Let op giftige eieren in omloop

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 10:52

Ik volg hier de discussie niet echt hoor, maar is het niet bijna onmogelijk om te stoppen met eieren eten? Want zelfs als je geen losse eieren zou eten, dan nog zit het in heel veel producten verwerkt.. mag dat dan ook niet meer?

Hoe dan ook, ik heb nog een pakje eieren staan en ik aarzel niet om die nog op te eten :P ben niet zo bang

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 10:53

Decricible, Dat is inderdaad precies de reden dat het verboden werd. Niet voor mensen, maar voor bijen.
Het is dodelijk voor insekten zoals wormmiddelen dodelijk zijn voor wormen.
Mensen hebben een totaal ander zenuwstelsel zodat het pas in hoge hoeveelheden eventuele bijwerkingen kan gaan geven.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 10:59

IsaCalixa schreef:
Ik volg hier de discussie niet echt hoor, maar is het niet bijna onmogelijk om te stoppen met eieren eten? Want zelfs als je geen losse eieren zou eten, dan nog zit het in heel veel producten verwerkt.. mag dat dan ook niet meer?

Hoe dan ook, ik heb nog een pakje eieren staan en ik aarzel niet om die nog op te eten :P ben niet zo bang

de eieren met stoffen er in zijn nu de schappen uit dus die kun je gewoon sowieso eten. Niet alle eieren zijn getroffen. De hoeveelheid fipronil in "bereidde" producten is zodanig verdund dat daar sowieso geen risico zit.

Cer

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 11:15

Nou ja wat ik ook altijd bij dit soort dingen wel ernstig vind, is dat er HEEL veel mensen HEEL blij zouden zijn met het eten wat hier weggeflikkerd wordt, omdat wij in het rijke westen bedacht hebben dat er minimale waardes ergens voor moeten gelden ineens..

Uiteraard is het niet de bedoeling om vergiftigd voedsel te versturen of te verhandelen, maar met zulke kleine beetjes zodat we hier weer kunnen piepen over een bijna onwaarneembaar pijntje in je kleine teen wat vast wel door iets in ons vreselijke eten komt, terwijl ergens anders mensen dagelijks keihard moeten bikkelen om de dag door te komen en dit waarschijnlijk nooit zullen begrijpen..

Maar dat laat ik dan weer snel los want er is altijd wel iemand die er wat anders van vind :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 11:17

Oh Cer, dat heb ik de laatste dagen al zoveel gedacht.
Wat zullen veel mensen blij zijn geweest met deze, gewoon goede, eitjes.
In Nederland al, maar ook daarbuiten. Die blij zijn als hun honger die dag gestild is. Die wat graag een voedzaam ei zouden hebben.
Hier flikkeren we ze gewoon weg. En met wat pech halen we grotere rommel uit Bulgarije binnen, maar dat mogen we niet zeggen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 11:19

bruintje123 schreef:
En met wat pech halen we grotere rommel uit Bulgarije binnen, maar dat mogen we niet zeggen.

Ja, maar wel te controleren dmv de eicodes straks ;)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 11:31

Ik heb het topic niet gelezen hoor maar die kippen gaan er toch ook niet dood aan!? Na een paar weken zijn ze gewoon weer schoon. Ik eet gewoon een eitje en let niet op de code.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 11:36

En waar ik al bang voor was gebeurt dus echt. Ik dacht al: Als het via de kippen in de eieren komt, dan zit het toch ook in het vlees? En al de producten waar ei in verwerkt zit? Dat is echt ongelooflijk veel. Wordt dat ook allemaal weggeflikkerd? Nog even en al het kippenvlees wordt uit de supermarkten gehaald en alles vernietigd. En waarvoor? Omdat als je er 10 kilo van eet op een dag, dat je dan misschien klachten kan krijgen?
Geef het dan aan de mensen die hongerlijden in Afrika ofzo. Kunnen ze beter Fipronil kip eten dan doodgaan van de honger toch?
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 08-08-17 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 11:36

IsaCalixa schreef:

Ik eet al sinds januari geen ei meer, is prima mogelijk hoor :Y)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 11:38

Er zit ei in verschrikkelijk veel producten, meer nog dan je denkt. En zoals ik al aangaf is de norm in januari aangepast. Voor januari at je precies dezelfde eitjes met Fipronil erin, alleen was het toen niet schadelijk en nu de norm is aangepast is het ineens wel schadelijk.
Voor mij geen paniekzaaierij hoor, ik eet gewoon nog lekker mijn eitjes en mijn kippetje. En alles waar ei in zit.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 11:38

janderegelaa schreef:
Ik heb het topic niet gelezen hoor maar die kippen gaan er toch ook niet dood aan!? Na een paar weken zijn ze gewoon weer schoon. Ik eet gewoon een eitje en let niet op de code.

Nee, de kippen gaan er niet dood aan.

Fipronil word opgeslagen in het borstvet van de kip. Om dit weer uit de kip te krijgen moeten de kippen hun borstvet verliezen, minimaal 6 weken ruien en op een speciaal dieet. Daarna is het ook nog niet zeker of de kippen dan wel "clean" zijn en kan het veel langer duren dan 6 weken.

Veel boeren zien hier tegenop omdat de kippen wel minimaal 6 weken moeten vreten, maar aan de andere kant niks opbrengen omdat de eieren en het vlees niet verkocht mogen worden als er nog wel fipronil in zit.

Omdat veel boeren die kosten niet "even" kunnen maken laten ze de kippen uit voorzorg ruimen.

Overigens was dit inderdaad al behandeld, misschien toch maar even het hele topic doorlezen :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 11:40

Suzanne F. schreef:
En waar ik al bang voor was gebeurt dus echt. Ik dacht al: Als het via de kippen in de eieren komt, dan zit het toch ook in het vlees? En al de producten waar ei in verwerkt zit? Dat is echt ongelooflijk veel. Wordt dat ook allemaal weggeflikkerd? Nog even en al het kippenvlees wordt uit de supermarkten gehaald en alles vernietigd. En waarvoor? Omdat als je er 10 kilo van eet op een dag, dat je dan misschien klachten kan krijgen?
Geef het dan aan de mensen die hongerlijden in Afrika ofzo. Kunnen ze beter Fipronil kip eten dan doodgaan van de honger toch?

Hoe kom je hier nou weer bij? Er worden maximaal 10 bedrijven voor de zekerheid gecontroleerd of het vlees veilig is, dit zijn bedrijven die zowel legkippen als vleeskippen hebben. Maar er wordt al gezegd dat de kans minimaal is, aangezien er meestal kilometers zit tussen de verschillende locaties met stallen bij dit soort bedrijven. Bovendien worden bedrijven met vleeskippen nooit bespoten met fipronil omdat de kippen daar te kort voor in de stallen leven. Bloedluis heeft dan geen kans. Dus je kan er wel vanuit gaan dat het vlees van iig 99% van de kippen veilig is, waarschijnlijk zelfs gewoon 100%.

En aan Afrika geven, tja.... de kosten die dat met zich meebrengt, wie gaat dat betalen? En wat denk je dat die afrikanen er va nvinden als we hun de eieren geven "waar teveel giftige stoffen in zitten"? Wat zou je daar zelf van vinden?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 11:42

Oh nou gelukkig maar, anders zijn er nog meer boeren de klos als het ook in het vlees blijkt te zitten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 11:46

secricible schreef:
En aan Afrika geven, tja.... de kosten die dat met zich meebrengt, wie gaat dat betalen? En wat denk je dat die afrikanen er va nvinden als we hun de eieren geven "waar teveel giftige stoffen in zitten"? Wat zou je daar zelf van vinden?

Inderdaad iemand die er anders over denkt..

In principe heb IK het niet over Afrika gehad, maar misschien iemand anders.
Overigens zijn er dichterbij ook mensen die het zwaar hebben...
(maar misschien is dat de tegenstelling 'verwende westerlingen' tot.. ergens anders..)

En deze eieren hebben niet persé teveel ( :roll: ) giftige stoffen, dat is dus de hele discussie.

Ja, als ik aan de geelhonger lig, zou ik denk heel blij worden van eitjes waar verwende nesten van vinden dat ze er misschien wat beroerd van worden als ze 100 eieren op een dag eten. Overigens, als je zoveel eieren eet ben je sowieso ziek..
Dus nee, ik zou daar geen problemen mee hebben nee, dat zou ik ervan vinden :j

dat het veel kosten met zich meebrengt om mensen zonder eten, wel aan eten te helpen vind ik an sich relatief, als je ziet wat er verspilt wordt..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 11:48

Suzanne F. schreef:

Nee, want legkippen zijn geen vleeskippen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 11:50

Magrathea schreef:
Interessant toch... de mensen die zeggen dat fipronil schadelijk is zullen dat dus wel voor de grap zeggen :o?

Schadelijk voor de natuur... Daarom is de norm aangepast. De bijen gaan er wel dood aan. En de bijen zijn al bedreigd en dat is een veel groter probleem. Als de bijen uitsterven krijgen we ook geen groenten meer.
Maar voor mensen is die hoeveelheid absoluut niet schadelijk :n

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 11:54

Cer schreef:
secricible schreef:

Inderdaad iemand die er anders over denkt..

In principe heb IK het niet over Afrika gehad, maar misschien iemand anders.
Overigens zijn er dichterbij ook mensen die het zwaar hebben...
(maar misschien is dat de tegenstelling 'verwende westerlingen' tot.. ergens anders..)

En deze eieren hebben niet persé teveel ( :roll: ) giftige stoffen, dat is dus de hele discussie.

Ja, als ik aan de geelhonger lig, zou ik denk heel blij worden van eitjes waar verwende nesten van vinden dat ze er misschien wat beroerd van worden als ze 100 eieren op een dag eten. Overigens, als je zoveel eieren eet ben je sowieso ziek..
Dus nee, ik zou daar geen problemen mee hebben nee, dat zou ik ervan vinden :j

dat het veel kosten met zich meebrengt om mensen zonder eten, wel aan eten te helpen vind ik an sich relatief, als je ziet wat er verspilt wordt..

Ik had het dan ook niet tegen jou maar Suzanne F die het WEL over Afrika had. En ik ben het met je eens dat het niet giftig is (volgens mij zeg ik dat al vanaf de eerste pagina...), maar het overschrijdt WEL de (belachelijke) normen die we hier in NL hebben. En dus die eieren uitdelen aan mensen in Afrika omdat wij ze niet willen hebben valt over het algemeen niet zo goed, ook daar niet, denk ik. Dus dat is niet mijn mening (van mij mogen ze ze allemaal hebben, graag zelfs), maar daar zit natuurlijk wel een ethische discussie aan vast (mag je spullen die voor ons afgekeurd worden aan een ander geven omdat die niet beter kan krijgen? Idem voor rijst die over de datum is, of brood van een dag oud voor de voedselbank, de meeste voedselbanken accepteren dat niet) en een praktische (wie gaat dat betalen?).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:11

dat voedselbanken spullen van over de datum niet accepteren is echt van de gekke... 8)7

Ja die ethische discussie is lastig, want wie heeft er gelijk met de normen... ?
Je mag mensen niet voeden met voedsel waar ze niks van krijgen... echt, ik snap de wereld niet... :n

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:15

Ik vind zoveel voedsel weggooien sowieso erg onethisch... :n

Het is niet schadelijk voor mensen. Het is al gebeurd, dus de bijen die er last van hebben zijn ook niet meer te redden. Geef dan een boete ofzo... Maar ga niet zinloos dat eten verspillen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:25

Cer schreef:
dat voedselbanken spullen van over de datum niet accepteren is echt van de gekke... 8)7

Ja die ethische discussie is lastig, want wie heeft er gelijk met de normen... ?
Je mag mensen niet voeden met voedsel waar ze niks van krijgen... echt, ik snap de wereld niet... :n

Ja, maar wel de waarheid. En op zich ook begrijpelijk. Er moet ergens een grens getrokken worden, die hebben we getrokken met de THT datum. Daarna is kwaliteit niet meer te garanderen. Want hoe ver mag het dan over de datum zijn? Een dag? Een week? Een maand? Een jaar? De discussie moet dan gevoerd worden of de THT datums wel terecht zijn. Maar ik snap dat geen enkele voedselbank de verantwoordelijkheid durft te nemen om eten dat "over de datum" is aan te bieden. Wat als iemand ziek wordt (los van of dat komt door dat eten) en de voedselbank beschuldigd? Je kan de kwaliteit niet meer garanderen, je hebt eten uitgedeeld dat buiten de normen valt van veilig.

Dat je je dan af moet vragen of de normen van deze eieren goed liggen ben ik met je eens, maar daar heb ik niet voldoende kennis van. Ik weet alleen dat de normen in Nederland echt heel streng zijn, misschien wel veel te streng en dat dan daar het probleem zit.

Er is natuurlijk wel een gezondheidsnorm overtroffen. Deze hoeveelheid kan op de lange termijn schadelijk zijn. Dus hoe ga je dat dan omzetten in een norm? Iemand die 1x per week eieren eet mag een norm C ei eten, maar eet je er meer dan 5 per week dan mag je echt geen eieren eten die geen norm A hebben? In NL kiest men voor een (ruim veilige marge) waarin we heel veel eieren over langere periode kunnen eten. Maar in dit soort situaties gooien we daarmee onze eigen ramen in, want die norm is laag omdat het op lange termijn een probleem was. Dus die eieren er nu uithalen en dit in de toekomst voorkomen zodat je nooit aan die lange termijn komt, was voldoende geweest zonder die paniek. Maar mensen raken nu in paniek doordat de pers aan alle kanten bloed ruikt in komkommertijd en een goed verhaal ziet: "eieren boven de veilige norm! Alarm alarm!" En mensen zelf niet de kennis hebben om de nuance te zien in die norm.

En dus ben ik het met je eens als we deze eieren hadden gegeten met de waarschuwing dat we de aankomende weken niet meer dan 1-2 eitje per week moeten eten tot alle kipjes weer schoon zijn van fipronil. Maar zo werkt het niet, daar gaat geen consument in NL mee accoord. Je ziet het nu al: 10 cijfercodes zijn besmet en wat doet heel NL: we gaan gewoon "voor de zekerheid" geen eieren meer eten de aankomende tijd.

Ik heb de waarheid niet, ik probeer alleen wel de nuance te laten zien in dit alles.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:34

Nou ja, gelukkig doet niet heel nederland hetzelfde.. dus er zal misschien wel een consument mee akkoord gaan .. :j

Maar goed, het is wat het is, het is alleen zo jammer dat een groot deel van de mensen zich zo laat opjutten...
Ik vraag me eigenlijk wel af of de meerderheid voor wel of geen eieren eten had gekozen, als ze zelf de keuze hadden gehad. Die hebben ze nu niet omdat de instanties de keus voor ze gemaakt hebben...
Of hebben ze ergens eieren laten liggen?

Het is zeker niet representatief maar ik ken niemand die zn eitje heeft laten staan eigenlijk..

Ja hoe lang moet je voedsel bewaren... eigenlijk moet je dat zelf weten denk ik... ?
Ik ben heel makkelijk met dingen die over de datum zijn... maar er zijn mensen die toch dingen die nog 2 dagen goed zijn, weggooien omdat ze er denkbeeldig ziek van worden.. daar doe je weinig aan..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:39

Cer schreef:
Nou ja, gelukkig doet niet heel nederland hetzelfde.. dus er zal misschien wel een consument mee akkoord gaan .. :j

Maar goed, het is wat het is, het is alleen zo jammer dat een groot deel van de mensen zich zo laat opjutten...
Ik vraag me eigenlijk wel af of de meerderheid voor wel of geen eieren eten had gekozen, als ze zelf de keuze hadden gehad. Die hebben ze nu niet omdat de instanties de keus voor ze gemaakt hebben...
Of hebben ze ergens eieren laten liggen?

Het is zeker niet representatief maar ik ken niemand die zn eitje heeft laten staan eigenlijk..

Ja hoe lang moet je voedsel bewaren... eigenlijk moet je dat zelf weten denk ik... ?
Ik ben heel makkelijk met dingen die over de datum zijn... maar er zijn mensen die toch dingen die nog 2 dagen goed zijn, weggooien omdat ze er denkbeeldig ziek van worden.. daar doe je weinig aan..

Mijn super heeft gewoon altijd eieren gehad. Ik hoor voornamelijk dat ah de schappen leeg had. Mijn Jumbo had alleen de slechte cijfers er uit.
En het probleem is niet "hoe lang mag je het bewaren". Maar "tot wanneer mag je het verstrekken?". Iemand bij de voedselbank is aangewezen op hun levering. Mag je hun verplichten tot voedsel dat buiten de THT valt? Als je ze zelf laat kiezen kun je er vanuit gaan dat men eerst kiest voor de THT en daarna pas voor die erbuiten. Al is het maar "voor de zekerheid" en zodat ze het zelf nog langer kunnen bewaren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:43

Ik bedoelde over die houdbaarheidsdatum.. als je mensen zelf laat kiezen tot wanneer ze iets willen eten, dus die datum eraf :') lijkt mij hilarisch, eens kijken of de mensen nog een beetje instinct hebben, gezien men in de oertijd ook maar zichzelf moest redden, zonder autoriteiten..

Ik weet niet wat mensen van de voedselbank doen.. hebben ze die keus uberhaupt? (hoewel dit wel heel erg offtopic gaat... )

(even los van kilo's arsenicum in je eten, of koelvloeistof in je spa ofzo..)

Edit: Ik neem het terug, met de zoekfunctie vond ik een topic van bokt van een aantal jaren geleden over producten van de voedselbank die over de datum zijn. En ik schrok van het aantal mensen dat dat belachelijk vond... :oo -O-

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:48

Cer schreef:
Ik bedoelde over die houdbaarheidsdatum.. als je mensen zelf laat kiezen tot wanneer ze iets willen eten, dus die datum eraf :') lijkt mij hilarisch, eens kijken of de mensen nog een beetje instinct hebben, gezien men in de oertijd ook maar zichzelf moest redden, zonder autoriteiten..

Ik weet niet wat mensen van de voedselbank doen.. hebben ze die keus uberhaupt? (hoewel dit wel heel erg offtopic gaat... )

(even los van kilo's arsenicum in je eten, of koelvloeistof in je spa ofzo..)

Nee, die zijn (meestal) wel aangewezen op dat pakket en die mogen daar niet kiezen. Ze krijgen dus een doos met levensmiddelen. Daarom juist :)
En overal de THT afhalen.... tja, dat weet ik niet. Weet je, ik eet vooral pure voeding, zonder pakjes en zakjes en die producten hebben vaak geen THT. Maar ons eten is in zoverre zodanig ver van ons af dat ik het zonder THT niet zou redden bij veel voeding die dat nog wel heeft. Ik weet niet hoe lang geleden mijn eitjes onder de kip vandaan geplukt zijn. Ieder eitje dan eerst moeten controleren in water, vind ik nogal overtrokken.
Het vlees idem, en door alle kleurstoffen er in kun je ook niet altijd van je ogen uit gaan. Als ik bij de slager vlees halen dan is de kant die onder ligt de dag erna al verkleurt. Bij de supermarkt gebeurt dat niet, rara. Melk e.d. drink ik niet dus geen idee.
Ik ben dus wel voor een TGT, de THT mag van mij voor een (groot) deel verdwijnen.

En ja, het is offtopic inderdaad. Maar ik ben dus twijfelachtig over onze "afgekeurde" eitjes aan een ander geven. De normen oprekken, ik weet het niet, ik durf het niet zo goed met het oog op mensen die WEL veel van het product eten. Meer kennis en inzicht bij de consument zodat die zelf beter kunnen nuanceren. Ja, dat zeker.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 13:11

Hier bij de jumbo heb ik ook gewoon eitjes kunnen kopen. er stonden er wel minder in het rek als anders.
En ik heb ze dan ook gewoon gekocht. Ik doen niet mee aan die heksentoer.

En THT is tenminste tot, dus vaak langer.
Maar ook daar er moest een wetje komen met een datum dus ook op producten die erg lang houdbaar zijn moet wat staan. Alsof iets dat bijvoorbeeld een jaar houdbaar is, direct na die datum gevaarlijk is.

Verse spullen is vaak wel te ruiken en te zien. Bij twijfel niet doen.