Vegetariërs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:00

Als er ham op de tosti zat ga ik die niet eten :n die smaak :r
Zelfde met kaas die op hetzelfde bord als de vlees ligt bijvoorbeeld. Dat het elkaar zo nét aanraakt, ieks :')

Met frituur doe ik niet zo moeilijk, dat proef je niet als het in hetzelfde vet is geweest. Maar zodra je het proeft... ik ga bijv met gourmetten/bbq ook niet mijn dingen op de plek leggen waar vlees heeft gelegen :n Messen ed ook apart gebruiken graag.

Ik proef het namelijk nogal snel, en daar ben ik niet van gediend. Ik eet immers geen vlees omdat ik het niet lekker vind, dus dan hoef ik het niet te proeven :D

Magrathea

Re: Vegetariërs!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 13:06

Ja jus is inderdaad wel echt smerig, of vet uit gehakt :n

Sinds mijn vegetarisch zijn hebben we eigenlijk niet meer gegourmet.. Maar als we dat wel zouden doen doen we ws de ene plaat voor groenten / mijn zooi en de andere voor vleesjes. Mijn vriend heeft er namelijk een met twee cirkels-met-een-plakje-eraf die elkaar wel raken in het midden, maarja, dat zal ook wel niet zo'n kwaad kunnen..

Op mijn vereniging als we op ledenavond hapjes hebben, dus kaasjes en plakjes worst, dan doen ze meestal wel even de snijplank onder de kraan als er worst is gesneden en ze gaan kaas snijden. Dat vind ik wel netjes :)

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:46

Magrathea schreef:
Op mijn vereniging als we op ledenavond hapjes hebben, dus kaasjes en plakjes worst, dan doen ze meestal wel even de snijplank onder de kraan als er worst is gesneden en ze gaan kaas snijden. Dat vind ik wel netjes :)

Moet zeggen dat ik dat sowieso wel zo fris vind. Ook met het oog op hygiëne.
Ik doe er trouwens ook niet zo moeilijk over als ik bijvoorbeeld balletjes uit mijn soep moet vissen, of dat mijn kaassouffle gefrituurd wordt in vet waar eerder een kroket in heeft gelegen.
Oeh, vandaag komt als het goed is mijn bestelde boek! Ben zo benieuwd :D.
Kan wel wat kookinspiratie gebruiken haha! Vind het al vervelend dat ik iedere avond alleen voor mezelf moet koken en als ik dan nog eens geen idee heb wat ik moet maken, dan is het helemaal lastig..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 16:57

supertinkie schreef:
Magrathea schreef:

Moet zeggen dat ik dat sowieso wel zo fris vind. Ook met het oog op hygiëne.

Qua HACCP hoeft het volgens mij alleen met niet-bereidde producten. Maar goed andere discussie :D
Als we toastjes eten neem ik trouwens een keukenpapiertje erbij, mocht het per ongeluk fout gaat met de mesjes dan veeg ik het even af.

Miri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:16

Hey wat een leuk topic! ;)

Ik zelf ben nu al 2 jaar vegetarisch en het is 1 van de beste keuzes die ik ooit gemaakt heb !
Niet alleen heb ik een hekel aan vlees ( als klein kind lustte ik al bijna niks) maar de manier waarop de meeste dieren behandeld worden... bah
verder verkopen ze sinds kort bij ons in de buurt 'vlees' van de vegetarische slager en dit bevalt zeer goed! ben zelf geen fan van de echte tofu en soja smaken namelijk ;)

maar ik blijf dit topic zeker volgen! ;)

groetjes miriam!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:23

Haha, ik open dit topic en erger me meteen gigantisch aan iets wat ik zo ontzettend vaak te horen krijg! Je bent niet vegetarisch, je eet vegetarisch en je bent vegetarier. Ik krijg echt kromme tenen als mensen me vragen 'Ooooh, ben jij vegetarisch?' Net of ik automatisch zelf in een wortel verander omdat ik toevallig niet Berta uit de wei wil eten.

Maar om een zeurverhaal kort te houden :wave: Ik ben dus ook vegetariër, sinds de zomer helemaal officieel. Daarvoor al zo'n 10 jaar geen vlees, maar vanwege gezondheid wel vis. Erg lekker heb ik de vis nooit gevonden, maar het afgelopen jaar vond ik het idee steeds viezer worden en heb ik besloten het niet meer te eten. Nu kan ik dus echt zeggen dat ik vegetariër ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:49

Ik hoop dat ze op Jumping A'dam dit jaar ook weer de ''vitaaltje's'' hebben. Die zijn zó lekker :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 18:24

Vitaaltjes? Wasdatdan :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 20:54

Jeej, zit aan een ubersimpel kommetje mie met pindasaus (aangemaakt met melk), pinda's, champignons en ei :D wordt blij van de simpelheid! *\o/*

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:59

Magrathea schreef:
Vitaaltjes? Wasdatdan :)

Een heerlijk vegatarisch kroketje van de Febo!

Helaas zijn ze hier weer uit het assortiment. Ik zou het erg lekker vinden als ze ze bij JA hebben :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 21:16

Ik hoop het dan ook voor je :). En anders kan je misschien naar de vegoslager?

Heb een boekje gekocht vandaag, 500 vega gerechten. Blijkt wel een veganistisch kookboekje te zijn :P Ach, kan de sojamelk eventueel gewoon vervangen door koemelk. Er staan wel leuke dingen in :D Ontbijtjes bijvoorbeeld.

Miri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:17

klinkt leuk!! waar heb je het vandaan? gewoon bij de stumpel oid?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 21:19

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:26

Miri schreef:
Hey wat een leuk topic! ;)

Ik zelf ben nu al 2 jaar vegetarisch en het is 1 van de beste keuzes die ik ooit gemaakt heb !
Niet alleen heb ik een hekel aan vlees ( als klein kind lustte ik al bijna niks) maar de manier waarop de meeste dieren behandeld worden... bah
verder verkopen ze sinds kort bij ons in de buurt 'vlees' van de vegetarische slager en dit bevalt zeer goed! ben zelf geen fan van de echte tofu en soja smaken namelijk ;)

maar ik blijf dit topic zeker volgen! ;)

groetjes miriam!

Waar verkopen ze dat precies? ik woon namelijk niet heel ver van jou en ben ik wel benieuwd naar vlees van de vega slager.

stoer_san

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:55

Ik wil in principe niet altijd "moeilijk" doen, was altijd best bereid om om balletjes heen soep te eten (mits het wel vega bouillon was) en ook ik proef het niet direct als er vlees tegen mijn vegaspul heeft aangelegen, maar het is bij mij een paar jaar geleden behoorlijk misgegaan; ik at de nasi om het vlees heen weg en ben 24 uur lang zo ziek geweest... Zal jullie de details besparen, maar sindsdien let ik er noodgedwongen nog meer op. Blijkbaar kan ik er ook gewoon niet meer tegen en dat maakt wel dat je minder tolerant wordt.
Met frituren heb ik weer wat minder moeite, de temperaturen waarop mijn vegakroket wordt gebakken zorgen er voor dat eventuele losse stukjes van iets met vlees geen kans krijgen. Daarentegen krijg je mij dus echt niet aan het wokken, dat water waar ze in voorgaren smaakt al standaard naar vis, daar bedank ik voor!

Dat Vitaaltje klinkt leuk Juul, nog nooit van gehoord, maar kom ook eigenlijk nooit bij de Febo... Zal eens informeren!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 23:14

Ojee san, maar kwam het wel echt door het feit dat het vlees is? Vlees kan ook slecht klaargemaakt zijn (of de rest van de nasi). Snap hoe dan ook dat je er wantrouwiger door geworden bent..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:07

Ik kom ook even mee praten :D

Ik ben ondertussen zo;n 12 jaar vegaterier, sinds mijn tiende. In het begin moest ik van mijn ouders wel gewoon mee eten dan het vlees er maar tussen uit vissen. Tegenwoordig eet bijna iedereen hier vegatarisch en ook mijn schoonfamilie houdt geweldig rekening. Hoewel ik zelf altijd aanbied om te helpen met koken als mensen denken dat vlees en vegatarisch koken moeilijk is.

Wel moet ik zeggen dat ik het eigenlijk heel dubbel vind: enerzijds vind ik de manier waarop slachtdieren worden gehouden niet kloppen, en dan helemaal niet omdat wij zo graag vlees willen eten. Daarnaast zou de honger in de wereld minder worden als al die soja en graan niet naar de beesten gaan maar naar de mensen. Om die reden eet ik vegatarisch. (en zoveel mogelijk biologisch)
Anderzijds: als een dier dan wordt dood gemaakt voor onze behoeftes vind ik dat ook gewoon alles nuttig moet worden gebruikt. Leer, orgaanvlees e.d. moeten ook gewoon worden gebruikt als we ze dan toch dood willen. En daarbij is elk dier een dier, mensen die geen paardenvlees of lamsvlees eten vind ik vreselijk hypocriet.

Het is lastig en schipperen tussen het een en het ander, maar liever inconsuquent goed dan consuqent fout. :D

Vlees mis ik trouwens helemaal niet en als ik zelf kook missen de meeste vleeseters het ook niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-12-11 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:08

Ik ruik niet zo heel goed, misschien dat het daardoor komt, maar ik proef het echt niet als er vlees tegenaan heeft gelegen, of als we tijdens het gourmetten op dezelfde plaat bakken. Nu zijn we dan met z'n tweeen en hebben we wel ons eigen stukje, maar nee. Ik eet trouwens wel de kippensoep van mijn oma die gemaakt is met niet vegetarische bouillon. Gewoon getrokken uit bot, tjah.. Foutje, inconsequent, maar goed, ik doe het toch :) Stukjes vlees vis ik er wel uit overigens. En ik eet bijvoorbeeld geen kaas als het tegen de ham aan heeft gelegen, dan zoek ik wel een plakje dat verderop het schaaltje ligt, ik denk dat ik dat wel zou proeven, maar ook frituren e.d. komt gewoon uit dierlijk vet. Behalve als het kan, hier in de buurt hebben we 1 snackbar waar ze een speciaal vat met vegetarisch vet hebben, dat was een leuke verassing :D

Ik ben trouwens ook geen prediker hoor, ik laat iedereen ook gewoon eten wat ze willen. Ik neem eerlijk gezegd vaak niet eens de tijd om uit te leggen waarom ik vegetarier ben. Meestal laat ik het bij "ja, nee, niet per se omdat het zielig is, maar meer het milieu e.d., we hebben het niet nodig enz."

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:23

@ stoer san, rijst is een beruchte ziekmaker, misschien kwam het van lang lauw gestane en slecht verhitte rijst?

Miri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:38

@arans ze verkopen het in de eko plaza in hoorn, dacht dat het op de kleine noord was!! weet niet of je wel eens in hoorn komt?

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:18

Emmaa schreef:
@MyLitteLove, wooh, waar haal je die? Die zoek ik echt al lang!

Je kan ze kopen in den haag, bij de vegetarische slager. Heb ik laatst ook gedaan. Weet niet of ze lekker zijn, heb nog niet geproefd.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:51

Annetje schreef:
Haha, ik open dit topic en erger me meteen gigantisch aan iets wat ik zo ontzettend vaak te horen krijg! Je bent niet vegetarisch, je eet vegetarisch en je bent vegetarier. Ik krijg echt kromme tenen als mensen me vragen 'Ooooh, ben jij vegetarisch?' Net of ik automatisch zelf in een wortel verander omdat ik toevallig niet Berta uit de wei wil eten.

Maar om een zeurverhaal kort te houden :wave: Ik ben dus ook vegetariër, sinds de zomer helemaal officieel. Daarvoor al zo'n 10 jaar geen vlees, maar vanwege gezondheid wel vis. Erg lekker heb ik de vis nooit gevonden, maar het afgelopen jaar vond ik het idee steeds viezer worden en heb ik besloten het niet meer te eten. Nu kan ik dus echt zeggen dat ik vegetariër ben.

haha ik krijg er ook kromme tenen van :P

ben nog altijd van vlees en bloed :=

stoer_san

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:31

Daar hebben jullie misschien ook helemaal gelijk in, het was inderdaad op een evenement en de rijst had al even gestaan... Ik heb het gelijk aan het vlees geweten, wat ik overigens niet heb gegeten, maar wat er wel echt door zat tijdens de bereiding. Dat leek me het meest logisch, ik heb eigenlijk nooit last van eten, en was ineens zo beroerd. Wat trouwens wel heel grappig is, de toen aanwezige vrienden zijn sindsdien haast nog meer beducht op dat mijn eten echt vega is dan ik zelf, die zijn zich helemaal lam geschrokken! En ik heb altijd een antwoord voor mensen die roepen "je weet niet wat je mist"; Ja hoor, buikpijn!

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:34

_Lisanne schreef:
Emmaa schreef:
@MyLitteLove, wooh, waar haal je die? Die zoek ik echt al lang!

Je kan ze kopen in den haag, bij de vegetarische slager. Heb ik laatst ook gedaan. Weet niet of ze lekker zijn, heb nog niet geproefd.

Zelf maken in veel makkelijker := Gewoon het deeg zoals op internet maken, vegetarisch gehakt erin, dichtdoen, beetje boter er op en klaar is kees, heb er nu weer 2 in het oventje :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:28