Kan iemand me uitleggen hoe het met kaas werkt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

Re: Kan iemand me uitleggen hoe het met kaas werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 08:37

Dan nemen ze inderdaad de boter mee.
Boter is vét hoor. Dan wordt het aantal calorieen zo 2 x zo hoog.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:59

Laatst las ik iets over onverzadigde en verzadigde vetten in kaas.

In gesmolten kaas zou verzadigd vet zitten en dit is minder makkelijk af te breken. In gewone kaas zit onverzadigd vet.

Of t waar is weet ik niet. Knipoog

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:26

Dat is dus helaas grote onzin. Die vetten kunnen niet even veranderen door het alleen maar een beetje te verwarmen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 14:43

Mocca schreef:
Dan nemen ze inderdaad de boter mee.
Boter is vét hoor. Dan wordt het aantal calorieen zo 2 x zo hoog.

Maar ik bak ook nooit in boter. Haha! Dus ik reken maar rauwe eieren tegenwoordig.. Clown

Net een lekkere tosti gegeten, ik geloof ook niet dat vetten zo maar veranderen onder zulke lage temperaturen. Vingers aflikken

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 19:53

Manou schreef:
Dat is dus helaas grote onzin. Die vetten kunnen niet even veranderen door het alleen maar een beetje te verwarmen.

Dat weet ik nog niet zo zeker!
Maar heo het wel zit weet ik helaas ook niet!

Skogsmulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 00:11

Misschien dat gesmolten kaas zelfs beter is, omdat je dat vet er makkelijk af kan halen Clown

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 00:34

Leuke toepasselijke banners hebben we!

Vetpercentage verlagen
Gouda`s Glorie Vitaal

Wie zal die uitzoeken?

Marloes3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:04

Marja1988 schreef:
toevallig heb ik het hier laatst met mijn vader overgehad (zuiveldeskundige)

Er veranderd wel wat in de kaas maar dat maakt het niet slechter (wat het precies was weet ik niet meer)

Wel is het zo dat vroeger slechte kaas (denk aan schimmel e.d.) werd omgedoopt tot smeltkaas.
Dan is het natuurlijk wel ongezonder Vork

ongezond? volgens mij is smeltkaas juist heel gezond... waarom denk je dit zeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:31

smeltkaas heel gezond?
En waar baseer je dat op,dan?
imo is smeltkaas reuze vet,maar ik kan ernaast zitten.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 17:49

Anoniem schreef:
smeltkaas heel gezond?
En waar baseer je dat op,dan?
imo is smeltkaas reuze vet,maar ik kan ernaast zitten.

Volgens mij ook!

'gezonde' kaas zijn de 10, 20 en 30+ kazen.

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:00

asjemenou schreef:
Manou schreef:

Dat weet ik nog niet zo zeker!
Maar heo het wel zit weet ik helaas ook niet!

Vetten veranderen wel door verwarmen, de structuurroosters kunnen afgebroken/ vervormd worden en je lichaam kan dus bepaalde roosters/structuren beter afbreken dan andere.. (de bindinsplaatsen voor enzymen etc kunnen dus veranderen waardoor de vertering van zoiets via een omweg gaat)

denk bijvoorbeeld aan links- en rechtsdraaiend melkzuur, éxact hetzelfde probleem! En waarom bestaat er anders alfa- en betaglucose ? Juist in dat soort dingen zit het verschil met betrekking tot 'goed/slecht'

om het maar even heel kort door de bocht en simpel uit te leggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:39

Flutterby schreef:

okee....ik snap er niet veel van,maar als dat zo is,zou dus een tosti ongezonder zijn dan een boterham met diezelfde kaas,maar dan koud?

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 14:37

Dat zei m'n broertje ook laatst tegen me. Ik kan het (zoals meer mensen hier Tong uitsteken) me niet voorstellen dat door wat te verwarmen je eten ineens meer calorieën bevat?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 18:47

Er zijn meer dingen slecht voor je dan alleen calorieen.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 20:41

Flutterby schreef:
denk bijvoorbeeld aan links- en rechtsdraaiend melkzuur, éxact hetzelfde probleem! En waarom bestaat er anders alfa- en betaglucose ? Juist in dat soort dingen zit het verschil met betrekking tot 'goed/slecht'

Dit kwam inderdaad ook meteen in mij op, maar is er dan niemand hier die een conclusie kan vormen? Is er verschil in gesmolten en niet gesmolten kaas? Of was dit wel al je conclusie Flutterby? Kwam op mij meer over als suggestie. Ik ben gewoon benieuwd nu Haha!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 20:48

Hoe beter een kaas smelt hoe vetter hij is en dus hoe ongezonder. 20+ Kaas smelt bijna niet terwijl vette 40+ kaas bijna op lava lijkt. Een boterham met een plak 40+ is dus net zo ongezond als een tosti met een plak van dezelfde kaas.

Gebakken eieren worden in vet gebakken en zijn daarom een wat minder verstandige keuze. Voor af en toe maakt het niet zoveel uit.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 22:46

daniella74 schreef:
Hoe beter een kaas smelt hoe vetter hij is en dus hoe ongezonder. 20+ Kaas smelt bijna niet terwijl vette 40+ kaas bijna op lava lijkt. Een boterham met een plak 40+ is dus net zo ongezond als een tosti met een plak van dezelfde kaas.

Gebakken eieren worden in vet gebakken en zijn daarom een wat minder verstandige keuze. Voor af en toe maakt het niet zoveel uit.

Deze vergelijking klopt volgens mij totaal niet? Dat een oudere kaas beter smelt, betekent niet automatisch dat gesmolten kaas en 'gewone' kaas even gezond zijn...
Of bedoelde je het anders?

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 22:48

Ik ga wel eens proberen of ik iemand kan vinden die er meer verstand van heeft, dat moet hier wel lukken.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 22:51

Spetterlover schreef:
Idd, geroosterd brood kan alleen maar minder water bevatten ofzo, doordat dat verdampt, maar meer zal er ook niet aan veranderen toch Haha!
imo wel want doordat de samenstelling veranderd (water gaat meer uit het brood) en de vetten en zo blijven, is het slechter. Teminsten als ik bij kaas zo na ga, dat als je het laat smelten het water er uit gaat dat er meer vetten erin zitten en dus slechter is Ach gut is ook maar een gedachten gang.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 23:01

Dat klopt op zich wel, Pubelia, maar het ligt er aan hoe je het meet. Als je bijvoorbeeld 100 gr onbereid product neemt en 100 gr van het bereide product zal er wat verschil zijn. Maar als ik een boterham kaas maak, krijg ik net zoveel vet binnen als ik hem zo op eet of als ik de kaas laat smelten.

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:21

sjaantje schreef:
Flutterby schreef:

Dit kwam inderdaad ook meteen in mij op, maar is er dan niemand hier die een conclusie kan vormen? Is er verschil in gesmolten en niet gesmolten kaas? Of was dit wel al je conclusie Flutterby? Kwam op mij meer over als suggestie. Ik ben gewoon benieuwd nu Haha!

het was geen suggestie, maar ik zit in mijn laatste examenweek voor de centrale examens.. Dus als je het niet erg vind laat ik de ingewikkelde, lange uitleg even voor gezien Knipoog misschien kun je op bioplek.org ook iets dergelijks vinden met betrekking tot voedingsstoffen (al is dit meer scheikundig gezien de structuurfomules en de activiteit van stoffen mbt hun samenstelling)

*edit*
Anoniem schreef:
Flutterby schreef:

okee....ik snap er niet veel van,maar als dat zo is,zou dus een tosti ongezonder zijn dan een boterham met diezelfde kaas,maar dan koud?

Dát hoeft dus niet persé, het zit hem soms ook meer in de manier waarop het lichaam dingen verteerd. Zo kon het lichaam alleen linksdraaiende melkzuren goed verteren zeg maar (geloof ik), en is dus de rechtsdraaiende variant een soort van afvalstof waar je lichaam niets mee kan. Die komen dan weer via een omweg uit je lichaam, iets dat dus langer duurt. Het gaat puur om de aanhechtingsplaatsen van enzymen, en die kunnen door verandering van de structuur van bijv. de gesmolten kaas veranderen waardoor het lichaam meer moeite kan hebben met het verwerken van die gesmolten kaas

nogmaals: ik zeg niet dat het zo is: ik bedoel alleen maar dat 2 gelijkwaardige 'stoffen' een ander effect kunnen hebben door het veranderen van hun structuur (voor de mensen zonder biologie/scheikunde: het hoeft geen zichtbaar verschil in structuur te zijn, maar als je de formule van zo'm stofje uitschrijft kun je variatie krijgen in de verschillende vormen van bindingen die zo'n kaasmolecuul heeft. Naast alfa en beta, linksdraaiend en rechtsdraaiend, bestaat er ook nog cis-trans.. 2 stoffen met dezelfde formule maar een andere werking!)

verdraaid, zit ik mijn kostbare tijd te verspillen aan alsnog een korte uitleg.. Ziek
je kunt het zelf opzoeken door bijv. eens een kijkje op www.bioplek.org te kijken, of natuurlijk een soortgelijke site. verder denk ik dat er op de site van eht voedingscentrum ook het een en ander over zal staan!
Laatst bijgewerkt door Flutterby op 27-03-07 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 18:28

Ik zal het morgen aan de dokter vragen, misschien weet zij het. Clown

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 19:49

@flutterby; Ok, dankjewel voor je kostbare tijd Knipoog de kennis die je nl hier neer plant kon ik ook nog uit mn hoofd toveren, dus dat was ook niet echt wat ik bedoelde. Het gaat mij echt om de specifieke uitleg, misschien inderdaad iets te scheikundig voor Bokt. Als iemand zo ergens over begint, ben ik gewoon benieuwd hoe het precies zit.
Succes met je examens, heb ook VWO NG gedaan, dus weet wat je doormaakt Haha! Knipoog

[edit]@sokje87; nu je het zegt, kan ik t mn pa ook wel even vragen Haha!
Laatst bijgewerkt door Hoipiepeloii op 27-03-07 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 19:50

sjaantje schreef:
daniella74 schreef:

Deze vergelijking klopt volgens mij totaal niet? Dat een oudere kaas beter smelt, betekent niet automatisch dat gesmolten kaas en 'gewone' kaas even gezond zijn...
Of bedoelde je het anders?

20+, 40+ enz slaat op het vetpercentage van de kaas en niet op de tijd die de kaas gerijpt heeft. Ik heb het niet over een oudere kaas gehad in bovenstaande tekst. Jonge 40+ kaas is heel vet terwijl oude kaas met een laag vetpercentage dus niet vet is. Je gebruikt nooit een "droge" kaas om te smelten dus een gerecht met gesmolte kaas is relatief vet. Trouwens, kaas is per definitie niet zo heel gezond, het is niet voor niets uit de schijf van 5 gehaald.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 19:57

Sorry dat ik dat in mn slordigheid zo snel heb opgeschreven, daar heb je gelijk in.
Toch is dat nog steeds niet wat ik bedoelde. Als je zegt dat 40+ kaas vetter is dan 20+ kaas, wil dat toch niet automatisch zeggen dat gesmolten (40+) kaas even (on)gezond is als droge (40+) kaas? Daarmee neem ik in mijn gedachtenkronkels mee dat sommige mensen hier roepen dat de structuur van de kaas wél verandert.
Ik neem aan dat jij bedoelt dat mensen een tosti vaak maken met vettere kaas dan als ze gewoon droge kaas op het brood doen?