Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:57

En zaden/noten.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 10:28

Taartje schreef:
Ik had problemen met mn ontbijt. Wilde iets gezonds en vullends maar kon het niet vinden!
Havermoutpap vond ik echt niet te eten, werd er misselijk van.
Nu heb ik teff ontbijt van joannusmolen gevonden.
Gewoon koud met rijstmelk gegeten, is echt heerlijk! Je kunt natuurlijk varieren door er vanalles door te mengen maar ik hou wel van simpel.
Vult erg goed.
Dus zeker ook een tip!

Kun je dit in België kopen? Ik ken 'Joannusmolen' zelf niet, veronderstel dat het een merk is?

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 10:33

Vind dat gezonde eten echt veel opzoekwerk. Ik heb al zoveel ontbijten
zitten opzoeken maar doe nu momenteel al voor een jaar: Weetabix met magere melk.
Maar las nu weer iets over melk en de darmen enzo, en heb nu eens met Amandelmelk gedaan,
jammer dat het zo duur is want vind het wel lekker doordat het zo zoet is.

Het is niet echt dat ik enorm last heb van mn darmen, maar ik merk gewoo als ik heel erg 'bewust' ermee bezig ben, dat ik last heb van mn darmen. Daarom dat ik eens die amandelmelk probeerde maar zou het
kunnen dat het puur te maken heeft met hoe snel ik eet en en hoeveel? Want ik merk dat alsk ik minder eet
(ben een boefzak van type veel in 1 keer:p) ik er veel minder last van heb. :)

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 10:38

Misschien dat het niet alleen daarmee te maken heeft, maar kan zeker meespelen. Sinds ik erop let van langzaam te eten en voldoende te kauwen heb ik een stuk minder last van mijn darmen. Ik zou zeggen, test het eens uit ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 10:52

Ja, kan zeker door de hoeveelheid voedsel komen :j Ik ben vfan hetzelfde type en als ik eet wat ik wil eten dan loop ik gegarandeerd krom van de pijn.

Ik heb zelf baad bij witte producten, daar zitten weinig vezels in en het stopt een beetje. Kwa voedingswaarde is het natuurlijk waardeloos, maar goed, afentoe vastere ontlasting is ook wel fijn :+

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 11:19

Ook ik meld me aan, moet me nog overal doorheen worstelen maar dat komt wel. Ik voel me de laatste tijd erg moe en vet/dik (moeite met bukken enz, doe fysiek redelijk zwaar werk en weeg 60kg bij 172cm zou niet moeten dus) en ik denk dat dat door mijn afschuwelijke eetpatroon komt (voor maanden kookte iemand anders voor me en waren er geen slechte snacks in de buurt, nu doe ik mijn eigen boodschappen en kook il zelf, vind t maar lastig :') )

Ik eet sinds zeg een week iets bewuster maar kan jullie hulp gebruiken. Als ontbijt eet ik nu griekse yoghurt (light) met een banaan en zelfgemaakte muesli (oats, almonds en nog een andere noot, raw gekocht zelf even in de oven gehad). Daarbij een proteine en vitamine drankje (helpt me een vol gevoel te houden, kan zoveel ontbijten als ik wil maar ik heb toch altijd moeite met de eerste pauze te halen) en groene thee. Verder heb ik nog niets vasts dus hoop daar hier iets voor te vinden (eet vaak wat restjes of havermoutpap) :)

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 11:48

Denk dat de Griekse yoghurt met banaan en muesli heel goed is. Maar ben zelf geen fan van proteïnedrankjes en vitaminedrankjes. Ik zou voor 3 volkoren boterhammen met bvb 20+kaas (ik hoor vaak slankie vallen hier), of kippewit enz. :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:19

Ik heb via het recept van Chanen zelf granola gemaakt: 80 g quaker (die vind ik toch niet zo lekker, en zo gebruik ik hem op), 40 g gerst, 10 g haverzemelen en 3 el honing, een kwartiertje in de oven op 180 g en een keer omdraaien. Ik heb even een stukje geproefd, en t is best een keertje lekker :)

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:36

60 kg bij 1,72 is helemaal niet zoveel toch? Ik ben ook rond de 1,72 en als ik 60 weeg ben ik prima tevreden en ook echt slank.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 20:49

magli schreef:
Denk dat de Griekse yoghurt met banaan en muesli heel goed is. Maar ben zelf geen fan van proteïnedrankjes en vitaminedrankjes. Ik zou voor 3 volkoren boterhammen met bvb 20+kaas (ik hoor vaak slankie vallen hier), of kippewit enz. :)

Je hoort vaak slankie vallen hier?

Denk dat je verwart bent met het dieet topic. Ik denk dat de meeste mensen hier geen fan zijn van Slankie, sowieso niet van light producten, want daar zitten meestal chemische toevoegingen en het heeft maar weinig tot geen voedingswaarde. Ik ben ook geen fan van brood, at al weinig brood maar na het lezen van de voedselzandloper bijna nooit meer.

Daarnaast kun je beter gewoon volvette kaas eten, daar zit je tenminste vol van, en kaas is niet zo slecht, zeker bijv. geitenkaas niet.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 21:05

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 23:47

Klopt, 60kg bij 172cm is gewoon een gezond gewicht en ik ben ook helemaal niet dik maar zo gedraagt mijn lichaam zich wel en voel ik me ook. Hiervoor had ik dat niet en zo heb ik het idee dat dat onder andere door mijn eetpatroon komt. De light yoghurt hoeft dus ook niet light en als dat dus inderdaad minder voedingswaarde heeft ga ik dat bij mijn volgende supermarktuitje vervangen voor gewone griekse yoghurt of iets anders.

Verder hoop ik tijdens het bijlezen vervangers te vinden voor koemelk (vind milkshakes ongelooflijk lekker maar eet/drink al veel zuivel, wil ze zelf gaan maken inplaats van even bij macdonalds te stoppen), gezonde pizzarecepten (gaat richting verslaving en eagle boys is om de hoek) en andere vullende en gezonde recepten voor het avondeten. Ah en gezonde snacks. Heb hier nu selderij liggen en een bakje hummus, almonds en uhm, nouja dat is het. 2 stukken fruit per dag eet ik altijd al en ik heb hier ook cup-a-soup liggen maar ik kan me voorstellen dat dat ook niet helemaal gezond is. Nu is mijn grootste probleem het graaien naar een enorme hoeveelheid koekjes bij de thee, met een lepel eten uit de nutella pot, zakjes chips, hopen kaas in mijn zelfgemaakte pastas, magnetronmaaltijden en afhaalmaaltijden. Dus ik eet al een stuk gezonder als ik dat laat staan en gok ook dat ik me dan al stukken beter zal voelen, maar het lijkt me geen slecht idee om echt bewust aan de gang te gaan :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 08:47

Als je niet in de verleiding wilt komen kan je alle ongezonde troep de deur uitkieperen. Qua tussendoortjes kan je fruit snijden en in bakjes doen, en daar van nemen als je trek hebt, je mag echt meer dan 2 stuks per dag. Ook bloemkool en broccoli etc lenen zich prima als tussendoortje. Bijvoorbeeld als je van het avondmaal wat boontjes overhebt, kan je die de dag erna op eten als je ergens trek in hebt.

Pasta en pizza kun je prima gezond maken: Maak voor de pizza de bodem zelf met spelt- of volkorenbloem, en beleg hem met zelfgemaakte tomatensaus en erg veel groenten. Veel lekkerder dan diepvries! Ook dit geldt voor pasta: kies volkoren pasta (of spelt) en maak zelf een saus met erg veel groenten er in. Succes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 09:03

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 09:25

Oeh die pizza ziet er goed uit zeg! Recept ga ik meteen overnemen, bedankt! Bhriseis ook bedankt! Spelt meel staat bij deze ook op mijn boodschappenlijstje, kan bijna niet geloven dat ze dat hier hebben, maar internet zegt van wel dus dat is een leuke verrassing!

Verder staat op mijn lijstje qua (voor mij) nieuwe 'bijzondere' dingen chia zaad, lijnzaad en quinoa zaad, wil ik die spelt/rijstemelk proberen en mag mijn oven binnenkort zijn best doen op dat koekjesrecept van een paar pagina's terug :9

Heb er helemaal zin in! Alle slechte/ongezonde troep is ondertussen op :o dus ik hoef gelukkig niets weg te gooien, scheelt weer centen :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 09:30

Goed bezig! Ben je ook al aan de havermout?

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 09:38

Bedankt! Nu hopen dat ik het volhoud haha. Havermout is al een tijdje favoriet, gemaakt met melk, een klein beetje honing en (room)boter. Overgehouden aan opa en oma :D Of zoals nu in mijn muesli bij het ontbijt.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 11:07

Oatdream havermelk is ook erg lekker. En speltmeel kan je gerust overal voor gebruiken, speltpannenkoeken smaken bijvoorbeeld net hetzelfde als gewone. Of taartdeeg, brood, etc :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 11:08

Ook een goede: kikkererwtenmeel.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 11:17

magli schreef:
Taartje schreef:
Ik had problemen met mn ontbijt. Wilde iets gezonds en vullends maar kon het niet vinden!
Havermoutpap vond ik echt niet te eten, werd er misselijk van.
Nu heb ik teff ontbijt van joannusmolen gevonden.
Gewoon koud met rijstmelk gegeten, is echt heerlijk! Je kunt natuurlijk varieren door er vanalles door te mengen maar ik hou wel van simpel.
Vult erg goed.
Dus zeker ook een tip!

Kun je dit in België kopen? Ik ken 'Joannusmolen' zelf niet, veronderstel dat het een merk is?

joannusmolen is inderdaad het merk.
Je zou op hun site kunnen kijken, daar staan verkooppunten op.
http://www.joannusmolen.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 11:19

Colorado schreef:
Bedankt! Nu hopen dat ik het volhoud haha. Havermout is al een tijdje favoriet, gemaakt met melk, een klein beetje honing en (room)boter. Overgehouden aan opa en oma :D

Klinkt lekker! (Maar niet zo gezond ;) )

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 11:34

KarinvdM schreef:

Ik kan het niet bekijken maar het zal dus wel niet zo goed zijn. Sorry voor verkeerde info :). En ik had het idd ergens anders op Bokt gehoord want in Begië hebben we dat (in mijn buurt toch) niet.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 11:40

Toad schreef:
magli schreef:

Je hoort vaak slankie vallen hier?

Denk dat je verwart bent met het dieet topic. Ik denk dat de meeste mensen hier geen fan zijn van Slankie, sowieso niet van light producten, want daar zitten meestal chemische toevoegingen en het heeft maar weinig tot geen voedingswaarde. Ik ben ook geen fan van brood, at al weinig brood maar na het lezen van de voedselzandloper bijna nooit meer.

Daarnaast kun je beter gewoon volvette kaas eten, daar zit je tenminste vol van, en kaas is niet zo slecht, zeker bijv. geitenkaas niet.

En waarom brood eigl niet? Ik probeer nu max 3 boterhammen te eten (wil afvallen op een gezonde manier) en neem dan gwn volkoren brood of spelt ofzo. Ik vraag het gewoon om bij te leren ;), zoveel standpunten tegenwoordig!

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 11:50

Anoniem schreef:

Vind k niet echt overtuigend, de onderzochte populatie kampt van in het begin al met problemen.. Nuja ik zou echt niet weten hoe ik moet eten zonder brood! Knackebrood en dergelijke vullen toch veel minder bij mij.