Kerst menu

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

spottedponie

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 10:38

Ik ben ook wel benieuwd naar die kruidenkorst!

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:47

Ik ben klaar!!! Alles in huis dus morgen een relax dagje met voorbereidingen.

Borrel: platter met kaasjes, droge worst, rauwe ham, kaaskoekjes en gamba's met dip.

Voorgerecht:
Trio van vitello Tonato, rundercarpaccio en zalmbonbon. (Traditionele bereiding)

Soep: Ossenstaartsoep die ik lekker makkelijk van de keurslager heb hihi. Daarbij Crostini met notenpate met cranberrycompote.

Hoofdgerecht:
Kalkoenmedallion met ontbijtspek
Wild zwijn medaillon met rodewijn jus
Kalfsrolletje
En voor de niet-wild liefhebbers heb ik nog varkenshaas in pepersaus
Rolletjes asperge en haricot vert in spek
Rode kool met ananas en mango
Gegratineerde witlof met tomaat
Aardappelgratin taartje
Hasselbach aardappeltjes

Dessert: Mijn broertje is chefkok en bereid een grand dessert voor in zijn restaurant :D Er zit iig goddelijke pecan carmamel pie en lemon curt bij.

Best veel verschillende dingen ivm een wat lastige schoonfamilie met eten. Maar wilde ook wel echt kerstdiner. Daarnaast twee kleine kinderen waar ik ook wat aanpassingen voor had. Cherrytomatensoep bijvoorbeeld ipv sterke ossenstaartsoep. En pinguïnijsjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:16

Irene2 schreef:
Dankjewel Eefske!

Bobje26: hoe maak je die kruidenkorst op het hert?

http://www.lidl.nl/nl/6891.htm

Dit recept! Net boodschappen gedaan, wat een hell. :')

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:23

ik heb mijn vriend lief aan gekeken, en hij gaat zo vast naar de winkel, ipv vanavond samen... ben benieuwd wanneer ik een woest appje krijg... :')

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 15:13

Ook hier vanochtend vast boodschappen gedaan, het was inderdaad al erg erg druk :')

Dit is mijn kerstdiner geworden: (we eten met 2, daarom kan het hoor, voor 4 of meer had ik dit niet durven maken)

* Amuse van Geitenkaas omhuld met witte chocolade, met daarin stukjes appel en gember.
* Amuse tamme kastanje met een droog stukje spek en drupje honing

* Voorgerecht Verse tomatensoep

* Tussengerecht gerookte eendenborst met frambozencoulis en pecannoten

* Hoofdgerecht Hert met cranberriecompote, aardappelvariatie en gestoomde groenten/oventomaatjes

* Nagerecht Trifle van stoofpeertjes en stroopwafel met daarnaast een avocado/chocomousse

Bokkertje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 15:25

Help help !
Gisteravond werd mij opeens gevraagd of ik een voorgerechtje wilde maken.

Nou wil ik in een muffinvorm bladerdeeghapjes met courgette huttekase (en pesto?) maken. Met een beetje normale kaas bovenop.
Iemand aanvullingen of opmerkingen?
Ik twijfel of huttekase niet te "nat" is waardoor het bladerdeeg niet stevig genoeg word aan de onderkant. Eventueel vervang ik dit voor een mengseltje van creme fraiche mozzerella en ei. Is dat een idee?
Ik weet het echt niet :') . Ik presteer slecht onder tijdsdruk.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 16:31

Wat een heerlijke gerechten komen er voorbij! :9

Eerste kerstdag komen mijn ouders bij ons eten, tweede kerstdag gaan we bij hun gourmetten.
Vanochtend de boodschappen gehaald en het was inderdaad al lekker druk.

Ons menu voor 1se kerstdag:
#Voorgerechtje: wortelsoep (of misschien toch tomatensoep :o ) met stokbrood en kruidenboter

#Hoofdgerecht: vegetarische lasagne

#Bijgerecht: salade van sla, boontjes, krieltjes, ei, tomaat en paprika

#Nagerecht: chocolade-rum cake met kersen

Verder wil ik er een fruit punch bij maken, zonder alcohol.
Alles zelfgemaakt natuurlijk en ik heb het vrij simpel gehouden vanwege mijn chronisch gebrek aan energie.
Morgen alvast de soep en cake maken, kan ik gelijk kijken of het wortelsoep of toch tomatensoep wordt. Het hele diner heb ik vegetarisch gehouden, omdat we de volgende dag al genoeg vlees binnen krijgen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 17:09

Ik ga zaterdagavond/zondagochtend het vlees in stukjes snijden en de kipblokjes in de marinade zetten (ketjap manis, suiker en geperste knoflook, ik gooi er vaak nog wat peper en andere kruiden bij).
Zit nog te denken aan een marinade voor de garnalen, straks maar even een rondje googlen en anders een deel ervan in dezelfde marinade als de kip denk ik maar heb ook nog sweet chili saus staan waar ik vast ook wat mee kan.
Gehakt wordt dan ook gekruid met hamburgerkruiden, de helft draai ik hamburgers van de andere helft kruid ik wat verder met iig peper en Provençaalse kruiden en maak daar slavinkjes van (plakje ontbijtspek eromheen).
Biefstuk en varkenshaas serveer ik altijd naturel en zet iig peper en zout op tafel.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 17:16

Garnalen zijn heerlijk met knoflook olie. Evt wat peterselie er bij. En chorizo mee bakken is ook wel erg lekker! (helaas inmiddels allergisch voor vis, en ik was nooit fan van garnalen, maar dat dat was zo lekker!)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 17:38

knoflookolie kan ik vast wel zelf fabrieken met olie en geperste knoflook, verder heb ik geen budget meer om extra spul te halen, dinsdag wordt m'n boodschappengeld weer gestort. :)
Heb iig in huis:
zwarte peper
witte peper
vierseizoenenpeper
zeezout
'gewone' zout
paprikapoeder
kerriepoeder
wat Italiaanse/Provençaalse kruiden en een mix van marjolein, rozemarijn en oregano oid < allemaal bijna hetzelfde iig
wat soorten vleeskruiden
bouillonblokjes
knoflook, zowel knoflookvlokken als vers
sweet chili saus
ketjap manis
en vast nog wel meer, maar dit is iig de basis van wat ik normaal gebruik.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 17:55

Afbeelding
Ik ben vast begonnen met kerstboompjes vouwen. Wij doen morgen het diner met 10 man

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 17:56

Wij deden in een tapasrestaurant ook zelf de knoflook olie maken. Eigenlijk heel simpel, knoflook goed fijn snijden echt heel klein, peterselie heel fijn snijden en in de olie ''gooien'' (olijf of zonnebloemolie bijv) en dan natuurlijk met die marinade de pan of bakplaat op.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 21:03

Wij hebben vanavond alvast lekker gegeten voor kerst :)
Voorgerecht groentesoep
Tussengerecht nacho's
Hoofdgerecht van alles wat oa: rollade, beenham, nasi, salades etc
Nagerecht was een biscuit taart bekleed met fondant

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 09:09

Bokkertje21 schreef:
Help help !
Gisteravond werd mij opeens gevraagd of ik een voorgerechtje wilde maken.

Nou wil ik in een muffinvorm bladerdeeghapjes met courgette huttekase (en pesto?) maken. Met een beetje normale kaas bovenop.
Iemand aanvullingen of opmerkingen?
Ik twijfel of huttekase niet te "nat" is waardoor het bladerdeeg niet stevig genoeg word aan de onderkant. Eventueel vervang ik dit voor een mengseltje van creme fraiche mozzerella en ei. Is dat een idee?
Ik weet het echt niet :') . Ik presteer slecht onder tijdsdruk.

Misschien hartige taart deeg ipv bladerdeeg?

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 18:20

Hier staat nu een pan hertenstoof op t fornuis, krijgen vanavond vrienden te eten dus lekker makkelijk...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 18:21

Hier vandaag ook al veel gemaakt voor morgen, toetjes,peertjes,amuses:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 19:12

Wij hebben vanavond een simpele bloemkoolsoep, morgen eten we hertenbiefstuk en tweede kerstdag pakken we flink uit. Staan al een week te bouwen aan een paddenstoelenbouillon, er komen een soort 'lolly's van eend, we hebben een terrine gemaakt, en er komt nog een beef Wellington. Vast uiteindelijk nog wel meer, maar dat bekijken we altijd vooral op de dag zelf (wat hebben we nog in de vriezer/koelkast liggen, wat kunnen we daar nog mee maken etc)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 20:52

kiwiwitje schreef:
Wij deden in een tapasrestaurant ook zelf de knoflook olie maken. Eigenlijk heel simpel, knoflook goed fijn snijden echt heel klein, peterselie heel fijn snijden en in de olie ''gooien'' (olijf of zonnebloemolie bijv) en dan natuurlijk met die marinade de pan of bakplaat op.

Heel fijn snijden lukt me niet maar ga straks de knoflookolie maken en dan morgen voor de garnalen erin gaan even door de zeef halen.
Kan de knoflook mooi de hele nacht intrekken. :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 21:01

Dat moet ook goed komen! :D

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:08

De vriendin voor wie ik ze ga maken (ben zelf niet zo gek op vis bij het gourmetten) is iig erg enthousiast over m'n brouwsel en erg benieuwd hoe het gaat smaken.
Heb 4 knoflooktenen (waarvan 3 heule dikke) gemalen in m'n knoflookmalertje, een beste lading vierseizoenenpeper eroverheen gedaan en wat Provençaalse kruiden bij gebrek aan peterselie.
Meteen wat extra olie erbij gedaan zodat ze de rest vd garnalen kan meenemen en zelf kan marineren voor de tweede kerstdag en anders gaat de resterende knoflookolie hier de vriezer in voor een volgende keer. :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 22:31

Klinkt (alsnietmeerviseter)heeeel erg goed! Gaat vast helemaal lekker worden!

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 00:48

Gisteren de mosterdsoep uitgeprobeerd en die viel gelukkig erg in de smaak. (Mijn vriend heeft nog nooit mosterdsoep gehad, dat kennen ze hier niet) Dus het voorgerechtje voor vandaag is in ieder geval al helemaal goed!

Panacotta staat momenteel op te stijven in de koelkast, dus vanavond hoef ik me alleen maar op het hoofdgerecht(jes) te richten. Hoop dat de panacotta gaat lukken, 't is mijn eerste keer dat ik zelf een toetje maak. :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 01:06

kiwiwitje schreef:
Klinkt (alsnietmeerviseter)heeeel erg goed! Gaat vast helemaal lekker worden!

Net het emmertje even open gehad om nog eens te roeren en hij rook stevig naar knoflook. :D :+
Zo rustig aan de hamburgers en slavinken maken en de rest snijden, kip kan denk ik ook de marinade in dan en dan gelijk wat eieren koken.
Hoef ik morgen alleen nog de gekookte eieren te vullen en de boel klaar te zetten. :)

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 10:34

het 6 gangen menu gisteren was erg geslaagd, uiteindelijk voor 9 man gekookt (1 persoon extra, vriendin van mijn moeder, ze heeft geen ouders meer, is eenigst kind en heeft geen vriend dus had ik haar uitgenodigd) en het was erg geslaagd. iedereen heeft erg genoten en ik heb het het diner zelf weinig meer hoeven te doen omdat ik alles al helemaal voorbereid had en enkel het vlees nog hoefde te bakken.

even ter herhaling, wij aten:

amuse van garnalen met dille dressing

runder carpaccio
met p.b.pitten, grana padano en pesto

broccoli soep
met p.b.pitten, uitgebakken spekjes en creme frache

geitenkaas salade
met spek en honing

loempiatje van kaas en loempiaatje van kip
met honing-mosterd-dille en oosterse saus

varkenshaas medalions
met peper of champignon saus, risotto, rosti rondjes en groenten

grand dessert

vanavond gaan we lekker kaasfoduen en morgen gourmetten en uiteraard beide dagen lekker uitgebreid brunchen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 10:38

Ik had een creatieve bui tijdens het gourmetten gisteravond. Afbeelding