Je eigen brood bakken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:50

Ik heb hier een deeg voor suikerbrood staan om te rijzen. Hij wil nog niet echt lekker omhoog komen, we wachten af of het wat wordt!

Had eerder deze week al een gebakken maar daar was ik iets uitgeschoten met de kaneel, dus het deeg was te droog en nouja, resultaat niet naar wens :)

Echt leuk om te lezen dat iedereen zo lekker aan het bakken is nu!

Even vraagje, ik kan hier slecht aan droge gist komen, verse is geen probleem. Hoeveel gram moet ik dan nemen als in een recept 7gr droge gist staat?

lizy29

Re: Je eigen brood bakken; wel of geen broodbakmachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:00

Verhouding is ongeveer 1 op 2,5 droge gist op verse gist. Dus voor 7 gram gedroogde gist gebruik je 7x2,5=17,5 gram verse gist.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:00

lizy29 schreef:
XxLiEsJuHhxX schreef:
Ahh ik ben de weg kwijt met alle recepten. Vandaag wil ik ons 1e brood uit de oven bakken. Maar 8 uur rijzen word mij wat te lang. Welke ander recept is het beste voor een simpel brood? :D

500 gram bloem, zakje gist, zout en 340ml water. Mengen en kneden, laten rijzen voor ongeveer een tot anderhalf uur, licht doorkneden en vormen, laten rijden voor drie kwartier tot een uur en dan bakken gedurende 45 minuten op 210 graden. Ik heb hem gebakken in een rvs pan, eerste 20 minuten met deksel.

Emma geen rvs pan die er inpast? Als die ten minste in de oven kunnen qua handvatten etc.

Dankje! :D We gaan er zo denk ik aan beginnen. Vriendlief wilde het kneden wel doen :D *\o/*

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:09

Bak met de broodbakmachine van lidl en begonnen met kant en klare mixen. Maar af en toe aan het experimenteren geweest met dat er een receptenboekje bij zat van de lidl. Boerenbruin, rozijnenbrood (wit of bruin) en appel/kaneel (recept van internet) brood zijn mijn favoriet.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:19

Even spuit 11, maar bedankt voor de uitleg van het maismail :D. Denk dat ik er overheen heb gelezen.

Ook ik ben weer helemaal into bakmodus door dit topix. Mijn ouders zijn erg blij met me, want ik eet het alleen niet op in een dag (vind het daarna niet meer lekker) dus breng dan ee helft meestal naar hun toe.

Gistetavond deeg gemaakt voor brioche brood, vanochtend gebakken. Smaak was heerlijk, alleen ik vond de bovenkant wat te hard gegaan. Ik had er ni eigeel opgesmeerd voordat-ie in de oven gind, denk dat ik dat de volgende keer achterwege laat, want de andere randen waren prima.
Afbeelding

Tips voor meel en gist enzo: lokale molen. Daar ben ik net geweest omdat alles op was en ben er goed geslaagd.

Afbeelding

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:33

lizy29 schreef:
Verhouding is ongeveer 1 op 2,5 droge gist op verse gist. Dus voor 7 gram gedroogde gist gebruik je 7x2,5=17,5 gram verse gist.

Ik reken x3. Dus 7 gr. droog = 21 gr. vers. Vaak rond ik dat iets naar beneden af, in dit geval 20 gr.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:36

Deze staat nu te rijzen (ik heb een mix gemaakt van 2/3 bloem en 1/3 kulmbacher). Morgenochtend gaat ie de oven in, in mijn gietijzeren pan. Spannend *\o/*
Afbeelding

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:04

Normaal gesproken heb ik niet echt vooroordelen rondom (het maken van) eten maar bij brood dacht ik altijd dat het maar een ingewikkeld proces is dat je niet zomaar even uitprobeert.
Toen kwam dit topic!! *\o/*

Bedankt iedereen die een recept heeft geplaatst.

Nickeltje schreef:
8nnemiek schreef:
Heeft iemand hier wel eens peperkoek/kruidkoek zelf gemaakt?
Ik zoek een recept dat dicht bij de peperkoeken uit de winkel in de buurt komt, lijkt me leuk om eens te proberen :D

Deze niet. Wel scones... Die kunnen lastig zijn, zeker als je weet hoe ze in Engeland echt zijn en je dus een kritische vergelijking maakt, maar inmiddels lukken ze eigenlijk altijd wel goed...
Heerlijk met clotted cream en jam.

Heb je het recept voor scones bij de hand? Ik heb onlangs scones gemaakt en die waren erg lekker, maar ik heb nog nooit de échte Engelse gehad, dus ben zeer benieuwd!

chamion schreef:
Zou kunnen. Maar kan desnoods een 2de gietijzeren pan kopen :+
maar goed, eerst maar even wachten op mijn vakantiegeld :Y)

Le Creuset heeft een outlet... *D

Yv_ schreef:
Even spuit 11, maar bedankt voor de uitleg van het maismail :D. Denk dat ik er overheen heb gelezen.

Ook ik ben weer helemaal into bakmodus door dit topix. Mijn ouders zijn erg blij met me, want ik eet het alleen niet op in een dag (vind het daarna niet meer lekker) dus breng dan ee helft meestal naar hun toe.

Gistetavond deeg gemaakt voor brioche brood, vanochtend gebakken. Smaak was heerlijk, alleen ik vond de bovenkant wat te hard gegaan. Ik had er ni eigeel opgesmeerd voordat-ie in de oven gind, denk dat ik dat de volgende keer achterwege laat, want de andere randen waren prima.
[ [url=m/drpquz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tips voor meel en gist enzo: lokale molen. Daar ben ik net geweest omdat alles op was en ben er goed geslaagd.

[ [url=m/HyjFnj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ziet er goed uit, de meel ook mooi verpakt!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:07

Op vakantieveilingen staan de laatste tijd ook mooie gietijzeren braadpannen! Dat kan nog wel eens goedkoop uitpakken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:09

Dit topic zou nu eigenlijk "heel bokt bakt brood" moeten heten. :+

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:10

Hier staat een maïsbrood in de eerste rijs :D ik zet m dan altijd met een vochtige thee doek in de oven (die overigens uit staat nog). Daar tocht het niet en is het relatief warm qua temperatuur.

Zometeen voor de tweede rijs in een rijsmandje en dan weer terug. Laatste 10 min verplaats ik hem even zodat de oven kan voorverwarmen.

Voor vanavond wil ik ook hamburgerbroodjes maken. Even een receptje zoeken.

Resistance- ik ben zo jaloers op je aga! Hopelijk komt die ook ooit bij mij in huis <3
En je topictitel is geniaal :’)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:11

Mag ik mij melden? Als absolute beginner met (erfenis) broodbak machine. Ik heb brood mixen van de welkoop. Eerst dat maar eens in de vingers krijgen en dan alles zelf samenstellen.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:12

Resistance schreef:

Suggestie voor deel 2. Met deze snelheid komt dat er wel van. Haha.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:14

Wat een leuk topic !
Wij bakken al jaren zelf brood.
Meestal kneed ik met de hand , maar voor het gemak kies ik ook wel eens voor de broodbakmachine . Daar laat ik het alleen in mengen en rijzen , want uit de oven vinden wij het veel lekkerder.
En als we het in de aardewerken broodpan van Emile Henry bakken is het helemaal een feestje !
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:21

Sicayes schreef:
Hier staat een maïsbrood in de eerste rijs :D ik zet m dan altijd met een vochtige thee doek in de oven (die overigens uit staat nog). Daar tocht het niet en is het relatief warm qua temperatuur.

Zometeen voor de tweede rijs in een rijsmandje en dan weer terug. Laatste 10 min verplaats ik hem even zodat de oven kan voorverwarmen.

Voor vanavond wil ik ook hamburgerbroodjes maken. Even een receptje zoeken.

Resistance- ik ben zo jaloers op je aga! Hopelijk komt die ook ooit bij mij in huis <3
En je topictitel is geniaal :’)

Thanks! :) En gewoon gericht sparen enzo - dan moet het lukken. Wij hebben heel veel geluk gehad met de onze; we hebben 'm tweedehands. Al was hij 3 maanden in gebruik geweest maar vonden de eigenaren het toch niets en konden wij 'm voor de helft van de nieuwprijs overnemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:27

Resistance schreef:

Ik denk niet dat TS zoveel reacties had verwacht :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:30

Ik krijg meteen trek in brood van dit topic. :9 Een aantal jaar geleden bakte ik weleens zelf broodjes, maar ik heb het al jaren niet meer gedaan, wel veel cakes gebakken (vanmorgen nog boterkoek). Wil volgend weekend eigenlijk wel weer een keer proberen om brood te bakken!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:31

DeMolenhoek schreef:
Ik denk niet dat TS zoveel reacties had verwacht :')
Denk het ook niet :D

mirim schreef:
En als we het in de aardewerken broodpan van Emile Henry bakken is het helemaal een feestje ![url=m/MHLucZ.jpg]Afbeelding[/url]
Die ziet er ook goed uit, ik ga op zoek!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:19

Mag ik ook antwoord geven op t scones recept?

Dit zijn mijn 2 favoriete recepten:

Afbeelding
Avoca Café kookboek, mijn favoriet...
Goede combi’s zijn rode vruchten (aardbei, framboos, bosbes en braam) met kaneel; peer en amandel en gewoon rozijnen.

Afbeelding

Yvette van Boven,
Home sweet home kookboek. Vooral het weken van rozijnen in (earl grey) thee met een scheutje whisky is hemels!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:53

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:57

Weet je wat ook zo lekker is ?
Zelfgemaakte wraps.
Of crackers.
Ik haal veel recepten uit de Broodbijbel...echt een geweldig boek !

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:30

Het suikerbrood is toch nog goed gekomen!
Afbeelding
En lekker dat ie is <3

Ik heb dit recept gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:33

Gembersiroop, nog nooit van gehoord!

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:35

Ondertussen aan meel en verse gist gekomen :D !! Heeft iemand een recept voor kleine knapperige bolletjes?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:37

safina schreef:
Dit volkorenbrood is bij mij perfect gelukt vandaag.
https://uitdekeukenvanarden.blogspot.co ... d.html?m=1
Die autolyse en een lange rijstijd maken een hoop verschil. Echt lekker luchtig, mooi brood.

Nu pizzadeeg maken.

Dit ga ik ook is proberen maar was voor het eerst dat ik dit meel van de molen had dus eerst gewoon hun suggestie gevolg.