peper en klaar!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 22:29

Lekker! Die ga ik een keer maken :D proef je de zoete aardappel heel erg? Want dat lust mijn vriend niet :(

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 22:30

O o o. Dit is echt op sterrenniveau maar dan vegan en rauw. Heerlijk.

Ongelooflijk lekkere smaken. Vooral de bloemkool sushi met miso en zongedroogde tomaat saus. Morgen kom ik terug :D

Ik wil dit kunnen haha

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 23:35

Magrathea schreef:
Lekker! Die ga ik een keer maken :D proef je de zoete aardappel heel erg? Want dat lust mijn vriend niet :(

Ik vind zoete aardappel niet geweldig, maar vond deze soep echt heel lekker! Proefde dus weinig zoete aardappel.

En Poes, klinkt echt heerlijk! Geniet er Van!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 16:51

Leuk poes! ik ben wel benieuwd want ik was vorig jaar in Rome en ben dat soort pareltjes niet tegen gekomen :o

Amy, thanks, ik ga het eens uitproberen :D Linzen lust ie wel heel graag namelijk. Denk dat het best vult met een broodje erbij oid, of niet?

Ik heb net de uitslag terug van mijn eerste bloedtest sinds volledig vegan... Alles is helemaal goed! *\o/* En dat terwijl ik vroeger nog wel eens laag in m'n ijzer zat. Woeoe! Ik ben best wel trost :D

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 18:15

poes schreef:

Vanwaar de "hype" over raw? :)
Voor mij heeft dat niets met wel of niet dierlijke producten te maken. Daarbij zijn een hoop stoffen beter op te nemen uit gegaarde groenten etc. Oprechte vraag, geen kritiek! Ik vind rauwe bloemkool of wortel ook lekkerder dan gekookt :D

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 19:19

Wat super Magrathea! Een bewijs dat vegans echt niet van alles tekort komen.

Dat soep recept heb ik maar even opgeslagen, lijkt me best lekker.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 19:38

Gisteren had een vriendin filet american (vegan) mee van de vegetarische slager. Echt zó ontzettend lekker! Bij de albert heijn in ieder geval, wel bij een ander vak dan normaal, namelijk bij de smeerworst (al heb je daar al jaren ook vega varianten, daar was ik blijkbaar dol op als klein meisje en echt liters van gevreten en hoorde later pas van mijn moeder dat dat vega was, fijne gedachte haha).

Soep receptje ga ik ook even opslaan. :D

Mijn broer was laatst voor mijn moeders verjaardag de uitdaging aan gegaan om een veganistische taart te maken. En jeetje, wat was die lekker. Smaakte echt naar brownie met chocolade mousse ertussen. :9

En laatst vegan mozzarella van de ekoplaza gebruikt in een ovenschotel. Het heeft meer smaak dan mozarella, echt lekker kruidig en ook zeker kazig. En het smolt :wow: Heel leuk om eens te proberen.

Normaal voel ik nooit echt de behoefte zo zeer iets te vervangen. In smaak dan, eitjes vervangen in baksels vind ik juist leuk haha. Maar dus echt specifiek mozzarella of filet american mis ik totaal niet, maar het uit proberen vind ik wel erg leuk. En die filet is wel echt fantastisch lekker broodbeleg.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 19:46

Die filet American is zeker lekker. Enige nadeel is dat mijn kids steeds commentaar krijgen dat het onverantwoord is met dit weer om het mee naar school op brood te nemen, omdat het rauw is _O- . Het lijkt dus iets te echt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 19:52

Sharani schreef:
Die filet American is zeker lekker. Enige nadeel is dat mijn kids steeds commentaar krijgen dat het onverantwoord is met dit weer om het mee naar school op brood te nemen, omdat het rauw is _O- . Het lijkt dus iets te echt.

Ik heb hem afgelopen week ook in onze jumbo gevonden, erg lekker. Ik kreeg commentaar van mensen "huh, jij atbtoch geen vlees meer?" Mensen hadden idd niet door dat hij nep was.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 19:54

Eelmo schreef:
poes schreef:

Vanwaar de "hype" over raw? :)
Voor mij heeft dat niets met wel of niet dierlijke producten te maken. Daarbij zijn een hoop stoffen beter op te nemen uit gegaarde groenten etc. Oprechte vraag, geen kritiek! Ik vind rauwe bloemkool of wortel ook lekkerder dan gekookt :D

Ik kies gewoon een restaurant op happy cow met goede score en binnen 5km van mijn Airbnb :D was nog nooit raw gaan eten. Wel heel leuk en dus echt lekker. Foto's staan op mijn insta (femmiewemmie) van restaurant SoloCrudo. Volgende week gaan we naar Romeow: vegan mét katten :')

Vorige week zat ik in Terra Madre.

Vnv nog es kijken. Wil ook nog een show gaan bekijken bij piazza venezia.