Zoutarm eten - tips gevraagd

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Zoutarm eten - tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 14:56

Bij AVG is het vlees waarschijnlijk het meest lastig om zonder zout te doen, tenminste, als je graag hamburgers, worst of andere vleesproducten eet.

Het weglaten van zout in je kookwater van de aardappels en groente is niet moeilijk en weet heel snel.

Ik heb mijn leven lang groente zonder zout gegeten en aardappels met heel weinig of geen zout.
Ik vind dus op veel plekken het eten heel zout, als men dat wel in het kookwater gooit.

Je gaat weer de pure smaak van de groente proeven, i.p.v. het zout.

Door de aardappelpuree zijn verse kruiden als peterselie of bieslook lekkere smaakmakers.

Mijn man lag een paar jaar terug in het ziekenhuis en bestelde daar het nierdieet, want hij vond de standaard opties veel en veel te zout.

Het is dus in het begin een kwestie van wennen, maar het gewoon weglaten kan echt prima in de meeste gevallen.


Navragen over welk brood hij nog mag, is wel slim.
Als het zoutarm moet zijn en niet zoutloos, mag gewoon brood waarschijnlijk nog wel, of weer wel na een periode zoutloos.

mysa

Berichten: 10652
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Zoutarm eten - tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-24 15:29

De groenten en aardappelen kook ik altijd al zonder zout. Maar dan staat de zoutpot wel op tafel..
Hoop morgen boodschappen te kunnen doen, dat levert ook weer inspiratie op.

Nyaleti

Berichten: 6386
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Zoutarm eten - tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 15:43

Lijkt me inderdaad wel fijn als je te horen krijgt hoeveel zout hij wél mag hebben. Misschien vind je online al wel richtlijnen hoeveel als zout arm wordt beschouwd?

De boeken van Spice wise zijn inderdaad een goede tip!

Froukje
Forever young

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 15:43

(Gerookt) Paprikapoeder, uienpoeder en knoflookpoeder zijn trouwens ook wel fijn om in huis te hebben om bijvoorbeeld vlees te kruiden.
Ik maak voor mijn dochtertje altijd hamburgers met bovenstaande kruiden en wat peper en die zijn eigenlijk wel prima te doen.

Maar het is inderdaad een kwestie van wennen, de eerste paar weken zal het niet zo lekker zijn als dat je gewend bent.

Sky_As

Berichten: 4854
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 15:45

Aardappelen en groentes eten wij eigenlijk altijd zonder zout....
Wat je zou kunnen doen is jus maken, en dat eroverheen gieten zodat er toch smaak aan zit.

Wat ik dan zou doen:

Vlees bakken in (room)boter, vlees wel peper geven (geen zout in jullie geval).
Vlees uit pan. In wat er achter blijft in de pan uitjes en knoflook aanfruiten.....verse tomaten in blokjes snijden, die er bij gooien als uitjes en knoflook heel eind goed zijn. Eventueel nog lente ui of iets erbij op het laatst.
Dan heb je een jus waar geen/weinig zout in zit en waar toch smaak aan zit.

Je kunt ook Jus maken met bijv. champigons,creme fraiche erbij en stukje zoutarm bouillonblokje (voor baby's, die mogen ook weinig zout)

Dan kun je op die manier je gerechten toch nog wat smaak geven....

Lughnassadh

Berichten: 1821
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 15:48

AVG zonder zout went weet ik uit ervaring. Sterker nog, met vind ik niet eens lekker meer. Je kunt met andere kruiden zo veel doen dat je het zout niet eens mist.

Apple

Berichten: 76250
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Zoutarm eten - tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 16:21

Vlees of vis zonder zout doen wij al jaren, net als aardappels en groente.

Enige waar ik zelf nog wel zout aan toe voeg is een gekookt eitje, maar verder doen wij alles zonder toegevoegd zout.

Als ik dan per ongeluk eens iets eet waar wel veel zout in zit dan merk ik het gelijk. Dan loop ik de halve nacht water te drinken :))

Benzz
Berichten: 3122
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Zoutarm eten - tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 16:21

Ik weet niet beter dan dat ik zoutarm eet, vanuit huis was dat al normaal. Als je eenmaal gewend bent wil je niet anders. Je proeft ineens de echte smaken!

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 16:51

Brainless schreef:
Er bestaan van veel dingen ook een zoutarm/vrije variant. Mosterd bv is ook zoutvrij te verkrijgen.
Daarnaast is er ook natriumvrije zout die best te doen is qua smaak.


Vraag even goed na of je dit mag gebruiken.
Bij zoutloos ivm hartproblemen en bloeddruk mag dit vaak wel. Bij nierfunctiestoornissen bijvoorbeeld niet. Goed om te checken.

carika
Berichten: 1609
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Zoutarm eten - tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 16:57

Kijk ook eens naar Kinder recepten die zijn vaak ook zonder zout.
Wij eten nu ook weinig zout in de warme maaltijd omdat een dreumes met de pot mee eet en die mag maar heel weinig zout.
Je went er idd snel aan.
Vleesvervangers zijn lastig te vinden met weinig zout. Vlees eten wij bijna niet dus vind ik lastig om te beoordelen.
Curry met koolvis ? Dat kun je met curry kruiden lekker op smaak brengen en curry kruiden hoeft niet perse zout in te zitten, bij een toko ofzo even vragen.

kanjerroos
Berichten: 230
Geregistreerd: 13-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 16:58

Wat een fijne tips worden er gegeven, kan je vast goed mee vooruit al!
Zag dat je nog gaat navragen of er wel een beetje zout mag worden gebruikt.
Ik weet natuurlijk niet voor wat je man dit dieet moet volgen maar ik werk als diëtist in het ziekenhuis met hart, lever en nierpatiënten die een zoutbeperkt dieet moeten ondergaan en dat zit nooit onder de 5 gram zout per dag (2000 mg natrium)
Dat betekent dat je wel met mate producten als gewoon brood, kaas of vlees mag eten maar het belangrijk is geen zout toe te voegen en geen pakjes en zakjes te gebruiken. Ook de kruidenmixen voor bijvoorbeeld vlees en kip zijn heel erg zout en goed om te vermijden (net als aromat, ketjap en sambal). Zelf kruiden met dingen als paprika poeder is een optie. Euroma heeft kruiden mixen zonder zout (net als jonnie boer en de blauwe potjes van verstegen).
Op de website van de Nierstichting zijn veel goede recepten te vinden.
Je mag altijd pb sturen!

mysa

Berichten: 10652
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Zoutarm eten - tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-24 19:12

Heel erg bedankt allemaal, ik kan best vooruit hiermee!

x_Jeanine_x

Berichten: 9108
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Zoutarm eten - tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 19:18

Je smaakpupillen veranderen na een aantal weken, dus zonder zout in je kookwater went snel.

Daarnaast heb je van veel merken ook de kruiden zakjes zonder zout, bijv de taco kruiden van een bepaald merk.

Mando

Berichten: 15776
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 19:21

Anders eens bij project gezond kijken als je zelf bv macaroni of nasi kruiden wil maken.
Ik laat daar het zout weg als het er wel bij staat

https://www.projectgezond.nl/recepten/z ... ixen-maken

Wij eten altijd zoutloos of alleen op een eitje

Gebruiken dankzij project gezond ook geen pakjes of zakjes.

ievie

Berichten: 2262
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Zoutarm eten - tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 19:35

Wij eten ook zoutarm ivm nierproblemen van mijn vriend. Hij heeft vroeger een periode gehad dat hij helemaal geen zout mocht.
Op de site van de Nierstichting staan inderdaad recepten en er bestaat ook zoutloze chips (een paar jaar geleden hadden ze die bij de AH).

Zelf vers koken helpt al veel in het zoutloos eten. Evt kan je ook je eigen broodbeleg maken. Mijn vader heeft dat een tijdje gedaan voor een vriend die echt geen zout mocht.