Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:10

We eten hier wel helemaal biologisch dus ik denk er ook niet aan om met pesticiden te gaan werken. Het idee alleen al dat je gif over je voedsel gooit vind ik zooo bizar! 8)7

Ik bestrijd ongedierte zoveel mogelijk door kruiden tussen de groente te laten groeien en anders met natuurlijk middelen in te grijpen.
Heb hier nu nog geen luizen gezien maar zal de appelboom binnenkort eens even controleren.

XLeandrosX, volgens mij vinden kinderen idd snelgroeiende dingen leuk en is het helemaal te gek als ze het dan ook nog eens kunnen eten. Tomaten bijv. kiemen supersnel maar aardbeien gaan er ook altijd met veel smaak in lijkt me en sla kiemt ook erg snel.

XLeandrosX

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:13

Nog een tip voor luizen. laat brandnetels rotten in water, meng het goed en spuit het over je fruitbomen heen.

Rocks11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:21

Hallo ik ben al deze tijd een stille meelezer geweest en heb nu eindelijk zelf een moestuin samen met een vriend.
Maar nu hoorde ik van mensen die daar ook een moestuin hadden dat er met tomaten daar wel eens de aardappelziekte is, en vroeg mij af als je hier iets tegen kan doen om het te voorkomen. Omdat wij hebben nu tomaten plantjes of kun je daar helemaal niks tegen doen.

Groetjes Colleen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:23

Wat een ontzettend leuk topic! Ik ga zeker mijn best doen dit jaar. Ik heb geen tuin. Helaas alleen een klein strookje tegen de achtergevel. Daar staan sierplanten in. Maar ik bedacht dat ik tegen de muur natuurlijk ruimte heb en ben gaan zoeken. Toen kwam ik deze website tegen:
http://containergardening.wordpress.com ... ing-ideas/
Het lijkt me geweldig als het gaat lukken. Vandaag heb ik het een en ander ingezaaid en achter het raam gezet. Voorlopig mag het nog even binnen staan. Tegen de achtergevel komt een paneel waar ik flessen en potjes op ga bevestigen. De tuinslang zit gelukkig dichtbij. Want ja, ze zullen zeker veel water nodig hebben...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:31

Rocks11 schreef:
Maar nu hoorde ik van mensen die daar ook een moestuin hadden dat er met tomaten daar wel eens de aardappelziekte is, en vroeg mij af als je hier iets tegen kan doen om het te voorkomen.

Tegen phytophtora (aardappelziekte op z'n chiques) kan je biologisch niet veel doen. Er zijn schimmelwerende middelen die je kunt spuiten. Je tomaten in een kas kweken kan een hoop uitmaken, dan zullen er iig minder sporen van buitenaf inwaaien.

Rocks11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:24

Ibbel dank je wel voor de tip, denk dat ik de tomaatjes dan maar in een kas ga zetten, omdat wil geen chemische spullen gaan gebruiken als het niet hoeft.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:36

XLeandrosX schreef:
Nog een tip voor luizen. laat brandnetels rotten in water, meng het goed en spuit het over je fruitbomen heen.

Heb hier een emmer met brandnetelgier staan. Die staat hier al 3 jaar. Ik durf hem niet opendoen. Volgens mij krijg je dan het atoombomeffect in deze regio van de stank _O-

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 08:47

XLeandrosX schreef:
Maar je krijgt wel vruchten toch?

Voor iedereen die butternut (Flespompoen) zaadjes wil, graag voor vrijdag je adres PB-en dan stuur ik ze vrijdag allemaal in één keer op. (zit nl niet in de buurt van een postkantoor) Ik hoef er niet percé wat voor terug hoor, maar vind t wel leuk.

Die hebben zeker veel ruimte nodig?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:59

Wilde in de tuin vanmorgen maar tijden de hond uitgelaten voelde ik dat het allemachies koud is. Dus ik sla over vandaag.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:01

Pompoenen groeien nogal wild ja, je kunt niet een plantje in je moestuin zetten ofzo.... Daarom heb ik ze lekker achter de stal. Stukje grond doen we toch niks mee ( staat de waterpomp maar verder niet) en ze groeien lekker naar de buurman }:)
Maar fles pompoenen moet klimmen, nemen die wat minder ruimte in?? (ik zet een stuk beton gaas neer en laat ze daar langs klimmen!)

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:16

Nee hoor, flespompoenen hoeven niet te klimmen. Wij hebben ieder jaar 2ha en die klimmen echt niet. Ik heb altijd een paar pomoenplanten op de mesthoop, werkt super. Dus wellicht is dat een oplossing. Maar ze nemen inderdaad wel wat ruimte in.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:58

dat lijkt wel speciaal met die flessen aan de muur. Allesins wel een slim idee. Alleen vind ik het er niet supermooi uitzien.

Hier groeit alles goed! Ik geef enkel biologische mestof, verder niets! Ik eet ook bio!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:04

Charlot schreef:
dat lijkt wel speciaal met die flessen aan de muur. Allesins wel een slim idee. Alleen vind ik het er niet supermooi uitzien.
ik vind het echt afschuwelijk :o

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:40

Antheman schreef:
Charlot schreef:
ik vind het echt afschuwelijk :o

hehe zo zwaar durfde ik het niet uitdrukken :o . Maar als je het zelf mooi vind oke he :+

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:45

Ik vind het niet zo zeer mooi. Maar wel praktisch en vooral goedkoop. Ik kan altijd nog kiezen voor mooie handgemaakte keramieke potjes, zink, hout of een ander materiaal. Het is ook eerst even afwachten of mensen er netjes mee op gaan. Je moet niet vergeten dat het bij mij direct aan de weg hangt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:29

Malenka schreef:
Ik vind het niet zo zeer mooi. Maar wel praktisch en vooral goedkoop. Ik kan altijd nog kiezen voor mooie handgemaakte keramieke potjes, zink, hout of een ander materiaal. Het is ook eerst even afwachten of mensen er netjes mee op gaan. Je moet niet vergeten dat het bij mij direct aan de weg hangt.

Ik vind het nadeel van die kleine dingen dat alles zo snel uitdroogt.
Ik heb veel, heel veel potten in mijn tuin staan. Dit omdat mijn tuin klein is, en ooit aangelegd als bordertuin. Op het terras staan dus veel potten met bollen en vaste planten. Maar ik ben bijv al jaren geleden over gegaan van terracotta potten over op plastic. In plastic verdampt het minder snel en overleeft het dus langer bij mij ;) Ik heb ook heel veel tubes staan, van die gekleurde dingen die ook veel bij paarden gebruikt worden.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:42

Dit jaar ben ik van plan veel pompoenen te zaaien om op bepaalde stukken onkruid te voorkomen, is een goede bodembedekker. Zullen we een wedstrijdje houden wie de dikste pompoen gaat kweken dit jaar?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:44

Dat lijkt me leuk nikita!!!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:51

ranna schreef:
XLeandrosX schreef:

Heb hier een emmer met brandnetelgier staan. Die staat hier al 3 jaar. Ik durf hem niet opendoen. Volgens mij krijg je dan het atoombomeffect in deze regio van de stank _O-

Nou zeg jij dat, maar ik kan je bevestigen dat de stank immens is...
Had dat vorig jaar dus gedaan, kwam van de week de pot weer tegen, ik nieuwsgierig en tja...
Na dit groeit er niks meer volgens mij... :D

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:45

MarvanTom schreef:
ranna schreef:

Nou zeg jij dat, maar ik kan je bevestigen dat de stank immens is...
Had dat vorig jaar dus gedaan, kwam van de week de pot weer tegen, ik nieuwsgierig en tja...
Na dit groeit er niks meer volgens mij... :D

Whahahaa, zie je wel! Mijn angst is niet ongegrond!

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:05

Gewoon wat verdunnen, die stank is even heftig, maar werkt echt heel goed.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:17

nou, daar doe ik niet aan mee! :D (lees mijn pompoendebacle van vorig jaar maar ;) )
ik hou het gewoon bij mijn spiritus/afwasmiddel mengsel, die brandnetelverhalen ken ik.. :r

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:58

Wie heeft er wel eens groente in potjes gekweekt? Ik miste vanmorgen 3 slaplantjes en 1 andijviplant :( Denk dat de slakken ze opgevreten hebben. Nu heb ik 1 slaplantje en 1 adijviplantje in potjes gedaan en hoog weg gezet. .. ben benieuwd of t wat word.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:22

voor kids .. mijn zoontje had allereerst sierfruit

later aardbeitjes , prinsessen boontjes (leuk zijn eigen maaltje plukken)
en is dol op snackies (kleine komkommertjes ..pluken en eten )

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:51

OldSkipper schreef:
Wie heeft er wel eens groente in potjes gekweekt? Ik miste vanmorgen 3 slaplantjes en 1 andijviplant :( Denk dat de slakken ze opgevreten hebben. Nu heb ik 1 slaplantje en 1 adijviplantje in potjes gedaan en hoog weg gezet. .. ben benieuwd of t wat word.

Alles staat in potten bij mij :D