Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lightielight

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 09:33

Hai, ik kom hier ook maar eens binnenvallen.....
Leuk al die ...leuk, al die (moes)tuin berichtjes......
Woon zelf in Friesland en heb een moestuintje en had een pluktuin met bessen e.d. maar daar hebben de paarden doorheen gerotzooid toen ik zelf vijf weken weg was dus dat is niet meer, helaas...
Heb ook een vraagje... heb van iemand via Vreekens tuinzaden , geloof dat dat zo heet, twee potjes met knoflooksprieten, zo zien ze eruit, gehad...wanneer die te planten......
Heb wel weer zin in zaaien e.d. , ga na mijn super weekje in Frankrijk (daar zit ik nu, heerlijk vast rijden op paarden van vrienden, die buitenritten organiseren. Paarden moeten voor het seizoen begint weer een beetje ingereden zijn) thuis lekker vast binnen zaaien, courgettes, pompoenen, toch weer tomaten proberen....

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:45

goeroe schreef:
Als je nou erg lief voor ze bent en regelmatig iets lekkers voor ze meeneemt worden de wilde bramen misschien vanzelf tammer? :+

Nóg liever? Kan echt niet hoor. Ach, en wat heet wild, ze gaan nergens heen hoor maar ja, stekels hè?
Makkelijk groente om te verbouwen is bijv. sla of rode bieten.

anneliesdj schreef:
Volgens mij zijn wijnbessen wat later hoor, bij mijn ouders gebeurt er ook nog niet zoveel, ook niet bij de frambozen.

Is hij wel goed aangeslagen toen je hem plantte vorig jaar? Ik geloof dat wijbessen juist niet zo van zuur houden, heb je de aarde uit het plantgat gemengd met potgrond oid? Dat is wel aan te raden namelijk, hij wortelt niet zo diep dus je kunt vrij makkelijk een eigen stukje grond maken voor hem.
Je zou hem nu ook een lading compost kunnen geven, evt. gemengd met wat potgrond of tuinaarde. Beter compost dan koe of paardenmest maar je kunt het ook mengen, beetje mest vinden ze wel lekker.
Staat hij op de wind? Zo ja, dan even verzetten, ze houden niet van wind.

Nee, hij is niet goed aangekomen vorig jaar. Was al te lang uit de grond voordat hij herpoot werd vrees ik en dan ook nog eens zo warm in de auto.

Met de grond heb ik echt vanalles al geprobeerd. Vreekens waar ik de eerste paar stekken heb gekocht zei juist dat ze wel van zure grond houden. Die beste man snapte er ook de ballen van waarom ze het hiet niet doen.
Hij zei dat het zo ongeveer onkruid is dat practisch overal groeit. Dat geloof je toch niet? :(
Hij staat redelijk dicht bij het huis aan de warme kant. Het waait hier altijd omdat we helemaal vrij wonen.

Kippen! Wij hebben ook kippies. Kunnen 3/4 om het huis. Zijn idd erg goede onkruidbestrijders maar niet bar kieskeurig. Alles groen wat hier de kop opsteekt wordt eerst een paar keer opgegeten voordat het kans krijgt door te groeien.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:23

Ik heb zelf nooit problemen gehad met verpoten van stekken, die konden rustig 24 uur uit de grond zijn, gewoon heel veel water geven als je ze erin zet maar dat heb je wel gedaan lijkt me.
Ze zijn ook vrij makkelijk, ik weet ook niet beter of ze groeien bijna overal.

Als ik ze plant meng ik de de aarde in het plantgat half om met potgrond en doe er een handje koemestkorrel en (als ik eraan kan komen) een paar scheppen compost door.
Daar doen ze het altijd geweldig op.

Maar ik ben nu verhuisd en woon nu op veengrond dus ben benieuwd of ze hier ook willen groeien, anders kom je maar weer een stekje halen, kunnen we vast wel wat ruilen ofzo :P

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:17

Haha, grapjas! Tenzij je bent verhuisd naar een plek veeeeuuuul dichterbij hier zal ik niet zo snel langskomen. Was toen gewoon toeval (waarvan ik altijd zeg dat het niet bestaat :P ) dat jouw toenmalige woonplaat op m'n route lag.
Mocht je idd dichterbij zijn komen wonen gaan we zeker kijken of we een ruilhandeltje kunnen beginnen 8-)
Ja heeft plenty water gehad toen, een week lang elke dag en daarna om de paar dagen omdat het toen best wel droog was.
Maar bedankt voor het meedenken ;)

Heb ontdekt dat mijn vriendin ook een wijnbes in de tuin heeft. Dus als het helemaal niet wil ruk ik daar een struik uit de grond :+

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:22

Vandaag ontdekt dat m'n bieslook nog leeft :D Kwam onder een laag bladertroep te voorschijn en vond het eerst maar vreemd die sprietjes totdat het kwartje viel :D

Volgens mij is mijn framboos m'n vierkantemeter tuin aan het inpikken. Moet nog even goed kijken wat voor plantjes er allemaal boven komen borrelen maar volgens mij zijn het allemaal beginpunten van nieuwe frambozen takken.

Verder weet ik nog niet wat ik met m'n peterselie aanmoet. Hij leeft nog! Maar is heel ielig en gewoon heel dik stengelig zegmaar. Zit er toch over te denken om die er maar uit te halen en gewoon een nieuwe te kopen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:28

Hallo, ik kom hier ook weer eens kijken, de Japanse wijnbes wil ik ook nog in de tuin gaan zetten.
Vandaag wat bessenstruiken gekocht voor in onze nieuwe tuin.
Zou ik die al kunnen planten (frambozen, bramen en moerbeien)?
Vorig jaar heb ik deze ook gezet in mijn oude tuin, maar weet zeker dat ik dit een stuk later gedaan heb.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:32

Frambozen zijn hele makkelijke stekkers, om maar niet te zeggen die stekken zich een slag in de rondte.
Heb vorig jaar al mijn collega's met een stek verblijdt. Haha, die zullen dit jaar ook wel om zich heen vragen of iemand nog belang heeft bij een stek :D

Mijn gele framboos heeft er trouwens meer zin in dan m'n roze. Maar dat kan ook komen doordat de roze op een koudere plaats staat.

De bieslook overleefd gewoon de winters hoor. Ik heb al wekenlang weer groene bieslookstengels. Peterselie wordt normaal gesproken ieder jaar opnieuw gezaaid maar je kunt proberen hoe het uitpakt.
In onze koude kas zag ik dat de snijselderij het heeft overleefd. Das mooi, want die kwam wat moeilijk op gang vorig jaar dus ik hoop er nu meer plezier van te hebben.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:45

Bieslook komt bij ons ook alweer op inderdaad :)

Hoe moet je een framboos stekken? Gewoon tak knippen en weer in de grond zetten? :o?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:58

Ja, was blij verrast met de bieslook :D In huis wou die namelijk niet echt lukken maar nu ik buiten weer sprietjes zie komen gaat het vast helemaal goed komen.

Hoe je precies framboos stekt weet ik niet. M'n collega heeft voor mij gewoon een aantal stengels met wortels afgestoken en meegenomen. Op 1 plant na heeft alles het daarvan overleeft.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:17

Zou ik ze nu al kunnen zetten, de framboos, braam en moerbei, of beter wachten i.v.m. de vorst?

We hebben nu nog niet veel plaats, want we hebben alleen de oude tuin en dat wordt ook speelplek voor onze dochter en daar komen de kippen. Wat later tuin moet worden is nu nog paddock :D , eerst nog veel werk met weilanden e.d. inzaaien, maar een beetje wil ik toch wel al kunnen oogsten, natuurlijk :D .

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:32

Die zijn niet zo vorstgevoelig en meer dan een graad of twee gaat het nu toch niet meer vriezen en dat kunnen ze best hebben.
Je hebt nu juist het voordeel dat je nog vroeg bent dus hebben ze de hele zomer om lekker op te groeien

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:05

@Annelies: dank je!
Ook flink aan de slag in jullie nieuwe tuin?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:06

imd schreef:
Hoe moet je een framboos stekken? Gewoon tak knippen en weer in de grond zetten? :o?

Aan de nieuwe stekken, die uit de grond komen dus, zitten wortels. Met wortel en grond er uitspitten en verpoten. Heel simpel ;)

Heb hier trouwens ook een Gojibes staan. Die hebben een onwaarschijnlijk hoog vitamine C gehalte.
Ben benieuwd of die het goed gaat doen dit jaar want heb hem als klein plantje vorig najaar geplant.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:18

avaluna schreef:
@Annelies: dank je!
Ook flink aan de slag in jullie nieuwe tuin?

Nah valt nog tegen, het is hier erg nat en het stuk wat ik nu als moestuin ga gebruiken was tot voor kort nog in gebruik als 'trappelweide' voor de paarden dus dat is zwart met gaten.
Ik weet niet zo goed hoe ik daar moet beginnen, of ik wel of niet moet bemesten, of ik er nog extra grond op moet brengen ed.
Daarnaast is hier nog veel achterstallig onderhoud en dan komt een moestuin niet op de eerste plaats :n

Ik heb van de week wel primula'tjes gekocht voor bij de voordeur en tomaten en paprikazaadjes, die ga ik binnenkort vast in een potje zetten. Heb nu eens de dure zaadjes gekocht, ik snapte nooit goed waar dat verschil hem in zit maar aangezien de tomaten en paprika's vorig jaar niet heel goed gingen hoop ik dat dit het verschil maakt :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:20

ranna schreef:
imd schreef:

Aan de nieuwe stekken, die uit de grond komen dus, zitten wortels. Met wortel en grond er uitspitten en verpoten. Heel simpel ;)

Het kan allebei maar de manier van Ranna is verreweg het makkelijkste.

Ze maken uitlopers vanaf de 'moederplant', tot meters in de omtrek kunnen scheuten omhoog komen, als die een metertje hoog zijn en een acceptabele dikte hebben (kun je onderling vergelijken, de slappe dingen zijn waardeloos) ga je met en schep tussen de scheut en moederplant door en kun je hem zo uit de grond halen en elders planten. Het is vaak slim om hem dan ook te toppen tot op 30-40cm maar dat is ook afhankelijk van de grootte van de scheut het jaargetijde.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:22

@Annelies: ik ben benieuwd! Ik krijg de tomatenplantjes altijd van mijn vader en die doen het gelukkig prima.
Hier ook nog veel werk op de boerderij, vandaar nu eerst even wat bessenstruiken en straks ook wat tomaten e.d., gewoon voor de leuk ook voor onze dochter in d'r tuin.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:22

Zooo, ik zit. Ben heel tevreden met wat ik vandaag in kas en tuin heb kunnen doen.
Mijn plan was vanmorgen de 2e helft van de kas op te ruimen en in te richten maaaarrrr.... het liep iets anders. Ik ben nl stapelgek op aardbeien maar heb vorig najaar mijn aardbeiplanten er uitgetrokken omdat ze 2 jaar oud waren en ik nieuwe planten wilde dit jaar en op een andere plaats. Nu had ik zelf nog wat zaad van de vorige planten maar ergens was ik bang dat dat niet op zou komen en dat zou betekenen geen aardbeien dit jaar :oo
Het idee alleen al bezorgd me slapeloze nachten :=

Mijn eerste aardbeienveldje lag ooit eens waar nu de kas staat en zoals het aardbeien betaamt blijven ze teruggroeien maar hé, je hoort mij niet klagen :D
Dus ik was druk bezig in de kas toen ik een aardbeienplantje zag. Heel even flitste het door me heen hem er gewoon uit te trekken maar dat kon ik niet over m'n hart krijgen dus heb ik hem uitgegraven en in de moestuin gezet in het plantenbed waar ik nu aardbeien wil.
Toen zag ik nóg één en nóg één en nóg één :):)

Uiteindelijk liep ik als een heuse Sherlock Holmes met m'n hond als Watson naar alles te zoeken wat op aardbeiplantjes leek.
En wat denk je? Ik heb mijn hele plantenbed weer vol met aardbeiplantjes!!!!!!! *\o/*

Geen slapeloze nachten meer over of het zaad opkomt of niet. Ik heb over een paar maand weer heerlijke aardbeien :~

En het werk in de kas... ga morgen wel verder ;)

Jullie ook lekker in de tuin gewerkt vandaag?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:08

Mooi dat je weer een mooi aardbeienbed hebt, Ranna.
Ik heb gisteren ook in de tuin gewerkt. Graszoden gelegd. We hebben nu een stuk gazon, zo'n 24 m2, achtertuin begint nu echt beetje vorm te krijgen. Man is vandaag ook druk bezig met begin van het zonterras, aan het gazon tegen de schutting aan. Hopelijk krijg ik deze week het materiaal voor mijn moestuinbakken geleverd dan kan ik daar ook mee aan de slag.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:59

Aardbeien zijn waanzinnig goede overlevers, verbaas ik me ook altijd weer over. Ik heb ze in de tuin gehad, in bakken en potten enz. Potten gaan bij mij altijd in de schuur en die wil ik dan nog weleens vergeten, met als gevolg dat ze dus 3 maanden geen water krijgen.
Maakt de aardbeien niets uit, die komen in het voorjaar gewoon weer omhoog, zo ook als ik de potten buiten heb laten staan bij min 12, in het voorjaar doen ze het gewoon.

Nog een tip voor wie een kasje zoekt; ik zag vorige week bij de Welkoop een polyester (?) kasje ongeveer 100x60x50, echt een leuk dingetje, kostte 17,50.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:03

Jullie verhalen over aardbeien maakt mij hebberig :D Die dingen zijn zo lekker!

Ik ga eens kijken wat voor kastje je bedoeld.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:09

onze aardbeien zijn echt helemaal dood...... of zouden ze toch nog op kunnen komen??
Wij gaan hier vanmiddag de tuin aanpakken, vriendje mag lekker alles omspitten en er wat mest doorheen doen :)

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:31

hier zijn mijn aarbijplanten helemaal overwoekerd!! Ik had er vorig jaar op een stukje tegen draad een aantal gezet en nu staat het al ver helemaal vol! Wordt smullen!

Ik heb me net een rozemarijnplant weest gaan halen! Is een erg grote plant voor 3 euro! Weet er iemand of dit winterhard is? Want ik had me twee jaar geleden ook al eens 1 gekocht en die is de grond in gedoken >;) .

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:42

Ik moet nog is achter aardbeienplanten ofzo aan...
gister aardbeien gegeten (een vriend van me in groenteboer, zou t nu zelf niet kopen), lekker hoor.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 16:24

Charlot schreef:
Ik heb me net een rozemarijnplant weest gaan halen! Is een erg grote plant voor 3 euro! Weet er iemand of dit winterhard is? Want ik had me twee jaar geleden ook al eens 1 gekocht en die is de grond in gedoken >;) .

Die zijn heel vorstgevoelig.
Goed inpakken, of in de schuur zetten, om te overwinteren.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 17:22

ik heb echt een verrassingstuin :D
Is 10 jaar niks aan gedaan (lees torenhoog onkruid) en sinds vorig jaar ben ik de tuin aan het vrijmaken.
Vorig jaar 1 helft al gebruikt om op te planten en nu bezig de rest van de tuin 'schoon' te maken.
Maar tussen al het onkruid heb ik nog wel (denk ik) rabarber, rode bessen, zwarte bessen, bramen en frambozen gevonden! Mooi laten staan en kijken of het dit jaar wat wordt!