Kipfilet in blik - waar te koop?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66272
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Kipfilet in blik - waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 22:22

volgens mij heet Mootje nu Meid/tje :-)

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 22:57

Mo kan ook prima voor een jongen.:D
Ik had ook een blauw kuikentje in huis voor het geval dat.

Ze kan trouwens ook geweldig vliegen heb ik gister gemerkt.
Ze zit elke dag een half uurtje bij mij op de bank, meestal op mijn schouder. Een dag of 10 geleden vloog ze opeens van de bank af. Of eigenlijk viel ze gewoon, maar ze kon haar val breken met haar vleugels.
Van de week vloog ze van de bank naar de leunstoel, zo'n 3 meter verderop. Dat vond ik al heel knap, want ze kan dus haar hoogte houden en niet neerstorten.
Maar gister vloog ze opeens van de bank bovenop de boekenkast aan de andere kant van de kamer! Dat is zeker 6 meter ver, en ook nog zo'n 1,5 meter omhoog! Ik wilde haar eraf halen, maar ze was achter de boekenkast gevallen en zat halverwege klem tussen de kast en de muur. :oo Ik was bang dat ik niet eens meer een gender reveal hoefde te doen... Ik heb de boekenkast opzij geschoven en haar er tussenuit gehaald. Niks aan de hand. Nog zo fris als een hoentje. :P

Ik zit te denken om haar op vliegles te doen om haar landingsvaardigheden te verbeteren, want dit gaat ongelukken geven. :=

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30289
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Kipfilet in blik - waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 23:21

Je had haar misschien beter niet naar Mo kunnen noemen :))

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132238
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 09:30

Prrrr schreef:
Je had haar misschien beter niet naar Mo kunnen noemen :))


:))

Mootjes doen altijd hun stunts zelf, dat weet je he :D

Maar wat een briljante actie met dat eitje. En blij dat Mootje inderdaad een meisje is *\o/*

Misschien komen er dan ook nog wel een keer kleine Mootjes?

Apple

Berichten: 76249
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Kipfilet in blik - waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:14

Wat leuk gedaan met dat eitje :-)

Ennuh, vliegen :? Ik was in de veronderstelling dat kwartels niet konden vliegen?

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:18

Apple schreef:
Wat leuk gedaan met dat eitje :-)

Ennuh, vliegen :? Ik was in de veronderstelling dat kwartels niet konden vliegen?

Is het niet een beetje net als met kippen. Als die een sprongetje maken en daarbij druk fladderen en klapperen met de vleugels noem ik dat ook "vliegen", maar dat is een wat overdreven aanduiding als je het vergelijkt met het vliegwerk dat de buizerd van verderop hier in het luchtruim aan kunstigheid laat zien. :')

Apple

Berichten: 76249
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Kipfilet in blik - waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:23

Meer een soort van 'mogelijkheid om door de lucht 10 meter verderop te komen ipv te lopen' dus.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30289
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Kipfilet in blik - waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:25

Best handig als je vossenvoer bent :j

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:36

Apple schreef:
Meer een soort van 'mogelijkheid om door de lucht 10 meter verderop te komen ipv te lopen' dus.


Prrrr schreef:
Best handig als je vossenvoer bent :j


Exact daarom onder andere. :j Hoewel ik meende dat kwartels in het wild niet zozeer de bomen opzoeken om te slapen zoals kippen dat doen.. Maar dat kan ik ook mis hebben hoor. :j

Soms als ik mijn kippen ga voeren en ze horen me aankomen lopen dan springen ze al fladderend zo enthousiast op dat een paar per ongeluk over de omheining van 1.60 heen gaan. Dat is altijd wel een grappig gezicht trouwens, kan ik ze vervolgens weer terug gaan gooien. :')

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Kipfilet in blik - waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:55

Kwartels gaan 's nachts niet op stok zoals kippen, dus ik neem aan dat ze ook niet in bomen overnachten.

Ik wist echt niet dat ze zo goed konden vliegen. Ik denk ook eigenlijk dat dat maar een korte periode is. Als Mootje straks gaat uitdijen zal ze wel niet zo hoog en ver meer komen.

Kwartels kunnen trouwens wel heel goed springen, rustig een meter recht omhoog. Daar komt ook de term 'dove kwartel' vandaan. Als ze schrikken springen ze recht omhoog, net of ze je niet aan hebben horen komen. Dat is vaak ook zo, maar doof zijn ze niet. Het is gewoon een reflexmatige schrikreactie.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:42

LindyH schreef:
Kwartels gaan 's nachts niet op stok zoals kippen, dus ik neem aan dat ze ook niet in bomen overnachten.

Ik wist echt niet dat ze zo goed konden vliegen. Ik denk ook eigenlijk dat dat maar een korte periode is. Als Mootje straks gaat uitdijen zal ze wel niet zo hoog en ver meer komen.

Kwartels kunnen trouwens wel heel goed springen, rustig een meter recht omhoog. Daar komt ook de term 'dove kwartel' vandaan. Als ze schrikken springen ze recht omhoog, net of ze je niet aan hebben horen komen. Dat is vaak ook zo, maar doof zijn ze niet. Het is gewoon een reflexmatige schrikreactie.

Hahaha, oh wat grappig! Dat wist ik helemaal niet. :=

Ik zie het nu trouwens helemaal voor me dat jij bij het hok aankomt en een plots geluid maakt, en dat al je kwartels een meter omhoog de lucht in schieten. _O-

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Kipfilet in blik - waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 16:17

Ja, dat gebeurt ook wel, zeker als ik ze net nieuw heb. Naarmate ze meer gewend zijn wordt het minder. Bij Mootje valt het erg mee want die is natuurlijk al vanaf haar geboorte in deze omgeving.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132238
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Kipfilet in blik - waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 16:22

Mootjes zijn over het algemeen vrij handtam, zeker als er wat te eten in de buurt is.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30289
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Kipfilet in blik - waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 16:28

:))

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 17:35

Ik zal eens proberen of ze worstenbroodjes lust. :D

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:25

Mootje is een nestje aan het bouwen, en terwijl ik dit schrijf hoor ik haar eerste voorzichtige 'ei-alarm'. *\%/*

Het eerste eitje zal niet lang meer op zich laten wachten.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:26

LindyH schreef:
Mootje is een nestje aan het bouwen, en terwijl ik dit schrijf hoor ik haar eerste voorzichtige 'ei-alarm'. *\%/*

Het eerste eitje zal niet lang meer op zich laten wachten.

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Go Mootje!!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132238
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Kipfilet in blik - waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 15:32

Hup Mootje :))

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:35

Het eitje is er!!!

Ik zal er straks een foto van maken. Mootje is er nu zelf nog te veel van onder de indruk. Ze gaat er ook braaf een soort van op zitten, dus ik wil het nog niet afpakken.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Re: Kipfilet in blik - waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:36

*\%/* *\%/* *\%/*

Wat onwijs schattig zeg.. Tuurlijk, bij onze kippendames worden ook elk jaar weer "de eerste eitjes" gelegd, maar meestal zonder dat ik dat zo goed meekrijg. :')

Rocamor

Berichten: 11047
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:48

Oscar schreef:
Hup Mootje :))


Ik lees tijdens het hele topic dat jij en Mootje erg veel op elkaar lijken.

Ik mag toch echt hopen dat je deze keer niet op haar lijkt. Of zit jij ook op je nest "ei-alarm" kreten te slaken? :=

Hilli

Berichten: 22955
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:49

We hebben een MoEi! :):)

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132238
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 15:56

Rocamor schreef:
Ik mag toch echt hopen dat je deze keer niet op haar lijkt. Of zit jij ook op je nest "ei-alarm" kreten te slaken? :=


Gelukkig niet, ik heb niks met zelfgelegde eieren :))

Als Mootje echt op mij lijkt dan gaat het nog heel fout aflopen met dat ei. Ze laat het vallen (hoewel dat voor een kwartel niet heel waarschijnlijk is) of ze gaat er zo lomp bovenop zitten dat er niks van over gaat blijven. Fingers crossed dus :brr:

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:09

Ik zit op de bank en Mootje's kooi staat op de salontafel, dus ik zie haar constant.
Dat provisorisch nestje bouwen (lees: houtkrullen op haar rug gooien) had ik nog nooit eerder gezien. Ik moest echt googelen wat voor gedrag dat was. Maar zeker toen het ei-alarm erbij kwam was het wel duidelijk dat het poging tot nest bouwen was.

Japanse kwartels broeden niet meer en bouwen ook geen nesten. Dat is eruit gefokt. Maar de ene hen doet het toch nog wat meer dan de andere. Bij mijn andere hennen heb ik het nooit gezien.
Toch wonderlijk dat Mootje dat instinctief doet. Ze heeft dat nooit geleerd. Ze is zelf niet eens in een nest geboren. En toch gaat ze een nest bouwen als ze voelt dat haar eerste eitje eraan komt. Echt wonderlijk.

Afbeelding

Het eitje is maar half zo groot als dat het moet zijn, maar dat is normaal voor een maiden-eitje.

Rocamor

Berichten: 11047
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Kipfilet in blik - waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:16

Jammer dat je zover weg woont, ben dol op kwarteleitjes.