Slecht, gemanipuleerd voedsel. Ik wil anders!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Re: Slecht, gemanipuleerd voedsel. Ik wil anders!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 12:08

Mee eens Quellian. Maar het blijft allemaal lastig en speculeren..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 13:35

Cyella schreef:
Citaat:
Dat is niet echt een goede beredenering. Inderdaad, in brood zitten vezels die goed voor je zijn, maar dat wil niet gelijk zeggen dat brood dan ook per definitie goed voor je is.
Tarwe, wat in brood zit, is helemaal niet zo goed voor je. Brood staat op de schijf van 5, omdat het enorm is ingeburgerd. Diverse studies/onderzoeken hebben al aangetoond dat hoe minder zetmeel je neemt, hoe beter en ouder je zult worden. Daarnaast is de schijf van 5 niet samengesteld door wetenschappelijke professoren en de gezondheidszorg, maar door de agrarische sector. Wat weer verklaard waarom aardappelen en graan producten zoveel in de schijf staan.

Kortom, hoe minder je er van neemt, hoe minder langzame suikers (zetmeel) je binnenkrijgt, hoe minder de kans op verouderingsziektes en hoe fitter je uiteindelijk wordt :D

Om zoiets moet ik altijd lachen. Ik heb nog nooit een gedegen wetenschappelijk onderzoek gelezen dat je door een bepaald veelvoorkomend voedingsmiddel eerder dood gaat en minder problemen zult krijgen met je gezondheid. Waarom? Omdat de resultaten reproduceerbaar moeten zijn en er dus in dit onderzoek maar één variabele moet zijn. Namelijk: Geen, weinig of veel zetmeel. En dat voor een heel leven lang. Dit onderzoek moet dus al 70 jaar aan de gang zijn in een gecontroleerde omgeving. En dat is niet ethische en niet te doen. Als zo'n onderzoek nog een keer wordt uitgevoerd, komen er vaak juist andere resultaten uit. Een beetje 'pseudo wetenschap' dus.

En vanmorgen sla ik de krant open en lees de titel "van het drinken van melk ga je eerder dood" :+

Best interessant, er komen toch steeds meer onderzoeken die aantonen dat melk toch niet zo gezond is. Yoghurt en kaas zou wel weer gezond zijn..
Nu zal ik niet spontaan stoppen met het gebruiken van melk, maar ik probeer wel steeds meer alternatieven te vinden.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 14:20

Quellian schreef:
_Mara_ schreef:
Maar wat ik mij dan altijd blijf afvragen, die mensen die nu 100 zijn, die hebben niet op zo'n "dieet"/levenswijze betreft voedsel gezeten als ons. Die aten brood, aardappelen, vlees, zuivel. Oké, ze hebben misschien ouderdomsziekten. MAAR, willen we dan ouder als 100 worden? Moeten we persee zo oud worden? Ik zou het prima vinden om gezond op mijn 80ste te overlijden, ik hoef niet 100 jaar te worden.

Yup en dat zijn precies de dingen waar zó mee gerotzooid wordt!
Ik hoor ook regelmatig om me heen: 'mijn ouders aten dit vroeger ook en werden niet dik!', maar dat is dus precies wat er gebeurt en wat veel mensen niet zien.

Ik denk niet dat het direct aan het rotzooien ligt.
Wel aan het feit dat onze lichaamsbeweging door het type werk en leefstijl de afgelopen 30 jaar drastisch minder is geworden.
En het totale voedsel aanbod enorm is vergroot!
Daarnaast verbaast mij het het gewoon hoé ver mensen het laten komen, bekijk de talloze topics eens over mensen die +25 kg moeten afvallen (wat iedereen dan ook nog een heul knap vindt -O- ). Ik denk alleen hoe heb je het in godsnaam zover kunnen laten komen....

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 15:09

Ik denk dat die mensen altijd al stevig zijn geweest, kortom --> ouders, slechte voorbeelden en dus niet het bewust zijn hebbende, dat wat ze eten, ze dik maakt, en dat dat dus ongezond is.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 15:11

Ja dat denk ik ook, als je van huis uit al de verkeerde dingen meekrijgt, is het een strijd voor het leven.

Miri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 15:13

@_mara_ Ik volg hem bij sonnevelt opleidingen. Is in principe een dag in de twee weken dus is goed te combineren met werk. Verder vind ik het tot nu toe een hele fijne opleiding. goede docenten, goede informatie en dit wordt ook fijn overgebracht. Veel opdrachten waarbij je de producten ook echt leert kennen ( zo moet ik nu voor morgen uien bakken in ghee en een ander in lynolax olie ) zodat we het verschil kunnen merken.

Verder ben ik het eens met de meeste dingen die ik lees. Toch snap ik wel dat het heel moeilijk is om zo maar even te veranderen van je levensstijl haha. Ik zelf doe dit in hele kleine stapjes want soms wordt het mij even teveel. Het is inderdaad heel veel informatie en iedereen zegt weer wat anders. Mijn tip voor jullie allemaal is daarom luister naar je lichaam en vind je eigen weg in de voeding! Als je geen melk wilt drinken en wel brood wilt eten is dat prima als dat gewoon goed bij jou werkt toch! Bij een ander werkt dat misschien niet en die doet weer heel wat anders.

Waar ik wel een groot voorstander voor ben is het suikervrij eten. Probeer er maar eens op te letten, ik heb het nu natuurlijk wel over geraffineerde suikers want in fruit zit ook suiker en die heb je weer nodig :D
Kijk maar eens op de etiketten je schrikt je kapot waar die troep allemaal inzit! Voor degene die het interesseren, hier een lijstje van de namen die aan suiker worden gegeven op een etiket :D

Basterdsuiker
Dextrose
Druivensuiker
Fructose(-stroop)
Geleisuiker
Glucose(-stroop)
Glucose-fructosestroop
Invertsuiker
Kandij(-suiker)
Kristalsuiker
Maltodextrine
Melasse(-stroop)
Rietsuiker
Sacharose
Sucrose
Suiker
Vanillesuiker

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 15:19

En lactose, ook een vorm van suiker..

Maar ik denk dat veel van deze suikers niet heel slecht zijn. Bij overmatig gebruik natuurlijk wel, dat geldt voor alles, maar het is vooral de geraffineerde suiker zoals de kristalsuiker die erg slecht is.

Miri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 15:29

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 15:31

manie schreef:
Ik denk niet dat het direct aan het rotzooien ligt.
Wel aan het feit dat onze lichaamsbeweging door het type werk en leefstijl de afgelopen 30 jaar drastisch minder is geworden.
En het totale voedsel aanbod enorm is vergroot!
Daarnaast verbaast mij het het gewoon hoé ver mensen het laten komen, bekijk de talloze topics eens over mensen die +25 kg moeten afvallen (wat iedereen dan ook nog een heul knap vindt -O- ). Ik denk alleen hoe heb je het in godsnaam zover kunnen laten komen....

Vaak zitten er bij dit soort gewichten al een hele lijn van verhalen, afvallen, etc. achter. Ik ben zelf te zwaar, al minder dan dat ik was maar er moet nog in ieder geval 20 en het liefst 30kg af. Ik ben er nu al 20 kwijt. Bij mij is het een psychisch probleem geweest. Ik heb de drugs, tabak en alcohol afgewezen en me daaraan gehouden (tegenwoordig gemiddeld 1 alcholische consumptie per maand), maar het vluchten in een verslaving zit er wel in. Zowel qua aanleg als qua triggers.

Het is voor mij makkelijker om niet te eten dan gematigd te eten. Maar door zo gezond en voor mij passend mogelijk te eten (met relatief weinig koolhydraten en altijd gecombineerd met vet en eiwit) en veel te bewegen, is het voor mij wel te doen. Maar het belangrijkste is dat ik goed in mijn vel moet zitten. Ik kan het gevecht niet aan 2 zijden tegelijkertijd vechten. Dat is direct ook het lastigste van een eetverslaving - je kan niet cold-turkey gaan. Je moet blijven eten.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 15:50

Precies. Je zult het nooit kunnen verbannen.

Maar ik vind het ook wel weer een soort avontuur, de weg naar een gezond en goed eetpatroon. Ik wil best uitproberen met mijn lijf. Ik merk dat een vooral plantaardig dieet voor mij heel goed werkt.

Ik heb amper honger, ben de hele dag stabiel qua energie maar ook humeur, denk minder aan eten.

Maar het volhouden, pff!

Gelukkig heb ik deze keer een weddenschap voor een maand afgesloten, dus ik moet nog even doorgaan :+

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 08:02

Zo dan, stond vanmorgen op de weegschaal en ben in de eerste week flink afgevallen. Voor het mooie mogen er ook wel 10 kilo af, dus een probleem is het niet, maar wel een teken dat het iig iets in beweging zet.

Merk dat mijn lijf deze eerste week echt moet wennen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 08:16

Miri schreef:
ja nouja ze zeggen over geraffineerde suikers dat het 'het witte gif' is . dat onze hersenen er hetzelfde op reageren als cocaine en dat je er dus echt verslaafd aan kan raken. ( wat bij de meeste mensen ook zo is) en dat als je er mee stopt ook echt afkickverschijnselen van kan krijgen.

kijk hier maar als je het interesseert;
http://missnatural.nl/ben-jij-ook-verslaafd-aan-suiker/
http://www.ninefornews.nl/ons-gezin-een ... resultaat/
http://www.amberalbarda.nl/suikerverslaving/

En uit onafhankelijk onderzoek is gebleken dat een fysieke verslaving aan een voedselgroep(vet, suikers ed) niet kan worden aangetoond. Uit hersenscans van mensen die stoppen met een voedselgroep is geen verslaving af te lezen en zeker niet eentje vergelijkbaar met cocaïne.
Wel lijkt er een soort verslaving aan eten vast te zitten(dus eten als handeling). Deze is niet fysiek (lichaam hoeft dus niet af te kicken), maar meer gedragsmatig.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:39

Secricible, het effect wat jij beschrijft lijkt me idd ook wat ver gezocht.
Maar ik ken wel uit eigen ervaring de bloedsuikerschommelingen met de bijbehorende dips en alleen maar weer en meer trek hebben...
Lijkt mij sowieso een goed idee om goed te blijven kijken naar wat je daadwerkelijk binnenkrijgt.

wat betreft echt overgewicht en hoe dat zo komt...
Veelal psychische grondslag , daarnaast voldoende slechte voorbeelden et en dan ook nog eens... veel.ongewenste gewoontes kun je mijden... eten niet... want dan ga je uiteindelijk dood

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 09:35

8nnemiek schreef:
Dat is niet echt een goede beredenering. Inderdaad, in brood zitten vezels die goed voor je zijn, maar dat wil niet gelijk zeggen dat brood dan ook per definitie goed voor je is.
Tarwe, wat in brood zit, is helemaal niet zo goed voor je. Brood staat op de schijf van 5, omdat het enorm is ingeburgerd. Diverse studies/onderzoeken hebben al aangetoond dat hoe minder zetmeel je neemt, hoe beter en ouder je zult worden. Daarnaast is de schijf van 5 niet samengesteld door wetenschappelijke professoren en de gezondheidszorg, maar door de agrarische sector. Wat weer verklaard waarom aardappelen en graan producten zoveel in de schijf staan.

Kortom, hoe minder je er van neemt, hoe minder langzame suikers (zetmeel) je binnenkrijgt, hoe minder de kans op verouderingsziektes en hoe fitter je uiteindelijk wordt :D

Om zoiets moet ik altijd lachen. Ik heb nog nooit een gedegen wetenschappelijk onderzoek gelezen dat je door een bepaald veelvoorkomend voedingsmiddel eerder dood gaat en minder problemen zult krijgen met je gezondheid. Waarom? Omdat de resultaten reproduceerbaar moeten zijn en er dus in dit onderzoek maar één variabele moet zijn. Namelijk: Geen, weinig of veel zetmeel. En dat voor een heel leven lang. Dit onderzoek moet dus al 70 jaar aan de gang zijn in een gecontroleerde omgeving. En dat is niet ethische en niet te doen. Als zo'n onderzoek nog een keer wordt uitgevoerd, komen er vaak juist andere resultaten uit. Een beetje 'pseudo wetenschap' dus.[/quote]
En vanmorgen sla ik de krant open en lees de titel "van het drinken van melk ga je eerder dood" :+

Best interessant, er komen toch steeds meer onderzoeken die aantonen dat melk toch niet zo gezond is. Yoghurt en kaas zou wel weer gezond zijn..
Nu zal ik niet spontaan stoppen met het gebruiken van melk, maar ik probeer wel steeds meer alternatieven te vinden.[/quote]

Hahaha, klopt inderdaad! Maar zou het toch met een korreltje zout nemen hoor, heb het onderzoek gelezen, maar er staat dus dat je gemiddeld 10% meer kans hebt om eerder dood te gaan(Vergelijking tussen iemand die 1 glas melk per dag drinkt, en 3 glazen melk). Dat komt door D-galactose, waarvan al eerder is aangetoond dat dit schadelijk kan zijn bij zoogdieren. Andere zuivelproducten(Zoals kaas bijvoorbeeld) hebben maar 25% van dit stofje, dus dat heeft veel minder effect. Het is dus al bewezen dat dit schadelijk is.

Wat dit onderzoek eigenlijk zegt is: 90% van de mensen die 2 of meer glazen melk per dag drinken leven gewoon even lang. 10% leeft echter korter(Hoeveel korter wordt niet onderzocht of benoemd). 'Van melk ga je eerder dood'. Tsja, daar heb je 10% kans op als je dus meer dan 1 glas melk per dag drinkt. Niet echt hoog natuurlijk. Verder geven de onderzoekers zelf aan dat er al veel onderzoek naar gedaan is met wisselende uitkomsten. Dus helemaal niet concluderend: over 20 jaar blijkt dat het misschien toch noodzakelijk was ;)

Zetmeel is echter nodig voor je lichaam en is op zich helemaal niet giftig oid. Verder is er veel variatie in bereidingswijze en is het brood de laatste jaren enorm veranderd(Van bakker naar supermarktbrood). De uitkomsten van de onderzoeken naar zetmeel zijn ook erg wisselend. Zoals ik al zei: Het is onmogelijk hier gedegen onderzoek naar te doen omdat er zó enorm véél variabelen zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:03

Je hebt de kwoot verkloot :P ik heb niks tegen granen, ik hou van zelfgebakken brood <3
Maar inderdaad, ik denk dat je al die onderzoeken niet té serieus moet nemen, het zal zeker niet zo zijn dat je bij het drinken van elke slok melk ineens een dag ouder wordt, maar ik heb wel altijd het gevoel dat eten en drinken wat niet natuurlijk is, ook meestal minder goed is voor je. Melk is eigenlijk voor kalfjes, dus ik denk ook niet dat het heel goed kan zijn voor mensen. We zijn het ooit gaan drinken uit noodzaak waarschijnlijk, ons lichaam heeft zich aangepast om het te kunnen verwerken bij veel mensen, maar ik heb gewoon niet het gevoel dat we er zo veel beter van worden.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 19:24

Ik ben nu een week veganistisch aan het eten, met wel een keer kip in het weekend, en ik voel me eigenlijk topfit! Ben bijna 3 kilo afgevallen, zit heel snel vol, eet minder en kan echt genieten van lekker fruit en mn groente smoothie. Op naar week twee. Tot nu toe raad ik het iedereen aan, al is het als je geen zin hebt om te koken wel vervelend.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 21:25

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:58

Zijn er hier mensen die Kamut graan/meel/brood kennen/geprobeerd hebben?
Ik wil wat meer gaan bakken zelf, zoals brood, en via via kreeg ik dat aangeraden :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:06

Ik ga binnenkort hennepmeel en lijnzaadmeel kopen! Iemand hier die daar ervaring mee heeft?
Ik heb alleen nog maar ervaring met kokos en rijstmeel

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 09:48

Nee, dat ken ik ook niet helaas.

Ik heb volgende week hopelijk vakantie, en dan ga ik eens bij de molen langs. Daar verkopen ze het Kamut graan en meel, maar ook veel andere aparte graansoorten. Dus ik ben heel erg benieuwd. Ik wil het eigenlijk allemaal eens testen.
Kamut is een graansoort van duizenden jaren oud, helemaal biologisch, en het is helemaal niet gemanipuleerd of doorgeteeld zoals tarwe wel is, dus er schijnen veel meer vitamines en energie in te zitten, en mensen die niet tegen tarwe kunnen die kunnen dit graan vaak wel verdragen. Kennis was er nogal over te spreken :D

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 09:51

Pfoeh, sinds 2 weken broodloos en doei spastische darm. Wil mij niet mengen in de hele discussie maar dat toch even kwijt omdat ik eindelijk geen buikpijn meer heb en ergens heen kan gaan zonder direct plots naar het toilet te rennen.. echt fijn. Ben overigens getest op glutenallergie en dat had ik niet..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:10

Wat fijn dat het zo veel verschil maakt voor je!
Geen idee of een allergie hetzelfde is als gewoon overgevoelig zijn voor gluten, want dat hoor je inderdaad wel vaker.
Zelf gelukkig geen last van, maar dan moet ik wel zeggen dat ik sowieso weinig brood eet.

Edit, kwam net een handig pdf bestandje tegen over dat kamut.. Heel veel info, voor de mensen die het ook willen proberen :)
http://www.verrebeekmolen.be/images/KAM ... cepten.pdf

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:32

Et kan natuurlijk ook gewoon tarwe zijn ipv gluten waar je ook reageert:) ik merk zelf ook flink verbetering als ik geen brood eet

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:38

ik vind dat patenten op gewassen niet een heel goed argument om 'biologisch' te eten, dat patent bestaat omdat er veel rassen bestaan binnen een bepaalde groente en die worden door een veredelaar ontwikkeld(wat een proces is van 5(!) jaar) en de zaden door verkocht aan boeren. Als iemand wat uitvind bijv. een spel zit daar ook gewoon patent op heel logisch.

Wat nu wel gebeurt is het patent leggen op gene van planten die er van oorsprong in zit. Dat vind ik wel slecht.

Maar harstikke goed plan +:)+ dat zou iedereen eigenlijk moeten doen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:07

Ik reageer heftig op het 'commerciele gist' in brood. Dat gist zo lekker door in de darmen. Tarwe an sich is geen probleem bij mij.