Arretje Nof (taart)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:31

In dit geval denk ik dat wel het een zinnige vraag is van xxlindaxx waardoor het recept duidelijker wordt.

Dus, wie weet hoelang arretjescake op moet stijven?

Dorée

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 18:08

Ik weet het niet precies, maar echt uit elkaar vallen zal sowieso niet zo snel gebeuren hoor.

Ik denk dat 4 uur wel genoeg is. Het enige wat hard moet worden is de chocola en de boter.
Ik zet hem zelf overigens altijd in de vriezer, dan is het zo klaar!

_Linda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:33

Iig bedankt,
Ik heb em ca. 9 uur in de koelkast laten staan, daarna was ie in ieder geval goed. (maar de cake blijft toch het lekkerst als het er minstens 24 uur in de koelkast heeft gestaan )

Dorée

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 22:59

Cake? Heb jij echt een cake-achtige taart? Ik heb altijd gewoon chocola met koekjes.

Ik heb het een keer in de ijskast hard laten worden, maar toen werden de koekjes zacht ipv knapperig. Ik vond dat niet zo lekker, de koekjes horen juist hard te zijn (zoals ik hem ken)! Daarom zet ik hem altijd in de vriezer.
Maar ik weet dus helemaal niet hoe het 'hoort'.
Vroeger kregen wij hem altijd als verjaardagstaart bij een vriendinnetje op de basisschool. Heb ooit een keer het recept gekregen maar ben dat al eeuwen kwijt. Maak het nu dus gewoon met boter, chocola en biscuitjes.

_Linda

Re: Arretje Nof (taart)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 13:12

bij mij is het ook gewoon chocola met koekjes, maar omdat wij het arretjescake noemen, noem ik em ff cake op me wat typewerk te besparen

recepten voor de arretjescake zijn zowieso heel verschillend, als je ervoor op internet gaat zoeken kom je echt allerlei verschillende tegen.

Dorée

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 15:40

Aha ok. Maar blijven jouw koekjes wel hard als je hem 24 uur in de ijskast zet?
Ik dacht toen je cake zei, dat het juist hoorde dat de koekjes zacht werden, vandaar.

_Linda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 15:43

De koekjes blijven idd niet hard, harde koekjes heb ik volgens mij nog nooit gegeten. dat dacht ik gister nog, toen ik een stukje aan het eten was, eigenlijk moeten de koekjes hard blijven. zet ik em de volgende keer eens in de vriezer.

bedoel je btw met ijskast de koelkast?

Dorée

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 15:45

Haha ja, ijskast=koelkast.

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 16:02

Arretjescake kregen wij altijd toen we klein waren. Helaas was mijn moeder altijd erg bang voor salmonella, dus kregen we het alleen als we wisten waar de eieren vandaan kwamen. Tegenwoordig maak ik de cake van de gepasteuriseerde eieren van de AH. Zeker als je oma of kleine kinderen ook meeëten is dit wel aan te raden. Ik las hierboven ook al dat iemand de dag erna 'buikgriep'heeft gehad. Ik durf er eigenlijk wel om te wedden dat het de salmonella geweest is. Ons recept is wel nog een klein beetje anders, iets makkelijker (cacaopoeder is minder werk dan chocola au-bain-marie smelten):

250 gr boter
150 gr basterdsuiker
4 eetlepels cacaopoeder (gebruik zelf altijd Droste)
2 eieren (gepasteuriseerd gebruik ik een cupje eiwit en een cupje eigeel)
2 rollen biscuit

De boter moet je op een laag vuur laten smelten. Ondertussen met een mixer de suiker met eieren mixen. Daarna de cacao erbij mixen. Vervolgens lepel voor lepel de gesmolten boter erdoor mixen. Tot slot de biscuitjes in kleine stukjes breken en door de cacaomassa roeren en alles in de vorm doen.
Ik denk dat het niet zo heel belangrijk is hoe lang de arretjescake in de koelkast staat. Soms kan ik niet wachten en begin ik al aan de nog half lauwe cake, is ook erg lekker!