Kaula schreef:@ Akecheta wat is klein? Bak nooit hele grote broden, al heb ik wel een ‘gewone’ oven.
Mijn oven is 30 cm diep, 26 cm hoog en 33 breed (de binnenmaten).
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Iris82 schreef:Akecheta schreef:
Hoi Akecheta, wat leuk dat je ook een beetje aangestoken bent! De afmeting hoeft niet een probleem te zijn, maar kun de oven wel warm genoeg? Om brood te bakken zal je oven toch minimaal 225 tot 250 graden warm moeten worden.
Ik ben een enorme chaoot en ik heb mijn leven en bakpraktijken zo ingericht dat mijn zuurdesemrecept zoveel mogelijk hands-off is en mn starter overleefd werkelijk alles. Dus mocht je denken te willen beginnen dan wil ik absoluut wel met je van gedachten wisselen.
naranja1 schreef:Weet iemand wat te doen bij deeg dat plakkering blijft? Ik krijg geen goede s&f daardoor en mn brood blijft zo plat
Iris82 schreef:naranja1 schreef:Weet iemand wat te doen bij deeg dat plakkering blijft? Ik krijg geen goede s&f daardoor en mn brood blijft zo plat
Wat is je recept? Het water percentage moet als je begint met zuurdesem 60 tot 65% zijn. Dat is 30025 gram water op 500 gram brood.
Daarnaast: als ik klaar ben met kneden dan doe ik het deeg in een nieuwe schone beslagkom die ik ruim ingevet heb met olijfolie. Daar draai ik het deeg een paar keer in rond en daardoor vormt het een laagje op het deeg waardoor het minder plakkerig is.
Dan voor de s+f maak ik mn hand goed nat.
Eik schreef:Ik laat ook de machine het kneden doen. Daarna overgooien in mn bakblik en de oven in.
Ik heb een te hoog aanrecht, of ik ben te klein kan ook... waardoor het met de hand kneden teveel rug en nekklachten geeft.