Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 14:56

Dispar_Vulgo schreef:
Ik ben wel benieuwd naar dat recept voor die moorkoppen? :D

Het is echt heel simpel. Gewoon soesjes deeg. Grote soezen spuiten. Slagroom kloppen. Chocolade smelten, er overheen gieten en klaar is Kees!
Voor ongeveer 10 stuks, maar ligt er aan hoe groot je de 'soezen' spuit.

Benodigdheden:
-100 ml melk
-100 ml water
-100 g boter
-100 g bloem
- 4 eieren

Oven voor verwarmen op 210 *C.
- Melk, water en boter samenvoegen in een pan en aan de kook brengen.
- Als het kookt van het vuur halen en de bloem er bij voegen, door heen roeren met een spatel, pollepel of zoiets dergelijks.
- Als alles door elkaar gemengd is, weer op het vuur zetten en even door roeren totdat er wat vet uit het deeg komt (het gaat dan wat meer glimmen en het word ook iets makkelijker om door te roeren).
- Dan weer de pan van het vuur halen en de eieren er om de beurt door roeren. Maar LET OP! Je moet vooral het eerste ei er snel door heen roeren, anders krijg je een gebakken ei.
- Wanneer het beslag helemaal klaar is, in een spuitzak doen met gladde spuitmond en dan de soezen spuiten. Zorg wel dat er genoeg ruimte is, want ze worden met het bakken minstens twee keer zo groot.
- Soezen in circa 30 minuten bakken in de oven op 210 graden C. Daarna af laten koelen in de oven (ik was dat vergeten en dan blijven ze nog wat 'vochtig' van binnen). En als ik twee keer moet bakken omdat ik ze er niet allemaal in één keer inpassen, doe ik de eerste lading gewoon aan het einde nog in de oven terwijl de tweede lading staat af te koelen.

Dan de slagroom kloppen met wat suiker er bij. Hoeveel weet ik niet precies, maar minimaal twee bekertjes slagroom (er gaat namelijk behoorlijk veel in de bollen). Dan de chocolade smelten en er gewoon over heen gieten, af laten koelen in de koelkast en smullen maar!

Dispar_Vulgo

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 15:15

Ik had net via internet een recept opgezegd en dat zegt gelukkig ongeveer hetzelfde als jij! Alleen dat afkoelen in de oven noemen ze niet, maar ga ik nu toch maar proberen.

Ben er net mee begonnen, maar mijn soezen zijn wel erg klein gebleven :P
Zijn net iets groter als die normale soesjes

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 15:27

Ik heb zojuist kaneelbroodjes gemaakt, erg lekker maar misschien wel iets te veel basterdsuiker.
Afbeelding

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 16:20

Grrrrr de kat had m'n eerste setje moorkopjes opgegeten :(
Dus nu bezig met het recept van Fee.. Wow wat worden die groot!!! :D

Edit: lekker trouwens die kaneelbroodjes!
Laatst bijgewerkt door Dispar_Vulgo op 23-06-13 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 16:39

Gezien het prachtige weer, ahum. Vandaag de Noorse kaneelbroodjes weer een keer gemaakt. Met het hele beslag krijgen we altijd super veel, dus nu maar de helft van het beslag genomen. Alleen heb nog steeds heel veel broodjes, haha! :D Straks met eten proeven!

Conny, het lijkt idd op te veel basterdsuiker. Ik gebruik zelf altijd gewoon kristalsuiker.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 18:40

Oh oh oh, die katten toch altijd... Hahaha!
Hoe zijn ze inmiddels? Willen wel een foto zien hoor!

Kaneelbroodjes zien er ook lekker uit. Heb je het recept voor mij? Ga ik die ook eens maken.

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 20:28

Ik heb dit recept gebruikt voor de kaneelbroodjes: http://www.leukerecepten.nl/recepten/568-kaneelbroodjes

FuGeLiCu, hoezo gebruik je gewoon kristalsuiker? Dan heb toch niet het echte kaneelbroodjes effect? Alle recepten die ik vind zijn beschreven met donkerbruine basterdsuiker.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 21:29

Het recept van Fee is erg goed!! Ze zijn super lekker

Ik had er 9 ipv 10 gemaakt (anders paste niet goed op bakplaat).
Moest wel 2 grote bekers slagroom gebruiken en dan had ik nog te weinig om er nog een toefje bovenop te maken.
En 200 gram reep pure chocola was precies genoeg voor m'n 9 moorkoppen.

Foto volgt nog!

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 21:36

Klinkt goed, ik ga het recept opslaan!
Ben ook benieuwd naar het recept van de Noorse broodjes!

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 21:54

Afbeelding

Ze zijn niet zo mooi als die van Fee, maar dit was dan ook m'n eerste gebak wat op het gasfornuis moest :D
Maar het smaakte heerlijk!

Ik had trouwens moeite met mooie ronde/bolle soesen te maken.
En te weinig chocola om de soesen echt goed helemaal onder te dopen

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:36

@SF: zo, daar heb je je handen vol aan met die 150 cupcakes. Maar wel super tof dat je dat mag doen! :D

@Fee: Welkom en Wauw! Wat een super mooie baksels! Ik ben echt jaloers op je foto's ook, jij hebt zeker één of andere professionele camera? :P

@Daenerys: welkom!

@Mandy: experimenteren met de hoeveelheid suiker, ik doe eigenlijk altijd net iets minder suiker in dan in recepten staat. En tot nu toe gaat dat heel goed en lijkt niemand iets te missen. Mijn ouders zijn juist wel fan hiervan, hun vinden de meeste baksels uit de winkel en de bakker veel te zoet en die van mij precies goed. :)

@Fugelicu: Heb je nog muffins met appel gemaakt? En hoe waren je kaneelbroodjes?

@Nientje: je bladerdeeghapjes zien er super leuk en lekker uit! En dat het twee keer mislukt is, geeft niks, bladerdeeg schijnt toch wel één van de moeilijkere dingen te zijn.

@SaskiaB: chocoladetaart :oo ALTIJD goed. :')

@Xconnie: kaneelbroodjes! :9 Ze zien er goed uit!

@Dispar_Vulgo: zien er nog best goed uit hoor! En soezen zijn ook niet makkelijk, ik heb me er nog niet aan durven wagen. :P

Ik heb vandaag citroen-sesampancakes gebakken en die waren lekker joh! :9 En dinsdag bananenbrood met spekkoekkruiden, ook weer hemels! Foto's, recepten en verslagje van alles: http://mijnzoetebesluit.blogspot.nl/201 ... l?spref=fb

Morgen wil ik denk pizza maken, met uiteraard zelfgemaakte bodem, want die is zoveeel lekkerder!

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 23:14

Oh maar ik had ook niet zoveel chocolade erop hoor. Heb één reep gebruikt voor 10 bollen. Dun laagje was imo voldoende. Anders word het alweer zo machtig.

Maar ze zien er lekker uit hoor, Dispar! Oefening baart kunst. :D

Wat een leuke blog, Mara. Ga ik onthouden!
En dankjewel. Ik heb wel een SLR camera, maar geen proffesionele hoor. :P

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 07:48

xConnie schreef:
Ik heb dit recept gebruikt voor de kaneelbroodjes: http://www.leukerecepten.nl/recepten/568-kaneelbroodjes

FuGeLiCu, hoezo gebruik je gewoon kristalsuiker? Dan heb toch niet het echte kaneelbroodjes effect? Alle recepten die ik vind zijn beschreven met donkerbruine basterdsuiker.

Ik gebruik het recept van Nigella Lawson, uit het boek hoe wordt ik een goddelijke huisvrouw. Volgens mij staat het recept ook in het bokt-bakboek uit de OP. Voor de vulling gebruik ik witte suiker of de lichte basterdsuiker. Die hele donkere vind ik persoonlijk niet zo'n succes, niet qua smaak en ook niet voor hoe het er voor het oog uitziet als het af is. Maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk ;)

Mara, dat ziet er weer heerlijk uit! Heb zelf geen muffins met appel meer gemaakt, ga ik komend weekend doen. Wel de kaneelbroodjes gemaakt, ze zijn weer heerlijk! Volgende keer misschien met hetzelfde deeg koffiebroodjes maken (custard en rozijnen vulling), kijken of dat ook wat wordt.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:31

Ik ben vandaag in de weer geweest met CC.
Tijdje terug had ik nieuwe uistekers gekocht en vandaag de dag om ze uit te proberen.
Moet ze wel wat netter bijwerken,maar daar had ik vandaag even geen zin in :o
De laatste is een gevulde CC met aardbeien jam en een toef slagroom.....errug lekker :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:01

Jeetje wat komen er weer mooie er lekkere dingen langs!! :9

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 12:30

Hallo bakkende bokkers :9

Ik kom even met de deur in huis vallen, want ik heb een best wel dringende vraag :o
Bakken vind ik leuk! Dat zeker maar dan wel in een kant en klaar pakkie :o Nu heb ik verwenmuffins gehaald van dr Oetker alleen wil ik bij nader inzien liever een cake maken aangezien ik een hele leuke paardenspringvorm heb gevonden bij Ikea O:) Is dit mogelijk en zo ja, wat moet ik dan ongeveer veranderen aan de baktijden en graden?

Als jullie me kunnen helpen heel graag! Op google kon ik er niet echt iets over vinden :n

en zo'n kaneelbroodje mag je best wel hierheen opsturen O:)

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 14:58

Het beslag kan je ook in 1 vorm doen, in plaats van in meerdere vormpjes. Hoelang het dan in de oven moet, ligt aan hoe groot en hoog je vorm is. Denk 180 graden? En tijd in de gaten houden en met sateprikker kijken of die er schoon uit komt.

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 15:03

Dus in principe zou het gewoon dezelfde samenstelling zijn? Ik bedacht me net ook dat ik een keer met cakemix muffins heb gemaakt := wanneer de vorm rond zou zijn is het denk ik een springvorm van 24cm maar hij is dus in de vorm van een paardje :P Hoe hoog, tja.. Centimeter of 5? Iets minder?

Ik ga het gewoon proberen en als t mislukt, poging 2 :D

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 16:07

Mensen, vanavond weer heel holland bakt! 20.30 Nederland 1

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 21:12

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 21:29

Dank je,
Pizza ziet er ook goed uit :j

HHB was leuk deze keer, ben ook heel benieuwd naar volgende week :D

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 08:02

Ik heb het opgenomen, vanavond of zondag kijken! Vorige week was het gevolg dat ik zelf ook broodjes ben gaan bakken, haha! :D

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:11

Pizza ziet er lekker uit!! :D

En ja hier gister ook HHB gekeken, gevolg? Ik ga zo gezellig lekker oud hollands koekjes bakken met een vriendin *\o/*
We hebben nog speculaar kruiden liggen, zou het lekker zijn om dat door een deel van de deeg te doen? En door een deel gaan waarschijnlijk wat stukjes milka oreo chocolade :9

Vieren dat ik even school off ben haha!

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:31

Nou, de muffinmix is on de cakevorm geweest en hij is gelukt! Godzijdank :')
Bedankt voor de tip! :D

Afbeelding

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:49

Ziet er leuk uit!!

Koekjes waren heerlijk! :D