Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:29

Het scheelt per persoon. Of je darm gewone B12 goed op kan nemen of je gevoelig bent voor tekort.
Sommige mensen krijgen spuiten B12 omdat hun lijf het niet goed opneemt.
Andere slikken smelttabletten omdat dat beter via de slijmvliezen wordt opgenomen ipv in de darmen.
Bij een goed functionerend systeem zou supplementeren met B12 via tabletten voldoende moeten zijn.
Maar in een veganistisch dieet is dit soms moeilijker goed aan te vullen, in dat kader zou ik aanraden om een goeie smelttablet te nemen.
Je kunt laten prikken bij de HA om je waarde te bepalen en dan even een hoge dosering slikken 10.000 bijv. dan na een maand nog een keertje prikken om te zien of hij omhoog is gegaan en dan overstappen op een onderhoudsdosering.

Dit is als je lijf snel tekorten heeft, en je veganistisch leeft imo goed om te checken. Van een B12 tekort kun je erg ziek worden.

Ik heb tabletten van SanaCore B12 10.000 maar die zijn voor mensen met een tekort.
Onderhoudsdosering doe ik nu 1x per week 1000 van dezelfde pillen.
Een goed Vit. B complex nog te aanvulling.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 16-09-16 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:31

Bedankt voor je antwoord (dat je later hebt toegevoegd), interessant om te weten :)
Het wordt veganisten uberhaupt aangeraden om 1 of 2x per week een onderhoudsdosering van 1000mcg B12 te slikken, maar dat is dan hetzelfde als jouw onderhoudsdosering met een gevoeligheid voor te korten, dus daar was ik benieuwd naar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-09-16 10:50, in het totaal 2 keer bewerkt

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:47

Freya6 schreef:
En wat ik natuurlijker vind, is een mening.
Als je dat ongepast vind, vind ik dat net zo ongepast als recepten met creme fraiche in een vegan topic.
Het is toch juist mooi om hierover te praten.
Ik loop er veel tegenaan dat de 'echte' die hard veganisten veroordelend en star zijn, wat ik ontzettend jammer vind.

Als het vegan creme fraiche is, zie ik gene probleem hoor :D.

Waarom vind je veganisten precies veroordelend en star? :) Ik heb het idee dat (zeker hier) iedereen juist behulpzaam en open is.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:00

NikkiDeKerf schreef:
Bedankt voor je antwoord (dat je later hebt toegevoegd), interessant om te weten :)
Het wordt veganisten uberhaupt aangeraden om 1 of 2x per week een onderhoudsdosering van 1000mcg B12 te slikken, maar dat is dan hetzelfde als jouw onderhoudsdosering met een gevoeligheid voor te korten, dus daar was ik benieuwd naar.

Wees dus niet te snel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:03

Huh, waarmee???

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:04

269_life schreef:
Freya6 schreef:
En wat ik natuurlijker vind, is een mening.
Als je dat ongepast vind, vind ik dat net zo ongepast als recepten met creme fraiche in een vegan topic.
Het is toch juist mooi om hierover te praten.
Ik loop er veel tegenaan dat de 'echte' die hard veganisten veroordelend en star zijn, wat ik ontzettend jammer vind.

Als het vegan creme fraiche is, zie ik gene probleem hoor :D.

Waarom vind je veganisten precies veroordelend en star? :) Ik heb het idee dat (zeker hier) iedereen juist behulpzaam en open is.

Ow haha, naja dat had ik niet door, ik zie alleen steeds staan creme fraiche. Geloof dat ik in een langer lopend topic val, en dacht dat het een nieuw topic was.
Vandaar dat ik me zo 'voorstel' . Eigenlijk heel bleu, want ik dacht oh leuk, een vegan topic.
Nou, ik vind soms dat er weinig gekeken wordt naar wat er al wel is, en niet naar wat er nog niet is.
Dat is niet bij alle vegans hoor!
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 16-09-16 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:05

NikkiDeKerf schreef:
Huh, waarmee???

nou, met je oordeel dat je vragen niet beantwoord worden.

PlantsTho

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:06

Beetje lastig als je niet in één keer je hele antwoord post hè!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:06

269_life schreef:
Beetje lastig als je niet in één keer je hele antwoord post hè!

Je kunt het toch nog aanvullen, of niet?
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 16-09-16 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:08

Freya6 schreef:
NikkiDeKerf schreef:
Huh, waarmee???

nou, met je oordeel dat je vragen niet beantwoord worden.

Je hebt ná mijn reactie, je oorspronkelijke bericht gewijzigd, om de vraag alsnog te beantwoorden. En dan verwijt je mij achteraf dat ik 'te snel oordeel', omdat jij achteraf je bericht nog wijzigt? Hoe kan ik nou oordelen op een actie in de toekomst waarvan ik niet weet dat die gaat komen? :+ Ik heb mijn glazen bol niet bij de hand, sorry...

Misschien moet jij zelf dan niet te snel zijn ;) Met reacties typen. Maar eerst bedenken wat je precies wilt zeggen, zodat je niet achteraf nog je reacties hoeft te wijzigen aan de hand van andermans feedback :)

En hier laat ik het bij. Hopelijk kom je er nog achter wat het precies is aan die ene keer per maand vlees eten, dat je precies nodig hebt. Zodat je dat, als je dat zelf wilt natuurlijk, kunt vervangen voor een plantaardig alternatief. En nogmaals de tip voor leerloze schoenen die toch nog duurzaam zijn: vega-life, vegetarian shoes, etc :)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:30

Ik vind dit topic ook ontzettend fijn, geen oordelen, heel fijn! Maar wel vegan ja en daar hoort leer niet bij.

Ik slik iedere dag vitamine B12 bij. Volgende week toch echt eens een afspraak maken voor bloedonderzoek. Benieuwd of ik nog meer tekorten heb. Wil ook graag omega3 bij slikken maar eerst maar eens zien of t überhaupt nodig is :+

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:36

Hallo allemaal, ik meld me even in dit topic omdat ik erover zit te denken om zelf ook veganist te worden. Dat zal dan pas echt een betere vorm aannemen als ik het huis uit ben, puur omdat ik mijn moeder niet teveel lastig wil vallen met koken. Tegenwoordig maak ik wel steeds vaker eten voor mezelf, lekker veel groenten en dan met een vleesvervanger zonder kaas erin.

Ik had alleen even een vraagje over honing. Ik weet inmiddels dat dit ook niet vegan is, maar ik ben persoonlijk wel een fan van biologische honing, omdat bijen zo goed zijn voor andere gewassen en ze zo toch nog een beetje in aantal kunnen groeien met een fijne bron van inkomst voor de imker (zo heet dat geloof ik). Hoe denken jullie als ervaren veganisten hierover? :)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:47

Een stap in de goede richting absoluut. Maar ik heb er mijn vraagtekens bij. Het is fijn dat de bij zijn eigen honing mag blijven gebruiken maar een bij zal niet denken goh ik zal wat extra maken want de mens wil ook wat honing hebben. Er wordt dus altijd een voorraad aangebroken die niet voor ons bedoeld is. Daarnaast wordt er alleen in de winter geen suikerwater toegevoegd, in de zomer is dat anders.
Over het insemineren of markeren van de koningin kan ik niets vinden, idem dito van de zandwinning van de bijen.

Daarnaast is er in Nederland zo weinig mogelijkheid voor het winnen van biologische honing dat veel wat in de schappen staat uit het buitenland komt en daar zijn de regels dan weer anders dan hier in Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:50

Superleuk :) Welkom! Thuiswonend veganist lijkt me ook erg moeilijk hoor, wat dat betreft. Over honing: ik snap je idee daarachter wel, zeker wat betreft hoe goed bijen zijn voor andere gewassen, zo heb ik het nog niet echt bekeken zelf. Ik ben benieuwd of dat ook echt waar is of een iets wat je altijd meekrijgt en hoort, maar eigenlijk niet blijkt te kloppen.. eens op googletocht om dat uit te zoeken :)

Voor mijzelf consumeer ik geen honing meer (na bezoek aan een kleine, plaatselijke bio-imker). Het is eigenlijk niet superdiervriendelijk, alleen al het feit dat de bijtjes worden 'uitgerookt' om veilig in de kasten te kunnen komen, en dat er toch vaak nog bijtjes geplet worden bij dit proces. Daarbij worden bijen soms gemarkeerd, vleugeltjes deels afgeknipt, en voor het kunstmatig fokken van bijenrassen worden echt hele nare methodes gebruikt. Nu is het 'maar' een bij, maar tegelijkertijd wel een levend wezen, dat ook nog eens in staat lijkt te zijn pijn te ervaren volgens dit (niet heel veganistische) wetenschappelijke onderzoek.

(Vanaf 35 seconden zie je hoe een levende bij gewoon wordt 'uitgeperst' als het ware, om bijensperma (wow.) te winnen. Ik vind dit zelf heel naar om te zien.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:57

Vleugels van de koningin worden kortgewiekt en koningin word geïnsemineerd, bijen werken enorm hard, ze leggen veel kilometers af om honing te produceren voor hun familie. Om zelf te eten en om hun kinderen te laten groeien, en vervolgens pakken wij die af.

Ook komt die honingbij van nature helemaal niet voor in noord amerika als ik het goed heb :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:54

Bijen en honing vind ik ook een lastige kwestie! Het is niet vegan natuurlijk, en die vreselijke methodes bij grootschalige bijenhouderijen, brr, daarom heb ik ook nog nooit supermarkthoning gekocht. Bovendien wordt die bewerkt, verhit, waardoor juist die goede voedingsstoffen verloren gaan.
Mijn vader was vroeger hobbyimker, en daar heb ik juist wel weer goede ervaringen van meegekregen. Hij had een pijp met rook idd, maar blies die niet naar de raten/korf in, die was eigenlijk alleen bedoeld zodat de hele zwerm niet op hem af kwam en het zorgt ervoor dat de bijen rustiger worden en niet steken, wat uiteraard hun leven red want een bij die steekt gaat dood. Het raat haalde hij dan uit de korf en veegde daar gewoon met de hand de bijen vanaf. Als een imker echt voorzichtig te werk gaat dan zullen alle bijen het gewoon overleven.
Ik weet nog dat mijn vader zijn kasten soms naar Lelystad bracht, naar de koolzaadvelden, en die kassen bleven daar een paar weekjes staan, daarna zaten ze ook echt bomvol met honing.
Wilde bijen moeten vaak een zomer lang honing verzamelen die dan dient als wintervoorraad, maar als je je bijen zo verwend met bloemen zo ver ze kunnen kijken dan gaat zo'n volk uiteindelijk zwermen met een nieuwe koningin, waardoor de honing in een kas gewoon wegrot en het bijenvolk vaak in de problemen komt doordat ze bij mensen in de tuin als ongedierte worden bestreden of bij velden met gespoten bloemen/fruit uitkomen, of ziektes krijgen zoals de beruchte mijten en het vaak niet overleven. Een goede imker zorgt er dus in dat opzicht voor dat een bijenvolk veilig en gezond blijft, en ik weet dat mijn vader in het najaar niet meer slingerde zodat ze nog tijd zat hadden voor een ruime wintervoorraad, en indien nodig voerde hij bij met suikerwater.
Nu zijn vast niet alle hobbyimkers hetzelfde, maar bij mijn vader heb ik het nooit als dieronvriendelijk ervaren, iig niet onvriendelijker dan het houden van paarden en onze andere huisdieren.

Mijn vader heeft het er wel eens over dat hij er graag weer mee zou beginnen, en mij lijkt het wel leuk, een bijenvolkje in de tuin :D Kunnen ze mooi mijn fruitbomen en moestuintje en de siertuin bestuiven :D Er zitten er al zo weinig in de buurt. Helemaal mooi als je op die manier een zwerm kan redden van de ongedierteverdelger.
Maar ben nu wel benieuwd of het wel mogelijk zou zijn om een volk te houden zonder de raten te slingeren. Ik dénk dat ze dan binnen no-time gaan zwermen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:07

Ik denk dat de honing meenemen die eigenlijk van de bijen is, en daarvoor met rook ze bij je weg moet dreigen (dat geeft denk ik al aan hoe de bijen daar zelf over denken :D ), op zich niet zo'n veganistische gedachte is, hoe diervriendelijk dan ook. Hoewel dat op zich al niet echt met elkaar te rijmen is denk ik, diervriendelijk en dieren uitroken of meenemen waar zij zo hard voor gewerkt hebben.
"Dat redt hun leven, want een bij die steekt gaat dood" is natuurlijk wel een drogargument in deze kwestie, want die bij zou niet eens hoeven steken als de imker er niet was geweest. :+

Hoe deed jouw vader dat eigenlijk Annemiek, met markeren van bijen of vleugels deels knippen? En werkte hij met bepaalde soorten bijen, en hoe kwam hij daar dan aan? Ik ben gewoon benieuwd naar het totale aspect daarvan, want dat plaatje erachter is wat mij vaak ook tegen staat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:35

Veganistisch is het zeker niet inderdaad :Y) Een bij zal natuurlijk altijd zijn korf, volk en koningin verdedigen, net zoals een zoogdier zijn jong verdedigd, en het is ook nooit leuk om een jong te moeten weghalen bij de moeder, maar uiteindelijk ontkom je daar vaak niet aan. Mijn hond kan helaas ook niet bij d'r pups blijven :(:) Ik denk dat het voor bijen hetzelfde werkt; als je ze bij je wil houden dan moet je af en toe de raten openen.
Het is trouwens niet zo dat al het werk van de bijen kapot wordt gemaakt. De doppen worden van de raten gehaald, de honing wordt eruit geslingerd, en het hele binnenwerk wat de bijen van wax maakten wordt teruggeplaatst zodat ze het weer kunnen vullen. En dat openen is inderdaad ook nodig om nieuwe koninginnen te vinden om zwermen tegen te gaan. Hoe dat precies werkte weet ik eigenlijk niet meer. Markeren deed hij niet, en knippen ook niet. Hij probeerde gewoon te voorspellen wanneer een oude koningin werd verstoten en een nieuwe zou gaan zwermen. Voordat ze gaan zwermen komt deze nieuwe koningin naar buiten en blijft daar een tijdje zitten om het hele volk te verzamelen. Op dat moment kun je zo'n koningin gewoon pakken en in een lege korf zetten, en gaat de hele zwerm zelf mee. De oude korf kun je dan slingeren en leeghalen, en klaar maken voor een nieuwe zwerm. Zo kwam mijn vader dan ook aan zijn volkeren; gewoon van zwermende bijen. Carnica's was het ras dacht ik, een heel 'tam' ras.
Zwermende bijen steken niet, die zou je gewoon met je blote handen kunnen oppakken en in een nieuwe kast verhuizen. Je geeft ze eigenlijk een kant-en-klaar appartement zodat ze dat niet zelf vanuit het niks hoeven op te bouwen :+
Ik heb thuis nog ergens een foto waar ik als 4-jarige in mijn onderbroek midden in zo'n zwerm stond :+

Ik weet ook niet of wij echt weer honing zouden gaan slingeren als er weer bijen zouden komen. Alleen al het opvangen van zwermen vind ik leuk genoeg! Als ze daarna dan weer verder trekken, naja, dan komt er wel weer een nieuwe op ons pad, of met een beetje geluk ben je er dan net op tijd bij om de zwerm weer op te vangen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:03

Bedankt voor je hele uitleg!! Wel echt mooi om te horen hoe hij ermee bezig was zo.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:43

Ik herinner me dat er bij ons op het dorp ergens ook een hobbyimker zit, die vanuit hun eigen tuin altijd honing verkochten. Aangezien die zwerm moet blijven voortbestaan, gok ik dat hij ook voornamelijk ethische methodes moest gebruiken om de honing in te winnen. Goed om te weten dat honing op een hele slechte maar ook op een erg goede manier verkregen kan worden! Ik denk toch dat ik zulke praktijken liever blijf steunen, omdat zoveel mensen rommel op hun bloemen spuiten om van dat "ongedierte" af te komen, en er zo een hoop moois verloren kan gaan. Ik mag muggen, wespen en dazen dan zo erg haten, bijen en hommels heb ik altijd leuk gevonden. :D Slakken trouwens ook, dan wordt hondenpoep tenminste uit ons park opgeruimd. ;)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:41

Een hond bij de pups / paard bij veulen weghalen etc etc is ook alleen omdat wij mensen dat willen, niet omdat het niet kan :)

Interessant verhaal inderdaad, leuk om te lezen. Al ben ik t volledig met nikki eens :)

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:15

Nou ja, ook niet in alle gevallen natuurlijk. Wij hebben ooit een pup een of twee weken "te vroeg" mee kunnen nemen, omdat de moederhond voor ze ging vluchten omdat haar nestje zo druk was. :+
Het was best sneu ook om te zien hoe ze haar even de kamer in lieten lopen en ze meteen belaagd werd door een stel etters die gingen springen en bijten, dus voor haar was rust in huis erg belangrijk om snel terug te winnen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 09:09

Mallow neemt me de woorden uit de mond ook haha :)
Maanoogje, ik snap zo'n verhaal wel, maar het feit dat de moederhond daar in een kamer zat waar ze niet de mogelijkheid had om zich terug te trekken zo te horen, en dat ze sowieso in één huis met de puppies zit, is toch ook door menselijk toe doen? Fokken überhaupt. Ik denk dat dat ook een beetje het punt is.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 09:50

In dit geval was mijn hond een ongelukje, het was nooit de bedoeling deze hond pups te laten krijgen, mede doordat die mensen mijn hondje's moeder ergens vandaan gered hadden. Maar ja, ze hadden wel 2 andere honden waar mee gefokt moest worden inderdaad, en deze hond was echt heel erg hun lieve huishondje. Omdat ze een vuilnisbakje is heb ik nog steeds goede hoop dat ze langer gezond blijft. Haar "grote zus" was raszuiver en heeft 11 jaar mogen worden, maar ze had wel epilepsie gekregen. Het lijkt soms wel dat hoe minder professioneel de fokker, hoe langer je hond leeft. Met grote honden als die van mij blijft het toch altijd lastig. Ik zou bijna gaan adopteren uit Polen zoals iemand bij ons op stal, die 2 geweldig lieve bijzonder uitziende en vrij kleine hondjes heeft. Volgens mij zijn die hondjes genetisch gezien echt best gezond, aangezien ze als pup van de straat zijn geplukt.

Ik blijf het lastig vinden hoor, dat hele gedoe met jonge dieren. Met vleeseters als huisdier hebben terwijl je vegan bent in het algemeen trouwens, alhoewel ik nu wel weet dat er voor deze dieren ook voedsel met vleesvervangers bestaat. Maar ja, als mijn kat dit later echt gaat weigeren, heb ik toch weinig keus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 10:04

Het was helemaal niet persoonlijk bedoeld hoor :) Meer om aan te geven dat eigenlijk al dat soort problemen 'in the end' door mensen veroorzaakt worden. Ik denk dat je als veganist ook geen carnivoor huisdier zou moeten willen hebben. Tenminste, ik zou mijn carnivore huisdier écht geen vleesvervangend voedsel willen geven, want ik wil 100% het beste voor het dier, of in elk geval... wat ik denk dat het beste voor dat dier is. Dat zou dan weer iets als vers vlees zijn, maar dan zou ik weer bijdragen aan een industrie waar ik niet achter sta. Moraal: ik zou geen dier moeten willen hebben of opvangen dat van nature een vleeseter is. En misschien zelf wel helemaal geen dieren, tenzij het gaat om een vorm van opvang, van dieren die zelf weer niet afhankelijk zijn van vlees als voedsel. Moeilijk.