De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:04

Rytir schreef:
Tinky12 schreef:
Ja ik ziet het :P nou ja ze staan hier het hele jaar rond...mocht je in de buurt komen van Steenwijk ;) Opsturen gaat m denk ik niet worden :+

Dat had ik eerder moeten weten, was er vorige week nog! :D

Weet je het voor de volgende keer :P :D

Antheman schreef:
Kan iemand me helpen met de pruimenboom?

Hij draagt zeer goed. Maar alles is al aan het verrotten voordat ik het kan oogsten. Kortom, zieke pruim. Wat moet ik nu, of na de mislukte oogst, doen?

zijn de vruchten niet beurs geslagen door de regen??Zal eens even in de boeken kijken maar vrees dat je oogst verloren is -O-

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 10:16

Tinky12 schreef:
Antheman schreef:
Kan iemand me helpen met de pruimenboom?

Hij draagt zeer goed. Maar alles is al aan het verrotten voordat ik het kan oogsten. Kortom, zieke pruim. Wat moet ik nu, of na de mislukte oogst, doen?

zijn de vruchten niet beurs geslagen door de regen??Zal eens even in de boeken kijken maar vrees dat je oogst verloren is -O-

Volgens mij is de boom ziek, niet door de regen. De oogst is verloren, dat klopt. Maar ik wil weten of ik hem beter kan maken. Zodat ik evt volgend jaar een gezonde boom en oogst heb. ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:22

Antheman schreef:
Volgens mij is de boom ziek, niet door de regen. De oogst is verloren, dat klopt. Maar ik wil weten of ik hem beter kan maken. Zodat ik evt volgend jaar een gezonde boom en oogst heb. ;)

Dan heb ik iets meer info nodig,zijn het alleen de vruchten die rotten of kun je ook nog iets zien aan de takken en/of bladeren.

Wat gebeurt er met de vrucht...is hij plots rot of begint het bv met randjes,stippeltjes of zoiets.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 22:52

Tinky12 schreef:
Antheman schreef:

Dan heb ik iets meer info nodig,zijn het alleen de vruchten die rotten of kun je ook nog iets zien aan de takken en/of bladeren.

Wat gebeurt er met de vrucht...is hij plots rot of begint het bv met randjes,stippeltjes of zoiets.

De takken zijn wel wat groenig uitgeslagen.
De vruchten verkleuren van geel naar rood en dan komt er onderaan de pruim vocht uit. Het lijkt wel op hars, het is geel/doorzichtig. Zodra dit gebeurd, rot de pruim helemaal weg.

Ibbel

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 07:47

Gomziekte dus vermoedelijk. Komt er ook hars uit de schors?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 08:29

http://www.hoogstamboomgaard.be/gomziekte.html

Als het gomziekte is staat in de link wat je moet doen...eindelijk een doel voor die vervelende zuring :D

Ik zag dat mijn Magnolia toch behoorlijk wat bloemen geeft nu,arme boom is compleet in de war.In het voorjaar heeft hij slechts 1 bloem gegeven,de rest was stuk gevroren.Heb hem een aantal weken geleden gesnoeid omdat hij teveel over de oprit groeide...nu dus vol met knoppen en wat bloemen.
Net als mijn Flox...zitten ook bloemen in :P :D

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 08:39

Ik heb even gezocht op komkommerkruid, maar kreeg het niet gevonden in dit topic. Heeft iemand dit al in de tuin staan? Niet het meest sexy plantje, maar er komen hele mooi blauw/paarse bloemetjes aan die je sla echt heel erg opleuken. Als zaadjes te koop bij een plantenwinkel, en vervolgens kan je elke jaar zaadjes oogsten van de plant zelf (of de plant effe 'shaken' tegen de tijd dat zaadjes rijp zijn). Niet zoals ik elke lente de eerste blaadjes uit de grond trekken onder het mom van 'onkruid', maar gewoon door laten groeien :D .

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 08:58

Zun...dat is de reden dat mijn vriend met zijn tengels van het "onkruid"moet afblijven....hij mag alleen maar helpen met de zware klussen :D
Komkommerkruid kan ik je helaas niet aan helpen,ziet er wel prachtig uit dus deze komt zeker op mijn verlanglijstje te staan :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 09:01

Magnolia's hebben heel vaak nabloei in augustus. Niks in de war dus, dat is normaal. Mijn 'Susan' bloeit nu ook weer.
Ik heb vroeger wel Borago in de tuin gehad, maar vond er eigenlijk niet zoveel aan om te eten. Smaakt idd vaagjes naar komkommer, maar ik hou niet zo van komkommer.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 09:08

Wist ik niet Ibbel,ik ken eigenlijk alleen maar de voorjaarsbloei.Maar goed ben er blij mee hoor,beetje kleur tussen dat pak groen :P

Wat komkommerkruid betreft,vind de bloemen erg mooi.Wil grote diversiteit krijgen in mijn bloemen/kruidentuin :)

Spannend,gaan vanmiddag pallisades ophalen bij iemand.Eerste stukje voor de "nieuwe"tuin *\o/*

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 09:26

Ibbel schreef:
Gomziekte dus vermoedelijk. Komt er ook hars uit de schors?

VOlgens mij wel, ik zal zo eens kijken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 09:29

Zunzuncito schreef:
Ik heb even gezocht op komkommerkruid, maar kreeg het niet gevonden in dit topic. Heeft iemand dit al in de tuin staan? Niet het meest sexy plantje, maar er komen hele mooi blauw/paarse bloemetjes aan die je sla echt heel erg opleuken. Als zaadjes te koop bij een plantenwinkel, en vervolgens kan je elke jaar zaadjes oogsten van de plant zelf (of de plant effe 'shaken' tegen de tijd dat zaadjes rijp zijn). Niet zoals ik elke lente de eerste blaadjes uit de grond trekken onder het mom van 'onkruid', maar gewoon door laten groeien :D .

Geweldige plant, die heb ik ieder jaar. Nu weer gezaaid, omdat ik verhuisd ben. En het komt overal op. Supergave bloemetje, die gaan door de salade heen, net als de goudsbloemen, en de oostindischekers. Je kunt de bloemetjes ook in een ijsblokje doen, heel mooi! De mooie bloei is er nu wel af bij mij. Ik zou het volgend jaar gewoon proberen. Het is net onkruid, doet het vrijwel overal.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:25

Hahaha dat komkommerkruid had ik hier dus staan (een plant) maar het werd zo hoog dat ik dacht dat het onkruid was, heb het uit de tuin gehaald :(:)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 16:51

Wow, die komkommerkruid is mooi! Kende ik helemaal niet, waar gebruik je het voor/in en kan je het zo eten? Smaakt het ook echt naar komkommer?

Ik wil zelf een piramide gaan maken voor op de veranda hier (dus niet erg groot) en daar verschillende kruiden in gaan planten. Alleen wat voor kruiden kan je hier in gaan zetten?

Weet iemand iets van frambozen? We hebben hier namelijk een gele en een rode framboos verspreid staan, maar ik heb geen idee wat voor iets het zijn. Ze staan tussen de meters hoge onkruiden en wil om een paar planten touwtjes knopen, zodat ik ze straks terug kan vinden. Hoe ga je die verplaatsen? Uitgraven en in mijn toekomstig moestuin zetten? Of moet dat anders en voor de winter of na de winter? Ik zal zo eens even wat foto's van de framboosjes zelf maken. Hoop dat iemand mij kan helpen! :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 17:42

Quir schreef:
Wow, die komkommerkruid is mooi! Kende ik helemaal niet, waar gebruik je het voor/in en kan je het zo eten? Smaakt het ook echt naar komkommer?

Ik wil zelf een piramide gaan maken voor op de veranda hier (dus niet erg groot) en daar verschillende kruiden in gaan planten. Alleen wat voor kruiden kan je hier in gaan zetten?

Weet iemand iets van frambozen? We hebben hier namelijk een gele en een rode framboos verspreid staan, maar ik heb geen idee wat voor iets het zijn. Ze staan tussen de meters hoge onkruiden en wil om een paar planten touwtjes knopen, zodat ik ze straks terug kan vinden. Hoe ga je die verplaatsen? Uitgraven en in mijn toekomstig moestuin zetten? Of moet dat anders en voor de winter of na de winter? Ik zal zo eens even wat foto's van de framboosjes zelf maken. Hoop dat iemand mij kan helpen! :)

Dit zijn de framboosjes:
Rode:
Afbeelding
http://img37.imageshack.us/img37/1332/imag0255t.jpg
http://img525.imageshack.us/img525/7800/imag0254q.jpg

Gele:
Afbeelding
http://img37.imageshack.us/img37/1236/imag0259fs.jpg
http://img829.imageshack.us/img829/3892/imag0258r.jpg
http://img502.imageshack.us/img502/9908/imag0257r.jpg

Gele smaken zoet iets licht zuur, rode weet ik niet. Vind ze er weinig eetbaar uit zien op dit moment.
De rode lijken ook aan het eind en bij de gele zitten er nog niet rijpen frambozen aan. Ook zijn er veeeeel meer gele dan rode frambozen.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 20:04

ik heb ook gele en rode frambozen staan. voor het weekend de eerste herfstframboos gegeten! die waren super lekker!!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:23

Zunzuncito schreef:

Hey die heb ik ook! Zat in zo'n wilde bloemen zakje van de welkoop.
Maarre, begrijp ik nu goed dat je die bloemen kunt eten? :o

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:34

Dribbel schreef:
Heeft iemand van jullie wat kleine groenteplantjes over in ruil voor wat zaden?

Ik heb binnenkort ijsbergsla en pluksla plantjes. En wat aardbeien stekjes. Moet nog ff kijken welk soort het is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:49

Ik heb net de druif gesnoeid, en ga maar eens een poging wagen zelf dolmadakia te maken. Ik moet zelf maar een beetje experimenteren met hoe ik de bladeren moet behandelen, want veel recepten zijn niet te vinden, maar dat is alleen maar leuk.

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:56

Hoi!!

Ik ben een newbee hier!!
Zal mezelf even voorstellen: Jorien 32 jaar en woonachtig in het mooie Zuud-Beveland in Zeeland.

Bij ons langs de dijk waar we wonen groeien wilde bramen.
En in de tuin hebben we een appelboom en een perenboom. Dit jaar zit er weinig fruit aan, maar we hebben ze dit jaar ook niet gesnoeid! :o
Ook hebben we 2 kersenboompjes, maar die hebben we pas afgelopen voorjaar geplant. Maar ze hebben het moeilijk, weinig blad en helemaal nog geen bloesem. Ze groeien ook niet echt. Dus tips m.b.t. houden en verzorgen van kersenboompjes is zeeer welkom.

Verders wil ik ook wat tomatenplantjes gaan zetten, maar moet daarvoor nog een geschikte plaats op het erf opzoeken.

Vind het ziz wel erg leuk en leerzaam om hier mee te lezen. :j
Laatst bijgewerkt door Cindyrella op 13-08-12 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:00

Hallo! Mag ik ook mee kletsen?

Ik heb komkommerkruid in mijn tuin staan, maar nog geen bloemetjes daarvan gegeten :o ga ik maar gauw eens doen gezien ik veeeeel van die bloemen heb staan nu.

Daarnaast heb ik nog:

- 3 peperplanten
- 2 paprikaplanten
- 2 tomatenplanten met gele tomaten en vleestomaten
- 2 frambozenstruikjes (waren hooguit 15 cm hoog toen ik ze kocht 2 maanden geleden en nu staan ze hóóg! Ook al veel frambozen gehad overigens, hmmm)
- een aubergineplant, maar dat wordt ´m niet... breekt steeds af ondanks dat ik er stokjes naast heb gezet
- een courgetteplant waar ik inmiddels zeker al 10 courgettes van af heb gehaald
- gewone munt in de tuin (jeetje wat een woekeraar maar wel héérlijk die verse muntthee)
- marokkaanse munt in een potje
- 4 reusachtige pompoenplanten met veel vruchten, maar helaas bleken het turkse mutsen te zijn, dus niet eetbaar :´)

Onze tuin is niet groot maar hier is gelukkig meer dan voldoende ruimte voor en wat niet meer in de tuin paste staat in een pot.

Ik ben trouwens Fleur, 27, en woon in gemeente De Bilt.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:14

Welkom Fleur en Jorien :)
Heb je nou ook veel last van wespen met die kersen Jorien?

Ik heb inmiddels een inieminie stekje munt gekregen, dus hopelijk gaat die van mij net als die van jou zo woekeren.
Enne mijn tuintje is ook maar piepklein hoor. Ik denk zo'n 1/2 x 5 meter. :o

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:18

berdien85 schreef:
Welkom Fleur en Jorien :)
Heb je nou ook veel last van wespen met die kersen

Niks geen last van. Planten doen het namelijk nog niet goed. Geen bloesem en geen vruchten. Ook weinig blad.

Vind kersenbloesem prachtig om te zien, maar helaas! Misschien volgend voorjaar/zomer?!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:24

Wespen zijn er meestal pas in augustus, nu dus. Kersen horen al in juli op te zijn. Dus kersen en wespen zijn niet echt een combi waar je rekening mee hoeft te houden. Alles wat nu een beetje rijp gaat worden (appels, pruimen, bramen) is vervelender in combinatie met wespen. Hoewel die zo 'dronken' kunnen zijn dat ze ook niet veel meer doen.

Even een tip mbt plukken van wilde bosbessen en bramen: was die dingen alsjeblieft goed, vossen piesen nogal eens tegen die struiken, en dragen vaak een lintworm mee. De eitjes daarvan komen via de bloedbaan in de urine van de vos terecht. En daarna op jouw lekkere bramen, als je pech hebt. En je wilt als mens geen vossenlintworm oplopen, want daar schijnt weinig kruid tegen gewassen te zijn, zelfs ivermectine niet... (en ja, dat wordt ook bij mensen gebruikt bij wormbesmetting)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:25

Oh! Ja ze zijn inderdaad heel mooi. :)
Waar ik werkte in Polen stonden van die kersenbomen en daar zaten altijd heel veel wespen bij en ook hoornaars.