Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Chubby schreef:De kroppen zijn nog niet erg doorgeschoten, heb geproefd en durf het wel aan![]()
Intussen maak ik ook vlierbloesemlimonade, de bloemetjes plukte ik vanavond langs onze oprit[ [url=m/k0N3To.jpg]Afbeelding[/url] ]
henst schreef:Mijn aardbeien zijn nu nog maar aan het verschijnen.
chamion schreef:Ik werk met kolen op de volle gronddat is denk ik het verschil.
SETEFURII schreef:chamion schreef:Ik werk met kolen op de volle gronddat is denk ik het verschil.
Ik ben zo geen kolen mens, maar ik denk er toch aan enkele bloemkool plantjes te zetten. Veruit mijn favoriet! Maar ik ben wel bang voor aantasting, het lijkt me toch wel een hele opdracht om succesvol komen te kweken.
Ik heb deze morgend de eerste aardbeien geoogst. En ze waren lekker!
Chubby schreef:Setefurii; recept van de andijvie of van de limonade?
chamion schreef:Ik koop altijd mijn kool planten bij de intratuin. Dan zijn ze al wat levensvatbaarder. Even ieder plantje in een eigen potje. En als ze dat na een week goed heeft gedaan gaan ze of op de volle grond (9/10 keer) of in een ruime pot.
Chubby schreef:Wat gaaf! Ik haal dit weekend bij een open dag van een voedselbos 'in de buurt' een paar ranken wijndruiven. Dus ik hou me aanbevolen voor tips over een paar jaar
Chubby schreef:Recept vlierbloesemlimonade:
Siroop van maken! Superlekkere limonade maar dan gezonder (er gaat wel flink suiker in). Supermakkelijk:
-schermen plukken (of knippen, dat is makkelijker), let op dat je frisse schermen vol stuifmeel pakt.
-in emmer gooien, nét onder water, met een paar in stukken gesneden citroenen erbij.
-24 tot 36 uur laten trekken, buiten, met plastic zak over de emmer
-zeven/goed uitknijpen door theedoek (ik doe dat in een andere emmer en giet het sap dan in een pan)
-per liter sap 500 tot 750 gram suiker (afhankelijk van je smaak) en een eetlepel citroenzuur (om te conserveren)
-zachtjes aan de kook brengen (niet laten koken, dan wordt het bitter)
-in goed afsluitbare en goed schoongemaakte flessen gieten
-ondersteboven laten afkoelen, dan trekt het vacuüm en is het lang houdbaar.