Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:06

Antheman schreef:
Charlot schreef:
Ik heb me net een rozemarijnplant weest gaan halen! Is een erg grote plant voor 3 euro! Weet er iemand of dit winterhard is? Want ik had me twee jaar geleden ook al eens 1 gekocht en die is de grond in gedoken >;) .

Die zijn heel vorstgevoelig.
Goed inpakken, of in de schuur zetten, om te overwinteren.

oei en ik heb hem nu al buitengeplant. moet die dan nog even binnen??

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:59

Thats_Me schreef:
Jullie verhalen over aardbeien maakt mij hebberig :D Die dingen zijn zo lekker!

Ik ga eens kijken wat voor kastje je bedoeld.

In de folder staat een kasje voor 59,- die heb ik ook zien staan, leek hij wel wat op maar die ik bedoelde was 'half' zeg maar (schuin dakje) en zag er wat simpeler uit qua hoeken ed.
http://publishit2010.massa.netivity.nl/ ... welkoop.nl

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:07

Charlot schreef:

Nee, hij verdraagt wel vorst hoor, maar lichte vorst.

Neverhere

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:25

Haha, Evelijn, jij det het gras erin en mijn man heeft op mijn verzoek vorig jaar hier alles weggehaald, op een klein stukje na dat moet nog even.
Ik wil overal eetbare planten hebben. Had er vorig jaar mooi wat opgekweekt en daar waren de kippen met name errrrug blij mee :( Moet ze nog even aan het verstand peuteren dat ze van mijn verse kweekplantjes afblijven!

@Annelies, ja aardbeien zijn bijna wat men in de volksmond onkruid noemt. Nou als alle onkruid zo goed smaakte!

Vandaag tegen mijn plannen in, geen ruk kunnen doen, hele dag in bed gelegen met migraine. Begin net weer wat om me heen te kijken - oliebol.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:34

Ik ben vandaag even goed m'n vierkante meter tuin op orde aan het brengen. Heb eerst alle herfstbladeren en onkruid eruit gehaald. Daarna kon het echte werk beginnen :D

Ik vond ook nog iets mysterieus een grote bol met allemaal kleine bolletjes er aan vast. Geen idee van wat voor plant die zijn (heeft vorig jaar veel in gestaan) dus heb alle kleine bolletjes verzameld en een paar weer gepoot.

Daarnaast bak weer aangevuld met wat extra potgrond en m'n bramen en aardbeienplantje van vorig jaar erin geplant. Dus er staat nu bieslook, framboos, braam en aardbei :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:41

@ ranna, migraine vervelend.. sterkte. Onze tuin is moet helemaal op de kop. We zijn twee jaar geleden verhuisd en de vorige eigenaresse had veel tegels, coniferen en enorme schuur. De schuur is al weg, daar komt mijn moestuin en later ook konijnen en kipjes :) Dat is ongeveer 3/4 van de achtertuin dan ... en ander 1/4 is dan grasveldje met terrasje om nog lekker in de tuin/zon te kunnen eten.

Allemaal leuke tuinverhalen :) ik heb vandaag niks in de tuin gedaan alleen maar huishouden en bij een wedstrijd schrijven.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:49

Tuin, tuin... snoeiwerk gedaan op de wei en mest weggehaald.

Thuis niets gedaan, er valt ook weinig te doen. Ik zou de klimop kunnen snoeien, maar daar moet ik wel zin in hebben.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:06

die bol met balletjes kan goed je bieslook zijn??

ik heb hier een hele grote rozemarijnplant in de tuin die het heel goed overleefd heeft. belangrijk is om ze niet vol op de wind te zetten maar beschut maar wel wat zon. als ze groot zijn maakt het niets meer uit, dan kunnen ze bijna niet meer kapot. je kunt ze ook heel makkelijk stekken. ik heb gewoon een berg stekjes geplant en daar is deze grote uitgekomen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:09

ranna schreef:
Ik wil overal eetbare planten hebben. Had er vorig jaar mooi wat opgekweekt en daar waren de kippen met name errrrug blij mee :( Moet ze nog even aan het verstand peuteren dat ze van mijn verse kweekplantjes afblijven!

Laat je weten als het is gelukt? Ik wil wel weten hoe je dat doet namelijk. :Y) Ik denk dat ik maar met gaas aan de slag ga. Gelukkig hebben wij niet van die fladderkippen dus een halve meter zal wel genoeg zijn en daar kan ik zelf nog overheen stappen.

Ik ben dit weekend ook heerlijk buiten aan het werk geweest, maar behalve groene verf heb ik niet veel groens in mijn handen gehad. Zaterdag zijn we bezig geweest met de nieuwe konijnenren en heb ik het hok geschuurd. Vandaag ben ik aan het verven geweest. Volgens mij voorspellen ze voor morgen wat regen, dus dan maar de ren zien af te maken en dinsdag nogmaals met de kwast in de weer. Op zich wel leuke klusjes maar ik zal blij zijn als het klaar is hoor. :o Het wordt wel heel mooi. :D

Toen we vrijdag de verfspullen kochten hebben we ook gelijk maar wat zaad meegenomen: pompoen, prei, zomerwortel, radijsjes, tomaat, rucola en basilicum. :9 Ik heb geen kas en ben ook niet van plan om veel in huis te zetten (want dan vreten de katten het op en als ik het verstop vergeet ik het zelf :o ) dus als het goed is heb ik nog wel even tijd.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:23

Zidore schreef:
die bol met balletjes kan goed je bieslook zijn??

ik heb hier een hele grote rozemarijnplant in de tuin die het heel goed overleefd heeft. belangrijk is om ze niet vol op de wind te zetten maar beschut maar wel wat zon. als ze groot zijn maakt het niets meer uit, dan kunnen ze bijna niet meer kapot. je kunt ze ook heel makkelijk stekken. ik heb gewoon een berg stekjes geplant en daar is deze grote uitgekomen.

Zou bieslook zo groot kunnen worden? Het gaat echt om een flinke winterpeen qua moederbol met daaraan ter grote van normale knikkers de bolletjes. Blijft voor mij wel een klein raadsel. Schrok zelf van het formaat. Heb dus de kleine bolletjes geoogst en de grote knol weggegooid.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:24

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:46

Thats_Me schreef:
Zou bieslook zo groot kunnen worden? Het gaat echt om een flinke winterpeen qua moederbol met daaraan ter grote van normale knikkers de bolletjes. Blijft voor mij wel een klein raadsel. Schrok zelf van het formaat. Heb dus de kleine bolletjes geoogst en de grote knol weggegooid.

Nee bieslook geeft bolletjes van 3 a 4 cm doorsnee; http://farm3.static.flickr.com/2144/254 ... 69.jpg?v=0
Je hebt zeker geen foto gemaakt want nu ben ik nieuwsgierig :P

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:54

Nee, geen foto gemaakt. Zal eens kijken of ik die grote nog terug kan vinden. Als dat lukt zet ik hem wel even op de foto. Die was niet rond maar echt zo'n wortel vorm breed van boven en aflopend in een punt en zo'n 20 cm lang. Daaraan zaten kleine bolletjes van een cm of 2-3.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:59

Parijse worteltjes? :+

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:07

Nee, het zijn echt soort plantenbollen. Heel vreemd allemaal. Heb er vorig jaar sla, komkommer (mislukt), bieslook, sla, framboos in gehad en verder eigenlijk iets.

Blijft dus een groot raadsel. Misschien dat het opgelost kan worden als er straks iets uit gaat groeien :D

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:14

Ik wilde net voorstellen Thats-me, gewoon in de grond stoppen en kijken wat het gaat worden. :+
We kunnen er een weddenschap over houden, hoewel ik geen flauw benul heb van wat het zou kunnen zijn.

Heb vanmorgen de andere helft van de kas klaargemaakt. Morgen beginnen met grond opbrengen want ik heb in elk geval 9 tomatenplantjes die er zin in hebben. De paprika's laten zich nog niet zien en morgen doe ik ook even komkommerzaadjes nog in potjes dus ben de ruimte in de kas wel nodig voor al dat lekkers.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 08:15

Een kasje is een goed idee ;)

Ga ik me eens over buigen...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:35

Ik ben vandaag begonnen in m'n tuintje!!
Onkruid eruit, rabarber afgestoken voor een buur verderop en nu ga ik even mn aardbeien fatsoeneren.
Morgen de andere helft!!

lekker hoor, kan niet wachten met zaaien (en oogsten natuurlijk)

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:35

Antheman schreef:
Charlot schreef:

Nee, hij verdraagt wel vorst hoor, maar lichte vorst.

Geen idee maar bij mij in de wijk staat een reuze struik, gewoon in een plantsoen en die wordt niet afgedekt en wel elk jaar groter :o

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:16

Had ik gisteren nog 9 tomatenplantjes, zie ik tot m'n groot plezier vanmorgen dat er weer 3 zijn bijgekomen.
Wat kunnen die dingen opeens hard omhoogschieten zeg!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:37

Ik wacht nog heeeel geduldig. Met moeite. :D
De sneeuwklokjes zijn volop in bloei en met veel dit jaar, dus ik wacht gewoon met schoffelen en zaaien.

Maar wát een heerlijk weer was het vandaag!
Toch maar besloten de huidige tuin te veranderen en een echte moestuin-gedeelte aan te leggen, los van de sierplanten/(fruit)bomen.
Met een tuin blijf je altijd bezig... :j

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:42

Volgens mij was het overal mooi weer behalve hier.....

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:07

suuzepuus schreef:
Volgens mij was het overal mooi weer behalve hier.....

En hier. ^) Maar morgen wordt het als het goed is beter volgens mij.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:08

ik hoop het, dan ga ik morgen de andere helft van mijn tuintje doen!!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:13

Wat moet je nog doen? Ik wil morgen ook flink aan de slag. In elk geval moet ik het konijnenhok nog een keer in de verf zetten. De ren moet ook nog af. En tussendoor even met een deel van de kleintjes naar de konijnenopvang om het geslacht te bepalen, we hopen op veel vrouwtjes. Ik zal blij zijn als het allemaal klaar is, want dan kan ik tenminste écht in de tuin bezig, hoewel ik deze klusjes stiekem ook wel leuk vind hoor.