Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Cyella schreef:Citaat:Dat is niet echt een goede beredenering. Inderdaad, in brood zitten vezels die goed voor je zijn, maar dat wil niet gelijk zeggen dat brood dan ook per definitie goed voor je is.
Tarwe, wat in brood zit, is helemaal niet zo goed voor je. Brood staat op de schijf van 5, omdat het enorm is ingeburgerd. Diverse studies/onderzoeken hebben al aangetoond dat hoe minder zetmeel je neemt, hoe beter en ouder je zult worden. Daarnaast is de schijf van 5 niet samengesteld door wetenschappelijke professoren en de gezondheidszorg, maar door de agrarische sector. Wat weer verklaard waarom aardappelen en graan producten zoveel in de schijf staan.
Kortom, hoe minder je er van neemt, hoe minder langzame suikers (zetmeel) je binnenkrijgt, hoe minder de kans op verouderingsziektes en hoe fitter je uiteindelijk wordt
Om zoiets moet ik altijd lachen. Ik heb nog nooit een gedegen wetenschappelijk onderzoek gelezen dat je door een bepaald veelvoorkomend voedingsmiddel eerder dood gaat en minder problemen zult krijgen met je gezondheid. Waarom? Omdat de resultaten reproduceerbaar moeten zijn en er dus in dit onderzoek maar één variabele moet zijn. Namelijk: Geen, weinig of veel zetmeel. En dat voor een heel leven lang. Dit onderzoek moet dus al 70 jaar aan de gang zijn in een gecontroleerde omgeving. En dat is niet ethische en niet te doen. Als zo'n onderzoek nog een keer wordt uitgevoerd, komen er vaak juist andere resultaten uit. Een beetje 'pseudo wetenschap' dus.
Quellian schreef:_Mara_ schreef:Maar wat ik mij dan altijd blijf afvragen, die mensen die nu 100 zijn, die hebben niet op zo'n "dieet"/levenswijze betreft voedsel gezeten als ons. Die aten brood, aardappelen, vlees, zuivel. Oké, ze hebben misschien ouderdomsziekten. MAAR, willen we dan ouder als 100 worden? Moeten we persee zo oud worden? Ik zou het prima vinden om gezond op mijn 80ste te overlijden, ik hoef niet 100 jaar te worden.
Yup en dat zijn precies de dingen waar zó mee gerotzooid wordt!
Ik hoor ook regelmatig om me heen: 'mijn ouders aten dit vroeger ook en werden niet dik!', maar dat is dus precies wat er gebeurt en wat veel mensen niet zien.
). Ik denk alleen hoe heb je het in godsnaam zover kunnen laten komen.... 

manie schreef:Ik denk niet dat het direct aan het rotzooien ligt.
Wel aan het feit dat onze lichaamsbeweging door het type werk en leefstijl de afgelopen 30 jaar drastisch minder is geworden.
En het totale voedsel aanbod enorm is vergroot!
Daarnaast verbaast mij het het gewoon hoé ver mensen het laten komen, bekijk de talloze topics eens over mensen die +25 kg moeten afvallen (wat iedereen dan ook nog een heul knap vindt). Ik denk alleen hoe heb je het in godsnaam zover kunnen laten komen....
Miri schreef:ja nouja ze zeggen over geraffineerde suikers dat het 'het witte gif' is . dat onze hersenen er hetzelfde op reageren als cocaine en dat je er dus echt verslaafd aan kan raken. ( wat bij de meeste mensen ook zo is) en dat als je er mee stopt ook echt afkickverschijnselen van kan krijgen.
kijk hier maar als je het interesseert;
http://missnatural.nl/ben-jij-ook-verslaafd-aan-suiker/
http://www.ninefornews.nl/ons-gezin-een ... resultaat/
http://www.amberalbarda.nl/suikerverslaving/
8nnemiek schreef:Dat is niet echt een goede beredenering. Inderdaad, in brood zitten vezels die goed voor je zijn, maar dat wil niet gelijk zeggen dat brood dan ook per definitie goed voor je is.
Tarwe, wat in brood zit, is helemaal niet zo goed voor je. Brood staat op de schijf van 5, omdat het enorm is ingeburgerd. Diverse studies/onderzoeken hebben al aangetoond dat hoe minder zetmeel je neemt, hoe beter en ouder je zult worden. Daarnaast is de schijf van 5 niet samengesteld door wetenschappelijke professoren en de gezondheidszorg, maar door de agrarische sector. Wat weer verklaard waarom aardappelen en graan producten zoveel in de schijf staan.
Kortom, hoe minder je er van neemt, hoe minder langzame suikers (zetmeel) je binnenkrijgt, hoe minder de kans op verouderingsziektes en hoe fitter je uiteindelijk wordt

ik heb niks tegen granen, ik hou van zelfgebakken brood