Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 13:55

Mijn eigen oma snapt er helemaal niks van en wil er vooral ook niks van snappen. Gister op haar verjaardag had ze voor mij specifiek biologisch stokbrood gehaald haha. Ze denkt volgens mij dat veganistisch betekent dat ik alles biologisch wil? :D Het gewone stokbrood was ook gewoon vegan haha.
De oma van mijn vriend daarentegen snapt niet waarom ik het doe, maar wel precies wat ik wel en niet eet en houdt daar heel lief heel veel rekening mee. Net als mijn (schoon)ouders en andere familie. Vorig weekend familie dag van m'n vriend en ik had echt giga veel keuze bij de gourmet en ipv cupcakes bij de koffie kreeg ik een doosje NakD bars. Oja en als lunch een zakje bolletjes met twee soorten hummus. Echt lief!

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 18:18

Bliksem, wat ontzettend fijn dat je schoonfamilie zo goed rekening met jou houdt! Hihi, dat van je eigen oma is ook wel lief! Merk ik hier inderdaad ook wel eens, dat mensen het moeilijk vinden om te begrijpen wat veganisme nou eigenlijk inhoud.

Ik had vandaag ook iets fijns. Had laatst een gesprek met iemand over dat ik het onzin vind dat wij als mensen altijd alle organismen die 'onhandig' zijn en niet in ons straatje passen, meteen dood willen maken, ipv moeite te doen zodat je een manier vindt om samen met ze te leven. Denk hierbij aan hoe bijvoorbeeld muizen en insecten door veel mensen behandeld worden: die zijn lastig, dus moeten ze maar dood. Maar eigenlijk gaan 'wij' ook zo met de medemens om (oorlogen, executies etc.). En dat ik dat dus iets heel raars vindt en ik het nooit begrijp als mens om het niets bijvoorbeeld een torretje dood drukken.
Hoorde ik hem vandaag achter mij met iemand anders praten en herhaalde hij dus bijna letterlijk mijn woorden en dat hij vond dat we daar eens wat meer bij stil moesten staan. Zo fijn als je op zo'n moment merkt dat je wel degelijk andere mensen aan het denken kan zetten :)

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 19:43

Voor degene die paarden bij huis hebben. Hoe gaan jullie om met mollen in het land en muizen in huis? Ik vind dit namelijk nogal een groot dilemma waar ik voor mezelf niet uitkom.:(

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 19:55

Wat een rare combinatie, dat recept! Rijst, pasta en peulvruchten :+

Ik vind mensen die zomaar "iets" doodmaken zonder daarbij zelfs na te denken zó stom. Jij ontneemt leven van iets zonder erbij na te denken, die beestjes zijn niet voor niets geschept. Als je ze doodmaakt denk er dan minstens bij na, niet dat het dan goed is (absoluut niet) maar besef wat je doet, ga niet roekeloos alles doden.

Laatst op mijn werk was er een vlieg halfdood geslagen, kon niet overeind komen. Hij zat in het hoekje van de tafel, was niemand ten last. Ik zag het beestje, hielp hem overeind. Hij deed zijn vleugels eventjes strekken en vervolgens (omdat ik naar hem keek) zag een collega hem. Zonder erbij na te denken sloeg ze hem meteen dood. Ik was laaiend van binnen, je ziet dat iemand een beestje helpt en vervolgens sla je het beestje dood? Hoe onrespectloos kan je zijn. Mijn blik zei genoeg gelukkig ... als blikken konden doden :Y)

Qua muizen bij de paarden sloot ik het voer goed af en mocht er toch eentje bij het voer zitten pak ik hem met handschoentjes bij zijn staartje en zette ik hem buiten neer. Mollen geen ervaring mee.

Anoniem

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 20:16

Beetje vreemd maar wel lekker :')

Interessant discussie punt... Nog niet echt over nagedacht. Heb hier sowieso geen muizen en de vliegen vangt mijn kat en ze eet ze ook echt op.

Hoe denken jullie daar dan trouwens over? Dieren die andere dieren eten? Gewoon nieuwsgierig. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 20:22

Ik had ook iemand vandaag op school die vertelde dat als een mug je prik je je spieren aan moet spannen, dan zit die 'tong' vast, en kan hij niet weg maar hij kan ook niet stoppen met drinken, dus dan spat hij op het geven moment uit elkaar. Geen idee of het waar is, maar ik vind dat echt triest. Oke, ik maak ook wel eens muggen dood als ze in mijn klamboe zitten, want dan doe ik geen oog dicht, ik ben niet heilig o.i.d., maar ik ga ze niet extra laten lijden. Gewoon in 1 klap dood. Elektrische vliegenmepper vind ik ook echt niks.

En dieren die ander dieren eten, ja, het is sneu. Als ik van die natuurprogramma's zie dan vind ik het ook altijd erg om te zien als bijvoorbeeld een leeuw achter een beest aan gaat zitten om die vervolgens levend te verscheuren, maar het zijn beesten. Die kunnen niet anders, wij wel.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 20:32

Ik ben wel van mening dat vleeseters gewoon vlees moeten eten. Maar zij hebben dan ook het lichaam om zelf een dier te vangen en rauw vlees te eten. Wij mensen kunnen dit niet en dus doe ik het ook niet. Die dieren hebben dat instinct, wij zouden nooit uit onszelf dieren gaan eten als het ons niet wordt voorgedaan.
Vegan voeren aan je kat (hond kan wel) is best riskant, plantaardige eiwitten zijn namelijk niet het zelfde als dierlijke eiwitten en vooral blaasgruis met bijbehorende verstoppingen komen vaak voor. Taurine etc zou ik me geen zorgen over maken, dat zit bijna overal synthetisch in.

Ik snap het niet hebben van respect voor levende wezens ook niet. Mensen zijn serieus van mening dat wij zoveel beter zijn, of dat een kip niks waard is want oh wat zijn kipnuggets lekker! Misselijk word ik er van. Ik kan ook slecht tegen de voorkeurspositie van bepaalde dieren. Honden en katten = heilig, koe en varken = vlees. Op mijn opleiding draait het alleen maar om die verschrikkelijke broodfokkers, de erfelijke aandoeningen en het kattenvoer. Niemand kijkt om naar de rest van de dieren, want die zijn er nou eenmaal om te eten. De helft van mijn klas heeft melkvee thuis, die moet je eens horen als je over kalfjes begint. Kalfjes zijn dom, koeien zijn slechte moeders, koeien kunnen maar 6 jaar oud worden, kalfjes zijn niet gemaakt om te drinken bij de moeder want dan worden ze beiden ziek. Melkmachines hebben wij er van gemaakt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 20:56

Ja jammer en naar is dat hoe onrealistisch onze meningen zijn geworden en dat we dergelijke zaken als normaal zijn gaan zien.

Ik ben dan ook heel blij dat het erop begint te lijken dat steeds meer mensen bewuster gaan leven.

Mijn kat voer ik geen vegan voer nee. Een carnivoor is een carnivoor vind ik. Denk niet dat het gezond is als ik haar wortels ga voorschotelen ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 21:32

Je vraagt je toch af wat zo'n mensen bij zo'n opleiding doen als ze de dieren waarmee ze willen gaan werken maar domme melkmachines vinden -O-
En zichzelf vervolgens in de media presenteren als dierenliefhebbers die alles voor hun dieren over hebben en och och wat zijn ze toch zielig en hebben ze het toch moeilijk door de bezuinigingen enzo..

Muizen probeer ik meestal te vangen en verderop uit te zetten als ze echt dingen stuk gaan bijten.
Hebben jullie nog een idee voor woelmuizen/woelratten? Die zitten nu al een paar jaar mijn moestuin om te spitten, en ik zou ze het liefst gewoon verhuizen maar ik krijg ze niet gevangen :+

En wat doen jullie idd met muggen? En dazen? Dat zijn ze enige beesten die ik plat mep eigenlijk :=

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 21:47

Riraito schreef:
Ik wil zo graag eens naar een vega of vegan restaurant toe, eindelijk ergens waar je niet hoeft te vragen of ze de spekjes weg willen laten (en er dan vervolgens toch in doen).

Ik werk als keukenhulp bij Het Paradijs in Enschede (Overijssel). Als je eens in de buurt bent is het echt een aanrader en dat zeg ik niet alleen omdat ik er werk :D.
Vegetarisch, veganistisch, glutenvrij/notenvrij (dus allergie-vrij als je ergens niet tegen kan). Lunch, high tea's, avondeten of (buffet)feestjes :j. Het is allemaal heerlijk en gevariëerd, plus:

Afbeelding
Het is binnen, letterlijk, een tropisch Paradijs :D.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 22:45

Oooh ja, het Paradijs is echt heel erg leuk. Heb daar toevallig afgelopen jaar voor het eerst gegeten. Vroeger ben ik er wel eens met een kinderfeestje geweest, toen vlogen er ook nog allemaal vogels rond. Maar die zijn nu weg. Het eten is echt heerlijk en inderdaad alleen maar vegetarisch/veganistisch!

Ik snap de mentaliteit van die studenten ook niet. Zo weet ik nog dat ik bij de studie Dierwetenschappen ben gaan kijken. Kwam er toen achter dat die studie zich heel erg richt op productiedieren. Kreeg toen ook naar m'n hoofd geslingerd dat het niet voor zoetsappige vegetariërs was. En deze mensen worden opgeleid zodat ze weten wat het beste voor deze dieren is -O-

Muizen eten hier trouwens gewoon met de konijnen mee :D En in de zomer heeft m'n vader zelfs de neiging om ze bij te voeren, want dan loopt er wel eens 's avonds eentje heel brutaal over ons terras. Om vervolgens natuurlijk te mopperen dat ze alles aan geknaagd hebben :+ Verder zit het konijnenvoer wel gewoon in een afgesloten ton. 'Onze' steenmarter is in dat opzichte een veel lastiger dier. Die heeft de hele isolatie weggevreten. Dus daar is m'n vader nu heel druk mee, om alle kieren en gaten in het dak goed dicht te maken, zodat hij er niet meer bij kan.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 22:46

Het eten was een groot succes, ze hebben genoten! :)
Als vegan's het niet van tevoren doorbellen lukt het natuurlijk ook wel. Groenten, rijst, couscous, etc heb ik altijd in huis. Maar als ik het vooraf weet kan ik net wat extra's inkopen en dus maken.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 11:04

Ik heb bedcht dat ik later mijn kat sowieso van de vis af ga halen, want met het leegvissen van de oceaan heb ik persoonlijk het grootste probleem. Misschien dat ik hem om de dag eens vegan nat voer zou geven, maar dat ik voor de rest mezelf leer hoe ik hem stukjes kip met beter leven erop kan voeren. Mijn kat eet toch niet zo gek veel, en het meeste dat hij wil eten zijn brokjes. Ik zou hem dan wel brokjes zonder de gebruikelijke vis geven, en ik hoop eigenlijk dat er een biologisch alternatief voor hem te vinden is qua brokjes. Het is in de supermarkt niet uit te zoeken hoe de dieren in zijn voer geleefd en gedood zijn jammer genoeg. :n

Muizen worden vaak ook al weggejaagd van de geur van een kat, dus ik denk dat dit zich bij ons op stal vanzelf oplost. Van de zwaluwen bij mijn verzorgpaard blijven ze ook netjes af, en die eten voor ons wat vliegen op. Ik was wel last aan het hebben van een rat die vorig jaar langs mijn kippenhok liep, want ik was bang dat als hij honger zou krijgen in de winter, hij mijn kip op zou eten. Maar mijn kip is nu uit ouderdom (14 jaar) doodgegaan, dus dat probleem loste zichzelf op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 11:16

Ah super Palmera!

Ik vroeg me dat inderdaad af maanoogje, of er geen kattenvoer is waarvan we wel kunnen achterhalen of het vlees naar diervriendelijke maatstaven/keurmerken verkregen is...

We hadden al voor ik met veganisme begon besloten dat dit het laatste huisdier is wat we nemen, maar dat besluit is nu wel echt heel definitief haha.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 11:22

Jammer genoeg kan ik niet zonder beestjes in huis :')
Ik merkte bij mijn vriend thuis al dat ik 1 hondje te weinig vind, dus ik ga me eens goed verdiepen in mijn huisdieren vlees geven. Waarschijnlijk moet ik dit dan voor ze gaan koken, want ik vind het dan toch riskant om ze bij andere mensen en honden te laten met die bacteriën in hun mond en dit vervolgens naar een mens overbrengen. Wordt nog leuk, want ik ben als zo lang vegetariër dat ik helemaal niet goed weet wanneer vlees goed is om te eten. :')

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:11

Voerwijzer.com is een goede site waar je het voer van je huisdier kunt checken!

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:47

Zolang er nog ontelbare dieren in de asielen zitten, heb ik er niet heel veel moeite mee om een dier in huis te halen. Ik denk dat je als veganist waarschijnlijk ook meer rekening houdt wat je je huisdier geeft, dan menig ander huishouden. Dus in dat opzicht kan je als veganist dan misschien juist wel beter carnivoren houden, want ze moeten toch eten en dan kan je ervoor zorgen dat dat dan in ieder geval zo eerlijk mogelijk gebeurd. Maar kan me ook heel goed voorstellen dat je helemaal niets met vlees te maken wilt hebben en dan wordt het inderdaad wel lastig.
Ikzelf ben echt een dieren mens, en zou het heel moeilijk vinden om zonder ze te leven. Dus dat ik dieren heb is inderdaad ook voor mijzelf. Echter hoef ik geen dier die speciaal voor mij op de wereld gezet is en zou ik dus niet snel een dier bij een fokker weghalen. Mochten er dus, om wat voor reden ook, helemaal geen dieren meer in de opvang zitten, dan zou het voor mij ook ophouden. Maar ik denk niet dat dat ooit gaat gebeuren, helaas.

8nnemiek: is er niet een geur die woelmuizen/woelratten weg kan jagen? Ik ken die beestjes verder niet, maar ik weet nog dat toen ik op kamers woonde, dat alle kamers om mij heen een tijdje last hebben gehad van muizen. Ik had echter nergens last van, omdat ze dus waarschijnlijk bang waren voor de geur van mijn ratten. Dus misschien dat er zo iets ook wel voor woelmuizen/woelratten is?

Muggen mep ik zelf niet plat, maar ik heb ook het geluk dat ze mij vaak lang niet zo lekker vinden als andere mensen om mij heen, dus heb ook nooit heel veel last van bulten. Dazen heb ik vroeger wel eens dood geslagen, als ze op m'n paard zaten. Maar ik weet niet of ik dat nu nog zou doen.
En wat doen jullie dan met teken? Vind dat wel een hele lastige, ze zorgen namelijk voor aardig wat narigheid, maar toch kan ik ze niet dooddrukken. Ik haal ze wel van m'n hond en gooi ze dan gewoon in de afvalbak buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:59

Thanks Mercury!! Goede tip, heel blij mee :D

Joey_lover, oh ik heb ook helemaal niks tegen huisdieren hebben (mits je ze goed behandeld natuurlijk). Ik rijd ook gewoon paard (nouja gewoon... wel via natural horsemanship en geen ijzerwerk aan het paard) en heb al begrepen dat daar de meningen nogal over verdeeld zijn. Denk dat ik in die zin een veganist light ben of zo. Niet om een discussie aan te sturen, ik ben zelf van mening dat je op een manier moet leven waar je je goed bij voelt. Simpel als dat. :j

Wij zijn ook absoluut dieren mensen maar tegen de tijd dat onze kat oud is en ons zal verlaten is mijn dochter ook alweer bijna het huis uit en is het mijn wens om als soort van nomaden te gaan leven o.i.d. en daar past een huisdier in mijn opinie niet goed tussen. Dus meer vanuit praktische punten dat we hierna geen huisdieren meer willen. ;) Niet omdat ik vind dat het niet bij mijn idee van veganisme past. Ik denk dat mijn kat ontzettend blij is dat ze bij ons woont, haar in de natuur uitzetten zou een extreem slecht plan zijn, ze zou voorbij rijdende auto's nog kopjes willen geven... oeps... :')

Maar bewust voer kopen lijkt me absoluut geen slecht idee :D

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 15:53

Teken zijn natuurlijk wel een ander verhaal denk ik joey_lover, omdat ze sowieso mensen dodelijk ziek kunnen maken en bij dieren zijn ze ook niet echt fijn. Ik denk dat ze net als muggen in warmere landen ziektes mee kunnen dragen, dus ik haal ze nog steeds met een tang van de honden af. Ze hebben ze tegenwoordig echt al lang niet meer gehad gelukkig, evenals vlooien, maar ik zou ze nog steeds liever dood dan levend zien. Er zijn natuurlijk ook paarden die extreem veel last krijgen van vliegen, en helemaal onder de bulten zitten en zich gewoon niet prettig en paard kunnen voelen buiten. Ik zie dit op mijn werk als stalhulp natuurlijk ook best vaak gebeuren, en gelukkig is dat probleem dan wel vaak met zo'n leuke zebra deken goed te verhelpen, maar het blijft naar voor ze. Ik heb vandaag nog mijn verzorgpaard voordat de hoefsmid kwam even ingespoten met vliegenspray, ook al zaten er dan relatief weinig. Over hoefijzers gesproken, mijn verzorgpaard heeft nogal zwakke en gek gevormde hoeven, plus het feit dat ze vaak lekker voor de wagen loopt (dat is wel haar lievelingsding naast doen alsof ze op hol slaat als ik buiten wil galopperen :') ) op het asfalt maakt dat ze die dingen nodig heeft. Ik denk daarom dus ook dat het per paard enorm kan verschillen of ze wel of geen hoefijzers nodig hebben. Bij mij op m'n werk hebben veel Friezen voor ijzers zitten, volgens mij omdat ze wat te hard hun benen neerzetten of iets dergelijks. Ook dat kan denk ik per paard goed verschillen. Ik vind wel of geen hoefijzers/bit e.d. niet iets wat je meer of minder vegan maakt hoor! :)

Mijn konijntjes bijvoorbeeld zitten binnen in een te klein hok, maar ik zorg dat ze zo vaak mogelijk uit dat hok kunnen. Ik laat het ze vaak ook zelf regelen door een hok open te zetten, maar aangezien ze al te oud zijn kan ik ze niet meer castreren zonder ze vermoedelijk de dood in te helpen, dus kunnen ze niet samen in een groter verblijf wonen. Ze kunnen wel samen onder toezicht lopen, alleen nu met de gekke warme weer kriebels willen ze wat vaker gekke dingen doen, dus ik zet er vaak een op de bank als een soort time-out. Ik vind het persoonlijk wel fijn om konijntjes goed te kunnen handelen, in dat ik ze op kan tillen en even ergens anders neer kan zetten. Het zijn natuurlijk geen knuffel beestjes, dus dat doe ik ook niet, maar ik kan vaak wel goed even een konijn op schoot nemen voor vachtverzorging (plukken als er veel los haar zit) en nageltjes knippen. Ik heb ook nog eens de mogelijkheid om onze tuin bij de poort af te sluiten met bakstenen, waardoor ik ze los in de tuin kan laten lopen met warm weer. Ik heb ze ook wel eens individueel met een tuigje mee naar het bos genomen vlakbij mijn huis, alleen daar gaat mijn ene konijntje zich erg verwend van gedragen. :')

Ik zou denk ik ook katten voortaan uit het asiel halen, nadat ik mijn droomkat heb gekocht die ik als klein meisje altijd graag wilde hebben. Of ik moet die kat in het asiel vinden natuurlijk, dan is mijn probleem helemaal verholpen. Ik wil gewoon erg graag een witte poes met groene ogen. Niet met blauwe ogen, want behalve het feit dat die altijd doof zijn en ik dus niet tegen mijn diertje kan praten, ben ik ook niet iemand die het fokken van dat soort "defecte" katten wil bijstaan.

Bedankt voor de site, xMercury! Ik ga me zeker eens verdiepen in wat ik voor mijn kat kan kopen als hij bij mij woont. :D

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 15:58

Toch een hoop andere visies hier merk ik... :o

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:11

Mallow schreef:
Toch een hoop andere visies hier merk ik... :o

Ach, dat maakt het leven leuk, toch? :o
Ik vind het juist bij iets als veganisme wel fijn om veel verschillende visies naar voren te krijgen, puur omdat er een soort cult is ontstaan op het internet waar vegans hun levensstijl pushen (met agressie vaak) op mensen die niet exact hetzelfde doen als zij. Ik heb zelfs gezien dat iemand die vegetariër is werd aangevallen om het feit dat ze 's ochtends gewoon melk dronk en een eitje at. Voor hetzelfde geld was dit alles biologisch, en heb je alleen dat gedoe met dat kalfje dat eigenlijk te vroeg is weggehaald. Ik ben er nog steeds niet helemaal gerust op dat melkkoeien niet veel teveel melk produceren om aan 1 kalfje genoeg te hebben, want volgens mij zijn ze zo erg doorgefokt dat ze zoveel melk aanmaken dat ze ontstoken uiers krijgen, maar ik kan het mis hebben. In mijn omgeving ben ik van boeren gewend dat ze kalfjes wel altijd lekker samen zetten, en dat ze er goed voor zorgen. Bijvoorbeeld een boer die een kalfje met een gebroken been nog trachtte beter te maken, wat helaas niet gelukt is. Veel boeren zouden veel liever meteen zo'n beestje de dood in helpen om niet teveel te hoeven betalen. Maar goed, ik heb me in dit soort dingen niet goed genoeg verdiept om een goede uitspraak te kunnen doen. Het enige wat ik zeker weet is dat er een aantal hobbyisten zijn met van die koeien die niet op een natuurlijke manier hun kalfjes ter wereld kunnen brengen, maar die hun kalfjes wel erg lang bij zich mogen houden, omdat er natuurlijk geen inkomen vandaan moet komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:04

Ik weet niet of bit/ijzers iets met vegan te maken heeft. Als je full on vegan bent dan zou je voor zover ik heb begrepen ook niet rijden. Dus in die zin heeft het er iets, maar ook weer niets mee te maken. Daarom noem ik mezelf ook meer vegan light hahaha :')

Wat bit betreft, tsja ik ben van mening dat het gewoon hartstikke dier onvriendelijk is. Leg even een bit in je eigen mond en geef daar lichte druk op. Neuh... niet diervriendelijk. En tuurlijk, op de plek waar het bit ligt hebben ze geen tanden, maar dat wilt niet zeggen dat de druk die zo'n ding geeft prettig is, evenals het ijzer wat wel tegen de tanden aan komt, ik kan vertellen, mijn tongpiercing is al geen lekker gevoel tegen mijn tanden aan. :')

En wat ijzers betreft... ik raad je het boek natuurlijk bekappen van paard natuurlijk aan. Daar staat in waarom een hoefijzer niet diervriendelijk is en daar zijn ook genoeg bronnen/onderbouwingen voor die eveneens in dat boek staan. En over asfalt en zelfs flinke kiezelpaden lopen de paarden hier pijnvrij blootvoets (net als in de natuur overigens).

Heb je nou echt een paard wat gevoelig blijft op (ver)harde ondergrond kun je ook hoefschoenen nemen, wordt de stand, hoefgroei en hoefwand tenminste niet aan diggelen geholpen. ;)

Ik heb die mening in elk geval niet gebaseerd op 'och wat zielig', laat me graag overtuigen door (wetenschappelijk onderbouwde) onderzoeken. :)

Het is inderdaad interessant om verschillende meningen tot je te nemen en daar uit te pakken wat je kunt gebruiken en te laten liggen wat niet bij je past. Leven leiden waar je je goed bij voelt! :j

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:09

Maar dit alles wat je noemt is niet vegan. Een konijn alleen in een kooi binnen, het is niet vegan.
Hoe goed een boer ook voor de koeien zorgt, hoe veel kalfjes er ook bij elkaar staan, het is niet vegan.

Het maakt mij persoonlijk verdrietig om te lezen. Ik weet dat er binnen het vegan zijn verschillende wegen zijn, ik zou ook nooit iemand dwingen het anders te doen maar het hoort gewoon niet in dit topic thuis. Het lijkt nu een beetje een verdediging te worden van 'niet vegan dingen' en ik vind persoonlijk dat dat niet thuis hoort in een topic als deze.

Begrijp me niet verkeerd, iedereen doet op zijn of haar manier z'n best en iedere stap is er 1 in de goede richting. Op die manier is ook iedereen welkom hier.
Maar zaken als een konijn alleen in een kooi, een boer die kalfjes bij elkaar zet... Het is niet relevant hier. Beter gezegd, lichtelijk ongepast :o

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:10

Nou ja, in mijn geval is het ook de keuze van de eigenaar natuurlijk, ik zou zelf ook graag kijken hoe ze het zou doen met hoefschoenen aan, maar dit is natuurlijk niet mijn beslissing om te maken. Bit hebben paarden voor de kar denk ik wel echt nodig, puur omwille van verkeersveiligheid met zo'n gigantisch ding achter ze, maar verder vind ik het inderdaad ook een vrij overbodig en vervelend hulpstuk. Kijk, een zweep vind ik dan weer een ander verhaal, want ik wil wel dat een dier van een halve ton goed is in de omgang. Mijn vp is een prima paard, maar vandaag bewees ze dat ze zonder zweep gewoon veel te snel wil en minder makkelijk terug te nemen is. Ik gebruik de zweep meer als aanwijsstok, of ze moet echt onder me vandaan proberen te rennen, maar op zich is het zicht van de zweep al genoeg om haar gedrag opvallend te verbeteren. Gewoon het idee dat ze straf kan krijgen als ze vervelend gaat doen is genoeg om haar weer een prima paard te maken, en dat snelle galopperen zal er toch nooit helemaal uitgaan. Het is natuurlijk een menpaard, dus ze kent haar eigen kracht te goed. :')

Mijn konijnen zitten overigens niet alleen, alleen gescheiden van elkaar. Het zijn twee rammen, dus omwille van veiligheid kunnen ze elkaar altijd alleen aanraken, en hebben ze de keuze zich zelf terug te trekken. Ze mogen er ook vrijwel iedere dag uit, alleen niet altijd tegelijk. Ook hier geef ik ze zelf de keuze, door het hok open te zetten, en na een aantal uren dat hok weer dicht te doen en de volgende open te zetten. Vaak gaan ze niet ver bij elkaar vandaan, omdat ze elkaar toch wel erg lief vinden, alleen ik wil niet dat ze ruzie gaan maken omdat ze op elkaar willen rijden af en toe. Dit gebeurt soms helemaal niet, en soms weer wat vaker, en daarom lopen ze samen onder toezicht. Met toezicht bedoel ik dan dat ik op bokt zit in de tuin, of dat ik gewoon tv kijk of achter m'n computer zit. Ik neem ze het hele huis mee door af en toe, puur zodat ze lekker kunnen lopen. Soms hebben ze ook helemaal geen zin, en blijven ze zelf in hun hokje zitten.
Laatst bijgewerkt door Maanoogje op 22-09-16 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:12

In principe is 'de vegan gedachte': er behoort je maar 1 leven toe en dat is van jezelf. Er zullen hier genoeg meiden zijn die kiezen wel op hun paard te rijden, er zijn er genoeg die er voor kiezen niet te rijden, of überhaupt geen huisdieren te willen hebben.
Wat dat betreft is gradaties daarin natuurlijk ook gewoon prima. Maar je paard in zoverre moeten aanpassen (ijzers, bit etc) om zo aan je eigen plezier te kunnen laten voldoen is mijn inziens niet vegan.