vegatarisch... gezond??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 20:26

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 28-02-24 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: vegatarisch... gezond??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 20:27

Maar er wordt hier gesproken over dat iedereen zonder kan.
En dat is gewoon niet zo.
En of je het nu leuk vind of niet, we zijn naast planteneter, ook vlees eter, anders hoefden we geen vervangers te eten.

En bijv vitamine c uit een potje is ook niet hetzelfde als uit een sinaasappel, dat is met vlees vervangers niet anders.

De een kan het aan zonder vitamine uit die sinaasappel, of de vlees vervangers.
Maar genoeg mensen niet
Het zou fijn zijn als dat ook geloofd werd als je aangeeft dat er mensen zijn die niet zonder kunnen.
Niet leuk om dan weer een schreeuw bericht te lezen, dat iedereen zonder kan

edit:
dank je Gomez Lachen

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 20:36

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 28-02-24 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 14:24

maras schreef:

Ik vind de manier waarop koeien, kalveren, varkens en kippen worden gehouden niet prettig. Een te kort leven in een afschuwelijke leefomgeving.
Vissen daarentegen die zwemmen vrij rond voordat ze gedood worden. Overigens ben ik ook geen liefhebber van vis, dat is inderdaad ook een levend wezen geweest maar ik denk dat het gezond is om 1x in de week een visje te eten.

Draag je ook geen leren schoenen?

Ik eet wel vlees, omdat ik het lekker vind en van mening ben dat mensen het in beperkte mate nodig hebben, maar heb er wel moeite mee als je ziet hoe die dieren vaak behandeld worden.

Als ik later 'groot' ben Knipoog (dus afgestudeerd en een baan), wil ik dan ook zeker biologisch vlees eten. Hoewel dat ook niet altijd goed is... Scharrelkippen bijvoorbeeld, die zitten gewoon met z'n duizenden in een grote hal, ze kunnen dan wel rondlopen, maar dat is alles...

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 14:30

Na meer dan 15 jaar vegetarisch te eten ben ik nog steeds gezond...
Het is wel degelijk gezonder dan vlees eten, het is wetenschappelijk aangetoond en er zijn zelf speciale verzekeringen voor vegetariërs (goedkoper dan die van 'vleeseters'). Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 14:32

Laat me dan eens linken zien van dat het gezonder is?
En dan geen linken van wakker dier, maar van ziekenhuizen, artsen?

En dat jij nog gezond ben kan, nogmaals, kan niet bij iedereen.

Overigens zijn er oo rokers die 95 worden, dus zoiets zegt ook zo weinig Haha!

En wie geeft zo'n verzekering uit?
Is toch geen controle op?

edit: heb er wat van gevonden
Dat het voordeliger is kan ik niet zien Lachen
Alleen dat men 25 euro aan vlees vervangers mag declareren en wordt korting gegeven bij de aankoop van multivitaminen. De polis kent ook een ruime dekking van alternatieve geneeswijzen.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 17:46

Als jij bloedarmoede gekregen hebt, heb je blijkbaar niet voldoende de voedingsstoffen binnen gekregen die je nodig hebt.
Zolang jij die wel binnen kunt krijgen zonder vlees te eten, is er niets mis met vegetariër zijn.
En er zijn ook vast mensen die deze voedingsstoffen niet uit andere producten kunnen halen.
Ik ben al ruim 9,5 jaar vegetariër en het gaat nog steeds perfect met me Knipoog

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 19:45

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 28-02-24 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 20:01

De darmen van een mens zijn eigenlijk te lang om vlees goed te verteren.
Ik eet al een paar jaar geen vlees meer (wel zuivel), maar vervang het eigenlijk ook niet. In zuivel zit volgens mij alles wat er in vlees ook zit, tot B12 aan toe.

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 15:48

imaudy schreef:
De darmen van een mens zijn eigenlijk te lang om vlees goed te verteren.
Ik eet al een paar jaar geen vlees meer (wel zuivel), maar vervang het eigenlijk ook niet. In zuivel zit volgens mij alles wat er in vlees ook zit, tot B12 aan toe.

ik eet ook al een paar jaar geen vlees, maar ik was vroeger wel echt een vleeseter en heb er nu helemaal geen verlang meer naar vlees Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:53

zuivel
hoe denk je dat men daar aan komt?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 16:00

k en me broer zijn vegatarisch
we eten gewoon elke dag een vega iets
daar zitten net zulke stoffen in als echt vlees
dus gezond

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 16:03

Ik ben zelf vanaf mijn geboorte vegetarier. Ik heb rond mij 12e een paar jaar vlees moeten eten omdat het "goed zou zijn voor mijn groei" maar ik ben een dwerg gebleven Knipoog Het idee van een lijk op mijn bord hebben maakt het voor mij heel makkelijk om vegetarisch te eten.

Wat betreft die verzekering.... ik denk dat deze vooral gebasseerd is op het idee dat vegetariers BEWUSTER met het eetpatroon omgaan dan vleeseters (uiteraard gemiddeld genomen) dit staat in veel gevallen dus ook gelijk aan het minder eten van ongezonde dingen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 16:06

Het spijsverteringsgestel van de mens lijkt nog het meeste op die van een varken en dat zijn ook geen vegetariërs. Het is wel zo dat veel mensen meer vlees eten dan ze nodig hebben. En dat is inderdaad niet goed voor je.

Vleesvervangers bevatten niet alle stoffen die in vlees zitten en de opnamen van de voedingsstoffen hangt mede af van bepaalde verbindingen. Als die er niet zijn kan het lichaam de individuele stoffen niet of moeilijker opnemen. De wetenschap is er ook nog lang niet uit hoe al deze verbindigen samenwerken. Daarom werken vitaminepillen ook minder dan de natuurlijke middelen. Probleem is wel dat met de uitputting van de grond er steeds minder vit. en min. in de gewone voeding zitten.
Ik ben zelf geen vegetariër, mede omdat ik geen zin heb om de hoeveelheden eten weg te werken die je nodig hebt om vlees echt te vervangen. Vlees is nu eenmaal een veel geconcentreerdere bron van van energie en bepaalde andere voedingsstoffen dan groente en fruit.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 16:17

mam las laatst ergens dat mensen die vanaf hun 7e vega zijn dat die intelligenter zijn dan vleeseters Knipoog maarja wie toont dat nou aan?
ik ben zelf ook een vega ent als mijn twee zussen. op een gegeven moment moest ik gewoon kokhalzen als ik (voor de lekker!!!) een plakje ham nam. gewoon het idee dat een dier door een mens wordt doodgemaakt. zonder straf. en als een mens een mens vermoordt staat daar plots dikke straf op. vind ik gewoon niet kunnen. dieren hebben gewoon ook rechten. en ik kan er gewoon niet tegen dat mensen dieren gewoon kunnen doden. dat is dus mijn rede. of het gezond is? nou, bij de meeste mensen wel. je kunt natuurlijk ook onbewust niet goed genoeg eten. iedereen kan het zijn. kan ja. maar sommige zijn toch iets gevoeliger dan de ander. waardoor het dus moeilijk vol te houden is. en je sneller ziek wordt.
ik eet wel vis. ik geef niet echt veel om die beesten. het is gezond. en mijn zus en ik zeggen altijd: moeten ze maar harder zwemmen Knipoog die beesten hebben gewoon een vrij leven. dat hebben boerderij dieren (ons voedsel) niet. mijn mening dus. gewoon goed eten. en drinken en dan gevarieerd.. dan kan het mák-ke-lijk

edit: ik ben volgens de dieetiste 'pescovegetariër' ofzo iets.. wel-vis-vega dus Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Jaimyliefje op 25-12-06 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 16:17

woops.. lang bericht ofzo.. Tong uitsteken

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 16:21

Het hangt er helemaal vanaf of je genoeg fruit en groenten e.d. eet om te compenseren. Ik deed dit bv. niet en heb de gevolgen kunnen dragen en ben bijna in het ziekenhuis beland wegens massaal ijzer tekort.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 16:39

Zoals Runningkawa al zegt, sommige mensen kunnen er makkelijk tegen, andere niet.

Ik ben zelf geen vegetarier, maar heb er wel eens over nagedacht om het te worden.

Ik heb altijd zoiets van: mensen zijn geboren als alleseter, dus laat het nu maar zo.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 17:56

Jaimyliefje schreef:
mam las laatst ergens dat mensen die vanaf hun 7e vega zijn dat die intelligenter zijn dan vleeseters Knipoog maarja wie toont dat nou aan?

Dat is imo onzin want je leert tijdens 2e tot met 6e leefjaar het meest, in die periode is het zeer cruciaal dat je allemaal dingen van communicatie/ normen en waarden etc etc meekrijgt. Als dat niet gebeurt heb je op z'n zachtst gezegd leerachterstand.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 18:12

Ik ben vanaf mn 4de (geen grapje) vegetarier. Kan er prima zonder, eet gewoon meer peulvruchten enzo. Af en toe heb ik wel wat last van bloedarmoede, maar dat moet dan maar. écht niet dat ik vlees ga eten. Dan maar af en toe dat, ik moet er niet aan denken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 18:15

Je hebt gewoon bepaalde stoffen in een bepaalde verhouding nodig om gezond te zijn. Mensen zijn alleseters, maar dit houdt niet in dat ze alles móeten eten. Alleen op vlees kun je dan weer niet gezond blijven, omdat hier gewoon heel veel niet in zit. Maar zo lang jij zorgt dat je alles binnenkrijgt wat je nodig hebt (in welke samenstelling dan ook), is het gezond.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 19:00

De vraag is of een mens wel een alleseter is??
Zodra de mens een konijn met huid en haar en rauw kan opeten geloof ik dat, anders niet.
Het schijnt dat de allereerste mensen ook helemaal geen vlees aten.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 19:12

Wat versta je eigenlijk onder alleseter, imaudy?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 21:14

Ik ben nou ook al een tijd vegetariër, en ben geloof ik nog steeds gezond. Wel is het zo dat ik vitamine B12 bijslik, en af en toe een ijzerpil. Maar verder voel ik me fit, gezond, slaap goed en zie er goed uit (ahahahaha niet ijdel bedoeld). Ik eet geen vis ofzo, vis is voor mij ook dier, en nee.. ik ben zwaar anti-vis.
Ik denk wel dat het heel persoonsgebonden is, of je vegetariër kúnt zijn. Mijn moeder neemt bijvoorbeeld heeeel slecht ijzer op, heeft aan de ijzerinfuzen gehangen etc. No way dat zij vegetariër kan zijn, zij neemt geen ander ijzer op dan dierlijk ijzer, en dat nog slecht. Wordt zij vegetariër, dan gaat ze er aan onder door. Daar moet ook rekening mee gehouden worden, al zijn je intenties nog zo goed, als je lichaam het niet aan kan.. end of story.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 22:46

imaudy schreef:
De vraag is of een mens wel een alleseter is??
Zodra de mens een konijn met huid en haar en rauw kan opeten geloof ik dat, anders niet.
Het schijnt dat de allereerste mensen ook helemaal geen vlees aten.

Valt voornamelijk af te zien aan (onder andere de lengte van) het verteringsstelsel (darmen etc) in combinatie met de samenstelling van ons gebit. Beide duidelijk geschikt voor zowel dieren als planten.