Wat heb jij vandaag gegeten? Deel IV

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:47

Pffff, lastig Phor, maar misschien kan je uitvogelen waar je je mentaal het beste bij voelt. Dus als je het nu zo zwaar hebt dat je je even niet wil bezighouden met lijstjes, dan zou ik het loslaten. Voel je je van loslaten ellendig, zou ik me focussen op gezond eten - maar niet op hoeveel je weegt. Van zodra Vivian een tikje ouder is kan je weer gaan sporten, en dan komen die spieren wel weer. Gewicht zegt nu toch nog zo weinig met die borstvoeding enzo, dat zou ik even laten voor wat het is.

Van zodra je dan weer kan sporten, begin je vast met een kickstart omdat je je lichaam nu even liet rusten.

danoesje

Re: Wat heb jij vandaag gegeten? Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:51

Mwhoehaha ik zit net even je Blog te lezen. Hilarisch, dat stukje over je man:P
gelukkig bestaat er spiergeheugen dus je bent vast zo weer boven jan als je weer aan de bak kunt volledig!

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:53

phormicola schreef:
Ik vind het anders best netjes hoor Nathalie!

Hier is het helemaal drama. Omdat ik net zoveel weeg als ik me kapot vreet als dat ik constant honger heb, zit ik nu in de 'watkanmijhetschelen'-fase. Ik baal er van, maar ja, als er toch niets gebeurt...
Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Gewoon doen wat ik wil totdat ik weer kan gaan sporten, of toch mezelf al herpakken?

Ik zou me niet zo druk maken :) Je bent net bevallen. Geniet lekker van de eerste weken en eet waar je je redelijk bij voelt. Als je weer kunt sporten en het heeft effect, weer lekker op gaan letten. Je kunt niet altijd scherp en gedisciplineerd zijn. Dat lichaam komt vanzelf weer terug.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:02

Vraagje aan jullie! Wat eten jullie als broodvervangers voornamelijk?
Ik moet iedere dag naar school/stage, dus ben wel benieuwd naar goede meeneem lunches die vullen, niet al te veel voorwerk kosten, redelijk goedkoop en goed voor je zijn!

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:05

Bhriseis schreef:
Pffff, lastig Phor, maar misschien kan je uitvogelen waar je je mentaal het beste bij voelt. Dus als je het nu zo zwaar hebt dat je je even niet wil bezighouden met lijstjes, dan zou ik het loslaten. Voel je je van loslaten ellendig, zou ik me focussen op gezond eten - maar niet op hoeveel je weegt. Van zodra Vivian een tikje ouder is kan je weer gaan sporten, en dan komen die spieren wel weer. Gewicht zegt nu toch nog zo weinig met die borstvoeding enzo, dat zou ik even laten voor wat het is.

Van zodra je dan weer kan sporten, begin je vast met een kickstart omdat je je lichaam nu even liet rusten.

Hier kan ik me helemaal in vinden :j

@_Bitje_: Hoezo wil je broodvervangers?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:10

Ik word deze week ongesteld (HORMONEN! AAAH!), en word wakker met elke dag drie nieuwe pukkels, dus mijn lichaam wil weer meer vetten eten.

Ik eet nu een weekje op onderhoud, en vanaf volgende week ga ik de kcal verlagen (of eigenlijk de beweging verhogen).

O: 80 g haver, 250 ml rijstmelk, 5 g kokos, 10 g omega zaden; glas magere melk
B: 40 min. stevig wandelen (naar de sportschool, die dicht was >;) )
T: thee
B: Een middagje naar de paarden toe
L: 120 g vk brood met kruidenkaas en tomaat en komkommer
T: 250 g kwark, 200 g ananas, 30 g speltmuesli; kleine latte
B: Wandelen door de stad
T: Kleine latte
B: Anderhalf uur balletles
A: Bio veggie take out
T: 3 mandarijntjes

Zonder avondeten: 80 g eiwitten, 50 g vetten, 1800 kcal, ten opzichte van 2500 te verbranden kcal.

Bitje, lees even de lijstjes door. Over hoe en waarom kan je misschien vragen stellen in het Gezonde voeding- topic :)

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:15

Wat is je huidige doel Bhriseis?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:19

Vanaf volgende week heb ik zwaardere ballettrainingen, waar ik niet tegenop kan eten. Dus heb ik nu een flinke maand op verbranding gegeten, omdat ik merkte dat ik soms weer weinig kcal at voor mijn doen, en niet nog eens in de spaarstand wilde sukkelen.

Ik heb ongeveer een maand weinig vetten en meer eiwitten gegeten, op verbruik. Nu eet ik een weekje op verbruik verder, met wat meer vetten en wss iets minder koolhydraten.

Bedoel je dit, het idee er achter? Of sportdoel/strakker worden etc?

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:29

Ik was benieuwd naar je sportdoel/strakker worden e.d. of dat je 'gewoon' stabiel wil blijven :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:31

Oh, op die manier. Ik ben eigenlijk tevreden met hoe ik nu ben. Maar omdat ik toch meer ga trainen hoop ik wel op grotere en meer zichtbare beenspieren. Vanwaar de nieuwsgierigheid? Mijn gevulde lijstjes? :P

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:39

Waarom ik geen brood meer wil eten? Er zijn 2 grote redenen :o
- het blijkt uit verschillende studies dat granen/tarwe voor mensen helemaal niet zo goed zijn, netzoals (koe)melk. Het is alleen zo ingeburgerd dat het nog steeds in de cirkel van het voedingscentrum staat, het zou veel ziektes/kwaaltjes kunnen voorkomen/verminderen.
- Daarnaast krijg je van een leven zonder (of met minder) brood, pasta, aardappelen en rijst meer energie.

Maar ik vind het helaas wel onwijs lekker :')

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:44

Eigenlijk omdat je eens in de zoveel tijd (terug) wisselt met je verhoudingen/hoeveelheden. Jij bent altijd zo netjes met je macro's bezig :) In ieder geval fijn dat je tevreden bent :D

Brood is helemaal niet zo slecht hoor Bitje. Zolang je het met mate eet en de volkoren variant. Persoonlijk voel ik me helemaal niet fitter zonder/met minder brood/pasta/rijst/aardappelen. Je hebt ook energie nodig voor het sporten e.d. Het is ook een beetje een hype. Volgens mij kun je er beter op letten om geen geraffineerde suikers te eten.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:45

Oke, nog niet eerder gehoord. Maar hoe wil jij aan je koolhydraten (die je lichaam echt nodig heeft) komen door niet of weinig brood/pasta/aardappelen/rijst enz. te eten?
Wat is trouwens je doel ? Afvallen ? Maar ook echt dun worden, of je vetpercentage omlaag en strakker worden (beetje spieropbouw)?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:51

Tayga: Ooh, ik voelde me al een vreetzieke koe omdat mijn lijstjes in vraag werden gesteld := Ik probeer eigenlijk qua macro's zo veel mogelijk naar mijn lichaam te luisteren. Op weinig kh doe ik het heel slecht, dus dat test ik niet meer uit. Ik wilde eigenlijk mijn verbranding flink doen werken, omdat ik weet dat ik vanaf volgende maand toch elke dag minder ga eten dan ik verbrand. Dus dan plan ik het liever in, zodat ik er ook maximum profijt uit haal :)

In augustus heb ik een maandje (denk ik) zo'n 200-300 kcal minder gegeten en veel getraind, en daar heb ik veel meer zichtbare beenspieren aan overgehouden. Nu hoop ik dat weer te bereiken.

Ik hoopte toen ook om ranker en meer tenger te worden, maar dat heb ik opgegeven; mijn kont en dijen worden gewoon gigantisch, en daar moet ik me bij neerleggen :P

Ik hoop dat niemand dit offtopic vindt, zoja, sorry!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:53

Mijn bedoeling is om van nu 68kg (was 70) naar 55 kg te gaan. Ik ben 1.67m
Strakker worden is dus wel mijn doel.

Misschien is het een hype, misschien ook niet. Heb er al vaker van gehoord en nu ik het boek 'de voedselzandloper' heb gekocht, lijkt het idee er achter zo raar nog niet. Voor diegenen die het boek niet kennen; het is geschreven door middel van veel studies die er op wijzen dat die theorie gewoon klopt :)
Het heeft mijn ogen in ieder geval geopend.

Volkoren rijst eet ik 1 a 2x in de week nog wel, aardappelen vervang ik door andere groenten.
Brood vervangen vind ik nog lastig, omdat ik naar school/stage ga, en dus een lunchtrommel moet organiseren zonder dat het te duur of veel tijd kost.

Ik eet nu op een dag zo'n 4 a 5 porties groenten en fruit op een dag, eet iedere dag vette vis of kip en
eet pure 80% cacao chocolade (12gr), eieren (1-2), noten(handje) en havermout(min.27gr) om voldoende koolhydraten, verzadigde vetten en eiwitten binnen te krijgen.

Haal alsnog makkelijk 1400 kcal per dag zo op deze manier! :D

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:55

Ik kan me wel voorstellen dat je (soms) alternatieven zoekt voor brood om bijv meer groente binnen te krijgen? Als ik alleen maar bammetjes pak, doe ik daar niet snel groente op. Kies ik voor soep, rauwkost etc dan spreekt het voor zich dat ik meer vitamientjes binnenkrijg. Wil ook nog wel eens een goedgevulde wrap maken bijv.
1400 kcal? that's it? :oo

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:06

Heb wel het kookboek van de Voedselzandloper en er staan lekkere recepten tussen, maar ik eet niet koolhydraatarm / koolhydraatloos dus moet dan juist extra boterhammen eten om m'n diner te compenseren :P. Wel is de salade van garnalen en avocado echt heeeeeeerlijk!

O: smoothie van 200 gram aardbeien + 150 gram magere kwark + 150 ml magere melk
T: Smart Bar
T: 150 gram Griekse yoghurt + 20 gram honing noten + 5 gram whey crispy
L: Smart Protein + 300 ml magere melk, twee rijstwafels bbq met smeerkaas
T: appel oid, eventueel cup-a-soup
D: kip met salami en tomaat uit de oven met spaghetti, salade erbij of komkommer

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:08

1400 kcal per dag is zo weinig als de hongersnoodnorm in Afrika.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:09

Thnx Bhriseis! Leuk om te lezen. Ik vind trouwens helemaal niet dat je (te) veel eet.

Ik heb ook de voedselzandloper, boeken van Amber Alberda en paleo liggen. Persoonlijk geloof ik er niet (volledig) in. Er staan hele goede dingen in. Heb zelf ook dingen uit die stylen gehaald die ik in mijn dagelijkse patroon heb ingevoerd. (meer groente/vette vis/noten/lijnzaad e.d) Maar het huidige leven is gehaast, veel drukker dan vroeger en we vragen meer van ons lichaam. Bovendien sport ik 4/5 keer per week. Een lichaam heeft ook energie d.m.v. koolhydraten nodig.

1400 kcal is trouwens belachelijk weinig. Maar je kunt bananenbrood e.d. gaan maken. Stop er amandel/kokosmeel in en je hebt brood dat in je eigen leefstijl past wat makkelijk mee kan.

J508

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:33

Lijstje voor vandaag:
O: smoothie van 130 ml yoghurt (en toen was die op.. dacht dat er meer in het pak zat -O- ), 120 ml amandelmelk, halve schep whey, 1 banaan, 1 el chiazaad en 70 gr dv blauwe bessen
L: 2 vb, 1 met 1/4 avocado en hummus, 1 met 1/4 avocado en een gekookt ei, peper en zout
t: 250 gr worteltjes met 30 gr hummus
B: 45 minuten wandelen met de hond
A: gebakken pangasiusfilet, zoete aardappelfrietjes en een salade met tomaat, veldsla, komkommer en paprika zonder dressing
t: ??

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:14

Snap niet dat jullie 1400kcal zo weinig vinden als je wilt afvallen :o
Hoeveel kcal nemen jullie dan in als jullie willen afvallen?

ik heb mijn BMR uitgerekend en kwam uit op 1450kcal in totale rust!
Ik beweeg 1-3 in de week wat het dan weer op 2054
-500kcal om af te vallen= 1550 kcal

Overigens krijg ik mijn vezels wel binnen met havermout, noten, peulvruchten, rijst (1-2pw) en vast wel
meer dingen waar dat inzitten. En je vergist je hoe snel je koolhydraten binnen krijgt. Heb vrijwel iedere dag minstens 100g binnen.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:35

Ik eet nu wat mijn lichaam nodig heeft om mijn stofwisseling op gang te laten komen (heb een lange tijd te weinig gegeten waardoor mijn lichaam niks verbrandde). Maar mijn streven is om 200-300 kcal onder mijn onderhoud te gaan zitten. Hopelijk houd ik dat vol := Ik zou ook de activiteiten apart berekenen en niet 1-3x sporten want bij de een is dat intensief en bij de ander licht/matig sporten.

Wel grappig om te lezen over de khd, ik was vroeger bang om teveel khd te nemen. Nam mezelf voor max. 2 maaltijden met khd te nemen. Nu moet ik echt dingen verzinnen omdat ik er altijd onder zit (meer dan 200gr) :+
Ik doe dit nu een week of 3 en ben vooralsnog niks aangekomen (ook niks afgevallen maar daar ben ik ook nog niet mee bezig). Eerst mijn lichaam voeden :j

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:00

1400 is geloof ik altijd te weinig tenzij je een meter groot bent.
Met zo weinig ckal gaat je heLe metabolisme ook gewoon op spaarstand geloof ik?

O - 60 gr havermout, ongezoete soyamelk, chiazaad, kaneel, framboosjes, banaan, 2 dadels
T - granenkoekje, hand paranoten
L - 2 bb hummus, sla, beetje kaas, augurk, tomaat / rijstwafel beetje roomboter+65% hagelslag
A - ?
T - Rijstwafel pindakaas

B - 1 uur rijden, 2 km lopen, stuk fietsen
D - thee, water

J508

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:27

J508 schreef:
Lijstje voor vandaag:
O: smoothie van 130 ml yoghurt (en toen was die op.. dacht dat er meer in het pak zat -O- ), 120 ml amandelmelk, halve schep whey, 1 banaan, 1 el chiazaad en 70 gr dv blauwe bessen
L: 2 vb, 1 met 1/4 avocado en hummus, 1 met 1/4 avocado en een gekookt ei, peper en zout
t: 250 gr worteltjes met 30 gr hummus1 grote appel
B: 45 minuten wandelen met de hond
A: gebakken pangasiusfilet, zoete aardappelfrietjes en een salade met tomaat, veldsla, komkommer en paprika zonder dressing
t: ??

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:58

NeverGiveUp schreef:
1400 is geloof ik altijd te weinig tenzij je een meter groot bent.
Met zo weinig ckal gaat je heLe metabolisme ook gewoon op spaarstand geloof ik?

O - 60 gr havermout, ongezoete soyamelk, chiazaad, kaneel, framboosjes, banaan, 2 dadels
T - granenkoekje, hand paranoten
L - 2 bb hummus, sla, beetje kaas, augurk, tomaat / rijstwafel beetje roomboter+65% hagelslag
A - Pangasiusfilet, berg ijsbergsla met cherrytomaatjes, geitenkaas en ui / halve gepofte zoete aardappel
T - 2 Rijstwafels pindakaas

B - 1 uur rijden, 2 km lopen, stuk fietsen
D - thee, water

Sorry, kon nét niet meer wijzigen