De gezonde regels voor afvallen en slank blijven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cars

Re: De gezonde regels voor afvallen en slank blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 16:06

Laura schreef:
5. Ga meer VET eten

Zie nu wel dat ik goed bezig ben

Ik ben dol op lekker eten en voor mij betekend lekker :....roomsausjes over het vlees,ladingen kaas over de pasta,een flinke dot Manna mayo(=belgisch vetste)bij mijn frietjes,salade met behoorlijk wat dressing,bbq met een overvloed aan sausjes en brood met kruiden(room)boter...

Dus ik kan eindelijk eens zeggen....ik ben bezig met lijnen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 16:08

In minder Koolhydraten daar dan tegenover.......

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 16:11

@Laura: wat ik me afvroeg he, is het beter om ipv 4 boterhammen en 2x ham dan 3 boterhammen met 3x ham te pakken? Zodat je dus minder KH binnenkrijgt???

Prissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 16:20

Je hebt ook een bepaalde site waarop alle calorien staat
echt een hele handige site
ik zal hem is opzoeken als ik hem nog kan vinde
of ik moet ff een vriendin met me prate die weet de site wel
maarja die is alleen s'avonds onn of ze is nu op vakantie dat kan ook

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 17:41

orionneke schreef:
@Laura: wat ik me afvroeg he, is het beter om ipv 4 boterhammen en 2x ham dan 3 boterhammen met 3x ham te pakken? Zodat je dus minder KH binnenkrijgt???

Het ligt er een beetje aan wat je de rest van de dag eet en welke maaltijd van de dag dat is. Wat je kan doen is een dagje normaal eten bijhouden en kijken hoeveel % van je voeding uit koolhydraten bestaat. Een goede richtlijn is 40kh-30e-30v en dan kan je goed zien of je (binnen de richtlijn calorieen waar je aan zit) meer vet erbij moet nemen, of minder kh etc.
4 boterhammen is op zich aardig wat ja. Wat je beter kan doen is bv om 10u een of twee boterhammen eten, en als lunch de rest. En eigenlijk zou ik ham ook niet aanraden omdat het varkensvlees is (= wel vet maar niet van het goeie soort ) liever kipfilet/kalkoenfilet op brood en een handje noten erbij of een salade met wat noten oid

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 17:47

En wat is er dan waar van de richtlijnen van gezond eten, dus zo'n 4-6 sneetjes brood per dag?

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 18:41

Die komt van het voedingscentrum, of niet?
Tsja, voedingscentrum houdt geen rekening met GI enzo. Begrijp me niet verkeerd, liever een boterham dan een zak chips hoor; en als brood je vult en van andere dingen af laat blijven, absoluut doen. Maar het is een feit dat sommige mensen belemmerd worden in hun afvallen door koolhydraten.
Overigens kan je met 4/6 sneetjes brood nog steeds op de 40-30-30 zone zitten hoor, maar dan moet je gewoon meer calorieen binnen krijgen Als je gaat lijnen en je krijgt die 1400 calo's binnen uit vnl brood dan neem je te weinig vet of proteine tot je. En juist die zijn zo belangrijk met afvallen. Koolhydraten zijn vnl energieverschaffer.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 21:41

Spetterlover schreef:
Nouja, 8 boterhammen is te veel is mij gezegd, ik eet er nu nog zo'n 4 per dag en verder een stuk of 4/5 wasa crackers.

hoezo is 8 boterhammen teveel? weet uit mn topic over broodje gezond dat het iets met koolhydraten te maken heeft, met daardoor minder goed kunnen afvallen en dat t verder ook niet echt goed voor je is, maar t lijkt me dat je beter veel brood kan eten dan veel kan snoepen, omdat dat al helemaal niet gezond is

*ik ontbijt met 1-2 boterhammen+ontbijtkoek, vaak beleg ik mn brood met ontbijtkoek( weet het, ik eet apart )
*dan rond 11 uur 2 boterhammenh+appel in mn pauze
*middageten 3-4 boterhammen
*pauze smiddags appel+ 2 pakjes liga/sultana of 1-2 boterhammen
*en dan avondeten 3-4 boterhammen of 'warm eten' maar hou het maar ff op brood en veeel yoghurt met iets van fruit erin(banaan of aardbei ofzo)
*en na t paardrijden+stallen doens etc 's avonds heb ik weer honger en eet ik weer 2 boterhammen en wat fruit vaak(bv banaan op brood ofzo)

en ik snoep er ontzettend veel bij, hele dag door heb ik wel iets van snoepjes/zuurtjes/dropjes bij me die eind vd dag allemaal opzijn, stukjes taart en koekjes etc zeg ik ook geen nee tegen, en 's avonds op de bank/bij de pc met een zak chips of als t warm is een ijsje ofzo

zodra ik met snoepen+alle vele liters redbull en cola stop, zal ik flink afvallen denk ik, maar dat is niet echt de bedoeling(al mag er wel iets van mn buik af )
gebruik ook geen light producten want dat lust ik niet

dus nouja ik zal wel een geval apart zijn, maar ik eet al jaren zo en nogsteeds ben ik groot&gezond
maargoed benieuwd wat de kenners over mn eetpatron te zeggen hebben

veel brood(met zoet beleg, of kaas of fruit/ontbijtkoek erop) veel fruit, aardig wat yoghurt+melk(magere dat wel soms ook karnemelk ipv gewone) en vooral veel redbull, blikje of 2-3 per dag en aardig wat cola&spa citroen

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 21:56

Wil je het echt weten?
16 boterhammen op een dag?
Mens...

Ik zal hem even gewoon bot neerzetten:
Ik vind deze manier van eten absoluut niet gezond.
A. Je eet amper groente, mist dus waardevolle vitaminen en vezels
B. Je eet veeeeeel te veel koolhydraten (en vertel me alsjeblieft dat die 16 boterhammen volkoren zijn )
C. Frisdrank en snoep = slecht. Voor je tanden, voor je gewicht.
D. Waar zitten je vetten? Je haalt amper calorieen uit vetten zo te zien. Je eet geen vlees op je brood of als warme maaltijd? Boter?
E. Waar zijn je proteinen? Eieren, kip, kalkoen, vis?

En geen wonder dat je aan het eind van de dag nog honger hebt, koolhydraten verschaffen wel energie, maar dit is kortdurende energie.

Dan ook meteen wat opties om het te verbeteren:
- skip de frisdrank en snoep
- als je dat niet kan, switch dan naar light en nootjes als snack
- Beleg je boterhammen met kipfilet, vlees, pindakaas, kaas, ei, evt boter
- Ruil een boterhammaaltijd in voor een salade of groentesoep of ommelet ofzo

Ik zou willen dat ik maaltijdplanner nog op mijn pc had - dat is een programma dat ze in ziekenhuizen gebruiken om uit te rekenen waar je teveel/tekort aan hebt (van voedingsstoffen tot vitaminesn en mineralen.) Ik wed dat daar schokkende resultaten uit zouden komen met jowu voeidngspatroon

Overigens wil ik dus absoluut niet zeggen dat je minder moet eten of afvallen, gezien je foto's en je lichamelijke activiteit heb je dat helemaal niet nodig, maar voor je gezondheid zou ik echt eens wat maaltijdaanpassingen erdoor drukken....!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 22:15

nog slechter dan ik zelf dus had gedacht...

ik stond onder controle van HA en diëtesite vroeger(dit ivm ondergewicht en leren om nieuwe dingen te eten) maar nu het goed gaat en ik niet meer 3/4 van het jaar verkouden en grieperig etc ben en op een gezond gewicht zit ben ik al jaren niet meer gecontroleerd, de HA vind dat ik het prima doe aangezien hij me zelden ziet en ik niet meer altijd zo bleek zie en niet meer zo mager ben, maargoed die man is al snel tevreden

ik eet wel af en toe pindakaas en bijna dagelijks kaas op mn brood, af en toe iets van pate of leverwordt en soms ook een gebakken eitje en zo'n 2x per week eet ik kipfilet bij mn warme avondmaaltijd(1x aardappeltjes en doperwetjes/wortletjes, kip en wat rauwkost, andere keer rijst en kip met satesaus)

en tsja die frisdrank kan ik wel laten staan, drink net zo lief spa rood maar de redbull heb ik echt nodig om wakker te blijven, kan vast ook verklaard worden door mn eetpatroon, ik weet t bijna zeker

eet wel altijd bruin brood en slik vitaminepillen ivm een vit. B tekort
boter gaat op mn ontbijtkoek, en dat gaat dan weer samen op een bruine boterham(dit is toch niet slecht of wel als ontbijt/tussendoortje?)

ik geloof je meteen als je zegt dat ik dingen te kort kom, maar ik lust zo ontzettend weinig en de dingen die ik lust, tsja ik werk zo onregelmatig dat ik vaak maar vlug vlug wat tussendoor eet, of dus brood wat makkelijk meenemen is, dat als ik al een thuis ben met avondeten ik zelden zin heb om te koken

maar daarom is t denk ik wel zo slim als ik een paar kleine aanpassingen doe, waardoor ik dus meer dingen binnenkrijg en niet alsmaar weer honger heb, alleen tsja je moet maar net weten wat je moet veranderen enzo

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 22:21

Oh, en nog over dat brood:
Het is niet zo dat brood per definitie slecht is. Als je wil afvallen zijn er betere dingen die je kan kiezen, maar als je gezond wil ete kan je best een hoop brood eten.
Het nadeel aan veel brood eten is dat je je energie uit een heel eenzijdige bron haalt. Een mens heeft variatie nodig... Vetten, koolhydraten, eiwitten, vezels. Bij jou is het dus niet zozeer dat je brood slecht is, maar meer het feit dat je met brood andere voedingsmiddelen substitueert (is dat een woord? +) ) Eiwitten leveren aminozuren, de bouwstenen die nodig zijn voor de opbouw van de cellen, de spieren en organen, het zenuwstelsel, de botten en het bloed. (vind je ook in brood, maar weinig - en enkel plantaardig)
Over vetten en eiwitten heb ik een heel stuk geschreven in het topic over natuurlijke supplementen; dat geldt ook voor vet vanuit voeding.

Zie ook:
http://www.voedingscentrum.nl/voedingsc ... ik+gezond/

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 22:28

Oh, geen zin om te koken is tegenwoordig geen goeie reden meer; als ik geen zin heb om te koken trek ik een blik groente open, gooi ik een kippetje in de magnetron en zet ik snelkookrijst erbijin. Of nog makkelijker; een kant en klare stoommaaltijd van de appie ofzo

Houd anders eens een paar dagen echt nauwkeurig bij wat je eet, en bekijk daarna hoeveel kh/e/v dat is, hoeveel vitaminebronnen etc. Dan is het een stuk makkelijker kleine aanpassingen te doen.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 13:35

16 boterhammen op 1 dag kreeg ik soms ook nog wel eens weg.. oke geen 16, maar op de 12 kwam ik toch wel.
Nu probeer ik dat echt minder te doen en volgens mij helpt het wel Ben er toch al een stukje mee afgevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 15:20

16 boterhammen op een dag??

Elke morgen sta ik dus weer op met: En nú ga ik echt gezond doen. 's Morgens dus twee geroosterde broodjes [van dat hele donkerbruine] met een heel klein beetje blue band erop.
10/11 uur pak ik een tomaat, cherrytomaatjes, komkommer of iets in die rend. Om 12.00 uur meestal één of twee broodjes óf twee roggebroodjes met kaas. Tot dan heb ik het aardig gezond gehouden, maar tgeen een uur of 1, 2 dan komt het. Dan krijg ik opeens zo'n zin in snoepjes dat ik weer naar de kast ga en kikkers, kersen en andere haribo-achtige dingen opeet. Om 15.00 uur een koekje. En daarna weer, steeds die kast, zucht.. die kersen enzo zijn zo onweerstaanbaar. En ook augurken enzo, heerlijk [nee ik ben niet zwanger ].Om 17.45 eten we warm. En meestal heb ik dan dus al geen honger meer omdat ik dus al steeds naar die kast ben gegaan.
Daarna meestal om 20.00 uur een koekje, en tegen een uur of 9 's avonds nog cherrytomaatjes/ zonnebloempitten/pompoenpitten. Mijn probleem zit hem dus in dat ik tussen 13.00 en 17.45 steeds zin heb in snoep. Als ik dus niet thuis ben dan gaat dat wel goed. Als ik me verveel ga ik ook eten.
Wat kan ik toch doen om die verleidelijke kast dicht te laten 's middags. Niet veel in huis halen helpt niet, want mijn zus [de slanke den ] wil dat er veel snoep in huis is.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 22:24

Misschien moet je als ontbijt / lunch wat meer eten, ik vind 't vrij weinig.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 22:32

Klopt helemaal. Het ontbijt moet de grootste maaltijd van de dag zijn! Twee broodjes zonder beleg, daar hou je t niet mee vol hoor. En dat blijkt idd als je snoep trek krijgt.
Plus een tussendoormaaltijd toevoegen om 15.00 uur.

Enneh, snoepen met kersen en augurken, dat zouden meer mensen moeten doen Daar zit t 'm echt niet in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 11:17

Met kersen bedoel ik SNOEPkersen he.

Oja tussendoor ook nog echt fruit natuurlijk, was ik nog vergeten te vermelden. 's Morgens meer eten zal ik eens proberen.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 11:53

Ik snoep wel altijd met echte kersen Ben ik echt aan verslaafd, alleen jammer dat ze nogal aan de prijzige kant zijn.

*arme student *

Ik zou idd ook een wat uitgebreider ontbijt gaan eten als ik jou was Sammm En ipv snoep eens een kopje bouillon tussendoor?

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 14:48

Ja kersen zijn lekker, maar zo'n bakje kost bijna 3 euro ofzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 16:54

Ja echt asociaal.. Vroeger hadden we een kersenboom in de tuin, maar veel kwam daar niet af want dan hadden de vogels het al opgegeten, grrr. Maar helaas is die boom alweer een aantal jaren geleden overleden.

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 17:49

ja, ik ben het er wel mee eens hoor!
het is heel slecht om heel streng te lijnen of over te geven als je teveel gegeten hebt!
er zijn zoveel mensen die lijnene en die zie je zijn ups en downs hebben, wat helemaal niet gezond is.!~!!!!!!!!!!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 20:16

oei oei!
ik eet dagelijks frieten en weinig groenten.
Regelmatig eten staat niet in mijn woordenboek, ik kom wel aan 5 porties per dag geloof ik
ik ontbijt zelden, ik sta pas om 2 uur ofzo op in de vakantie dus echt ontbijten kan je dat niet noemen
ik drink cola en water, hoewel in de zomer liever water!
Ik snoep héél de dag door alles wat maar zoet LIJKT!

en dan nu het mooiste: ik ben 1.50, 14 jaar en 11 maanden, en ik weeg 40 a 42 kg!. En ben heel gezond.
verklaar?

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 21:26

Verklaar?
Probeer dit gedrag maar eens vol te houden tot je dertigste en kijk dan nog maar eens of het zinnetje ' ik ben heel gezond' van toepassing is....

Wat wil je hier nou mee zeggen? Je bent nog jong, in de groei, en hebt dus een snel metabolisme. Heel fijn voor jou; andere mensen (met name de wat oudere mensen) zijn hier niet mee gezegend en moeten wel degelijk op hun eetpatroon letten.

Zullen we het over gezondheid maar niet hebben; blijkbaar ben je er heel blij mee dat je ongezond eet.
Doeg!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 21:33

ik zeg niet dat ik daar blij mee ben, Ik denk alleen dat die 'regels' niet allemaal even gezond zijn.
Mijn leerkracht voeding houd zich beslist aan deze regels! want owéé als ze hoort dat wij iets 'ongezonds' doen. Maar zelf zou ze hét perfecte beeld zijn om het woord 'dik' te verklaren dmv beelden.Mensen die geen ervaring hebben met de hele voedingswaarde, en die alsnog gaan proberen te eten adh van adh waarden (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid dus ) Dat loopt geheid fout! (zei de snotneus van bijna 15 )

Dus of het nou echt zno 'gezonde' regels zijn...Daarbij is het nooit helemaal bewezen, sommige beweren dat je net veel kleine porties moet eten, andere weer dat je 3 'grote' porties moet eten en geen snoep etc.

wat bedoel je met 'zullen we het over gezondheid maar niet hebben'?

edit: mijn moeder is 41, en zij heeft haar hele leven al deze levenswijze (heb het van haar overnomen geloof ik) En is ook slank en gezond.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 22:05

Dat klopt, er zijn veel verschillende visies over wat gezond is; maar in de basis zijn de meeste groepen (voedingsdeskundigen, doktoren, voedingscentrum, dietisten, regelgevers) het wel eens met de genoemde regels hier.

Dat jouw voedingsdocente een uitzondering op het idee: 'gezond eten = slank zijn' is, is precies hetzelfde verhaal als dat je moeder een uitzondering is op 'ongezond eten = dik worden'.

Er zijn ook tig mensen die met kettingroken oud geworden zijn, dat wil nog niet zeggen dat het daardoor niet ongezond is.
Dus wees maar blij dat jij en je moeder gezond zijn, want een voedingsstijl met veel snoepen, suikers, verzadigde vetten ed kan op lange termijn wel degelijk leiden tot tandbederf, hart- en vaatziekte, diabetes, etc. Het gaat niet alleen om gewicht....!