Wat is jullie Gehaktbal-recept?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Re: Wat is jullie Gehaktbal-recept?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:40

Wij doen er altijd een ui en ketjap door (zoute)
heeeeeerlijk! Haha!

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:42

Ik doe altijd ketjap manis (ook al Vork en silve gehaktkruiden > stroganoff of Bretons Lachen Vind ik altijd erg lekker.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:55

Marley schreef:
hmmm ik ga het eens proberen, mijn gehaktballen mislukken meestal Nagelbijten / Gniffelen dus ben benieuwd, vooral of het wel lukt met de ketjap manis, lijkt me erg lekker Haha!

Ze worden bij mij altijd droog Huilen

Ketjap moet ze dus "malser" maken. Ik ga het zeker proberen.

Ben nog wel steeds benieuwd naar nieuwe ideetjes Tong uitsteken

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:58

in plaats van gehaktkruiden een zakje nasi kruiden erdoor heen beetje ketjap scheutje melk of ei beetje paneermeel.En dan langzaam laten garen in de croma

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:01

fjord_brucht schreef:
in plaats van gehaktkruiden een zakje nasi kruiden erdoor heen beetje ketjap scheutje melk of ei beetje paneermeel.En dan langzaam laten garen in de croma

Die heb ik toevallig gegeten afgelopen woensdag op een bruiloft. Of het eitje er ook in zat weet ik niet maar het was erg lekker Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:05

Krijg er spontaan weer honger door, maar wie van jullie deelt deze afwijking met mij?

Ik vind het rauwe gehakt als het aangemaakt is zooooo lekker..Maar goed dat ik zelf geen gehaktballen maak, want dan zou het gehakt op zijn voor ik er ballen van kon maken Vingers aflikken

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:56

Jagh Liek Misselijk
Eet jij echt rauwe gehakt of bedoel je tartaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:50

Downhill schreef:
Jagh Liek Misselijk
Eet jij echt rauwe gehakt of bedoel je tartaar?

rauw gehakt, als het aangemaakt is Vingers aflikken Vooral met veel paneermeel is lekker Bloos Echt zonde dat het zo slecht voor je is Boos!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:55

Ik heb ook een ballen probleem. Bij mij vallen ze ook helemaal uit elkaar. Ketjap lust ik niet dus graag andere tips om dit te voorkomen. Ik las al niet te snel omdraaien maar ik wacht tot ze bijna zwart zijn en dan nog heb ik een kruimel ding. Kan het niet eens meer bal noemen.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 00:34

Mijn gehaktballen vallen nooit uit elkaar. Ook niet als ik ze zonder ei en paneermeel maak. Wat doe je er allemaal doorheen? Misschien wel te veel paneermeel of je kneedt ze niet goed genoeg?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 00:39

gehakt, zakje kruiden, melk (minder dan inhet recept), een ei en een ui

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 00:56

Ik vind melk een beetje een raar ingredient in gehaktballen. Is dat echt nodig voor de smaak? Clown
Ik denk dat ze uit elkaar vallen omdat je er behoorlijk veel 'natte' ingredienten in doet (melk en ei) en niets om dat weer aan elkaar te binden.
Probeer het een keer met een beetje paneermeel of broodkruim oid en ik zou de melk achterwege laten als dat niet echt nodig is. Lachen

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 01:07

ik doe er soms ook wat geraspte kaas door. Ik doe er normaal gewoon alleen een uitje,paneermeel en peper en zout door heen

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 01:08

Staat op het zakje van die kruiden dat je dat eerst met melk aan moet mengen en daarna de rest er door heen moet doen.
Die melk geeft wel een romige smaak maar, kan de kruiden niet echt proeven. Dacht dat ik 300ml moest gebruiken. Dat vond ik teveel en heb maar 200 gebruikt.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 07:32

250 gram rundergehakt, 2 eetlepels paneermeel en 2 flinke eetlepels gehaktkruiden. Goed mengen, ballen rollen, rondom bruin bakken in de pan, dan vuur laag en wat gekookt water erbij en 20 minuten gaar laten worden.

De beste ballen ooit!
Heel simpel en gewoon heel lekker. Ja

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 07:35

Ik neem een pond gehakt,doe er een ei en een zakje nasi-kruidenmix door,kneden,braden,en eten maar.
Lekkere pittige ballen heb je dan. Haha!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 07:39

Ik gooi er altijd gekruid paneermeel doorheen, ik kneed het echt heel goed en maak er dan kleine gehakballetjes van Vingers aflikken

En dan bakken in croma en als de gehakballetjes klaar zijn gooi ik er wat vleesjus doorheen zodat het lekker smoort Vingers aflikken Hmm Haha! Lekker met stamppot ofzo Haha!

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 07:53

'Gewone' gehaktballen: zakje kruidenmix van verstegen met uitjes, daar zit al paneermeel in dus dat hoef je niet meer toe te voegen, dan een ei erdoorheen knoeien en bakken in blue band vlees en jus of zoiets. Eerst rondom aanbraden en dan het vuur zacht en laat maar pruttelen. Ik doe ook wel eens een gesnipperd uitje in de pan erbij.

'Aparte' gehaktballen: droge soep erdoorheen! Kerriesoep, tomatensoep, uiensoep noem maar op, wat je maar een lekker smaakje vindt. Kan ook met cup a soup. Hoeveel je erin doet hangt van je smaak af, ik doe 1 zakje cup a soup op 500 gram, het hoeft niet zo zout voor mij. Daarna een ei erdoor voor de 'sappigheid' en varieer maar raak Haha!

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 09:16

Dorée schreef:
Ik vind melk een beetje een raar ingredient in gehaktballen. Is dat echt nodig voor de smaak? Clown
Ik denk dat ze uit elkaar vallen omdat je er behoorlijk veel 'natte' ingredienten in doet (melk en ei) en niets om dat weer aan elkaar te binden.
Probeer het een keer met een beetje paneermeel of broodkruim oid en ik zou de melk achterwege laten als dat niet echt nodig is. Lachen

je doet er óf melk in, óf ei... allebei is een beetje overbodig.... Je doet het niet zozeer voor de smaak, maar voor de smeuigheid..

enneh.. ketjap manis is net zo zout als een kruidenmixje hoor Clown dus écht niet gezonder...
Wel lekker, doen wij ook altijd Vingers aflikken met een beetje knoflook erbij Vingers aflikken
(kippenbouten trouwens ook, met ketjap en knoflook....mjamm)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 09:18

Ik ben zo benieuwd naar OMA'S recept!
Die ook zoooo lekker ruiken als ze gebakken worden Tong uitsteken

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 09:29

Gewoon een eitje, paneermeel, zout, peper en een flinke lepel sambal. Zo eet ik ze al 15 jaar en het verveelt nog steeds niet Vingers aflikken

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 09:31

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 09:35

ik doe ze inderdaad met ei, paneermeel en gehaktkruiden. zie dat ik bijster saai ben Bloos
tegen het uit elkaar vallen: na het draaien van de bal even fijnknijpen tussen 2 handen. beetje smerig gevoel dat gehakt zo tussen je vingers, maar je krijgt er mooi stevige ballen van!

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:59

@Liek: hoera ik ben niet de enige met een rauw-gehakt-snaai afwijking Go jij! Go jij! Schijnt inderdaad niet zo gezond te zijn, je kunt er onder andere een lintworminfectie van krijgen. Ach nou ja, die zal bij mij een best leven hebben Huilen van het lachen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 16:40

Eigenlijk is het allemaal maar gewoon recht toe recht aan dus Knipoog

Gewoon vaker oefenen is misschien de truc. Knipoog En binnenkort wat variaties van hier, dankjulliewel in ieder geval! Lachen