Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maanoogje

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 13:55

Oh oke, dan snap ik het. :)
Het is dat ik al zo lang vleeseters in huis gewend ben, anders zou ik er ook beter over nadenken. Ik heb tegenwoordig met katten wel vaak dat ik ze uit een asiel zou willen halen, dat maakt het misschien ook iets makkelijker om ze op de proef mee te nemen voor de kat die ik al heb. Ik vind het voor hem erg belangrijk dat hij zich fijn kan voelen met een andere kat (waarschijnlijk dus ook alleen een vrouwtje, met zijn broer kan hij af en toe wel eens vechten om niks). Ik denk dat het vleesvervangend voedsel wat ik gezien heb (in ieder geval de brokjes) beter zijn dan het meeste voedsel uit de supermarkt. Dit is vaak erg zout, en dat lijkt me nou niet echt helemaal goed voor mijn beestje in het algemeen. Ik weet ook dat te vaak nat voer geven niet goed is door wat er vaak in wordt gestopt. Misschien vervang ik dat ooit wel eens door beter spul voor hem. Maar voorlopig hoef ik er toch nog niet over na te denken. We zitten allebei nog prima in een huis met allemaal andere mensen en dieren per slot van rekening.

Konijntjes en paarden lijken me de meest geschikte huisdieren als je als veganist wilt leven met dieren die ook als veganistisch gezien kunnen worden. Je kunt ze beide vrij natuurlijk houden als je wilt, en bij konijntjes hoef je dan niet eens een stel wilden te creëren omdat je ze naar mijn idee nog steeds snoepjes kan komen brengen en ze een aai kan geven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:51

Ik denk ook niet dat ik nog een vleeseter zou nemen na mijn hond. Of er moet al iets komen aanlopen of bv een oude kat die anders een spuitje krijgt, als er dieren te redden vallen dan kan ik zoiets echt nooit afslaan :+
Zou ik nog dieren willen na de hond, dan worden dat waarschijnlijk cavia's, die vind ik zo geweldig leuk <3
En kippen opvangen, dat blijft zo mooi om te doen!

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 15:31

Oh ja kippen zijn inderdaad super leuk om te hebben! Bij ons is er 1 14 geworden, en ze heeft dus ook 2 verhuizingen en 2 extra perongeluk gevonden kipjes meegemaakt. Ze is wel alleen overgebleven, maar het meiske bleef vrolijk doorhobbelen. Ik weet nog dat ze de konijntjes zacht op hun hoofdjes ging pikken omdat ze te dicht bij haar ren kwamen. :+

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 21:23

Hoi hoi,

Mag ik ook even binnen komen vallen. Ben al zo’n 18 jaar vegetarisch, ooit als kind begonnen omdat ik het doden zielig vond en later vooral omdat ik tegen de bio industrie ben. Ik heb op zich niets tegen het doden van dieren, zolang ze maar een goed leven hebben gehad. Wel ben ik mijzelf ervan bewust dat het niet mogelijk is om de hele bevolking te voeden met dieren die genoeg ruimte hebben gehad. Aangezien het ook niet echt nodig is om vlees/vis te eten, eet ik dat dus ook niet. Maar het ergste vind ik dus het leven wat de dieren hebben gehad, voordat ze geslacht worden. Er nooit zo bij stil gestaan dat de dieren die melk/eieren produceren natuurlijk ook voor een groot deel uit de bio industrie komen :+

Een paar jaar terug echter voor m’n studie een vak gevolgd dat ging over boerderij dieren (zowel bio industrie als biologisch) en vanaf toen begonnen melk en eieren mij eigenlijk steeds meer tegen te staan. Ik woonde toen op kamers en heb toen ook een aantal weken voornamelijk veganistisch gegeten. Echter wegens omstandigheden daarna weer thuis gaan wonen en daar was het jammer genoeg niet mogelijk om dit vol te blijven houden. Wel eens een poging gedaan om m’n moeder een veganistisch recept te laten koken, waarna ze er op het einde doodleuk kaas over strooide, omdat het anders niet te eten zou zijn. Dus dat was geen succes.
Mijzelf toen een hele tijd voor gehouden dat m’n ouders toch wel de dingen zouden kopen met dierlijke producten en dat het dan niet uit zou maken of ik of 1 van m’n broertjes ze op zouden eten. Ik weet het, een hele foute gedachte.

Nu 2 jaar verder merk ik ook echt dat ik toch meer en meer moeite krijg met dit alles. Hoe kan ik tegen dierenleed zijn en wel bijvoorbeeld koekjes eten waar eieren in zitten, of een ovenschotel met crème fraiche, terwijl ik weet van de versnipperende kuikentjes en de kalfjes die bij de moeder weg worden gehaald.
Daarom sinds een tijdje besloten om in ieder geval voor het ontbijt, lunch en tussendoortjes dus eigenlijk niets meer te eten waar melk of eieren in zitten. Daarnaast ook nog eens goed met m’n moeder over het avond eten gehad, en zolang ik nu recepten uitzoek, waarbij alle ingrediënten in de supermarkt te vinden zijn, dan wil ze wel een poging wagen. Dus we gaan de goede richting op :D Momenteel nog voornamelijk recepten van veganchallenge.nl of van de ah, maar als jullie hiervoor meer tips hebben dan hoor ik die natuurlijk ook graag (zal ook nog eens dit topic wat beter afspeuren naar goede sites/recepten).

Waar ik wel nog heel erg tegen aanloop is hoe ik om moet gaan met producten met zuivel/eieren, die niemand meer eet hier in huis en dan dus weg gegooid worden. Weg gooien vind ik namelijk zo zonde, dus dan eet ik het maar weer op. Zo heb ik laatst toch een pak melk opgemaakt door m’n havermout omdat het al een paar dagen over de datum was en niemand hier dat ooit nog op zou drinken. Op zulke momenten vind ik het erg lastig, want ik hoef die melk niet, maar weggooien vind ik in zulke situaties nog erger. Het rare is dat ik dit dus niet met vlees/vis heb. Dat eet ik gewoon echt niet (en gaat hier dan in zulke gevallen naar de hond). Misschien komt het omdat ik nog zo gewend ben aan het eten van zuivel/eieren, dat ik in zulke situaties eerder een uitzondering maak. Hoe kijken jullie hier tegen aan? Want vind dit dus nog wel lastig.

Ook moet ik nog wat meer opkomen voor het feit dat ik graag veganistisch eet. Zo heb ik buiten de deur nog heel erg de neiging om mij aan te passen en alleen maar vegetarisch te eten ipv veganistisch, ook al voel ik mijzelf daar helemaal niet prettig bij. Dus een puntje om aan te werken.

Verder zit ik momenteel dus nog behoorlijk in de overgangsfase en moet ik voor mijzelf ook even gaan bedenken wat ik wel en niet acceptabel vind. Zo at ik tot nu toe altijd wel honing, omdat ik mijzelf er eigenlijk niet echt in verdiept had en ik juist dacht dat het houden van bijen goed is voor de bijenpopulatie. Maar ik las in dit topic al wat nare dingen erover, dus me daar even beter in gaan verdiepen. En ik las ook al iets over frisdrank??

Ik let er al wel een aantal jaar op dat dingen als shampoo trouwens niet op dieren zijn getest. Make up draag ik niet, dus dat ik lekker makkelijk :D Hoe kijken jullie eigenlijk tegen het testen op dieren voor medicijnen/wetenschappelijk onderzoek aan? Ik zelf sta daar nog heel dubbel in en heb er nog niet een duidelijke mening over kunnen vormen.

Verder vind ik het punt wat betreft huisdieren ook wel interessant. Mijn ouders hebben een hond waar ik mee train. Zelf heb ik 7 ratten en 2 konijnen. De hond is daadwerkelijk van een fokker, de rest zijn opvangers. Ikzelf zal denk ik niet zo snel meer een dier bij een fokker kopen, aangezien ik niet helemaal achter het fok beleid van veel dieren sta (bijv. lijnteelt) en er gewoon zo ontzettend veel opvangers een nieuw huisje zoeken. Ook vraag ik me af of dieren die je in een kooi moet houden, wel als huisdier geschikt zijn en je in hun behoeftes kan voldoen (denk dus aan bijvoorbeeld ratten). Maar aangezien de opvang voor veel dieren momenteel behoorlijk vol zitten, heb ik dus met opvangers niet zo’n probleem. Deze dieren zijn er toch en hebben toch een plekje nodig. Wel vind ik het belangrijk hoe de dieren gehouden worden en moet er zoveel mogelijk rekening gehouden worden met de natuurlijke behoeften van de dieren. Ik snap mensen ook nooit zo goed die zichzelf dierenliefhebber noemen en vervolgens een konijn in een hokje van 1 bij 0.5 zetten (of paardenliefhebber met hun paard 24 uur op stal :? )
Bij de natuurlijke behoeften hoort in mijn ogen dus toch ook wel het vlees geven aan carniforen. Onze hond krijgt jammer genoeg nog wel bio industrie kvv. Ben momenteel nog opzoek naar een biologische kvv die qua prijs ook nog te behappen is, om m'n ouders over te halen. Was het m'n eigen hond dan had ze al lang op biologisch gestaan.

Oeps, het is een heel verhaal geworden :o
Maar ik hoop hier leuk mee te kunnen praten en ideeën/recepten uit te kunnen wisselen.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 22:31

Hoi Joey_Lover, welkom! Wat ben je al goed bezig zeg. Ik denk dat veganist worden als je ouders daar niet voor open staan en je zelf nog thuis woont erg moeilijk is. Misschien kan je voorstellen om 1 of 2 (of 3, etc.) dagen in de week het avondeten te koken? Vindt de ouderlijke eenheid vast prima, en zo weet je zeker dat je een paar dagen in de week helemaal vegan kan gaan :-)...

Ik vind diertesten voor medicijnen ook moeilijk. Ik zou me er misschien nog in kunnen vinden als je hét medicijn voor kanker hebt uitgevonden en je zeker weet dat het miljoenen levens gaat redden. Maar zelfs dan is het nog moeilijk. Want, wat rechtvaardigt het om wel op dieren, maar niet op mensen te testen?

Veel frisdrank is gelukkig gewoon vegan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 09:42

Goedemorgen, wat een leuk topic dit! Ik heb uiteraard nog niet alle 102 pagina's grondig gelezen maar dat ga ik wel (in stapjes) nog doen! :o

Ik heb besloten dat ikzelf per vandaag voor een veganistisch eetpatroon ga. Ik ben er nog niet uit of ik ook geen andere dierlijke (bij)producten wil gebruiken... qua diervriendelijkheid is het een no brainer, maar ik zit ook met het milieu in mijn maag... Zo heb ik enkele leren laarzen al jaren en die zijn nog steeds goed. Kunststof schoenen vind ik ook prima, maar vraag me af of de duurzaamheid (en afbraak zodra ze echt op zijn en bij het afval belanden) ook zo positief is... dat betwijfel ik op dit moment, dus ga daar nog even over tobben en het verder onderzoeken. Wat ik al heb aan dierlijke (bij)producten blijft gewoon tot het volledig kapot/op is maar als ik weer wat nieuws moet kopen wil ik dat weloverwogen doen. Tips en advies zijn welkom!

Voor mijn dochter en partner ga ik 2 a 3 keer per week rundvlees bij een biologische boer halen, waarvan ik weet dat de dieren in elk geval een dierwaardig bestaan hebben gehad. Zij willen namelijk wel nog af en toe vlees eten... dat bereid ik dan apart wat ze dan als 'extra' naast de veganistische maaltijd die ik sowieso dagelijks ga maken.

Ik vind het spannend en ga nu hard op zoek naar maaltijden zodat ik zo meteen voor het eerst weloverwogen vegan boodschappen kan doen :D

Hoe doen jullie het als jullie bij niet vegan vrienden/familie eten? Ik dacht dat het handig was om dan gewoon mijn eigen bakje eten mee te nemen. :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 11:39

Ik heb zelf redelijk wat canvas en stoffen schoenen liggen. Vind ik heerlijk lopen, ademt goed en gaat lang mee, en is vooral ook milieuvriendelijk :) Alleen niet altijd geschikt voor de winter.

Bij BBQ's enzo neem ik idd gewoon eigen eten mee. Bij vrienden en familie vraag ik gewoon of ze er rekening mee willen houden. Meestal geen probleem. En anders inderdaad zelf wat meenemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 11:49

Leuk, welkom joeylover en wubwub (rakker :D ).
Joey_lover, ik herken dat wel, dat buiten de deur of 'als er iets over is' toch meer vega ipv vegan eten, dat deed ik in het begin ook wel. Bij mij is dat met de tijd vanzelf beter geworden, hoe meer ik wende aan het veganistisch leven, hoe makkelijker het ook werd om buiten de deur te zeggen en denken 'ik ga op zoek naar iets veganistisch'. En mensen weten het inmiddels ook meer van me, dus dat maakt het ook makkelijker, want ze denken graag al mee :j

Wubwub, wat betreft de afbraak zou ik me daar ook in moeten verdiepen, maar ik weet dat duurzame (en niet alleen dier, maar ook mensvriendelijke) schoenen van https://wills-vegan-shoes.com/ er supermooi uit zien en ook lang mee gaan. Verder is het merk Vegetarian Shoes ook van goede kwaliteit :)

Ik had mij voorgenomen bij kennissen en vrienden mijn eigen eten mee te nemen, en bij een BBQ bij vrienden doe ik dat ook wel eens, maar heel vaak willen vrienden en familie ook graag vegan koken of eten inslaan, als ik aangeef dat ik vanwege mijn eetpatroon zelf eten meeneem <3 Heel lief! Dan help ik gewoon vaak bij het bedenken van een gerecht of het winkelen, of het koken zelf.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 16:00

Helaas snappen vrienden en familie mij niet echt, dus ik sleep altijd maar mijn eigen spul mee wat ook weer als onbeleefd wordt gezien. Zucht. Mijn ouders accepteren het tegenwoordig wel, maar mijn vader maakt steeds stomme opmerkingen wanneer ik lang onder de douche sta of per ongeluk de kraan laat lopen. Hij lokt gewoon de "vlees eten kost altijd meer energie"-opmerking uit.

Ik wil zo graag eens naar een vega of vegan restaurant toe, eindelijk ergens waar je niet hoeft te vragen of ze de spekjes weg willen laten (en er dan vervolgens toch in doen).

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 16:07

Hoi, mag ik hier een vraag stellen als niet-veganist? Maar ik mag wel morgen koken voor 4 veganisten. :)
Mogen/willen jullie honing? Lijkt mij persoonlijk een grensgevalletje, dus hoor ik het graag even van jullie. Vast bedankt. :)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 16:10

Palmera schreef:
Hoi, mag ik hier een vraag stellen als niet-veganist? Maar ik mag wel morgen koken voor 4 veganisten. :)
Mogen/willen jullie honing? Lijkt mij persoonlijk een grensgevalletje, dus hoor ik het graag even van jullie. Vast bedankt. :)

Ik zou het niet doen. De meeste veganisten eten het namelijk niet. Wel leuk dat je special vegan voor ze wil koken :D

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 17:09

Wat een drukte hier ineens *\o/*

Ik zou honing vervangen door Agave/maple/rijstroop oid. De meeste veganisten eten namelijk ook geen honing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 17:09

Riraito schreef:
Helaas snappen vrienden en familie mij niet echt, dus ik sleep altijd maar mijn eigen spul mee wat ook weer als onbeleefd wordt gezien. Zucht. Mijn ouders accepteren het tegenwoordig wel, maar mijn vader maakt steeds stomme opmerkingen wanneer ik lang onder de douche sta of per ongeluk de kraan laat lopen. Hij lokt gewoon de "vlees eten kost altijd meer energie"-opmerking uit.

Ik wil zo graag eens naar een vega of vegan restaurant toe, eindelijk ergens waar je niet hoeft te vragen of ze de spekjes weg willen laten (en er dan vervolgens toch in doen).

He wat stom dat het als onbeleefd wordt gezien. Ik zou zelf juist mijn eigen portie meenemen met de overtuiging dat er dan niet speciaal van 'de pot' afgeweken hoeft te worden voor mij. :o

Over lederen schoenen en zo... heb net een paar pagina's verder gelezen in dit topic en de documentaire earthlings gekeken en ehm... neuh liever andere materialen dan leer voortaan! :j

Honing is nog wel een dingetje ja, ik vroeg me af wat de onderbouwing is om geen honing te gebruiken? Niet als discussiepunt, maar uit nieuwsgierigheid want dit is een compleet nieuwe wereld voor me. :j

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:34

Op de vorige pagina staat er al een stukje discussie over honing :).

Bite Size vegan heeft ook nog een kort filmpje gemaakt over waarom het niet diervriendelijk is: https://youtu.be/E0N8UYgMGDQ?t=1m44s

@Palmera: Superleuk dat je voor 4 vegans gaat koken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:37

Riraito, wat vervelend zeg :( Vinden ze het zelfs nog onbeleefd als je de reden uitlegt? En bieden ze dan aan volgende keer vegan te koken zodat je zelf geen eten mee hóeft te nemen? Echt heel rot zo weinig support :(

Wubwub, top bezig met je zo snel nog meer te verdiepen in alles zeg. En je hebt mij weer gemotiveerd om te te verdiepen in wat binnen de vegan opties dan weer de meest milieuvriendelijke zijn. Dat is nou zo leuk aan een topic als deze!

Palmera schreef:

Wat superleuk dat je dat doet :) En fijn dat je dat ook navraagt en je verdiept :) De meeste veganisten eten ook geen honing, maar misschien kunnen we meedenken wat in het gerecht dat je wilde maken een goede vervanger kan zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 20:23

269_life schreef:
Op de vorige pagina staat er al een stukje discussie over honing :).

Bite Size vegan heeft ook nog een kort filmpje gemaakt over waarom het niet diervriendelijk is: https://youtu.be/E0N8UYgMGDQ?t=1m44s

@Palmera: Superleuk dat je voor 4 vegans gaat koken!

Woops! Zo ver was ik nog niet met bijlezen maar dankjewel zeer duidelijk en leerzaam filmpje :De

Nikki graag gedaan hoor ;) milieu eko en minimaliseren was ik al een paar jaar actief in. At al een poosje nog amper vlees maar nu is het roer echt helemaal om :D

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 20:31

Ik ben kok in eigen restaurant. :) Dit betreft een reservering voor morgen. Ik op mijn beurt waardeer het zeer dat ze van tevoren belden of het mogelijk is. Hier op het eiland is veganisme wel een dingetje, zeker bij de echt lokale restaurants. Veel vis en vlees hier. Vegetarisch is al problematisch. :)
Afijn, geen probleem. Voor en hoofdgerecht is geen probleem, er zijn zat mooie gerechten zonder dierlijke producten.
Alleen met het toetje zat ik even. Vandaar de honing vraag. Maar die honing schrap ik voor de zekerheid, het lukt ook wel met wat bruine suiker en een druppeltje balsamico vinaigre.
Bedankt allemaal, interessante weetjes over honing op de vorige pagina. Dat wist ik dus echt niet.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 23:10

Gelukkig begrijpt m'n moeder wel steeds beter wat het voor mij betekend. Mijn vader probeert het ook wel, maar staat er niet heel erg bij stil.

Net al weer een weekmenu voor volgende week uitgezocht, zodat de ingrediënten met de wekelijkse boodschappen mee kunnen. Nu nog proberen om de rest ook mee te krijgen. Ze hebben wel een tijdje best veel vegetarisch gegeten, maar om de een of andere reden zit er nu 's avonds toch standaard weer vlees/vis bij.

Ook vanavond voor het eerst zelf hummus gemaakt met pompoen. Dat mag morgen mee op de boterham :9

NikkieDeKerf, wat fijn dat je vrienden zo mee helpen. Dat maakt het buiten de deur eten wel een stuk makkelijker en leuker :j Ik hoop dat het hier met de tijd ook wel wat makkelijker wordt, als mensen weten dat je veganistisch eet.

Duurzaam is inderdaad ook wel een dingetje waar ik misschien wat meer aandacht aan kan besteden. Nu ben ik gelukkig niet heel materialistisch (is maar goed ook met 7 ratten die het liefst alles kapot knagen :') ) en zal ik uit principe ook niet bijvoorbeeld wat bij de Primark halen. Maar daarmee houdt het wel een beetje op. Zo weet ik dat de trein bijvoorbeeld veel beter is dan de auto Maar ik heb echt zo'n hekel aan treinreizen, dat ik dan toch gewoon de auto pak.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:21

NikkiDeKerf schreef:
Riraito, wat vervelend zeg :( Vinden ze het zelfs nog onbeleefd als je de reden uitlegt? En bieden ze dan aan volgende keer vegan te koken zodat je zelf geen eten mee hóeft te nemen? Echt heel rot zo weinig support :(

Nee, ze vinden eigenlijk dat het maar raar is. Want ik at daarvoor toch ook altijd vlees? Iedere maaltijd vragen ze weer of ik dan geen stoffen mis, maar ik ben prima gezond en (sorry) beter op gewicht dan zij...Ik kan er slecht tegen dat mensen zeuren dat ze niet afvallen en vervolgens een kilo gehakt door de pasta gooien voor 2 man. Maar daar ging het niet om.

Ik ben af en toe niet helemaal lekker, vaak last van mijn darmen. Vandaar dat ik soms het idee had dat geen vlees eten daar verschil in maakte en het erger werd. Maar na een tijdje stabiliseerde dat wel redelijk en had ik juist minder last als ik geen vlees etc. at. Maar wanneer ik even een keertje niet lekker ben, dan wordt het gelijk op vlees gegooid.

Ik heb altijd groentes en aardappels uit eigen tuin gegeten en nu ik er over nadenk, is vlees eten dan ook gewoon heel raar wanneer je het vanuit dat perspectief bekijkt. Je eet alles eerlijk, onbespoten en zelf gegroeid en dan leg je er vervolgens een mishandeld, bewerkt stuk vlees naast? Ik denk zeker dat ik gezond en goed op gewicht ben, omdat ik altijd die dingen uit eigen tuin heb gegeten. Toen ik twee jaar op kamers ging kwam ik ook gelijk vier kilo aan :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:33

Wat vervelend zeg om iedere keer weer zo'n opmerkingen te krijgen.... ik zou daar heel snel klaar mee zijn :n

Mijn beste vriend is ook zo iemand met het hart op de tong, houd ik absoluut van, maar ik haat in herhaling vallen dus ben graag de 1e keer al heel duidelijk. Hij had ook zeker zijn mening weer klaar en het zou ongezond zijn en bla bla. Heb even heel duidelijk gemaakt dat ik heus wel op mijn gezondheid let en vitaminen en mineralen bij slik indien nodig maar dat dit mijn leven, mijn keuze is en ik mij hier goed bij voel, punt. :j :D nou dat was dus direct ook prima. En al was het dat niet.... het is mijn leven, ik word er niet warm of koud van wat anderen daar over te zeggen hebben.

Als ik me iedere keer weer zou moeten verantwoorden over genoeg voedingsstoffen binnen krijgen en dat ik voorheen wel vlees at zou ik bij de 2e keer al zeggen 'nou, daar hebben we het de vorige keer al over gehad toch? Wat zijn jullie plannen voor komend weekend?' of een andere knullige vraag om naar een ander onderwerp over te gaan :')

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:01

Palmera, wat super tof dat je dat wil doen! *\o/*

Hier ook weinig mensen die echt mee willen denken. Mijn pake en beppe koken altijd veganistisch als ik daar kom eten maar wel altijd met het verhaal dat ik toch eens wat vlees moet eten.

Vorige week een bqq met mn huisgenoten, hadden ze speciaal voor mij vegaburgers en vega beleg gekocht voor op de burgers. Super leuk :D

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:14

Over medicijnen gesproken; ik irriteer me als huidige vegetariër al flink aan het feit dat ik antibiotica kreeg voorgeschreven om er vervolgens achter te komen dat dit met gelatine omhuld was. Ik had er zelf helemaal niet aan gedacht dat dit een mogelijkheid was, en ook mijn moeder was dit als verpleegkundige gewoon vergeten ondat het eigenlijk de normaalste zaak van de wereld is. Ik heb dus geloof ik een stuk of 12 "vleespillen" naar binnen gewerkt met extra veel tegenzin. Ik denk dat het ergste nog was dat ik nog eens meer last had van pillen zonder gelatine, omdat ik die kan proeven. Ik vind het raar dat we nooit een beter alternatief hebben uitgevonden voor gelatine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 13:37

Hmmm dat is een goede... gelukkig kom ik nauwelijks bij de huisarts en is het ergste wat ik heb vaak een griepje, maar wel een goede om me ook bewust van te worden! :j

Voor mensen die nog een super easy en relatief goedkoop gerecht zoeken: Koshari!
In Egypte gewoon te krijgen als fastfood, een beetje een 'restjes' gerecht maar o zo lekker. <3

Afbeelding

Ik ben gigantisch slecht in maten en ik doe maar wat, maar wat ik (ongeveer) gedaan heb:
- Pan water op zetten
- Zodra dat kookt voeg je macaroni, rijst, linzen en kikkererwten toe. Na 5 minuten voeg je ook nog vermicelli toe.
- Snijd een ui en een paar teentjes knoflook en bak deze in wat olie. Als ze glazig zijn voeg je (zelfgemaakte) tomatenpuree toe en wat water. Liever te weinig dan te veel, water kun je altijd nog toevoegen.
- Voeg nog komijnzaad, chilipoeder, paprikapoeder, zout en zwarte peper naar smaak toe aan de saus en laat hem lekker pruttelen.

Eventueel nog wat toppen met (zelfgemaakte) gebakken uitjes en voila.
Uiteraard kun je er ook nog normale erwten doorheen doen en wat stukjes tomaat en paprika, of nog wat noten zouden ook heerlijk zijn. Maar bovenstaande is de basis, het makkelijkste/snelste. :j

Ik heb op zoveel mogelijk gelet maar ben nog lerende, mocht ik dus per ongeluk een niet-vegan ingrediënt hebben gebruikt hoor ik het graag. :j

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 13:47

Oh dat ziet er goed uit! Denk dat ik dat als soort van rijst hater ook wel goed weg zal krijgen, volgens mij zit het hier juist wel als goede verrijking in. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 13:54

Hihi nou ik had nu evenveel rijst als macaroni erin gedaan maar kon de rijst bijna niet vinden. ;) Dus dat is dan zeker mijn tip ;)

Anders kun je de rijst ook nog swappen met bulgur of zo ;)