de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 16:43

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier groeid alles ook goed eerste knoppen komen ook al in de komkommers. Al is alles wel hier en daar wat plat geregent met die hoosbuien.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 17:07

Maar als iemand nog rode kool plantjes wil ik heb er in ieder geval zat staan. Ze staan voor nu in ieder geval veels te dicht op elkaar wat dan wel weer goed is tegen onkruid dat krijg namelijk niet helemaal de kans nu. :')

Baal trouwens een beetje dat niet alle suikermais omhoog gekomen is en vermoed dat veenmolletjes aan het snoepen zijn geweest. -O-

Vandaag nog een beetje sla, bloemkool en andijvie bij gezaaid.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 17:11

Adamootje schreef:
Marcella, jouw moestuin is zo goed geordend en groot! Heel tof.

Ik heb radijsjes! :D [ [url=m/dWwnyG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Herken ik de MMmix aan jouw radijsjes?

Chubby

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 17:54

Wat een mooie grote tuin Marcella! Ben je (bijna) zelfvoorzienend hiermee?

Rode kool graag, maar je zit niet echt vlakbij

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:07

Ceetje_bokt schreef:
Adamootje schreef:
Marcella, jouw moestuin is zo goed geordend en groot! Heel tof.

Ik heb radijsjes! :D [ [url=m/dWwnyG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Herken ik de MMmix aan jouw radijsjes?

De radijsjes komen niet van de MM-mix, maar een aantal andere plantjes wel. Heb nog een hoop niet gezaaid spul liggen, maar ik heb niet zoveel ruimte meer.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:08

Eet er in ieder geval goed van en er gaat ook nog een beetje (niet teveel) naar mijn ouders. Verwacht binnenkort ook de eerste bietjes.

En wil eigenlijk ook het nodig in gaan maken moet alleen ook nog weckpotten halen. Wil namelijk ook wat peren, bramen, aardbeien inmaken. Binnenkort maar eens gaan kijken bij de action geloof ik.

Even afhankelijk van het weer wil ik misschien een zondag naar mijn pony die in Standdaard Buiten staat weet niet of dat haalbaar voor je is om op te halen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 21:25

Bij deze onze tuin.

Stoofperen boom
Afbeelding

Pruimenboom
Afbeelding

Suikermais
Afbeelding

Komkommer
Afbeelding

Paprika
Afbeelding

Sla,spitskool,kruiden en rabarber
Afbeelding

Aardappelen
Afbeelding

Bonen
Afbeelding

Bieten
Afbeelding

Wortelen
Afbeelding

Uien
Afbeelding

Aardbeien
Afbeelding

Rode bes
Afbeelding

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 21:39

Ook al zo'n grote moestuin, gaaf hoor.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 00:24

Gaaf inderdaad zo'n grote moestuin! <3

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 02:58

Oei als ik ooit is de ruimte heb :=
Heerlijk zon grote moestuin.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 03:54

Wow netjes hoor zie nog minder onkruid dan bij mij.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 06:04

Mijn schoonmoeder houdt het goed bij met schoffelen haha.

Gisteren de eerste oogst gedaan bij de aardbeien.
1.5 kilo

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 07:21

Wat een mooie, grote moestuinen! Hoe groot zijn jullie tuinen? Kunnen jullie daar redelijk zelfvoorzienend van leven?

Waaw eilinora, wat veel aardbeien! Bij ons waren er ook een boel bijna rijp, maar die heeft mijn vader (nog half onrijp) stiekem geplukt _-:( Dus heb ik nog niks..
De kersen beginnen ook mooi te kleuren!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 08:03

Onze moestuin kunnen we de hele zomer wel van eten maar volledig zelfvoorzienend niet.

Wij wekken de bonen,wortelen en peren wel in.
Heel handig als je snel ff moet koken.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 08:32

Ik moet hard aan de slag in de achtertuin. Ik kan merken dat ik niks heb voorgetrokken dit jaar, en dat het grootste gedeelte niet op volle grond staat. Het is allemaal kleiner dan bij jullie. Dit ga ik volgend jaar wel aanpassen. Ik heb al een klein kasje en ik denk erover om alle cactussen in huis eruit te gooien en dan hun plek planten te gaan voortrekken.

Alich ik heb veel toen doen op mijn spaarzame vrije dagen met droog weer deze herfst.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 08:41

Ik was ook vrij laat met planten, maar zoals met de tomaten heb ik de mazzel gehad dat ik een paar grotere gekregen heb. Mijn eigen gezaaide zijn toch ook eens stukje kleiner. Van de 5 paprika plantjes is er nog maar 1 over gebleven en vrees ervoor. De overige zijn gewoon ineens verdwenen.

Maar door in een kas te beginnen uiteindelijk wel weer een klein deel achterstand ingehaald.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 08:56

Zonde van je paprika’s zeg! Ik hoop dat de laatste het overleeft.

Hier leeft bijna alles nog gelukkig, op de knoflook na die mijn vader en vriend goedbedoeld hebben uitgetrokken omdat ze dachten dat het onkruid was :+
We hebben alleen een stuk waar maar niets lijkt te groeien, heel vreemd! Zaden van sla, rucola, snijbiet en spinazie komen niet op, zelfs onkruid groeit er bijna niet..
Mijn paprika en pepers doen het gelukkig prima. Ik heb wat zeldzame pepadew pepers, hoop dat die goed groeien!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 09:00

Ik duim voor je laatste paprika en voor die pepers :D

Ik vind alles snel groeien behalve de bonen...dat schiet maar niet echt op...

Zou op dat stukje niet een keer veel te veel (kunst) mest terechtgekomen kunnen zijn ofzo?
Ik heb wel eens wat hardnekkige JKK plantjes vermoord met een flinke hand kunstmest en op die plekjes heeft jaren niks gegroeid :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 09:04

Bonen buiten doen bij mij ook nog niet zo heel veel. De enige bonen die hard gaan zijn de lage die in de kas staan (oerwoud). :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 09:47

pmarena schreef:
Zou op dat stukje niet een keer veel te veel (kunst) mest terechtgekomen kunnen zijn ofzo?
Ik heb wel eens wat hardnekkige JKK plantjes vermoord met een flinke hand kunstmest en op die plekjes heeft jaren niks gegroeid :=

Dat denk ik niet. Er heeft daar een perenboom gestaan (die ook niet wilde groeien) dus we hebben daar jarenlang niet kunnen frezen of spitten of mesten. Er hebben een paar jaar geleden bosbessen struikjes gestaan die vanzelf dood gingen. Verder heeft er wel eens maïs en pompoen om de boom heen gestaan, die groeide goed. Maar dat stukje heeft vooral lang braak gelegen.
Ik denk dat er gewoon te weinig hummus in de grond zit, te veel zand, en misschien te droog. De rest van de tuin heeft regelmatig een kar compost erbij gehad, maar dat stukje niet. Dus ik denk dat ik er eens wat zakken potgrond doorheen meng.
Gelukkig komen de slaplanten ook spontaan op andere plekken uit de grond :+

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:35

8nnemiek schreef:
Wat een mooie, grote moestuinen! Hoe groot zijn jullie tuinen? Kunnen jullie daar redelijk zelfvoorzienend van leven?

Nee, dat nog niet. Zou het wel willen, maar daarvoor zou ik grotere hoeveelheden en meer variatie moeten planten. :j heb nu ook pompoenen staan, maar dat zijn sierpompoenen. Dus daar gaan we geen quiche of soepjes mee maken :')

Eilinora schreef:
Onze moestuin kunnen we de hele zomer wel van eten maar volledig zelfvoorzienend niet.

Wij wekken de bonen,wortelen en peren wel in.
Heel handig als je snel ff moet koken.

Dat wil ik volgend jaar wel leren! Heb nu geen Weck potten en ook geen groenten die daar voor geschikt zijn. Heb alleen sla, radijzen, tomaten, komkommer, paprika, rabarber, prei, aardbeien en hopelijk wat venkel.

Ik maar wel confituur van bramen en vlierbessen. Deze staan in het bos bij mijn moeder en ik had er vorig jaar 6 potten van! Erg lekker, alleen een beetje té loperig. Dit jaar krijgen we een nieuwe kans.
En die vlierbloesemlimonade wil ik ook maken

Hier gaat de sla hard! Ik denk dat over een weekje de eerste kropkes geoogst kunnen worden!
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:38

Aardbeien en tomaten zijn geschikt om te wecken.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:43

Nog een leuke tip voor jullie.

Komkommer en paprika en wortel en ui kleinsnijden.
Wortel ff beetgaar koken en dan met azijn en suiker inwekken.
Heerlijk met stamppot of pasta

En het inwekken is niet moeilijk.
Bijvoorbeeld boontjes.

Ruim Water koken en dan boontjes erin beetgaar koken.

Vervolgens (de enorme voorraad groente en jampotjes) in koud water leggen.

als de boontjes (of wortel of stoofperen) gaar zijn dan de potjes vullen met het hete gekookte water en de bonen.
Tot aan de rand,zo vol mogelijk.
Deksel erop en op de kop zetten.
De deksel trekt dan vacuüm en dan kun je het zo een jaar of zelfs langer bewaren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:46

Radijs, komkommer en rabarber kun je ook wecken :j Radijs en komkommer kun je bv zoetzuur inmaken/wecken, en rabarber is lekker om samen met appel te wecken :9 Dan kun je er later vlaai van maken.

Wecken vind ik ook heel leuk. Ik heb de eerste augurken al geweckt, en ik hoop dit jaar veel bonen en erwtjes met wortel en tomatensaus te kunnen wecken. En verder weer lekker veel perziken en pruimen inmaken. Ook brood en cake is leuk om te wecken, maar vooral nuttig voor op vakantie enzo.
En vlierbessen idd, daar maak ik elk jaar jam van, die is héérlijk!

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:48

Marcella schreef:
Aardbeien en tomaten zijn geschikt om te wecken.

Maar die heb ik in kleinere hoeveelheden en zijn hier zo op :=
Aardbeien maak ik confituur van (als ik er teveel zou hebben) en van tomaten maak ik liever saus en soep. Hop de diepvries in, lekker gemakkelijk na een zware werkdag. :j Maar meestal zijn ze al opgegeten voor ik er soep van kan maken :D
Laatst bijgewerkt door SETEFURII op 02-06-18 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt