Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:23

Oh met zwarte bonen :9

Ik gruwel echt van sperzie en snijbonen, maar zwarte bonen zijn de hemel <3

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 15:26

Zwarte bonen in chilisaus zijn mijn favoriet <3 Heerlijk!
Al lust ik eigenlijk elk soort bonen wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:28

Als we eens chinees halen wil ik ook altijd iets met zwarte bonen. Jammer dat ze daar bij de chinees nog niet echt een vega variant van hebben. :=

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:30

Hier nog een vegetariër! Sinds m'n 8e, dus nu 12 jaar. Leuk dat de vegetariërs/veganisten/pescotariërs etc. op Bokt nu een topic hebben. :D
Sinds een tijdje woon ik op mezelf en ik heb wat moeite met B12, B2 en ijzer op peil houden. (althans, dat vermoed ik, aangezien mijn haar soms wat futloos is en ik snel last heb van droge mondhoeken, etc.)
's ochtends maak ik altijd een smoothie met soya melk, yoghurt, spinazie, mandarijn, banaan, havermout en lijnzaad. (250 ml in de ochtend en dan nog 500 ml mee naar college) dus dat is wel een gezonde start van de dag. :P
Hebben jullie tips voor goede bronnen van bovengenoemde? O:)

Edit: ik zal even het topic doorlezen want 'k zie dat op de vorige pagina al eea wordt genoemd!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 15:45

B12 zit natuurlijk voornamelijk in dierlijke producten, maar wordt ook wel gevonden op paddestoelen (champignons) en in zeewier, al bestaat de B12 in zeewier voor een deel uit een variant die het lichaam niet goed kan opnemen.
Daarnaast schijnen groentes die nog ouderwets met stalmest of andere dierlijke mest worden gemest ook B12 uit die mest op te nemen, en maken wij mensen ook in het laatste deel van onze dikke darm B12 aan, maar daarvan is nog nooit bewezen dat wij die B12 ook weer zelf kunnen opnemen in ons lichaam.
In ieder geval kan het nooit kwaad om B12 tabletten bij te slikken of af en toe plantaardige melk en vleesvervangers te kopen waar het aan is toegevoegd.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:49

Over vitamines, alles behalve B en C stapelt wel degelijk. Al zal je met een multivitamine niet snel overdoseren.

Ik heb echt een hekel aan tuinbonen, zo melig. Zijn zwarte bonen anders?

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:29

Stille meelezer kruipt even onder de steen vandaan.
Wat een inspirerend topic! Echt super leuk, ben hier zelf ook heel erg geïnspireerd in, maar vind het een erg grote stap om te maken (naar bv eerst flexatarier). Ook deels omdat ik nog thuis bij mijn ouders woon en dus niet zelf mijn eten maak.
Doe het nu af en toe wel zelf en dan houdt ik er wel rekening mee, maar op een of andere manier lijkt de stap om echt te zeggen 'nee 4x per week geen vlees' best erg groot.
Ook omdat ik het anderen niet lastig wil maken.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:38

WillBokkers schreef:
Wat een inspirerend topic! Echt super leuk, ben hier zelf ook heel erg geïnspireerd in, maar vind het een erg grote stap om te maken (naar bv eerst flexatarier). Ook deels omdat ik nog thuis bij mijn ouders woon en dus niet zelf mijn eten maak.
Doe het nu af en toe wel zelf en dan houdt ik er wel rekening mee, maar op een of andere manier lijkt de stap om echt te zeggen 'nee 4x per week geen vlees' best erg groot.

Ik zit ook steeds met de keuze of ik voor mezelf of de rest kies, want dan moeten ze weer moeilijk doen voor mij. Maar die keuze mag je best maken, dan ben je maar lastig.

Je kan ook best eerst een beetje afbouwen. Het is niet alsof je nu alleen maar tofu moet eten ofzo. Zie het als een kans, ik heb heel veel lekkere dingen gevonden die ik eerst niet kende.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 19:24

B12 is wat mij betreft zeker voor veganisten een must te supplementeren. Want ik weet uit ervaring hoe het is om een tekort te hebben. Daar wordt je niet vrolijk van.
Het beste neem je een smelttablet, dan weet je zeker dat je het opneemt.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 19:57

Riraito schreef:
WillBokkers schreef:

Ik zit ook steeds met de keuze of ik voor mezelf of de rest kies, want dan moeten ze weer moeilijk doen voor mij. Maar die keuze mag je best maken, dan ben je maar lastig.

Je kan ook best eerst een beetje afbouwen. Het is niet alsof je nu alleen maar tofu moet eten ofzo. Zie het als een kans, ik heb heel veel lekkere dingen gevonden die ik eerst niet kende.

Dus je bent wel blij dat je de keuze gemaakt hebt!
Ik heb inderdaad al zoveel recepten gezien waar ik nog nooit van had gehoord! Dat is wel super leuk :)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 21:31

Ik wel ja. Ik kan het voor mijzelf gewoon niet meer goed praten. De impact die het heeft op het milieu, het dierenwelzijn en mijn gezondheid.

Vlees eten is niet efficiënt, maar is handig als je alleen gras hebt en dat die koe iets maakt wat jij kan eten, van iets wat je níet kan eten. Maar dat punt zijn we al lang en breed voorbij. Ook zijn we totaal doorgeslagen in het steeds intensiever maken van de vee industrie (voor de meelezers, niet álle veehouders ;)). Dieren in kleine hokken houden, misstanden, dieren zijn gewoon objecten. Dit is niet meer 'vroeger', toen je een hert schoot uit het bos en er nog meer van die beesten rondliepen dan er mensen waren. En tja, als uit onderzoek blijkt dat rood en bewerkt vlees kankerverwekkend is, laat dan maar.

Maar vooral, ik zie dat dieren net zijn als wij. Ze hebben bewustzijn, emoties en genieten van het leven. Hoe verschrikkelijk is het, om ze dat te ontnemen? Niet een hele populaire mening, dat weet ik. Maar alle dieren die ik ken, die zijn zo mooi en bijzonder. Denk aan je eigen huisdier, die heeft een eigen persoonlijkheid en karakter. Dat varken had dat ook (varkens schijnen bijna net zo slim te zijn als dolfijnen!), net als die koe en die kip. Dus als iemand mij een stuk vlees aanbiedt, bedank ik vriendelijk en denk ik aan mijn eigen dieren.

Was niet bedoeld als vegan-speech hoor, maar ik denk echt dat dieren en mensen in veel opzichten gelijk zijn. Wij hebben de keuze om hen niet te eten, met uitzondering die paar mensen met zeldzame allergieën of tekorten.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 21:45

Hier precies hetzelfde. Ik ben 2 jaar geleden weer thuis gaan wonen. Het laatste maandje op kamers was ik eigenlijk bezig om veganistisch te gaan eten, maar toen ik weer thuis ging wonen, had ik er ook moeite mee om 'moeilijk' te gaan zitten doen. Ook omdat ik toen nog niet heel veel veganistische gerechten kende en er gewoon nog net iets te kort mee bezig was. Voor mijzelf toen besloten om voor het avondeten terug te gaan naar vegetarisch (dat ben ik al wel aardig wat jaren en zijn m'n ouders dus wel aan gewend) en voor ontbijt/lunch/tussendoortjes dan veganistisch. Maar oh, wat was dat moeilijk om mij toen aan m'n principes te houden. Ik merkte dat ik steeds vaker smoesjes verzon als 'als ik het niet eet, dan eten m'n broertjes het wel', of 'm'n moeder heeft dit speciaal gekocht, dus een beetje flauw om het dan niet te eten'.

Ik merkte echter dat het mij wel steeds meer tegen ging staan en zo'n 3 maanden geleden heb ik de knop toch helemaal om gezet. Hoe lastig het ook kan zijn, ik vind m'n principes te belangrijk om er niets mee te doen. Toen dus aangeboden om zelf te gaan koken of om recepten te zoeken en de ingrediënten te halen. Wat echter vooral denk ik toch wel heeft geholpen was om heel duidelijk te maken dat ik me echt niet prettig voel bij het eten van dierlijke producten.

En nu ik mij wat meer in veganistische gerechten heb verdiept, is het eigenlijk helemaal niet zo lastig. Vaak eet iedereen eigenlijk ook altijd wel iets mee van mijn gerechten.

Het fijne is dat nu ik voor mijzelf duidelijk heb gemaakt dat ik geen dierlijke producten meer wil eten, ik ook helemaal geen behoefte meer heb aan eten met deze ingrediënten. Waar ik een half jaar geleden toch nog een smoesje voor mijzelf verzon om toch die heerlijke muffin uit de kantine te kunnen eten, heb ik nu niet eens meer de behoefte aan de muffin. Ik denk dat het in m'n hoofd nu gewoon duidelijk is en er geen vaag grijs gebied meer is van soms wel dierlijke producten/soms geen dierlijke producten. En ikzelf voel mij hier echt heel erg fijn bij!

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 22:10

Wat fijn dat je dat hebt kunnen doen!

Ik vind het zelf erg moeilijk, geen vlees eten is bij de meeste mensen wel een bekender iets. Ja, ik ben moeilijk, maar het gaat. Als ik ook geen kaas meer wil dan verklaren ze me voor gek denk ik. Mijn ouders werken tot nu toe nog mee, maar mijn vader vertelde dat hij een collega had die vegan was en die zag er zo slecht uit. Dus nee, hij vindt het maar onnatuurlijk. Ook de ouders van mijn vriend vinden het op z'n minst héél raar. Ze zagen een paar maanden terug iets over een meisje dat ook vegan was en die een obsessie van haar eten maakte. Dus nee, daar moet ik bij hen niet mee aan komen.

Dan nog mijzelf. Het enige wat me tegen houdt is kaas en de verstopte dierlijke ingrediënten in koekjes etc. Ik kies zo veel mogelijk plantaardig, voel ik me beter bij. En zeg nou zelf, de haver chocomelk van Oatly is toch geweldig *\o/*

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 00:16

joey_lover schreef:
Wij hebben gisteren dit gerecht gegeten. Was erg lekker en volgens mij niet echt dikmakend (als je zuinig bent met de "kaas").

vandaag gegeten, was prima in te nemen!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 00:26

Hier ook een vegetariër, 17 jaar inmiddels.

In de nabije toekomst hoop ik de overstap naar (bijna volledig) vegan te kunnen maken.
Ik gebruik nu überhaupt al weinig zuivel en ei. Als het ergens door zit zoals dooreen pakje pastasaus oid, eet ik het wel, maar ik koop het nooit los.
Leren producten koop ik -zo nodig- het liefst 2e hands zodat er geen nieuw dier voor sneuvelt.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:01

Jaaa die chocolademelk van Oatley is echt <3
Jammer dat het te duur is om vaak te halen hahaha.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:34

Tegenwoordig hebben vleeseters ook steeds vaker B12 tekort, omdat ons vee een B12 tekort hebben doordat ze niet meer buiten staan. In de amandelmelk/sojamelk etc die ik koop zit het toegevoegd. Ook eet ik grotendeels van het jaar uit onze eigen moestuin dus ik hoop dat ik goed zit haha.

Ik kreeg laatst de opmerking dat ik er niet uit zag als een vegetariër, dus ik vroeg hoezo, zegt ze ja je ziet er zo gezond uit. Ik heb mijn mond maar gehouden daarna haha, wat bestaan er nog veel vooroordelen zeg!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:39

Adindaa schreef:
Ik heb overigens laatst een heerlijk recept gemaakt, zoete aardappel bonen burgers van The Green Happiness. Zelfs mijn vleesliefhebbende familie smulde ervan, echt een aanrader!
http://thegreenhappiness.com/essential_ ... n-burgers/

En dan natuurlijk aanvullen met bruinbrood en groente (of iets anders) naar keuze :D.

Ik sla deze even op! Ben een maand in Nepal geweest en daar hadden ze ontzettende lekkere vegetarische burgers! Is me nooit gelukt om deze te evenaren. Van de week maar weer eens poging wagen met deze!

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 11:02

Herkenbaar ElPacho. :')
Mensen denken graag dat alle veganisten en vegetariërs ondervoed zijn. Redelijk ironisch aangezien 95% of zo van de Nederlanders niet eens aan zijn dagelijkse porties groente en fruit voldoet. Maar goed. Zo ook mijn schoonmoeder, die komt zo nu en dan weer met een artikel aanzetten en een zak voedingsmiddelen omdat we anders dit en dat tekort oplopen. :P

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 11:03

Leuk topic!
Hier al 3 jaar ondertussen een pescotariër. Alleen ga ik ondertussen meer neigen naar een echte vegetariër. Veganist worden is gewoon een stap te ver. Kippen leggen eieren en koeien geven melk. Sorry maar daar ga ik gewoon nog mee door..
Ik kan ergens snappen waarom mensen veganist zijn ipv vegetariër. Ergens ook totaal niet. Je hebt toch iets van eiwitten nodig. Dus kortom ben ik er nog niet helemaal uit :D
Maar ik sta volledig open voor tips en tricks en ervaringen !

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 11:04

Ik ken inderdaad ook vleeseters met een B12 tekort. Sommige mensen nemen het ook verminderd op, dat is lastig. Vroeger (heeeel vroeger) zat het in veel meer dingen, maar alles gaat nu zo netjes en hygiënisch dat dat niet meer zo is. Maar we hebben nu ook heel veel ziektes niet meer die je anders ook cadeau zou krijgen, haha.

meganx schreef:
Leuk topic!
Hier al 3 jaar ondertussen een pescotariër. Alleen ga ik ondertussen meer neigen naar een echte vegetariër. Veganist worden is gewoon een stap te ver. Kippen leggen eieren en koeien geven melk. Sorry maar daar ga ik gewoon nog mee door..
Ik kan ergens snappen waarom mensen veganist zijn ipv vegetariër. Ergens ook totaal niet. Je hebt toch iets van eiwitten nodig. Dus kortom ben ik er nog niet helemaal uit :D

Eiwit zit ook in andere dingen, dat weten veel mensen niet. Helaas gaan de legkippen met iets meer dan een jaar naar de slacht als dank voor het harde werk, en wordt de koe ieder jaar haar kalf ontnomen. Daarnaast gaan de broertjes van de legkip met een paar uur de grinder in :( Dus deze producten zijn zeker niet zonder problemen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:11

meganx schreef:
Leuk topic!

Kippen leggen inderdaad eieren, maar die uit de supermarkt komen zijn simpelweg machine eieren. Daar komt geen kipwaardig leven meer aan te pas helaas. Ik heb zo maar even 1 bron bij de hand en dat is deze:

http://veganchallenge.nl/waarom-eigenlijk-geen-ei-2/

Maar ik zou je zeker aanraden om er wat meer over te lezen, heel interessant, maar ook heel zielig. Op onze boerderij lopen kippen en die leggen inderdaad eieren, dat vind ik ook een ander iets dan de industrie :)

Koeien geven melk, dat klopt. Maar dat geven ze alleen als ze een kalfje hebben (waar de melk dus ook voor bedoeld is).

Dit is een goede site over melk:

http://melkjekanzonder.nl/

Daarnaast vind ik de documentaire Cowspiracy ook het een en het ander duidelijk maken.

Hopelijk kun je hier iets mee :)

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:52

Ik eet alleen nog ei van eigen kip. Melk heb ik vervangen door amandel/sojamelk maar kaas vind ik wel heel lastig om zonder te doen... iemand tips?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:57

ELpatcho schreef:
Ik eet alleen nog ei van eigen kip. Melk heb ik vervangen door amandel/sojamelk maar kaas vind ik wel heel lastig om zonder te doen... iemand tips?

Heel herkenbaar! In een tosti vind ik Wilmersburger een goede vervanger en voor op de pizza ook. Maar een goede vervanger voor feta of mozzarella heb ik nog niet kunnen vinden :(

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:04

Ja precies dat! Kwam er wel achter dat ik kaas verslaving heb haha. Ik ben me nu aan het inlezen over edelgist, die schijnt ook kaas-achtig te smaken. Iemand ervaring mee?

Ben nu broodje hummus aan het maken:
Ciabatta afbak broodje, blik (biologische) kikkererwten stampen tot ze redelijk fijn zijn en dan goeie schep pikante humus door heen roeren. Broodje beleggen met sla, augurk en hummus mengsel. Heerlijk!