Havermout ontbijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 22:26

KarinvdM schreef:
Als ik havermoutkoekjes maak gebruik ik altijd eieren Horse_xx, dan plakt alles ook mooi aan elkaar. :)

Ga ik dat de volgende keer even proberen ze vielen bij mij wel een klein beetje uit elkaar

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:00

ik eet ook regelmatig havermout :) met rijstmelk en sojamelk (half om half). Het lekkerste vind ik het met een banaan erdoor (warm), kaneel, lepel kokosvet, snufje zout, rozijnen en kokosrasp.

Ik heb nu al zin in mijn ontbijt van morgen! *\o/*

Ik vraag me trouwens af hoe er smaakverschil kan zitten in havermout? Dat klinkt mij als smaakverschil in 2 soorten suiker. Ik heb Quaker en Euroshopper geprobeerd, en vind de ES prima. Misschien als ik de Quaker ernaast proef, dat ik het verschil kan proeven, maar het is me nog niet opgevallen. Toen ik het prijsverschil zag in de winkel was de beslissing snel gemaakt :Y) ES kost 34 cent ofzo? Daar doe ik zeker 2 weken mee.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:53

Zwitsal schreef:
Phormicola, mix je de kokosvet er dan doorheen voor smaak oid? Of doe je het in zulke kleine mate dat je het niet proeft en is het puur voor het binnenkrijgen van een x aantal gram kokosvet per dag (volgens mij moet je best flink kokosvet binnen krijgen dagelijks wil je er mbt je gezondheid iets van merken, uit mn hoofd iets van 3 eetlepels per dag?)

Vanavond maar eens opzoek naar de euroshopper havermout. Neem ook maar gelijk brinta mee. Best een goed idee voor sochtends vroeg :) (ik betwijfel of ik de havermout ga lusten namelijk haha)

Ja, ik mix het erdoorheen en niet eens voor de smaak. Ik eet vrijwel veganistisch, met hier en daar een slag om de arm en ik heb moeite om aan een gezonde dosis vet te komen. Vandaar dat ik aan elke maaltijd wat vet toevoeg :)

fleur_yen

Re: Havermout ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 00:05

Ik ben weer helemaal geinspireerd door dit topic :d

M'n hele leven door al wel periodes gehad dat ik veel havermout at, en dan gewoon normaal zoals het op het quaker pak staat dat moet. Verder had ik nog een pak staan wat ik in m'n smoothies gebruikte, maar nu zowel de staafmixer als de blender kapot zijn worden smoothies wat ingewikkeld.

Momenteel eet ik 's ochtends muesli, ben wel een brood mens, alleen krijg ik dat in de ochtend echt niet weg.
Nadeel van de muesli vind ik alle rozijnen en gedroogd fruit die erin zitten, ben misschien een miep, maar ik kan het niet echt waarderen :o Dit eet ik met een appel erdoor en een paar ontdooide bevroren aardbeien.

Net maar weer havermout gekocht, en dat staat nu in de koelkast te weken in yoghurt en een klein scheutje vanillevla (anders komt de vla hier in huis niet op). Ik heb inderdaad ook al zin in m'n ontbijt morgen! Vanmiddag hetzelfde gemaakt, alleen had maar 2u tijd (en geduld) om het te laten weken, maar het was in ieder geval erg lekker! :j Ben door dit topic ook al kaneel erdoor gaan doen, was inderdaad een goeie toevoeging! Alleen even de kerrie op een ander plekje zetten, anders gaat dat 's ochtends geheid een keer mis als dat naast elkaar staat _O-

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 00:07

Ik heb ook weleens vol goede moed nootmuskaat over m'n havermout gegooit met m'n slaapkop _O-

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 00:16

Haha dat is dus precies wat ik even wil voorkomen! Was vast niet echt een toevoeging met nootmuskaat :')

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 07:56

Ik zit nu opnieuw aan een poging havermout. Nu een nachtje geweekt in sojamelk, rozijnen en goji bessen. Net in een pannetje warm gemaakt, perzik, banaan erdoor, een beetje honing, lijnzaad en zemelen erdoor. Het is te eten, maar om te zeggen mmm lekker ontbijt. Nee.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:10

Nog 20 minuutjes en dan mag ik weer aan mijn portie *\o/*

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:12

Horse_xx schreef:
Catmax schreef:
Hier nog een havermout fan!! :)

In Costa Rica maakten wij altijd "Granola", een gezond ontbijt wat oa ook havermout bevat. Het is echt heerlijk en ik maak het altijd meteen voor twee weken vooruit en dan eet ik het 's morgens (40 gr) met magere yoghurt of kwark (melk kan ook) en met wat stukjes vers fruit er door (bv banaan, ananas, aardbeien, meloen, papaya). Het is goed voor de spijsvertering, het op gang brengen van de verbranding en lekker voedzaam.

Het bevat oa nog tarwekiemen, sesamzaad, lijnzaad, kokosrasp, walnoten, amandelen, melkpoeder, een beetje honing en olie en dan in de oven. Het resultaat is dan een soort van zelfgemaakte cruesli. Jummie!!

Klinkt super lekker! :D

Granola is inderdaad erg lekker, alleen kom je dan niet om de zuivel heen en dat gaat hier geloof ik niet zo goed :+

Karin, wat voor recept voor havermoutkoekjes gebruik jij? Die hier eerder genoemd met banaan sla ik liever over, vind banaan niet lekker.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 12-04-13 08:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:13

Al twee weken van te voren maken? Hoe blijft dat dan goed? Mik je het in de vriezer?

Catmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:46

Cayenne schreef:
Al twee weken van te voren maken? Hoe blijft dat dan goed? Mik je het in de vriezer?

Nee, je doet alles in een kom, daar gooi je een scheutje zonnebloemolie en zo'n drie lepels honing door. Dan roer je alles door elkaar heen, doe je het in een bakblik en zet je het 2x 12 a 13 minuten in een oven van 180 graden (halverwege even "omgooien"). Als het klaar is uit de oven halen, af laten koelen en in een pot doen.

Zo heb je elke morgen je eigen zelfgemaakte gezonde "cruesli" (waar je ook nog van alles aan toe kan voegen maar ik ben niet zo van de rozijnen of ander gedroogd fruit) die je dan nog mengt met yoghurt/kwark/melk (bv) en evt vers fruit.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:27

Ik maak de koekjes van havermout, ei, een grof geraspte appel, rozijnen, kaneel, chia en hennepzaad.
Maar je kan eindeloos variëren, ik maak ze ook wel eens met banaan, ik doe dus ook maar wat.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:52

Ik zit nu aan mijn bakje havermout met banaan en kaneel, heerlijk!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:56

Catmax schreef:
Cayenne schreef:

Nee, je doet alles in een kom, daar gooi je een scheutje zonnebloemolie en zo'n drie lepels honing door. Dan roer je alles door elkaar heen, doe je het in een bakblik en zet je het 2x 12 a 13 minuten in een oven van 180 graden (halverwege even "omgooien"). Als het klaar is uit de oven halen, af laten koelen en in een pot doen.

Zo heb je elke morgen je eigen zelfgemaakte gezonde "cruesli" (waar je ook nog van alles aan toe kan voegen maar ik ben niet zo van de rozijnen of ander gedroogd fruit) die je dan nog mengt met yoghurt/kwark/melk (bv) en evt vers fruit.

Instructiefilmpje?

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:16

Hier nog een havermout fan! Lees echt lekkere opties hier in dit topic! Zelf heb ik er ook nog een. Ik eet het als ontbijt of lunch, ligt eraan wat me beter uitkomt.

Je kunt hem maken als overnight oats maar ik warm hem 's ochtends graag nog even op in een pannetje.
Ik maak havermout aan met water en gooi er een handje gemengde noten door en een gesneden banaan. Na het opwarmen gooi ik er dan een lepeltje (biologische) pindakaas en jam overheen. Deze combi vind ik echt heerlijk!!
Het ziet er dan zo uit bij mij:
Afbeelding

Met geraspte appel, kaneel en een beetje honing vind ik het ook erg lekker!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:51

Mjam :9 Ik vind pindakaas en jam door de havermout ook heel erg lekker.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:51

Jullie zijn wel über gezond met al die lijnzaad, kokosvet en andere toevoegingen. Waar haal je die ingrediënten überhaupt? Gisteren uit nieuwsgierigheid toch eens in de supermarkt rondgekeken, maar ik kon ze niet vinden en door al die variatie tips ben ik toch wel erg benieuwd geworden naar de andere mogelijkheden. Vooralsnog heb ik alleen rozijnen, appel, banaan, honing en kaneel (niet allemaal tegelijk trouwens) door mijn havermout gedaan. Ander (vers) fruit lijkt me ook heerlijk, maar vooral die andere toevoegingen maken mij nieuwsgierig.
Granola heb ik nooit gemaakt, maar ik ben wel eerder recepten tegengekomen. Ziet er inderdaad ontzettend lekker uit. Alleen pindakaas door de havermout... Zelf zou ik er nooit op zijn gekomen. Al is pindakaas met banaan op brood wel een heerlijke combinatie, dus wie weet... :)

En de koekjes wil ik ook een keer proberen. Ik heb al wel koekjes gemaakt met enkel banaan en havermout als ingrediënten, maar die bleven toch een beetje plakkerig. Volgende keer maar een eitje er doorheen doen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:54

Lijnzaad, kokosvet en alle andere zaadjes zijn te vinde bij de Tuinen en een goeie biowinkel :) En pindakaas door de havermout vind ik juist heel erg logisch, superlekker :D Vooral de cashewvariant, maar dan stop ik niet meer met eten ben ik bang :')

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:58

of gewoon bij de appie, maar haal ook veel hier bij de plaatselijke molenaar :)

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:06

Ik heb vandaag boodschappen gehaald bij de natuurwinkel en ook daar even rondgeneusd. Ook lijnzaad en chiazaad ed. gezien, maar 5 euro voor een zakje gaat mij toch echt te ver.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:17

Lijnzaad verkopen ze hier ook bij de supermarkt op de natuurafdeling.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:20

Je doet heel lang met een zakje chia, zo duur is dat niet. :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:21

Ik heb mijn havermout het liefst zonder poespas, alleen wat rozijntjes erdoor.
Cacaopoeder, pindakaas, banaan, appel, kaneel.... vind het allemaal niks...

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 11:22

Ik heb vannochtend banaan, kiwi en mango in de blender gedaan met yoghurt en havermout dat een tijdje in de blender gelaten (2 min ongeveer) daarna nog wat lijnzaad erdoor en het was heeeerlijk. Alleen proefde de havermout niet echt meer, dus daarna nog een bakje havermout met water in de magnetron gedaan haha.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:24

Pas op met kiwi en zuivel. Enzymen in kiwi breken eiwitten in zuivel en dat kan heel ranzig worden :)