Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:10

hesterve schreef:
dressagelady schreef:
Nou ik zit als ontbijt aan de bio youghurt met tarwezemelen .. ik weet nog niet wat ik er van moet vinden :')

Heb je er verder niets doorgedaan? Vind je het zo niet te droog/smakeloos? Je zou er wat stevia of (zuivere! ) honing door kunnen doen.
Je zou zelf ook een soort muesli kunnen maken met havermout, zemelen, beetje gebroken lijnzaad, wat noten in stukjes en eventueel een klein beetje rozijnen.

Nee qua smaak vond ik het lekker, vind alleen de structuur zo raar haha! Hou niet van zoete yoghurt dus iets van zoetstof ga ik er niet doorheen doen. Aan die noten zat ik inderdaad ook al te denken :j

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:50

Duuk2011 schreef:
Wat voor muesli gebruiken jullie in de yoghurt? Ik heb het idee dat die pakken uit de supermarkt (bv kellogs, all bran etc) boordevol zit met toegevoegde suikers en troep?

Albert Heijn biologisch met biologische vanilleyoghurt :).

VogeltjeM

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:21

Ik heb vezels van allbran, volgens mij zit daar niet zoveel slechts in? :) In ieder geval geen e-nummers

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:25

Ja ik wil toch nog opzoek naar een betere vervanger van de muesli die ik nu gebruik. Maar iets van hazelnoten, amandelen en walnoten die er nu ook doorzitten vind ik wel erg lekker...
Misschien dat ik daar iets mee moet zien te combineren, jammer alleen dat het zo duur is

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:27

Ik eet 's ochtends altijd havermoutpap met veel kaneel, banaan en sojamelk :9

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:29

Sojamelk vind ik niet echt lekker, en ik vind het ook nogal calorierijk. Ik wil wel graag iets blijven eten met magere/franse kwark. Rozijntjes doe ik er nu door, lijnzaad en muesli. Maar die muesli wil ik dus liever vervangen door iets beters. Lijnzaad wil ik graag behouden, goed voor de darmen in combinatie met mijn staaltabletten :P En het is erg gezond

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:35

Anders maak je zelf granola, zijn op youtube heel veel filmpjes over te vinden, en je kunt alles toevoegen wat je lekker vind.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:37

Granola? Nog nooit van gehoord, dat ga ik eens opzoeken

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:40

Wisten jullie dat bruin brood niet percee gezonder is dan wit brood? ;)

ik werk sinds kort bij de bakker, en meennn,, daar leer je veel van hoor! :P
Alleen de vliesjes zijn van de korrels afgehaalt bij wit brood waardoor het wit brood wordt,
de rest is hetzelfde :D De donkere broden als waltkorn en grofvolkoren zitten wel meer zaden in,
maar in walkkorn zit weer veeeel minder vezel dan in tarwebrood (bruin brood, standaart).

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:58

Wat leuk, nog meer mensen hier die gezond eten! :) Ben zelf ook een beetje een healthfreak en wil alleen maar pure dingen eten. Eet 's ochtends speltbrood met pindakaas o.i.d. maar probeer nog een ander gezond beleg (geen vlees) te vinden. In de loop van de dag nog wat boterhammen, smoothie, fruit, noten en 's avonds gezonde groentemaal met zilvervliesrijst, heel soms aardappels, quinoa, linzen e.d. Jummm! Af en toe een stukje kipfilet, rundvlees, rundergehakt of tilapiafilet, maar niet dagelijks.

Ben me verder ook gaan verdiepen in chiazaadjes, acaipoeder, bijenpollen, pure cacao en goij bessen.. lijkt me lekker om door m'n smoothies te mengen. Iemand hier ervaring mee? Chlorella heb ik al..ga daar morgens eens een smoothie van maken met spinazie, banaan en wat vanille denk ik.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:18

gewoon bruin brood is eigenlijk hetzelfde als witbrood maar dan met kleurstoffen. dus helemaal niet gezond. Het echte volkorenbrood is veel beter. En vanmiddag heb ik geleerd dat speltbrood nog gezonder is!

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:44

Bruin brood bevat toch meer vezels dan wit :j maar volkoren staat inderdaad bovenaan

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 09:26

ik probeer er wel op te letten, maar lukt niet altijd even goed...

maar we hebben wel altijd volkoren brood, of ik ontbijt met havermout met fruit erdoor en extra vezels toegevoegd(haverzemelen bijvoorbeeld)
ik moet er wel erg op letten dat ik voldoende fruit eet, dat schiet er nog wel eens bij in
maar ook kwa avondeten, weinig vet gebruiken, veel groen, ook met zetmeel opletten, rijst is zilvervlies, pasta is volkorenpasta etc
ik probeer pakjes/zakjes en kruidenmixjes te mijden ivm E621,
zuivelproducten gebruik beperk ik ook , maar af en toe een glaasje melk vind ik wel lekker en kaas op brood, ik zou niet zonder kunnen :=
cola etc hebben we eingelijk nooit in huis...
grootste zondes van het moment..Irish coffee :~

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 09:44

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:27

Nog een lekker gezond ontbijt: Quinoa met een beetje kaneel, stukjes appel en een handje rozijnen.

75 gram Quinoa koken, tijdens het koken een schepje kaneel erbij doen en als het water er bijna is uitgekookt stukjes appel meeverwarmen. Als laatste nog een handje rozijnen erover.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:29

loveidefix schreef:
Wisten jullie dat bruin brood niet percee gezonder is dan wit brood? ;)

ik werk sinds kort bij de bakker, en meennn,, daar leer je veel van hoor! :P
Alleen de vliesjes zijn van de korrels afgehaalt bij wit brood waardoor het wit brood wordt,
de rest is hetzelfde :D De donkere broden als waltkorn en grofvolkoren zitten wel meer zaden in,
maar in walkkorn zit weer veeeel minder vezel dan in tarwebrood (bruin brood, standaart).

Maar juist die vliesjes zijn zo belangrijk voor je toch? Dat is hetzelfde als zilvervlies en witte rijst. Ook alleen het vliesje wat verschilt maar wat wel een groot verschil is. Ik zou zelf niet concluderen dat bruin brood niet gezonder is dan wit brood...

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:30

En ik ben juist zo gek op waldkorn.. :+
Dat er veel te veel zout in brood zit, dat wist ik.. Maar vind dat bericht over brood ook wel schokkend. Ik vind brood het lekkerste dat er bestaat, zou dat niet kunnen missen. Dus toch ook maar eens op zoek naar spelt- en zuurdesembrood! En ook ongebrande noten ga ik proberen!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:53

Ik koop 'mijn' ongebrande en ongezouten noten bij de AH. Het heet geloof ik 'puur en eerlijk' van AH zelf. Het is in ieder geval een doorzichtig doosje met een groen label en het zijn gemengde noten. Niet alle AH's hebben hem overigens.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:10

Vandaag haverzemelen bij de tuinen gehaald. Hoeveel doen jullie daarvan in bijvoorbeeld je yoghurt?

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:10

Is haverzemelen beter dan tarwezemelen? Dat laatste heb ik namelijk gehaald haha

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:08

Jasmijn_ schreef:
Wat leuk, nog meer mensen hier die gezond eten! :) Ben zelf ook een beetje een healthfreak en wil alleen maar pure dingen eten. Eet 's ochtends speltbrood met pindakaas o.i.d. maar probeer nog een ander gezond beleg (geen vlees) te vinden. In de loop van de dag nog wat boterhammen, smoothie, fruit, noten en 's avonds gezonde groentemaal met zilvervliesrijst, heel soms aardappels, quinoa, linzen e.d. Jummm! Af en toe een stukje kipfilet, rundvlees, rundergehakt of tilapiafilet, maar niet dagelijks.

Ben me verder ook gaan verdiepen in chiazaadjes, acaipoeder, bijenpollen, pure cacao en goij bessen.. lijkt me lekker om door m'n smoothies te mengen. Iemand hier ervaring mee? Chlorella heb ik al..ga daar morgens eens een smoothie van maken met spinazie, banaan en wat vanille denk ik.

Goij bessen zijn heerlijk! Ik heb vanmiddag nog een pudding van chiazaadjes op met wat pure cacao en goij bessen. Erg lekker en gezond en het vult ook enorm goed.

recept: 2 eetlepels chiazaden
3/4 kopje lauw water ( eerst koken en dan af laten koelen, als je het kokend over de zaden heen gooit maak je de zaden stuk)
1 theelepel pure cacao
Klein handje goij bessen

Als je de chiazaden een minuut of 5 laat weken in het water krijg je een soort gelei. Je kunt het als ontbijt of dessert eten, het is erg voedzaam en ik heb daarna voorlopig geen honger meer.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:32

Jee wat een leuke tips zeg, ik ga ook eens quinoa kopen. Dit heb ik ook al zien staan in het boek van Amber Albarda. Ook die noten ga ik eens halen, zullen wel niet goedkoop zijn?
En waar kun je goij bessen kopen?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:23

Malu, die quinoa kook je dus in water? Ik heb het wel eens gelezen met amandelmelk. En je schijnt het erg goed te moeten wassen voor gebruik?

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 00:54

quinoa moet je inderdaad eerst wassen, anders smaakt het bitter. Ik kook het gewoon in water, net zoals rijst. Meestal zo'n 10 minuutjes koken en dan nog even laten staan. (bij de biologische variant dan) In amandelmelk koken kan denk ik ook wel, heb ik nog nooit gedaan alleen. Goiji bessen kun je kopen bij de Tuinen en bij de meeste natuurvoedingswinkels, of je kunt ze bestellen bij webshops waar ze superfoods verkopen. Chiazaden verkopen ze ook bij de Tuinen, kosten 6,50 voor 250 gram. Best prijzig, maar je hebt er weinig van nodig en het is supergezond!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 09:46

Ja chiazaden hebben wij thuisthuis ook en zelf gebruik ik lijnzaad (vanwege de prijs) De tuinen zit in Groningen dus daar ga ik volgende week maar weer eens rondsnuffelen.
Quinoa verkopen ze ook bij AH zag ik. Weet jij waar ze amandelmelk verkopen?