Hoe maak jij botercreme?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:27

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:36

Selina schreef:
De garde die jij gebruikt is meer voor slagroom. Ik gebruik zelf deze haak:

[ [url=m/1IW4A1.jpg]Afbeelding[/url] ]

En ik gebruik dit, heb daardoor geen klonten meer:
https://www.deleukstetaartenshop.nl/fun ... k2EALw_wcB

In mijn geval kan ik dan dus beter de andere op het plaatje nemen? Ik heb er 3 haken bij namelijk de andere is een deeghaak dus daar heb ik even geen foto van. De ander komt dan meer overeen met jou plaatje denk ik!

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:38

AyDeeDee schreef:
Selina schreef:
De garde die jij gebruikt is meer voor slagroom. Ik gebruik zelf deze haak:

[ [url=m/1IW4A1.jpg]Afbeelding[/url] ]

En ik gebruik dit, heb daardoor geen klonten meer:
https://www.deleukstetaartenshop.nl/fun ... k2EALw_wcB

In mijn geval kan ik dan dus beter de andere op het plaatje nemen? Ik heb er 3 haken bij namelijk de andere is een deeghaak dus daar heb ik even geen foto van. De ander komt dan meer overeen met jou plaatje denk ik!

In het laatste filmpje dat ik stuurde, gebruikte zij ze allebei. Eerst de ballon en daarna die van de foto.

MoniqueT

Re: Hoe maak jij botercreme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:42

Ik gebruik eigenlijk ook altijd de ballongarde voor botercrème. Ik vind die van Laura's Bakery echt het lekkerst, al is het inderdaad wel hard roeren om het papje vrij van klontjes te krijgen. En hard mixen daarna!

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:43

Ik maak altijd "botercrème" met 1 blikje gecondenseerde melk en 500 gram roomboter. Ooit gezien op het YouTube kanaal Cupcake Savvy's Kitchen. Alles op kamertemperatuur en gaat altijd perfect.

Afgelopen jaar de gok genomen om gecondenseerde kokosmelk en geklaarde roomboter te gebruiken ivm lactosevrij. En ook dat ging vlekkeloos. Wel de verhouding omrekenen aangezien het blikje kokosmelk kleiner is.

Ik vind het ideaal dat er geen bloem of poedersuiker aan te pas komt dus minder kans op klontjes. Zo wel, even de kom in een bak warm water zetten en na minuut of 5 weer opkloppen. Vaak is hij dan wel glad anders nogmaals in warm water zetten.

Kwa garde gebruik ik altijd de bovenste van jouw plaatjes. De onderste alleen als ik de boter niet op kamertemperatuur heb laten komen en daarna alsnog de bovenste!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:44

Ik heb de laatste keer de botercreme met Italiaanse merengue (dus verhitte eiwitten, geen rauwe) van Rutgersbakt gemaakt, gemengd met bakkersroom. Toegegeven, het is flink wat meer werk dan 1 op 1 suiker en boter, maar het was onwijs lekker.

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 20:28

Jij hebt zo te zien een mixer van Bosch? Ik gebruik voor botercreme dus wel de bovenste garde. Dan wordt hij veel luchtiger. Wel klop ik hem ca 10 min. 5 min vind ik niet voldoende. En goed zorgen dat de boter echt op kamertemperatuur is voor je begint. Dat scheelt bij mij ook altijd een berg.

De botercreme van Laura ziet er wel goed uit. Zou dat ook met amandelmelk kunnen? Ik gebruik nooit gewone melk namelijk.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 21:05

Ik maak ook altijd die van Laura’s bakery, valt hier ook bij iedereen in de smaak en ik maak m wat minder zoet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 22:41

Volgens mij kan ik zeker met oog op kleine hoeveelheden beter ook weer een handmixer kopen. Dit schiet niet op zo :')

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 23:17

EedihcrO schreef:
Jij hebt zo te zien een mixer van Bosch? Ik gebruik voor botercreme dus wel de bovenste garde. Dan wordt hij veel luchtiger. Wel klop ik hem ca 10 min. 5 min vind ik niet voldoende. En goed zorgen dat de boter echt op kamertemperatuur is voor je begint. Dat scheelt bij mij ook altijd een berg.

De botercreme van Laura ziet er wel goed uit. Zou dat ook met amandelmelk kunnen? Ik gebruik nooit gewone melk namelijk.

Klopt ik heb idd een Bosch.
Ik heb even afgewisseld met beide om te proberen maar uiteindelijk idd ook op die uit gekomen. Het heeft zeker wel 10 minuten gedraaid volgens mij is het nu eindelijk een keer goed gelukt. Ook veel witter dan de vorige keren. Alleen dus lastig zo'n kleine hoeveelheid (halve recept) in zo'n grote kom dus zodra ik weer geld heb toch ook maar een handmixer kopen weer dat vind ik dan denk ik toch iets handiger. Volgende week juist een grote hoeveelheid dus dan moet het vast ook goed komen.
Oeh dat durf ik niet te zeggen, er staan wel heel veel reacties onderaan het bericht en Laura reageert vaak wel op vragen dus misschien staat het daarbij? En anders kan je het gewoon vragen dan reageert ze daar ook wel op!

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 23:35

Je kan eventueel ook kijken naar een staafmixer met een garde opzetstuk. Ik weet niet of je al een staafmixer hebt of er eentje wil, maar ze zijn er met garde opzetstuk. Dan heb je meteen een apparaat wat je voor meerdere doeleinden kunt gebruiken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 00:39

xPabloBokt schreef:
Je kan eventueel ook kijken naar een staafmixer met een garde opzetstuk. Ik weet niet of je al een staafmixer hebt of er eentje wil, maar ze zijn er met garde opzetstuk. Dan heb je meteen een apparaat wat je voor meerdere doeleinden kunt gebruiken :)

Oh heel goed dat je dat zegt! Ik heb een tijd een staafmixer van mijn vriend gehad omdat mijn blender toen kapot was gegaan en daar zat inderdaad ook zo'n garde bij en ook zo'n bakje met mesje (weet even niet hoe je dat noemt) om snel iets klein te hakken zeg maar. Toen ik een blender weer heb gekocht heb ik die terug gegeven maar wou zelf ook wel zoiets idd.
Bedenk me nu dat mijn vriend hem alsnog nooit gebruikt dus misschien dat ik eens kan proberen of ik die mag hebben van hem := en anders is zoiets kopen misschien nog wel handiger idd! Thanks

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 00:59

Ik gebruik altijd de mix van Funcakes, mislukt nooit en ik vind dat persoonlijk de lekkerste

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 05:35

Je kan ook rustig wat meer maken en dan invriezen. Tenminste, met het recept dat ik gebruik kan dat wel. Meeste staafmixer en handmixer worden veel te warm van botercreme, is mijn ervaring..... om het over je lamme arm maar niet te hebben :))

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 08:33

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 08:50

Ik heb een handmixer die je ook op een kom kan zetten, werkt ook voor kleinere hoeveelheden. Maar goed, je hebt nu al een flink apparaat staan dus kan me voorstellen dat je niet op nog meer apparatuur zit te wachten.
Bij ons draaide die ook minstens 10 minuten hoor, vaak nog wel een stuk langer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 15:17

Hey allemaal, ik ben bezig met de grote voorbereidingen voor morgen maar ga vandaag ook voor het eerst botercrème kleuren. Is het kleurstof iets wat ik gewoon tijdens het mixen toevoeg? Of na het mixen er door spatelen? Of maakt dat niet uit :x mocht iemand dat weten :D

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:07

Ik druppel tijdens het draaien van de crème de kleurstof door dat gat in het deksel van de machine. Wel zo mikken dat je het doet als de kleurstof er echt in kan vallen en hij niet op de garde terecht komt.

En ik maakt ook wel eens een halve lading. Wel met het apparaat, want die kan harder kloppen en kost minder moeite dan met de hand. Met de garde van de staafmixer is helemaal geen doen, want dan moet je 10 min lang het knopje ingedrukt houden. Die van mij kan ik niet gewoon aan gezet worden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:08

gewoon de suiker kleuren met kleurstof en daarna mixen met de boter

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:36

En rood is niet te doen :+ heb je echt heel veel voor nodig en als je die gebruikt kun je hem het beste een nachtje laten doorkleuren in de koelkast (als je echt felrood wil maken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 21:00

Bedankt allemaal weer. Het is al gelukt. Ik was al bezig maar dacht kan het even er op gokken of er net iemand op bokt is die het leest.

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 22:04

En hoe heb je het nu gedaan dan? Daar ben ik wel benieuwd naar :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 09:11

EedihcrO schreef:
En hoe heb je het nu gedaan dan? Daar ben ik wel benieuwd naar :D

Haha! Gewoon heel simpel, eerst de botercrème heel goed gemixt tot het ongeveer wel klaar was en toen steeds een drupje kleurstof toegevoegd. Het duurde wel even ook gezien het een nogal grote portie botercrème was en met als uitkomst dat het bijna te zacht was om te gebruiken haha maar goed het is gelukt. Ik wil later wel even foto's laten zien van de eindresultaten maar eerst moet degene waar hij voor is hem zien :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:30

Voor wie het leuk vind, het is allemaal gelukt. Geen klontjes of stukjes in de botercrème en na lang klooien is de kleur ook gelukt.

Ik heb dus een taart in blauw thema gemaakt met fondant en alles (voor het eerst). En cupcakes met een blauwe toef wat ik ook nog maar 1 keer eerder heb gedaan (een toef maken, is lastiger dan het lijkt vind ik :+ ). Dus het was weer heel leerzaam voor mij en degene voor wie het was was er dolblij mee!

Afbeelding

Afbeelding

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 16:15

Heel leuk! Toefjes maken vind ik ook nog steeds lastig, daardoor kies ik er altijd voor om een roosje te maken, dat is zo simpel.

Afbeelding