De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 22:11

Teigetje008 schreef:
Mijn tomaten doen het ook super. Staan wel lekker warm in de vensterbank in de zon, boven de verwarming...

Ik heb ook rucola, maar die blijft hangen op 2 blaadjes...Ik heb die in het washok staan, misschien staan ze toch te koud. Geen idee. Dat is wel de bak die ik steeds buiten zet overdag als het weer een beetje mooi weer is.

Mijn tomaten staan ook op de vensterbank, hele dag licht, op t zuiden. sAvonds verwarming aan. Ik vermoed dat de kokosvezel als potgrond niet fijn voor ze was. :j

Mijn rucola staat in de volle grond en is ong 1 cm hoog 8-)

Tinky, wat lief, met violen! Ik ben er gek op, ga ze denk ik as weekeinde ook kopen. :j

Nogmaals bedankt voor de steunbetuigingen :j

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 22:17

anneliesdj schreef:
Ik bedoelde meer de hele zomer lang, dat ze nu niet buiten kunnen weet ik wel.
Maar aangezien ze zo warmte minnend zijn, zullen ze ws beter op hun plek zijn in de vensterbank?

Oeh....nee hoor,na half mei kunnen ze de volle grond in (als ze gehard zijn natuurlijk)op een plekje met liefst veel zon :)

Dank je Kirsten :)

Ik heb mijn tomaten van de week een scheutje plantenvoeding gegeven,ze werden een beetje sneu.Bedacht mij dat ze in stekgrond stonden en daar zit niet is.Nu zijn ze weer enorm opgeknapt en hebben er weer zin in :j

Antheman...de violen staan op de buitenste rij,de rest zijn petunia's in dezelfde kleur als de violen.Alles grootbloemig...de violen heb ik bij de Lidl vandaan een paar weken geleden.Heb ze ook nog in diep donkerrood en geel/oranje,nog even kijken wat ik daarmee ga doen :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 22:22

Tinky12 schreef:
[

Antheman...de violen staan op de buitenste rij,de rest zijn petunia's in dezelfde kleur als de violen.Alles grootbloemig...de violen heb ik bij de Lidl vandaan een paar weken geleden.Heb ze ook nog in diep donkerrood en geel/oranje,nog even kijken wat ik daarmee ga doen :)

Sorry, niet verder gekeken dan mijn neus lang was :+

Sjolvir

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 22:55

Leuk perkje! met dat vogel dingetje in het midden en al die viooltjes.

Hmm, lees het al, tomaatjes morgen avond binnen halen, vannacht overleven ze buiten wel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 22:56

morgen echt even een stapel tomaten overpotten, ie groeien hier binnen de pot uit :=
dan gaan ze ook gelijk in de kas wonen bij de al uit huis geplaatste planten

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 22:58

Antheman schreef:
Teigetje008 schreef:
Mijn tomaten doen het ook super. Staan wel lekker warm in de vensterbank in de zon, boven de verwarming...

Ik heb ook rucola, maar die blijft hangen op 2 blaadjes...Ik heb die in het washok staan, misschien staan ze toch te koud. Geen idee. Dat is wel de bak die ik steeds buiten zet overdag als het weer een beetje mooi weer is.

Mijn tomaten staan ook op de vensterbank, hele dag licht, op t zuiden. sAvonds verwarming aan. Ik vermoed dat de kokosvezel als potgrond niet fijn voor ze was. :j

Mijn rucola staat in de volle grond en is ong 1 cm hoog 8-)

Misschien is dat het dan? Ik had euhm, potgrond uit zo'n blok, waar je dan heel veel water in doet en dan heb je 15 liter potgrond van. Die grond vind ik erg fijn om mee te werken. Voor mijn gevoel zit daar ook wel voeding in en het blijft heel lang vochtig. Het trekt ook heel veel vocht aan, dus als ik die plantjes water geef dan doe ik dat van onder (plantjes staan in potjes in een plastic bak).

Dat perkje ziet er gaaf uit!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 00:00

Teigetje, had jij ook blokken van de Action?

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 00:08

nee, deze waren van de Aldi (blijkbaar ben ik toch echt fan van die winkel, hahaha)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 07:18

Antheman schreef:
Sorry, niet verder gekeken dan mijn neus lang was :+

:D Het is zo ook moeilijk te zien hoor...als het straks volbloeid dan kun je de toeters van de Petunia's beter zien.

Ja...zijn die blokken potgrond fijn om mee te werken?Heb er bij de Action wel naar staan kijken maar heb eigenlijk enkel 2 blokken vochtvasthouders gekocht om te proberen.
Als ik de grote bakken voor de deur weer ga vullen,gaan het daar bovenop :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 08:11

ik gebruik die van de action als toevoeging voor de luchtigheid en vocht vast houden

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 08:37

Gisteren bij tuincentrum geweest.
Nieuwe aardbeienplanten meegenomen (die anderen geef ik nog wel even de tijd, maar ben bang dat ze het niet halen ), en courgetteplanten meegenomen, 2 stuks.

Maar ik stond daar zo te kijken, en vroeg mij iets af.
Hoe kan het dat het spul wat daar verkocht wordt al behoorlijk groot is, en als je het thuis kweekt minder groot?
Zou dat spul in verwarmde kassen gekweekt worden?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 08:50

waarschijnlijk idd verwarmde kas, maar ook licht er boven hangen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 09:13

Heb eergisteren twee mooie potten bij de hema gescoord voor 5 euro 8-) Weet alleen niet of er wel voldoende ruimte in is voor bijvoorbeeld tomaatjes, ik zal wel zien. Weet iemand trouwens hoeveel ruimte sugar peas nodig hebben? Ik heb er nu twee maar ruimte in de grond voor 1 en ik zat te denken om er dan 1 in een pot verder te kweken...

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 10:17

Wat gaat hier snel zeg met pagina's. Weer even lekker bij kunnen lezen. Met mijn paprika is het helemaal goed gekomen en ook de tomaat en cherry tomaat groeien hun bakje uit. Kom ik met het volgende probleem dat het dus nog niet naar buiten kan maar ze wel in een potje groter mogen. Helaas binnen geen ruimte voor (iets te fanatiek gezaaid ben ik bang!)

Gelukkig gaat vriend schuur plaatsen zaterdag dus kunnen denk de tomaten daar s'avonds in en overdag gewoon buiten. De rest krijgt dan groter maatje pot en mag nog even binnen blijven.

Zou nog houten plantenbakken krijgen (lees timmerman vriend zou ze maken, maar jaartal heeft hij er niet bij gezegd!).

Sla, ui en wortels wil ik in buiten zaaien dit weekend in bakken die ik nog heb staan. Hopelijk blijven alle buurt katten er van af!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 10:28

De plantjes die je nu al kunt kopen zijn opgekweek in speciale kassen met optimale belichting,vochthuishouding en temperatuur.Op die manier kunnen ze ook al bloemen trekken voor oa het perkgoed...ze lopen gewoon een maand of 2/3 voor ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 12:14

Dus toch wel.
De tomatenplanten die ze er hadden staan waren maar iets groter als wat hier staat, dus doe ik het ergens toch nog goed.

Ga de tomaten vanmiddag weer wat voeding geven, ze slurpen echt, niet normaal meer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 12:36

Hoe geef je de voeding? Ik gooi er wel eens wat koemestkorrels bij, maar volgens mij kan dat beter..

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 12:48

Ik heb droge stof en vloeibare plantenvoeding.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 13:47

Ik heb gewoon de goedkoopste vloeibare plantenvoeding die er is :P Normaal verdunnen met water en dan geven op de vochtige aarde of onderin de bak :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 14:41

Hier heb ik koemestkorrels. Die los ik op tot gier en combinatie met wat verse kippenmest eventueel. Dat gooi ik erop. Ivm consumptie gebruik ik liever dat dan de plantenvoeding die ik voor de binnenplanten heb.

Het kweektafeltje zit in elkaar, nog een aardig gepuzzel. Maar het is gelukt al was bij het monteren van de laatste twee dingen duidelijk dat je dan eerst weer van alles moest losmaken om erbij te kunnen. Heel handig :+ . Alleen de hulp van de kipjes was wat hinderlijk. Iedere keer als er een bout of moertje viel wilden ze het oppikken. En een stap opzij en ik stond weer zowat op een kippenpootje. :')

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 18:30

Hier ook gewoon vloeibare uit de fles.
Straks in volle grond korrels.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 18:56

Bij mij krijgen ze voor bemeste aarde en vlak voordat alles naar buiten, in de volle grond gaat, bemest ik mijn vierkante meter met compost.
Nog een kleine maand en alles gaat definitief buitenspelen *\o/*

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 19:27

De tomaatjes en broccoli zijn gezaaid ne als de peuktjes, die gaan dit weekend de kas in.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 09:45

Hier zag ik gisteren vanalles opkomen, de Sugar Snaps zijn niet meer alleen :)

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 10:26

Ben erg benieuwd hoe die sugar snaps het gaan doen pmarena! Als het een beetje werkt wil ik die volgend jaar ook proberen denk ik.

Wat een lekker weer! Jammer dat ik moet werken :-( Anders was ik zeker even de tuin in gegaan.