Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:36

Wisten jullie trouwens dat als je maar 6 uur slaapt per dag dat je dan langer leeft?
Ik word heel erg oud volgens mij :+

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:38

Kiki, tarwekiemen? nog nooit gezien/gehoord. Maar ik dacht dat tarwe juist niet zo goed was?

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:41

Toess, ha zelfde probleem met kids :j Wij hebben sinds een tijdje een actifry en dat is zeker een aanrader. Ik schil de aardappelen en gooi ze er in stukjes in, 20 tot 30 min later hebben we heerlijke knapperige aardappeltjes. Dit doe ik ook met courgette, in plakjes, of aubergine. Lijken dan net chipjes maar dan anders en gezonder :)*

Zo'n smoothie is ook wel handig om te maken, ook met kinderen.

Hoe gezond blijven jullie eigenlijk eten als jullie op vakantie in het buitenland zijn? Wij gaan binnenkort naar Spanje en ik vraag me af of ze daar Speltbrood hebben oid? Natuurlijk wel lekker fruit wat ik kan eten, maar toch... Alleen maar stokbrood of toast wil ik eigenlijk niet eten.

En ik eet gezond vanwege mijn eczeem en ook om meer energie te krijgen. En er mag wel wat af :o

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:52

phormicola schreef:
Wisten jullie trouwens dat als je maar 6 uur slaapt per dag dat je dan langer leeft?

Dit heb ik recentelijk op mn studie behandeld, maar volgens mij is dit niet bewezen.. :) Of was er heel veel kritiek op het onderzoek. Weet het niet meer. In ieder geval vraag ik me af hoe ze zoiets methodologisch zouden aanpakken. Waarschijnlijk met fruitvliegjes ofzo.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:55

phormicola schreef:

Mensne met (te) weinig slaap zijn vaak dikker, weinig slapen beinvloed ons gewicht (of eigenlijk ons energiepatroon en daarmee voedingspatroon) ongunstig

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:58

Jullie slapen wel allemaal goed inderdaad. Ik heb het gewoon druk savonds? Paard, hond, nog wat huishoudelijke klusjes (anders wordt het 1 grote puinzooi en moet alles in het weekend en in de weekenden ben ik vaak weg, onderweg, etc)

Ik probeer om 23:0uur naar bed te gaan, maar wordt vaak 00:00uur en sta 06:30uur op

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:59

En van minder slapen gaat je intelligentie ook achteruit :')

Colway: ja, het huishouden schiet er bij mij ook nogal eens bij in :+ huis is echt een grote zooi :=

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 12:04

Het voordeel van leven op 20 M2 als student..een echte zooi kan het niet worden en anders is het ook nog wel een keer opgeruimt (en ik ben ook wel erg netjes van mezelf :+ )

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 12:09

Dus, dan word ik ouder, dikker én dommer _O- Ach ik ben slanker dan toen ik 8-9 uur sliep, dus misschien maakt het ook allemaal geen drol uit.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 12:11

Ik ben een slaapkop, maar er mag best nog wel wat af :+

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 12:11

Ik denk ook dat het niet echt uitmaakt, de meeste van die gevonden effecten zijn altijd zo klein.. Al heb ik persoonlijk wel altijd veel meer honger als ik uit een slaapdienst kom, of als ik gewoon vroeg opsta!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 12:21

Phylos schreef:
Het voordeel van leven op 20 M2 als student..een echte zooi kan het niet worden en anders is het ook nog wel een keer opgeruimt (en ik ben ook wel erg netjes van mezelf :+ )

Mjaa wij hebben veel ruimte, wonen samen, 3 katten en een hond en allebei chaotisch :+ en we werken andere tijden (altijd iemand in huis dus die troep kan maken (of op kan ruimen) )

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 12:32

phormicola schreef:

dan wordt ik niet oud :P gisteren al 11 uur geslapen en vannacht ook zo'n 8!
Me gusta dormir ik houd van slapen!! <3

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:59

Mijn lijstje voor vandaag;
O: kwark met aardbeien, mango en 2 eetlepels chiazaadjes
T: roggebroodje met eigen honing
L: 2 roggebroodjes met eigen honing
T: handje ongebrande nootjes en gedroogde pruimen en 2 rijstewafels met 30+ kaas.
D: vette vis met groente of rood vlees met minimaal 3 ons groente... nog niet bekend wat.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:02

Ah ik wil ook de actifry! Maar ik vind hem duur.

En ik heb echt zeker 8 uur slaap nodig! Of misschein zit het tussen mn oren....
Mijn lijstje
o: beker magere yoghurt
t: gekookt ei
l: 1 speltpannenkoek (met kaas:P) toen zat ik proppropprop vol!
vanmddag maak ik iets van een fruitsalade.

_Tien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:04

Vogeltje, goed zeg, ook aan de krachttraining. Inderdaad fijn dat je met je vriendje kan, dan kunnen jullie elkaar motiveren :j

Ik let zelf trouwens ook niet echt op kcal, maar ik vind dat sommetje wel fijn om eens van dat standaard beeld van "vrouwen 2000, mannen 2500 kcal" af te komen, omdat het dus zoals hier wel duidelijk is vaak niet klopt en te weinig eten is al helemaal funest voor je lichaam.
Ik eet trouwens ook vooral op deze manier om gezond bezig te zijn, dat er kilo's vanaf gaan is daarbij erg fijn :j

MaartPaard, interessant dat over hooikoorts, ik ga het straks even goed lezen.

Toess, auw, scheenbeenvliesontsteking := Dat is pijnlijk :=

Ik eet mijn smoothies ook meestal met een lepel. Voornamelijk omdat ik mijn smoothies niet heel erg waterig/vloeibaar maak, het is meer moes. Maar het is inderdaad logisch dat je daar dan meer verzadiging uithaalt (met lepel dus) :j

Ik merk het ook dat ik meer energie heb door op deze manier te eten. Ik ben ook wat meet stuiter 's avonds dan hiervoor :D Ik probeer wel om om 22 u echt al te slapen, want om 05.15 u gaat de wekker weer :O

"Conflict-vrij eten" :') +:)+ Briljant. Lekker duidelijk en geen gezeur verder :D

Phormicola, ze zeggen ook dat je van heeeeeeeeeeeeeeel weinig eten ook ouder wordt. Maar ja... Of het dan allemaal echt gezond is? Of staat gezondheid en ouderdom gelijk? *peins*
Dat je dikker wordt van weinig slapen heb ik ook gelezen inderdaad. Jeejj, goed excuus om uit te slapen :))

Vanochtend lekker met mijn schoonzusje en neefje buiten op pad geweest, daarna rondje boodschappen gedaan en nu weer thuis om verder te chillen +:)+

Maurent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:08

Hee, een goed topic voor mij!:o Ik was in 1 week tijd(kerst) 3 kilo aangekomen en zit nu weer op 57 kilo! Ik weet dat ik nog wel in de groen ben maar gezonder eten kan nooit kwaad toch?:)
Ik eet vaak roerbak groenten met panga filet en ben er helemaal verliefd op.:o Weet iemand nog meer lekkere recepten die makkelijk te maken zijn en eentje die lekker gezond is? Groetjes.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:21

Hoi allemaal, ik lees al een hele tijd mee maar liep in het vorige topic steeds zover achter dat ik nog niet mee wilde gaan doen... Maar om nu te voorkomen dat het met dit topic weer hetzelfde loopt zal ik toch maar alvast eens wat schrijven :P Ben iig door al jullie schrijfsels weer helemaal gemotiveerd!

Heerlijk wat een tips allemaal! Ik at altijd al redelijk gezond vanuit huis, nooit frisdranken/veel snoep/pakjesvoer oid, altijd veel verse fruit/groenten, enkel volkorenproducten en de laatste jaren dat ik in NL woonde (tot zo'n 4,5 jaar geleden) haalde ik ook het meeste bij de natuurwinkel. Nu woon ik echter in Tunesie, en hier heb je geen natuurwinkel :+ daartegenover zijn er uiteraard ook veel voordelen hier: groenten en fruit zijn er grotendeels enkel in het seizoen: er worden dan wel bananen, kiwi's en appels en af en toe avocado's geimporteerd, verder is bijna alles eigen productie van Tunesie. De importkosten zijn idioot duur, juist om de eigen productie te stimuleren, wat natuurlijk wel zo natuurlijk is :) er is dus wel veel minder keuze, maar in principe wel altijd lekker vers en gezond. Binnenkort weer lekker vijgen, granaatappels, nectarines en sinaasappels uit eigen tuin!

Met graanproducten zit het een beetje anders helaas, men eet hier vrijwel enkel wit stokbrood, en VEEL ervan. Pasta en rijst van hier is er wel maar er wordt maar weinig volkoren gegeten. Het is wel te krijgen maar enkel in grote winkels en daar zijn er niet zoveel van, het meeste gaat hier nog gewoon van kleine kruideniertjes. Ik bak wel steeds vaker zelf brood thuis met een mooie lokale mix die dan wel kant en klaar te koop is, zit van alles in.

Noten, zaden, kruiden en peulvruchten zijn hier natuurlijk in overvloed te verkrijgen :)
Vlees koop ik liever van de kleine slagertjes, daar slachten ze eens in de paar dagen een schaap, geit, kalf of koe, die dieren hebben hier over het algemeen wel een veel beter leven gehad dan in Europa denk ik.. Beetje rondscharrelen, bioindustrie is hier gelukkig (nog?) niet echt, op wat kippenfarms na. Eieren kan je dus ook beter bij een klein winkeltje kopen, dan zijn ze gewoon van de buurman ipv van zo'n kippenfarm. Fastfoodketens hebben ze hier trouwens niet, gelukkig :+
Vis/zeevruchten kopen we hier op de markt of direct aan het strand van de vissers, natuurlijk geen fancy fileetjes (hoewel, als je leest wat daar allemaal in zit...) maar gewoon de hele vis, thuis even schoonmaken, hup op de bbq... Heerlijk!

Pff het is hier wel een gedoe vaak met dingen kopen, moet het altijd in het Frans of Arabisch vragen, het heeft wel even geduurd voor ik alle juiste woorden voor voedingsmiddelen wist :=
Oh en wat handig dat sommetje van de calorieen! Joehoe vond die 2000 ook altijd al zo weinig, mag ook meer dan 2500 volgens het sommetje :D
Zo een heel verhaal geworden :o

_Tien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:27

Purraboy, welkom! Kijk, we hebben ook een receptentopic, misschien vind je daar een lekker recept: [VT] Het gezonde recepten topic

Lakshmi, dat klinkt goed allemaal zeg. Lekker vers en lokaal eten. En het weer zal ook wel niet verkeerd zijn :D
Welkom ook hier. Ben wel benieuwd naar wat Tunesische receptjes :j

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 14:32

@lakshmi, hoe kan je het beste een granaatappel schoonmaken. Vind het elke keer zo veel werk :o
en het moet vast beter/sneller/makkelijker kunnen!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:40

Dank jullie wel :) ik zal eens kijken of ik wat Tunesische receptjes hier op kan schrijven vanavond of morgen, ik ken er iig zat dus zal eens kijken :) het weer is inderdaad ook wel lekker hier haha, maar als mijn bronnen betrouwbaar zijn, hebben jullie in Nederland de laatste tijd ook goed weer :D
Granaatappels, tja het blijft gewoon een gepiel... Het schijnt dat als je hem doormidden snijdt en er dan met een pollepel op slaat ze er uit komen vallen, maar ik doe het zelf eigenlijk altijd door hem in vieren te snijden en de kwarten dan zeg maar naar buiten te drukken, dan vallen ze er vrij makkelijk uit.. Die witte stukjes ertussenuit vissen blijft echter een gedoe..

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:43

Oh en ik geloof trouwens dat die goji bessen en nog wat andere van die gezonde bessen/zaden ook (en ik geloof goedkoper dan bij de natuurwinkel) bij de Chinese toko's te koop zijn! Wij hebben sinds kort een Chinese in de familie dus die raadde ze ons ook al aan.

_Tien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:44

Ik heb laatst ook gojibessen gekocht maar ik vind ze viesss :r En duurrrrr :oo

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:49

Hier een stille meelezer. Heb in het vorige topic wel op het één en ander gereageerd maar het ging allemaal zo snel dat ik in de meeleesmodus kwam. Hopelijk beland ik er niet weer in. :P Zal me nog even voorstellen, ik ben Tamara, 21 jaar oud, woon en studeer in Groningen. Ben nu derdejaars geschiedenis-student en ben me sinds een half jaartje gaan interesseren voor voedsel en gezond eten. In mijn eerste jaar op kamers eigenlijk altijd alles uit pakjes en zakjes, veel Knorr wereldgerechten, Honig pakjes en noem maar op. Geen idee wanneer en hoe de omslag is gekomen maar hij is er gekomen en ben er heel blij mee. Geen pakjes/zakjes meer voor mij, frisdrank drink ik ook een stuk minder, ben gelukkig van nature al een waterdrinker. Er staat eigenlijk altijd wel ergens een glas of flesje water. Ik probeer ik over te gaan op biologisch eten, koop nu eigenlijk altijd mijn melk, yoghurt, kwark en muesli biologisch. Probeer ook veel biologisch vlees te eten maar dat zit er niet altijd in. Eet ook iedere maandag (althans probeer ik) bewust vegetarisch en ben sinds zondag ook met vis aan het 'experimenteren'. Ben niet een echte viseter, nooit echt gegeten als kind maar vind het wel belangrijk om gevarieerd te eten.

Heb al heel vaak chiazaad en speltmeel etc. zien langskomen, heb zelf nog niet van deze dingen gebruik gemaakt. Al ga ik wel volgende week eens proberen om ergens een speltbrood vandaan te halen, het 'normale' brood vult inderdaad niet enorm. Ik doe dit totaal niet om af te vallen maar om gewoon gezond en bewust te eten en te leven. Volg op Facebook ook Foodwatch, heb bijna alle afleveringen van de Keuringsdienst van Waarde gezien, het programma 10x beter heb ook al helemaal gezien, laatst nog een docu over 'slowfood', alles over voedsel en eerlijk en puur voedsel vind ik er erg interessant. Het is toch te zot voor woorden dat je in de supermarkt zoveel moeite moet doen om gezonde, pure en eerlijke producten te vinden. Rare wereld leven we maar in.

@Lakshimi: Mag ik zeggen dat je echt prachtige paarden hebt en je 'levensverhaal' is erg boeiend en inspirerend. Heb zelf niks met Tunesië maar hoe jij het omschrijft over hoe ze er met voedsel omgaan, zo zou het eigenlijk ook hier moeten gaan.

Iemand gehoord van de 'stunt' van een boer uit Flevoland die op 1 april (nee het is geen grap) een paar ton aardappelen op de dam in Amsterdam gratis gaat weggeven? Hij kan zijn aardappelen nergens kwijt omdat de kopers veelal uit het buitenland gekocht hebben, nu ligt er bij die ene boer 500 ton aardappelen weg te rotten. Toch te zot voor woorden. Vind het jammer dat het in Amsterdam gebeurd, als het nu in Groningen op de Vismarkt werd gestort had ik zeker een paar kilo aardappelen meegenomen. :P

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:00

_Tien_ schreef:
Ik heb laatst ook gojibessen gekocht maar ik vind ze viesss :r En duurrrrr :oo

Heb jij gedroogde? Ik wel, weet niet waar ik verse zou kunnen krijgen? Vind ze ook ranzig, was 6euro voor een zak