Don heeft al allerlei merken en soorten voer gehad. Dat lag aan de stallen waar ik gestaan heb en wat ik zelf voerde.
Eerste stal (waar ik hem gekocht heb)Tilleman in Elst:
2 emmers snijmais met 1 kg Havens draversbrok per dag
Van deze verkeerde verhoudingen hebben zijn botten en gewrichten veel te lijden gehad...
2e stal:Nas in Elst Werd Pavo stibro gevoerd. Voerde zelf extra Stimix na het rijden
3e stal:zelfde voer. Deze stal was in het bos (Rozendaal)en we reden dus ook veel langer. Hoeveelheid groter: Stibro 2kg, Stimix 1 kg per dag
Deze stal ging failliet, sinds die tijd staan we op de Maesberg in Arnhem=
4e stal:: Ze voeren daar Masters brok van v Cooten. Dit vind ik rotbrok. Ben begonnen met weer Pavo stibro en stimix
Heb na een paar mnd de stimix vervangen door Equisanum Arab.
Hij kreeg toen 1,5 kg Stibro en 1 kg Arab.
Don wilde de Arab niet meer en ben over gestapt op muesli uit België. Na 2 mnd at hij dat niet meer...
Tijdje alleen stibro gevoerd, met als lekkers na het rijden de muesli van Masters.
Begin mei overgestapt op Equiral Stud en Equiral vuur element.
Dit beviel héél goed. ( bij ons op de manege waren de voerproeven gedaan met dit nieuwe voer (Don deed niet mee) en kon ik de resultaten zien, dus na de proef ben ik het gaan voeren.
Ik test zelf of hij het nodig heeft en na 3 mnd niet meer.
Sinds augustus krijgt Don per dag 1kg Equiral Stud en 0,6 kg Marstall type O.
Hij krijgt maar zo 'weinig' krachtvoer omdat hij snel te dik wordt. Als we erg intensief gereden hebben krijgt hij soms wel iets extra`s.
Nu gaan ze vanaf deze week standaard Equiral stud ipv van Cooten/Masters voeren, ikke ben helemaal gelukkig!
(Natte) Zemelen krijgt hij elke dag een halve schep van gemengd door zijn krachtvoer s`avonds om zijn eerste en enige supplement mee te mengen, nl D-ty van de paardendrogist.
Op hete dagen geef ik hem voor het rijden nog wel eens geweekte bietenpulp. Dit doe ik ook vaak voor een endurancewedstrijd. Na de wedstrijd krijgt hij dan natte zemelen met soms elektrolyten...
Als ruwvoer krijgt Don op stal voordroogkuil. `s`zomers staat hij overdag in de wei en eet hij dus gras. Als hij naar binnen gaat krijt hij nog wat kuil voor de nacht. Krachtvoer wordt over 2 voederbeurten verdeeld.
Zoals jullie zien heeft Don al heel wat wisselingen in het voer meegemaakt. Vaak gaf hij zelf aan dat hij iets anders wilde. Daarnaast is hij heel makkelijk met het wisselen van voer (geen diarree e.d) en ik als echte voedingsgek maak daar natuurlijk gebruik van.
Wat een verhaal hè, sorry hoor...