De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 12:11

Mijn vriendje heeft net een frees opgehaald...zie mogelijkheden om deze ook in de moestuin aan de slag te zetten :D Binnen 2 tellen een halve dag spitwerk besparen :) Eerst eens kijken natuurlijk of hij er wel tussen past ...hij is 1,50m breed :=

leonie87

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 12:21

Even een vraagje, kunnen de tomaten plantjes straks na 15 mei gewoon buten staan of is het aan te raden deze toch in een kasje te laten staan?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 12:48

Pmarena, jij hebt je sugar snaps gewoon van de site van de makkelijke moestuin geplukt toch? *Wil ook sugar snaps, komt er nog niet van, maar ik houd vol*

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 13:01

leonie87 schreef:
Even een vraagje, kunnen de tomaten plantjes straks na 15 mei gewoon buten staan of is het aan te raden deze toch in een kasje te laten staan?

Na "harden" kunnen ze gewoon in de volle grond,kas is niet noodzakelijk.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 13:07

hoe "hard" je plantjes af :o ?

Hier loopt het volgens mij beetje uit de hand :P. Alle bakken zijn op en ik wil nog meer inde grond zetten dus er moeten bakken bij. Ook is mijn potgrond weer op. Ik heb nu ruim 500 liter potgrond gebruikt :+ . Denk altijd dat er niet zo veel in zo een bakje gaat, maar dat valt geloof ik beetje tegen :Y)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 14:09

Harden doe je door ze overdag buiten te zetten en zo aan de temp buiten te wennen...'s avonds weer naar binnen ;)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 14:31

ow dat doe ik het weekend bij mooi weer al. Tis buiten nu warmer als binnen :P.

Lekker aan het frotten buiten:
Afbeelding
Echt super leuk! Jammer dat ik nu weer niet verder kan, maar ja. We gaan gewoon weer nieuwe potgrond en bakken halen haha.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 15:30

Mijn eten komt ook mooi op in het kasje van de Lidl. Moet het nu toch maar gaan overpotten. Kan ik ze al buiten zetten?
Wat denken jullue. Ik las iets over harden. Geldt dat alleen voor tomaten of ook voor radijs, sla en worteltjes? En zet je dan gewoon je kasje buiten? Met of zonder deksel?

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:28

leuke foto!!!

ik las al een tijdje van suger snaps. Maar jullie bedoelen gewoon erwtjes waarschijnlijk?? Want hier in belgie wordt dat niet gezegd?

Hier zijn ook de aardappelen de grond in gegaan! Dit jaar paarse gekocht!! ben benieuwd. Ooit nog als kind gegeten en die waren erg lekker.

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:29

Paan schreef:
Mijn eten komt ook mooi op in het kasje van de Lidl. Moet het nu toch maar gaan overpotten. Kan ik ze al buiten zetten?
Wat denken jullue. Ik las iets over harden. Geldt dat alleen voor tomaten of ook voor radijs, sla en worteltjes? En zet je dan gewoon je kasje buiten? Met of zonder deksel?

heb je wortels ook voorgezaaid? Want ik denk eerlijk gezegd dat je dat niet kan voorzaaien..

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:32

dat wordt wel gedaan hoor, worteltjes voorzaaien. ken iemand die dat in WC rolletjes deed en ze dan zo de grond in stopte zodat de wortelen mooi recht groeiden :-). ik heb ze daarintegen gewoon ter plaatse gezaaid...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:37

Suikererwten noemen ze ze ook wel, schijn je ook klein in de sla te kunnen doen enzo :)

Van de MM zaden inderdaad, en ook een aantal geruild met een bokker.

Vandaag weer verder gegaan met het gaas om klimrekken te maken, poeh, best nog even een klusje zeg...hopelijk kan ik morgen het laatste stukje doen :)

Ik moet nog iets van net hebben om over de hele moestuin heen te trekken tegen de vogels, hebben jullie misschien nog een geniaal idee om het een beetje budget-technisch leuk op te lossen?

Wat duren peentjes trouwens lang om te groeien eigenlijk, die komen ook totaal nog niet op terwijl het meeste nu toch wel een klein puntje groen geeft :)

Daarnet bij het tuincentrum een tuinslang-koppelstukje gehaald en ze hadden ook groenteplantjes buiten in een hoekje staan. Heb broccoli en van die knaag-selderij meegenomen, van elk 4 plantjes :)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:38

Ik heb bij Aveve een kleine kas gekocht van ca. 1 x 0,5 meter breed en 2 meter hoog. Zit een plastic hoes omheen met rits.

Nu kan ik tenminste de gele en paarse bonen ook buiten zetten. Ze hingen al buiten aan de pergola in een hangpot, maar nu het 's nachts weer gaat vriezen heb ik ze toch liever wat beschutter staan.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:41

pmarena schreef:
Suikererwten noemen ze ze ook wel, schijn je ook klein in de sla te kunnen doen enzo :)

Van de MM zaden inderdaad, en ook een aantal geruild met een bokker.

Vandaag weer verder gegaan met het gaas om klimrekken te maken, poeh, best nog even een klusje zeg...hopelijk kan ik morgen het laatste stukje doen :)

Ik moet nog iets van net hebben om over de hele moestuin heen te trekken tegen de vogels, hebben jullie misschien nog een geniaal idee om het een beetje budget-technisch leuk op te lossen?
Wat duren peentjes trouwens lang om te groeien eigenlijk, die komen ook totaal nog niet op terwijl het meeste nu toch wel een klein puntje groen geeft :)

Daarnet bij het tuincentrum een tuinslang-koppelstukje gehaald en ze hadden ook groenteplantjes buiten in een hoekje staan. Heb broccoli en van die knaag-selderij meegenomen, van elk 4 plantjes :)

Onze buurman heeft palen in de moestuintuin geslagen van ca. 1 meter hoog en daar van dat vijvernet wat je voor een paar € koopt aan vast gemaakt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:05

Gaat het vannacht weer vriezen, zucht, had eigenlijk alles al buiten staan, dus tomaten en courgette en paprika vanavond weer naar binnen, zucht..

En sla? Kan je die al buiten laten, zijn mini sla plantjes, met 2 blaadjes meer is het nog niet.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:19

Twee blaadjes vind ik nog wat weinig sjolvir, maar opzich in de kas zou het kunnen. Ik heb ze ook meteen
buiten in de kas gedaan, zo zonder zou ik niet doen. Of in de schuur in een bak ofzo.

De tomaten zijn bij mij omgepot. Volgens mij kon ik ze nog net niet horen juichen haha := Maar ik heb
me even vergist in de hoeveelheid dat het uiteindelijk werd :+. BIj de derde telling ( -:) ) waren het er
82, maar dan wel 6 soorten. Gezellig hebben ze het wel hier binnen :))
Ik doe ook noooooit meer papierrollen. Ik weet niet maar ik denk dat ze geïmpregneerd zijn ofzo, heb nog
nooit zo'n slechte en aparte groei gehad.. Maar ze zijn gelukkig op de goede weg terug.

En ennnn de eerste erwten in de grond in de kas steken hun kopjes eruit *\o/*

En helaas gaat het indd weer vriezen -O-

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:35

82!! Jeetje, ik vind stuk of 12 al veel.

Erwten die ik in de tuin had gezet doen het hier ook goed.
Moet je die afdekken met vorst? Die staan niet meer in potjes, sla, tomaatjes en paprika gelukkig wel.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:51

Ik heb er gewoon een scherm van een kweekbak over. Die kunnen niet tegen vorst.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:53

oeps.. gaat wat verzinnen....

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:59

Dat hoorde ik tenminste de andere zeggen := . Miss kan je wat stro of kranten erover leggen? Dat je de
kranten erover doet, en dan met stenen aan de zijkant. Blijft wel warm denk ik!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:05

Gewoon doorzichtige folie overheen leggen dat je hier en daar ophoogt met een fles, bakje of emmer. Dat zou genoeg moeten zijn. Op 1 meter hier 2 graden onder0 op de grond nog kouder.

Met wat gepruts staat de muurkas. Ik had de vloer opgemeten die was mooi vlak. Blijkt de keukenmuur dat dus niet te zijn. -O- bovenaan mooi aangesloten onderaan een kier van een cm. Hij zit nu zo n beetje vast wel stevig en de kier is weggewerkt met plopfolie ertussen. Een tip die ik ooit heb gehad zodat je bij kou bescherming hebt en bij hitte voldoende lucht.

Ben wel bij dat de kas verder al in elkaar zat als ik de gebruiksaanwijzing zo las.

De tomaatjes zitten nu 2 dagen in de grond en de komkommer kasaardbei en de sla staan er netjes in nu. De buiten onderkant weggewerkt met sierbestrating. Staat wat leuker.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:06

Heb een aquarium die op zijn kant staat nu met de tomaatjes erin, die past wel over 3 of 4 erwten.
Dan de rest maar onder paar emmers.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:32

Madeliefje schreef:
leuke foto!!!

ik las al een tijdje van suger snaps. Maar jullie bedoelen gewoon erwtjes waarschijnlijk?? Want hier in belgie wordt dat niet gezegd?

Sugarsnaps zijn een soort zoete peultjes...erg lekker om mee te wokken of Julliene snijden en dan door de gekookte rijst :9

Fanatiek die foto :D en 83 tomaatplantjes :oo en mij werd al verteld dat ik er veel had met mijn 46 stuks :D

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:35

Volgens mij heb ik er wel meer dan 120 gehad vroeger, voor de verkoop haha :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:49

Kirsten_S schreef:
Volgens mij heb ik er wel meer dan 120 gehad vroeger, voor de verkoop haha :P

:oo

120!!
Ik ben al van plan van die van mij er een paar weg te geven.

Hele bubs staat nu weer in de keuken op de grond.
Erwten zijn onder bloempotten, emmers en het aquarium verdwenen, je moet wat...