Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:22

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:31

Haha, ik was twee dagen niet bij mijn tomatenplanten geweest. Kan ze niet zien vanuit de woonkamer, maar de buurvrouw kan ze wel zien vanuit haar tuin. Kom ik net een pakje halen dat vandaag bij haar is afgegeven toen ik niet thuis was, zegt ze 'je tomaten gaan goed hè?' Blijken ze flink in bloei te staan. :D

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 07:58

De eerste twee aardbeien krijgen 'rode wangetjes' *\o/* Net nu we het hele weekend weg zijn natuurlijk... Misschien maandag wel oogsten... :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:01

Ik heb de boel maar eens op de foto gezet.

Mijn tomatenplanten, in hun hoekje waar ze tot een uurtje of 4 's middags in de volle zon staan:

Afbeelding

Het rechter exemplaar wordt even wat provisorisch gestut, hij kantelt naar voren. Ben alweer aan langere stokjes toe ook. :+

En mijn stekje van drie blaadjes en een halve wortel is aan het uitgroeien tot een mooie aardbeienplant die al bijna uit zijn pot barst:

Afbeelding

Ook daar ga ik dit weekend even wat op verzinnen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:15

Ik ben blijijijij!!! Ging net met lood in mijn schoenen naar mijn plantjes kijken, blijkt dat er twee het toch overleeft hebben. Dus morgen meteen om stokken, stutten, verband desnoods eromheen, maar ze kunnen er weer tegenaan! :D *\o/*

Tals:Stokkieieieieieis??? :D ;)

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:18

Karin: je aardbeiplant vormt al flinke uitlopers! Die lange stengels kun je eraf knippen, of als je meer aardbeiplanten wilt, kun je de stengels op de plek waar een klein knikje zit, in een potje met potgrond drukken. Ze gaan dan wortels vormen, je kunt ze daarna van de moederplant losknippen, et voila, een nieuwe plant!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:20

Yup, zoiets zei mijn moeder ook al: 'loopt-ie al uit?'

Misschien wordt het dit jaar toch nog wat met mijn aardbeien. Als de merels wegblijven. :+

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:45

Mijn basilicum heeft kopjes boven de grond gestoken *\o/*

Nu de rest nog, maar die zal niet lang op zich laten wachten denk ik :D

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:51

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 08:56

Mijn sla begint al lekker te groeien, de komkommer komt ook al behoorlijk boven (twee dagen na het zaaien al) en sinds gister komen de rode en gele tomaten ook al boven.... Ik wacht nu nog op de wortels.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 09:34

Zo, ik ben 9 dagen op trektocht geweest en kon nu flink oogsten! Een berg aardbeien gepukt, de rucola eet ik vanavond, kruiden moesten flink ingesnoeid. Dat is leuk thuiskomen!

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:37

mijn tomatenplantjes zijn echt flink aan het groeien, binnenkort nog wat aarde kopen zodat ik ze nog een keer kan verdelen over nu 2 potten..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:41

Pfff mijn cherrytomaten waren hartstikke mooi op weg, kregen we gisteren eters en ze brachten hun nieuwe pup mee... die mijn plantjes erg leuk vond om op te knagen |(
Ik hoop dat er nog iets te redden valt :P

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:25

Ach jee dat is wel zonde Mas.
Ik heb gisteren m'n tomaten en broccoli verplant. In de grote pot heb ik nu courgette gestopt. Heb ook extra bietjes en rucola gezaaid. Natuurlijk ook flink onkruid gewied dus tuintje ziet er weer aardig uit.

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:40

ahh mas wat zonde!
hier zijn nu 2 knalgroene tomaatjes ontdekt! :D

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:59

Breghje schreef:
Ik ben blijijijij!!! Ging net met lood in mijn schoenen naar mijn plantjes kijken, blijkt dat er twee het toch overleeft hebben. Dus morgen meteen om stokken, stutten, verband desnoods eromheen, maar ze kunnen er weer tegenaan! :D *\o/*

Hahaha, kom je ze halen? :P Ik weet niet of ze de reis overleven als ik ze opstuur :')

Mijn aardbeien zijn aan het groeien, ze hebben nu kleine groene hartjes :D Mag van de week wel een netje gaan halen voor de vogeltjes :') Anders is het weg rode beitjes :')

En mijn tomaten gaan hard :D Ik zie aan sommige takjes al hele kleine iniminie bolletjes hangen :D

Ik ben ook echt een blondie hoor, ik gisteren tegen opa: Goh opa, cool joh die tomaten en aardbeien.. Wist ik veel dat uit de hartjes van de bloemen de vruchten groeien!! :):)

Opa: Euh, ja, waar dacht je dan dat ze vandaan kwamen groeien??

Ik: Nou zoiets als bij een appel, ineens aan de takken! :j

Opa: Ja, vanuit de bloesempjes dus.. :roll:

Ik: Ehhh. Oeps :') Hihi :+

Nou was ik toch wel goed in biologie, maar dit stukje heb ik op een of andere manier niet onthouden :') Nou is mijn moeder weer trots op me omdat ik weer uberblond heb gedaan! _O-

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:48

Dat is best wel erg Tallie :=

Breghje: Die stokjes kun je ook bij het tuincentrum halen :D

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:57

mijn aardbeien planten zijn voor het eerst dit jaar vol met aardbeien. ik heb de eerste al op vandaag en heerlijk zoet :)

nu zijn ze alleen topzwaar en liggen dus alle aardbeien op de grond. is daar nog een tip voor? op stro leggen? of is dat alleen voor de winter?

ik wil dit jaar een keer echt zelf kunnen genieten van mijn aardbeien ipv de slakken en vogels ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:33

Tallie_Ho schreef:
Breghje schreef:

Hahaha, kom je ze halen? :P Ik weet niet of ze de reis overleven als ik ze opstuur :')

Mijn aardbeien zijn aan het groeien, ze hebben nu kleine groene hartjes :D Mag van de week wel een netje gaan halen voor de vogeltjes :') Anders is het weg rode beitjes :')

En mijn tomaten gaan hard :D Ik zie aan sommige takjes al hele kleine iniminie bolletjes hangen :D

Ik ben ook echt een blondie hoor, ik gisteren tegen opa: Goh opa, cool joh die tomaten en aardbeien.. Wist ik veel dat uit de hartjes van de bloemen de vruchten groeien!! :):)

Opa: Euh, ja, waar dacht je dan dat ze vandaan kwamen groeien??

Ik: Nou zoiets als bij een appel, ineens aan de takken! :j

Opa: Ja, vanuit de bloesempjes dus.. :roll:

Ik: Ehhh. Oeps :') Hihi :+

Nou was ik toch wel goed in biologie, maar dit stukje heb ik op een of andere manier niet onthouden :') Nou is mijn moeder weer trots op me omdat ik weer uberblond heb gedaan! _O-

_O- :') _O- :') _O-

Mijn blaag van 10 verzamelt stokken af en toe, ik heb in zijn verzameling met gevaar voor eigen leven 3 stokken ontvreemd en die staan nu de overgebleven zielige tomaatjes te stutten. Ik geef elke dag water, dus hoop dat ze die moeite waarderen en tot grooote tomatenplanten mogen opgroeien!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:34

bromfiets schreef:
Dat is best wel erg Tallie :=

Breghje: Die stokjes kun je ook bij het tuincentrum halen :D

Ja ik weet, maar dan moet ik daar weer naar toe, en daar hebben ze allemaal grote tomatenplanten staan ipv zielige stekjes en dan wil ik die hebben en... neeeeeeh, doe het zo wel :D

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:36

Ik snap hem en ik ken het gevoel ;) :')

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:38

Ook ik heb een kruiden/groentetuin (tje)!

Wat staat erin:
- aardbeien (errug lekker, gisteren waren de eerste al rijp!)
- bleekselderij
- peterselie
- kerrie
- munt
- bieslook
- oregano
- basilicum
- citroenkruid
- ijsbergsla
- prei
- zoete pepers
- mais
- tomaten

@ zij: ik heb onder mijn aardbeientrossen strobedjes gemaakt. Dan gaan ze niet 'doorliggen' en schijnt ook goed te helpen tegen slakken!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:13

Ik heb bamboestokken in alle soorten en maten, idd van het tuincentrum om de hoek. :D

Vandaag twee tomatenplantjes gekregen van een Bokker bij wie ik was voor een bosritje. Geen idee wat eruit gaat komen, of ze rood of geel zijn, groot of klein... Ben benieuwd. :D

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 10:17

zammetje schreef:
@ zij: ik heb onder mijn aardbeientrossen strobedjes gemaakt. Dan gaan ze niet 'doorliggen' en schijnt ook goed te helpen tegen slakken!

dan ga ik dat zo ook maar even maken... hoop dat het werkt. en heeeeel misschien ga ik toch denken om een net er over te spannen... al gun ik de vogels ook wel wat eigenlijk...

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:04

Mijn tuintje eergister (nog inclusief veel onkruid :Y) )
Afbeelding
Met aan de linkerkant 2 rijen bloemen, rij rode sjalotjes, Wat grotere aarbei plant, daar tussen rijen bloemen, daarachter zonnebloemen. Daarna nog rij bloemen.
Dan aan de rechterkant achteraan grote perenboom. Dan hele kleine basilicum plantjes, 4 rucola planten, Wat kleine aarbei plant. Dan een cherry-tomaten plant, courgette plant en een komkommer plant.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FUPVFHBH.jpg
het knoflookje wat ik veel te vroeg heb geoogst :+
http://www.mijnalbum.nl/Foto-W8LSQTFW.jpg
tomaten plantjes van de action (gaan volgende week de tuin in denk ik)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VUSQCUY8.jpg
en druiven plant

Afbeelding
En m'n vaste hulp in de tuin :+: