De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:53

Ik houd er zelf een stuk of 24 maar dat zijn 4 verschillende soorten...de rest is "bestelling" :)

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:57

Sjolvir schreef:
Kirsten_S schreef:
Volgens mij heb ik er wel meer dan 120 gehad vroeger, voor de verkoop haha :P

:oo

120!!
Ik ben al van plan van die van mij er een paar weg te geven.

Hele bubs staat nu weer in de keuken op de grond.
Erwten zijn onder bloempotten, emmers en het aquarium verdwenen, je moet wat...

hahah moeders was er ook niet heel blij mee, maar je maakt mensen er wel blij mee!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 07:38

Jullie hebben last van honden en katten tussen je plantjes...nou moet je eens kijken hoe een aardbeienbed eruit ziet als er een IJslander doorheen heeft gewalst :+

Gister heeft mijn vriend de track gefreest en gesleept...ik was kapot en was al een tijdje binnen.Na een tijdje belt mijn vriend of hij de jongens weer los kon laten.
Hij vond dat ik gewoon op de bank moest blijven liggen,die jongens loslaten...nou dat kon hij ook wel.Denk ga toch even kijken.Nou loslaten was wel in orde...hij had vergeten om draad dicht te doen dus Beer stond in de moestuin gras naar binnen te proppen :roll: ,het is dat hij zijn hoeven niet kon gebruiken om de boel naar binnen te schuiven _O-
Goed met z'n 2en weer teruggejaagd...wel dwars door het aardbeienbed...schiet mij te binnen dat het draad van de graspaddock verschoven waren om te fresen,dat had hij ook vast niet teruggezet..hihi nee dus en dat had Beer ook gezien.Beer rennen en snel grasjes pikken onder het draad vandaan...vriend snel draad terug plaatsen.Beer weer verder rennen en dat ging zo 80 meter door en de hoek om _O-

Afijn,iedereen zijn beweging weer gehad :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 08:37

Tinky12 schreef:
Jullie hebben last van honden en katten tussen je plantjes...nou moet je eens kijken hoe een aardbeienbed eruit ziet als er een IJslander doorheen heeft gewalst :+

Gister heeft mijn vriend de track gefreest en gesleept...ik was kapot en was al een tijdje binnen.Na een tijdje belt mijn vriend of hij de jongens weer los kon laten.
Hij vond dat ik gewoon op de bank moest blijven liggen,die jongens loslaten...nou dat kon hij ook wel.Denk ga toch even kijken.Nou loslaten was wel in orde...hij had vergeten om draad dicht te doen dus Beer stond in de moestuin gras naar binnen te proppen :roll: ,het is dat hij zijn hoeven niet kon gebruiken om de boel naar binnen te schuiven _O-
Goed met z'n 2en weer teruggejaagd...wel dwars door het aardbeienbed...schiet mij te binnen dat het draad van de graspaddock verschoven waren om te fresen,dat had hij ook vast niet teruggezet..hihi nee dus en dat had Beer ook gezien.Beer rennen en snel grasjes pikken onder het draad vandaan...vriend snel draad terug plaatsen.Beer weer verder rennen en dat ging zo 80 meter door en de hoek om _O-

Ai Ai ai. Nu is aardbei loeisterk en nauwelijks kapot te krijgen..... Maar ook een ijs weegt al snel 400 kg en mijn kat nog steeds maar 5.... klein verschilletje :+

Geen moestuin voor mij vandaag, de schuilstal wordt aangepakt, die ligt half in elkaar.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 09:16

Tinky12 schreef:

_O- _O- _O- _O-

Ik hoop vandaag wat te kunnen doen met al mijn plantjes en potjes...

Ik heb voor mezelf ook veel te veel plantjes, maar we hebben binnenkort een bazaar om geld binnen te halen voor Kika. Mijn bedoeling is om dan ook plantjes te verkopen en de opbrengst is dan voor Kika. Ik hou zelf denk ik maar 2 tomaten van de 20...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 09:37

82 tomaten, tjemig.
Ik dacht dat ik er al veel had, zal ze straks eens tellen.
Hier gaat er ook wat weg naar anderen toe.

Haha een ijslander door de aardbeien, nou dat voorspelt niet veel goeds.
1 aardbeienplantje van de 6 hebben de aanval van mijn kater overleefd, blij dat ik nieuwe had meegenomen.
Trouwens, die nieuwe aardbeien die ik gehaald had staat bij dat ze erg geschikt zijn voor potten en bakken.
Hoeveel liter per plantje zou nodig zijn?
Wil ze namelijk in potten steken, misschien zelfs in hangbakken, maar weet niet of dat genoeg voor ze is?

Teigetje008

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 10:37

Over aardbeien gesproken. Ik zag gisteren iets heel grappigs:

Er stond een paal in de tuin, met daaraan rondom bloempotten (met van die ronde metalen hangers). De potten hingen in een spiraal naar beneden. Was best een leuk gezicht en daar zouden prima aardbeien in kunnen denk ik!

Mijn opa had vroeger een paar hele grote plastic buizen reachtop in de tuin staan. Denk een doorsnee van 50 cm. Daar had hij dan allemaal gaten in en daar had hij de aardbeien in. Plukt ook gemakkelijk, want je hoeft niet te bukken...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 10:56

Ja met aardbeien kun je hele leuke dingen doen :j

Ik heb het idee dat de aardbeien die ik geplant heb een paar weken geleden....wel onder de grond door nieuw plantjes aan lijken te maken? Kan dat? Er komen her en der wat puntjes groen op tussen de aangeplante aardbeien, die niet op onkruid lijken en ik zag zelfs 1 met 3 kleine blaadjes!

Nog geen echt gekarteld aardbeienblad maargoed het is ook nog heel klein.

Ik dacht dat ze met bovengrondse uitlopers uitbreidden :?

Carri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 15:04

ik meld me ook aan in dit topic, ik heb sinds enkele weken een moestuin 'in wording'
Afbeelding

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 16:31

Hahah lekker tinky! Hoop dat ze nog te reanimeren zijn!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 17:24

Carri: erg kleine foto maar wat ik zie ziet er heel leuk uit!

Is het een volkstuin of thuis? :)

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 17:35

Zo, ik heb vandaag sommige tomaten weer over gezet in een andere pot, de onderste blaadjes weg gehaald en overal een koemsetkorrel bij in...Ik heb ook even geteld...ik heb 40 tomaten staan nu, haha, toch meer dan ik dacht!

De bak met rucola en de pepers toch maar even weer boven op de vensterbank in de zon gezet (die groei stond stil?). Daar stonden de tomaten, die als een gek groeiden. De tomaten staan nu in de schuur, dan kunnen ze overdag naar buiten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 17:37

Ik heb hier in de buurt weleens iemand gezien die een metalen pijp in de tuin had staan en daar in spiraalvorm allemaal drinkbakken met zo'n lepel aan had gemaakt, alles netjes groen geverfd, plantjes erin, staat superleuk!
Mooi idee als je een ouwe schuur opknapt en zoiets over hebt.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 17:48

Ook mooi als je een kleine tuin hebt en er toch zoveel mogelijk in/uit wil halen. Vind dat soort oplossingen altijd heel mooi, ook de dakgoten, maar bij mij word het niks :o "Vergeet" nogal eens die bakken te sproeien. Misschien eens kijken naar een waterklok en gaatjes slang of zo.

Heeft iemand ervaring/idee of je van gekochte champignons sporen kunt gebruiken om zelf te kweken? Mijn champignons zijn namelijk helemaal open en laten hun sporen vallen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 19:26

Champignons wil ik ook nog naar kijken inderdaad hoe dat werkt om die zelf te kweken, ben gek op champies :~

Hier vandaag de klimrekken afgemaakt en nog wat peentjes en bloemkool gezaaid.

Ik vroeg me ineens af waar peen-zaad vandaan komt?? :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 19:35

Tinky12 schreef:

Zie het helemaal voor me, beetje jammer van je tuin, maar moet hilarisch zijn geweest.

Heb hier hele lage trellisjes van 80 cent van de Hornbach gescoord en langs het randje van de tuin gezet.
Hond snapt de hint dat hij er niet over mag, maar niet dat hij het scherpe zand niet die kant op mag graven. :')

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 19:51

Teigetje008 schreef:
O

Mijn opa had vroeger een paar hele grote plastic buizen reachtop in de tuin staan. Denk een doorsnee van 50 cm. Daar had hij dan allemaal gaten in en daar had hij de aardbeien in. Plukt ook gemakkelijk, want je hoeft niet te bukken...

Hippe opa!! Op sites als Pinterest en Welke zie je dit regelmatig voorbij komen:

http://www.backyard-gardening-fun.com/s ... tower.html

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:33

Antheman schreef:
Teigetje008 schreef:
O

Hippe opa!! Op sites als Pinterest en Welke zie je dit regelmatig voorbij komen:

http://www.backyard-gardening-fun.com/s ... tower.html

haha, ja precies zoiets als dit! En dat was toch echt in de jaren, euhm, 80... :D

Net even boven de rest van de plantjes mestwater gegeven, helaas was ik te laat voor 1 potje basilicum, dus die deed het niet meer...Je kan toch merken dat de zon wat meer geschenen heeft de laatste dagen (en ik vergeten was dat ik nog water moest geven...). Gelukkig heb ik in de keuken nog 2 potjes en boven nog 2 potjes, dus basilicum genoeg.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 21:22

Zo'n buis is wel een leuk idee, maar hoe beplant je zoiets?
Bij elk gaatje een plantje inzetten ofzo?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 21:30

Sjolvir schreef:
Zie het helemaal voor me, beetje jammer van je tuin, maar moet hilarisch zijn geweest.

Heb hier hele lage trellisjes van 80 cent van de Hornbach gescoord en langs het randje van de tuin gezet.
Hond snapt de hint dat hij er niet over mag, maar niet dat hij het scherpe zand niet die kant op mag graven. :')

Geen probleem hoor,dat stuk is nog niet bewerkt :D

Leuke ideeën komen voorbij :j Hier ligt het tuingebeuren even stil,zijn druk met het land van de jongens bezig geweest.Bijna klaar ...nog beetje slepen en de graspollen wegharken en brokken opruimen.Met zo'n frees komt er een hoop boven "drijven"...zodra mijn tomaten de grond inkunnen gaat die frees iij over dat stuk :j gaat echt super.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 21:42

Zo'n pvc buis lijkt me niet haalbaar met water geven, zeker op de lange termijn komen de onderste planten toch water tekort lijkt me.

Ik heb vanmiddag tomaten verpoot, ze beginnen nu aan hun 3e bladpaar en heb komkommer en paprika gezaaid, ben benieuwd.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:02

drainagebuis in het midden er in zetten , dan komt alles aan zijn water :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:27

Waar vul je die drainagebuis dan mee?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 07:17

Uhm...iets grofs zoals grind denk ik?Of iets wat vocht vast kant houden...cocos?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 07:19

eventueel kun je er vermiculiet of van die oranje stenen (seramis, maar weet niet of dat puur een merknaam is of productnaam)
dan geef je er water door , en dat houd dan wat water vast.
maar denk wel dta je een uitgang aan de onderkant zou moeten hebben , dus buis volzetten met water en dan een dop los kunnen draaien zodat je het overschot weg kan laten lopen op het moment dat het water even de tijd heeft om in te trekken