Kerst menu's; wat zetten jullie op tafel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

Re: Kerst menu's; wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-21 11:16

Ik ben nu wel heel benieuwd naar die varkenswangetjes! Is het qua structuur ergens mee te vergelijken?

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 11:18

Het is nog veel zachter dan echt goed gegaard draadjesvlees. Smelt op je tong…

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 11:20

Waarschijnlijk eten we Eerste Kerstdag stoofpeertjes, haricots verts met spek, aardappeltoefjes en nog iets van vlees. De Tweede Kerstdag een biefstukje, groente en wat vlees.

Gourmetten vind ik ook erg gezellig, maar vind ik geen goed idee bij ons thuis. Wat een lucht / vettigheid komt daar van af zeg :')

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 11:30

Ik gluur even mee met de leuke ideeën!

Vorig jaar hebben mijn zus en haar Spaanse vriend heel veel super heerlijke spaanse hapjes op tafel gezet. Dat was echt uren werk en super lekker, maar ook een beetje jammer dat ze hele middag/avond in de keuken stonden.

Dit jaar ga ik hoofd en na doen en heb iemand anders gevraagd om t voorgerecht maar te doen. Ben er nog niet helemaal uit. Voor nagerecht misschien maar een taartje bakken.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 11:33

Hier moeten we het nog even bekijken.

Kerstavond is met een goed bevriend stel, dan eten we bij ons en een 4 gangen menu:

Amuse:
Carpacciobonbons met truffelmayonais

Voor:
mango-gerookte kip cocktail

Hoofd:
Varkensribstuk met appeltjes en rode uien,

Bijgerechten:
rode kool met appel en cranberry,
aardappelrozetjes/kroketjes of gewoon frietjes

Dessert:
Lavacake

1ste kerstdag is bij mijn ouders dus dan hoef ik niks te doen.

2de kerstdag is met de schoonfamilie, maar die willen eerst de maatregelen afwachten, dus ik weet nog niet wat we dan gaan doen.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 11:36

Bloemetje75 schreef:
Het is nog veel zachter dan echt goed gegaard draadjesvlees. Smelt op je tong…

Ja, dit inderdaad. Het is zó zacht. En ook relatief simpel te bereiden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 11:44

Schuur_ schreef:
He die staan er bij mij ook op! eerst lekker roken op de bbq en dan in de dutch oven stoven

Ik ben idd ook groot fan van varkenswangen, heerlijk!
Ik ben wel erg benieuwd naar dit recept trouwens, zou leuk zijn voor O&N!

Citaat:
Verder blijft de wijnkeuze altijd moeilijk, Mijn schoonvader si van de wijnen maar heeft een heel andere smaak dan de meeste in het gezelschap dus ik wil hem niet vragen. Dus zelf uitzoeken maar ga ik dan voor lokaal of niet etc. Geen dessertwijn in ieder geval want daar houdt niemand van maar wel een rood en een wit selectie

ik had dit jaar de wijn als uitgangspunt voor Kerstavond, we hebben een prachtige Barolo cadeau gekregen en die wil ik graag recht doen. Vandaar de aardse / umami smaken met truffel, rode kool en entrecote.

Oshaa schreef:
Ik kook eigenlijk elk jaar een 3-gangen menu op 1 vd kerstdagen. Dit jaar is het iets anders, en gaan we waarschijnlijk hapjes doen. Omdat ik toch mijn 3-gangen menu wil maken doen we een pre-kerst met vrienden de week ervoor. Traditioneel maak ik kalkoen, maar ik heb er nog geen kunnen vinden die je voor de 18de kan ophalen! Dat wordt nog even puzzelen dus...

heb je gekeken op kalkoen.nl? Ik heb er dit jaar een kerstbestelling staan, en vorig jaar was de kalkoenborst voor Thanksgiving erg goed!

Ceffyl schreef:
Hier het eeuwige kerstdilemma; wat zetten we op tafel. Vorig jaar heb ik mega uitgebreid gekookt, toen stond ik 7 uur in de keuken en was ik na afloop zo moe dat het eten mij niet eens meer smaakte. De gasten daarentegen waren lyrisch. Dus dit jaar wil ik iets eenvoudigers, maar geen idee wat. Ik gluur mee dus voor ideeën.

daarom probeer ik altijd een hoop al in de dagen ervoor klaar te maken, en een balans te zoeken tussen moeilijk, makkelijk en gewoon slim inkopen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 13:42

Afbeelding
Bij de sligro was er gisteren ook al een vriezer vol kalkoenen.

Het recept van de wangetjes heb ik van een workshop van Wim Bloemen Burn BBQ. Wangetjes smelten gewoon weg en zo heerlijk zacht. In de afbeelding staar het recept, heel simpel en he kan er kruiden naar smaak op doen. Bv een wildrub is ook heel lekker

De wangetjes gewoon een halfuur roken en dan in de stoofpot laten zitten. Ik heb ze laatst om te testen gewoon even gerookt en de pot op het vuur gezet want regen en geen zin om in de donker en kou te staan

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 14:35

Lielle schreef:
Oshaa schreef:
Ik kook eigenlijk elk jaar een 3-gangen menu op 1 vd kerstdagen. Dit jaar is het iets anders, en gaan we waarschijnlijk hapjes doen. Omdat ik toch mijn 3-gangen menu wil maken doen we een pre-kerst met vrienden de week ervoor. Traditioneel maak ik kalkoen, maar ik heb er nog geen kunnen vinden die je voor de 18de kan ophalen! Dat wordt nog even puzzelen dus...

heb je gekeken op kalkoen.nl? Ik heb er dit jaar een kerstbestelling staan, en vorig jaar was de kalkoenborst voor Thanksgiving erg goed!

Is helaas ook pas vanaf 22 december én in Nederland, wat lastig wordt vanuit België.
Vorig jaar verschenen ze ook pas de laatste week in de vriezers. Ga wel de week ervoor op donderdag ofzo kijken, wie weet hebben we geluk!

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 11:54

Omdat dit topic momenteel het best op Prettige Feestdagen is hij daarheen verplaatst.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 18:03

Essie73 schreef:
Omdat dit topic momenteel het best op Prettige Feestdagen is hij daarheen verplaatst.

Daar stond hij eerst ook al maar werd naar VT verplaatst. :')

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 18:27

Kerstavond zijn wij meestal kapot moe (iets met supermarktwerk voor kerst O:) ) Eerste kerstdag zijn we met zijn 20-en. Ik maak 3 grote tafels, 1 tafel voor gourmet/raclette, 1 tafel kaasfondue en 1 tafel fondue. Alleen fondue doe ik eigenlijk nooit dus moet even kijken wat er in die pan gaat. Ik probeer veel verschillende dingetjes erbij te doen van groentes enz, dat het niet alleen een vleesfestijn wordt. En 2de kerstdag weer werken en dan neem ik meestal lekkere kerstproducten mee waarvan de THT kort is :+

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 18:30

1e kerstdag ossenhaas

2e kerstdag staat henk op het menu henk is ons slachtlam van dit jaar. Weet nog niet of het de schouder of bil wordt uit de oven

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 19:42

Er komen hier wel lekkere dingen langs, maar wij herhalen we het menu van vorig jaar gewoon, dat was ons zeer goed bevallen :j

Verse aspergesoep, stamppot zuurkool met een hertenstoof. En dan tweede kerstdag de stamppot lekker opbakken :9
Alleen toetje weet ik nog niet, we zijn meestal niet van de toetjes, maar het lijkt me ook wel weer eens leuk om een mooie pana cotta te maken

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 23:05

M_D_H schreef:
Hier moeten we het nog even bekijken.

Kerstavond is met een goed bevriend stel, dan eten we bij ons en een 4 gangen menu:

Amuse:
Carpacciobonbons met truffelmayonais

Voor:
mango-gerookte kip cocktail

Hoofd:
Varkensribstuk met appeltjes en rode uien,

Bijgerechten:
rode kool met appel en cranberry,
aardappelrozetjes/kroketjes of gewoon frietjes

Dessert:
Lavacake

1ste kerstdag is bij mijn ouders dus dan hoef ik niks te doen.

2de kerstdag is met de schoonfamilie, maar die willen eerst de maatregelen afwachten, dus ik weet nog niet wat we dan gaan doen.

Ons dessert is veranderd :j
En ons voorgerecht ook trouwens :')

Omdat ik niet zoveel energie heb, hebben we het wat makkelijker gemaakt:

Amuse:
Carpaccio bonbons met truffelmayonaise (zelf gemaakt, niet uit een potje)

Voorgerecht:
Zalmtaartje

Hoofdgerecht:
Gemarineerde Varkensribstuk met appeltjes en rode ui.

Bijgerechten:
Rode kool met appeltjes en cranberry
Verse friet

Dessert:
Iglotaartjes
Van Cheffi's Pastries

Toktokmiauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 23:41

Jullie hebben hier echt ook hele lekkere dingen staan! Krijg er spontaan honger van.
Wij gaan het dit jaar anders doen dan voorgaande jaren. We doen een lange tafel, dus geen gangen, maar allemaal hapjes waar je lekker van kunt snoepen en zo gezellig de hele avond aan tafel zit.
We hebben vrienden uitgenodigd waarmee het tot in de late uurtjes gezellig is. Moet alleen nog een wijnkeuze maken.
Beetje dit idee:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor hoeveel mensen wordt jullie diner?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 23:43

Ik ga eerste kerstdag bij mijn ouders eten, hoofdgerecht is iets van hert of ree. Eigenlijk altijd een menu gebaseerd op wild.
Tweede kerstdag ben ik nog niet over uit. Of ik bestel weer net als vorig jaar (als ze een kerstmenu hebben) of het wordt onze wekelijkse zondagse kost, zelfgemaakte friet met kroket en frikandel. _O-

Wij eten vaak best speciaal en redelijk uitgebreid (zo eten we wekelijks al wild), dat we ook wel genieten van lekker simpel en snel. :))

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 23:44

Wij hebben dat ook een keer gedaan, met die hapjes, super leuk, maar wat een voorbereiding had dat zeg :oo
Ik ben toch echt bijna 2 dagen aan het koken geweest :o
(Al komt dat misschien ook omdat niemand mij mag helpen :') )

Bij ons is kerstavond voor 4 personen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 07:40

Hier zijn de menu's voor 1 of 2 personen, heel mss 3.
Ik heb iig 1 dag voor mezelf en denk dan de kip-kaasrollade met bonenrolletjes en aardappelbolletjes/pommes duchesse te gaan maken, lekker makkelijk in de airfryer/oven en frituur.
Al twijfel ik nog of ik die dag wat anders ga eten, maar dat zie ik dan wel weer. :)

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 07:57

We hebben nog een paar pizza's in de vriezer...

Misschien iets uit de airfryer met een lekker stukje vlees maar vooral makkelijk en lekker :+ en heel erg doorsnee...

Misschien dat we kunnen aanschuiven bij m'n schoonzussen en zwagers om te gourmetten want dat doen we ieder jaar maar of dat nu doorgaat is de vraag.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 08:19

Wij doen in de middag een borrel met familie en in de avond dineren met gezin. Alles wordt vegan

In de middag ben ik van plan om een borrelplank te maken. Eentje in de vorm van een kerstboom leek me wel leuk met dan verschillende lagen eten. Samen met brood en dips.

In de avond gaat mijn zusje een vegan beef Wellington maken. Daarbij zullen er verschillende groente uit de oven zijn. Ik moet nog kijken wat ik hierbij ga maken.

Als dessert maakt ze een Christmas pudding en mince pies. We zijn deels Engels dus deze horen er gewoon bij *\o/*

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 08:24

Beide kerstdagen gaan we heerlijk simpel gourmetten
1ste kerstdag bij mijn moeder en bonusvader.
2de kerstdag thuis met mijn vriend en zijn kids.

Op oudjaarsdag ga ik smiddags in de keuken staan en allemaal kleine hapjes maken, zoals worstjes in bladerdeeg, zalm in een wraprolletje etc.. ik lees hier mee of ik nog wat lekkers ertussen zie staan ❤

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 08:51

Op kerstavond doen we hapjes en cadeautjes, ik denk gevulde eitjes, wraprolletjes met zalm en kruidenkaas, runderrookvlees met monchou en een uitje, blokjes kaas en komkommer. Niet te moeilijk.

Op eerste kerstdag kook ik.

Goed gevulde kippensoep naar mn oma's duitse recept als voorgerecht

Als hoofdgerecht kalkoen, niet gevuld met gekkigheid, maar gewoon lekker gebraden en gekruid in een jus met paprika en ui.

Beenham in honing/mosterd marinade

Gekookte aardappelen

Rode kool

Sperzieboontjes in zoet-zuur met een uitje (koud geserveerd)

Spruitjes

Witlofsalade met een hard gekookt eitje erdoor.

Als nagerecht iets van ijs, dat haal ik bij de supermarkt.

Heel traditioneel dit jaar, zoals we het vroeger bij opa en oma en mijn ouders ook deden. Helaas is mijn gezin erg uitgedund na het overlijden van mijn oma, opa en moeder dus blijven enkel mijn vader, dochter en ik zelf over. Dit is voor het eerst sinds het overlijden van mijn moeder, morgen precies 4 jaar geleden, dat ik het weer op deze manier ga durven oppakken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 08:56

Dit lijkt me ook wel erg lekker _O-

Afbeelding

Maar wij eten haasbiefstuk met stroganoffsaus. En zelf gebakken frietjes erbij en ijs toe.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 13:01

Leuk om alle suggesties en ideeën te lezen. Wij hebben normaal op tweede kerstdag een uitgebreid diner bij ons thuis samen met het gezin van m’n man. Hij is die dag jarig, dus daarom is het eigenlijk altijd bij ons. Dit jaar ben ik alleen tegen die tijd hoogzwanger en ik zag er huizenhoog tegenop om voor 10 mensen te moeten koken en de hele dag in touw te zijn. Plus dat er inmiddels 4 jonge kinderen zijn, dus dan is tot laat op de avond tafelen ook niet heel handig. Dus we beginnen dit jaar wat eerder op de middag met een borrel en iedereen neemt een hoofdgerecht mee, zodat je van alles wat kan eten. IJs toe en dan wieber ik ze om 20.00 de deur weer uit :D.
Ik ga denk ik een lekker stoofpotje maken, dat kan ik mooi al wat eerder die week doen aangezien ik dan met verlof ben.