Kerstmenu 2023

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nickeltje

Berichten: 28267
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 17:37

We zijn wel vorige week begonnen aan klassieke Schotse Whisky kerst taart die we eigenlijk elk jaar al maken.
Die heeft makkelijk 2 maanden aan voorbereiding nodig ;)

Bloemetje75
Berichten: 2000
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Kerstmenu 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 19:18

Ik heb werkelijk nog geen idee. Kerstavond is altijd met vrienden dus ik heb net gevraagd of iemand voorkeur heeft voor thema of werelddeel qua eten.
1e kerstdag is bij mijn moeder. Vaak gourmet want makkelijk met leeftijdsverschillen kinderen, verschillende voorkeuren in vlees vis vega etc.
2e kerstdag is thuis maar hoe en wat en met wie is nog even onduidelijk en qua eten wacht ik in ieder geval op de boekjes van de supermarkten.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132225
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 19:28

Nickeltje schreef:
We zijn wel vorige week begonnen aan klassieke Schotse Whisky kerst taart die we eigenlijk elk jaar al maken.
Die heeft makkelijk 2 maanden aan voorbereiding nodig ;)


Haha, dat zou ik ook zeggen :D
Elke avond feest zeker? :))

Ik ben wel heel benieuwd hoe je dat doet?

Nickeltje

Berichten: 28267
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 20:12

Afbeelding
:D origineel recept van een Schotse vriendin.
Nu gebakken, dat is een compleet uitgedroogde cake als een baksteen. En die krijgt een a twee keer per week een slokje whisky

Deze bak je dus ongeveer nu, eerste of tweede week van november.

lieke2
Berichten: 2137
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 20:44

Siamsmeesje schreef:
Nu zijn we hier geen fans van pastinaak, dus ik verzin nog een alternatief. Of gewoon aardappelpuree of alsnog zuurkoolstamppot. Daar zijn we nog niet uit.
Of nog iets heel anders weer. Dus ik lees graag weer mee :j


Hier geen ervaring met pastinaak qua smaak, maar ik vind knolselderij als puree, of in combi met aardappels in een puree echt :9 :9 wellicht nog iets om tussentijds uit te proberen?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132225
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 22:00

Interessant project!
Mijzelf een beetje kennende gaat ie de kerst niet halen :))

Een paar jaar geleden hadden ze bij de kaasboer zo'n grote Blue Stilton-kaas met een fles port erin. Was echt lekker! Er stond ook een kaartje bij hoe lang het nog duurde voordat ie doordrenkt was. Kon niet wachten natuurlijk :))

Siamsmeesje

Berichten: 2242
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 22:09

Tink89 schreef:
Pompoen zou ik niet met zuurkoolstamp combineren. Knolselderij-aardappelpuree kan wel heel lekker zijn.

lieke2 schreef:
Hier geen ervaring met pastinaak qua smaak, maar ik vind knolselderij als puree, of in combi met aardappels in een puree echt :9 :9 wellicht nog iets om tussentijds uit te proberen?


Daarom dat wij ook nog twijfelen. Maar knolselderij gaat hem ook niet worden, ook een groente waar we hier geen fan van zijn. Pastinaak heeft van zichzelf een wat zoete smaak, en hier zijn we toch vooral van hartig en goed gekruid.
Voor nu heeft gewoon een mooi gekruide simpele aardappelpuree nog steeds de voorkeur.

rien10
Berichten: 14824
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:04

Oscar schreef:
Interessant project!
Mijzelf een beetje kennende gaat ie de kerst niet halen :))

Een paar jaar geleden hadden ze bij de kaasboer zo'n grote Blue Stilton-kaas met een fles port erin. Was echt lekker! Er stond ook een kaartje bij hoe lang het nog duurde voordat ie doordrenkt was. Kon niet wachten natuurlijk :))

Hier ook. Is dat echt lekker? Dan neem ik een stuk met de kerst :D

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132225
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Kerstmenu 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:06

Het is goddelijk. Je blijft er van eten. Ik ben in die week wel een keer of 3 naar de kaasboer geweest :))

MarliesV

Berichten: 15259
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Kerstmenu 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:08

Oeh ik lees mee voor inspiratie! Heb 10 man aan tafel zitten 1e Kerstdag.

Mijn lief had een chique bbq workshop vorige week. En die had met pesto gevulde bavette die erg lekker was. Misschien goede vervanging van de klassieke rollade.

MyWishMax

Berichten: 25510
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Kerstmenu 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:21

Ik ben 1 kerstdag bij ouders en de rest alleen.

Denk dat ik sowieso aardappelpuree met kastanjes ga maken. Dat vind ik echt heerlijk haha. En verder gewoon kleine hapjes, maar nog even kijken hoe en wat.

Tink89
Berichten: 2994
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:27

Kaitlyn schreef:
Tink89 schreef:
En de alcohol vervliegt haast volledig: https://www.margriet.nl/eten/verdwijnt- ... oogle.com/

Kan dus best, boeuf bourguignon.


Kan dus best vind ik nogal wat om maar zo te roepen. Er vervliegt 80 tot 90% van de alcohol, wat betekent dat er nog steeds alcohol in zit.


Maar 12% in de wijn ongeveer waarvan 80% vervliegt, dan hou je 2,4% over. Van een deel van je gerecht (er zitten immers nog heel veel andere ingrediënten in). Al met al dus misschien 1% van je totale gerecht. Zelfs in sinaasappelsap zit meer alcohol...

Maar goed, we gaan wat off-topic.

Wij eten met kerst niet te moeilijk. Aardappelkerstboompjes ofzo voor de kinderen, iets van gratin voor ons. Groente (en dan zowel warm als een salade-iets) en een varkenshaasje ofzo.

Momo94
Berichten: 1128
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Re: Kerstmenu 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:38

Wij willen gaan bbqen onder het afdak buiten en als het de dag erna ook nog mee zit buiten gourmetten. Wel ook teraskachel aan. En als het weer niet mee zit als in veel wind, dan wordt het gewoon een grote 10 liter pan met groente soep en stokbrood met kruidenboter. :9

Nickeltje

Berichten: 28267
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Kerstmenu 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:53

Lekker! Wij hebben vorig jaar en het jaar daarvoor ook kerst diner of oud en nieuw diner buiten gekookt.
Op de vuurschaal de hele dag een vuurtje met in de Dutch oven daar boven een stoof van hertenvlees.
Op de BBQ allerlei lekkers.

hooi
Berichten: 334
Geregistreerd: 19-10-04
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:55

Ik hoef alleen voor de familie een amuse te maken, we hebben de gangen verdeeld.
Wie weet er een recept voor een écht lekkere amuse? Online staan er natuurlijk genoeg recepten, maar daarvan kan ik altijd slecht gokken of het echt in de smaak zal vallen :9
Bedankt!

x_Jeanine_x

Berichten: 9098
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Kerstmenu 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:59

Ik verzorg 2de kerstdag het eten bij mn schoonouders. Manlief wil gewoon cliche fonduen...
Maar ik wil uitpakken met een dessert. Dus ben druk aan het googlen.

Urbanus

Berichten: 44961
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:26

Nickeltje schreef:
[ [url=m/fbUaHO.jpg]Afbeelding[/url] ]
:D origineel recept van een Schotse vriendin.
Nu gebakken, dat is een compleet uitgedroogde cake als een baksteen. En die krijgt een a twee keer per week een slokje whisky

Deze bak je dus ongeveer nu, eerste of tweede week van november.


Iets ander recept, ik heb de mijne volgens een Engels recept en met brandy gemaakt.

Nickeltje

Berichten: 28267
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Kerstmenu 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:29

Brandy staat er inderdaad als een variatie tussen.
En het gedroogde fruit met noten en vanalles heb ik dit jaar geweld in rum. Net elk jaar een klein beetje anders.

Urbanus

Berichten: 44961
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Kerstmenu 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:30

Ik wel nooit, laat het altijd even sudderen.

Nickeltje

Berichten: 28267
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Kerstmenu 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:38

Ahja, dat kan ook.
Maar een kilo aan gedroogd / noten spul snijden met zijn twee en dat zeker 24uur op het aanrecht zetten en af en toe in roeren en ruiken is voor ons part of the fun...

Urbanus

Berichten: 44961
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Kerstmenu 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:44

Ja tof! Bij ons roert de hele familie om een wens te doen en iedere 14 dagen kwast ik hem van onder tot boven in met brandy.

Siamsmeesje

Berichten: 2242
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 19:52

MyWishMax schreef:
Denk dat ik sowieso aardappelpuree met kastanjes ga maken. Dat vind ik echt heerlijk haha. En verder gewoon kleine hapjes, maar nog even kijken hoe en wat.

Dat klinkt ook niet verkeerd, en met googlen ook genoeg recepten met pompoen en kastanjes te vinden.
Nu nog even kijken of ik ze hier in de buurt kan krijgen.

MarliesV

Berichten: 15259
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Kerstmenu 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 10:48

Ik heb het tijdschrift van Miljuschka besteld overigens, kijken of ik daar ook inspiratie vandaan kan halen.

Suzanne_J

Berichten: 1460
Geregistreerd: 29-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 19:26

Yonker schreef:
Suzanne_J schreef:
Ik ben uitgerekend rond de kerstdagen dus ik heb nog geen idee wat ik ga doen. Als de baby nog gezellig blijft zitten, dan wordt het in ieder geval heel simpel. Misschien wat kant-en klare luxere gerechten van de AH of Jumbo. Normaal kook ik met kerst een 5-gangenmenu, dus het is nog wel even wennen.

Ik heb nog wel een kerstfeestje met vriendinnen begin december waarvoor ik het hoofdgerecht maak en ik denk momenteel aan boeuf bourguignon of een wildstoof. Als bijgerecht in ieder geval de ovengebakken pompoen van 'Pien laat haar eten zien' (recept op Instagram) en verder moet ik alle bijgerechten nog bedenken. Zwangerschapsproof is wel lastig, want alles wat ik echt lekker vind, mag niet... :D


Maar maar maar goede boeuf bourguignon is met rode wijn -O-
Wildstoof zou nog wel een goede optie zijn!


Iedereen moet daar natuurlijk zelf een keuze in maken, maar ik gebruik persoonlijk wel gewoon wijn of bier in een stoofgerecht, ookal blijft er een heel klein percentage alcohol in het gerecht. Ik heb wel eens een wildstoof gemaakt met een alcoholvrije wijn maar ik vond het resultaat helaas niet goed.

rien10
Berichten: 14824
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Kerstmenu 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 19:37

Ik ook Suzanne. Er gebeurt qua zwangerschap helemaal niets met je als je een stoofschotel eet waar wijn in zit.