Hoe zetten jullie je bakje koffie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 08:38

Senseo is geen koffie }>

Hier een Nespresso (beter bekend als een Clooney :)) ).

Ik hou van iets lichtere koffie, man van wat sterkere, en dit werkt prima. Cupjes van de Lidl zijn goed alternatief als je de originele te duur vindt. Originele kun je dan wél weer inleveren voor recycling, wat weer beter voor het milieu is.

Losse melkopschuimer is fijn. We begonnen met zo'n combi-nespressoding, maar toen het koffiedeel de geest gaf, konden we ook niets meer met de melkopschuimer.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 08:48

Wij hebben een volautomatische espressomachine waarmee je 'gewone' koffie, espresso, cappuccino en latte macchiato kunt maken. Alles met verse bonen. Vind het ideaal! Altijd een prima bak koffie en het duurt ook niet te lang.
Hiervoor hadden we een piston apparaat, maar dat vond ik om zes uur 's ochtends echt te lang duren.

Qua bonen letten we erop dat er geen robusta in zit en dat ze niet te donker gebrand zijn. Beide geeft al snel een bittere smaak, denk aan de koffie van Starbucks. Wij houden daar niet van, maar dat is persoonlijk natuurlijk :)

Senseo sla ik zelf liever over, daar krijg je zo'n enorm droge klep van :')

Edit: qua onderhoud valt het apparaat ons overig enorm mee. Af en toe even de zetgroep afspoelen en een keer in de zoveel tijd de melkopschuimer in de vaatwasser. Zo gepiept!
Laatst bijgewerkt door xSwanHeart op 22-04-21 08:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 08:49

Wij hebben voor nu een Senseo, we hadden bij het samenwonen ook niets en het geld was op en toch koffie willen drinken. Nee het is zeker niet de beste koffie maar helemaal zonder kan ik ook niet... Mijn vader had een Nespresso apparaat en die vond ik echt perfect. Maar Dolce Gusto zie ik ook wel zitten. Er komt alleen iedere keer weer wat tussen wanneer ik een nieuw apparaat wil aanschaffen. Helaas. Dus de Senseo moet het er nog even mee doen. :=

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Cynn op 22-04-21 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 08:52

Senseo is geen koffie |( En nespresso ook niet, ook heel slecht voor het milieu al die cups.

Wij hebben een bonenautomaat met melkopschuimer en bonen van De Brandzaak. Beste Corona aankoop die ik heb gedaan.

Amado7

Re: Hoe zetten jullie je bakje koffie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 08:54

Ik heb een senseo voor als ik een keer op mezelf ga. Maar die hoef ik dus eigenlijk niet aan te bieden? :') Drink zelf geen koffie. Maar heb die senseo gekocht omdat mijn moeder hier veel koffie drinkt van senseo, wel alleen met melkopschuimer.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 08:58

Cynn schreef:
Wij hebben voor nu een Senseo, we hadden bij het samenwonen ook niets en het geld was op en toch koffie willen drinken. Nee het is zeker niet de beste koffie maar helemaal zonder kan ik ook niet... Mijn vader had een Nespresso apparaat en die vond ik echt perfect. Maar Dolce Gusto zie ik ook wel zitten. Er komt alleen iedere keer weer wat tussen wanneer ik een nieuw apparaat wil aanschaffen. Helaas. Dus de Senseo moet het er nog even mee doen. :=

Edit: typo

gewoon even tweedehands kijken. Ik heb een klein nespressotje op de kop getikt voor 15 euro, basismodelletje en het gaat wat traag, maar doet het prima.
Zie regelmatig op facebook en tweedehands wel eens nieuwe apparaten passeren voor 30-40 euro (verkeerd gekocht of als cadeau gehad oid.)

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 09:01

Chiren schreef:
Senseo is geen koffie |( En nespresso ook niet, ook heel slecht voor het milieu al die cups.

Wij hebben een bonenautomaat met melkopschuimer en bonen van De Brandzaak. Beste Corona aankoop die ik heb gedaan.

Bij Nespresso (wat imo absoluut niet te vergelijken is met het slootwater wat Senseo heet, en gewoon prima koffie is) kun je de aluminium capsules gewoon weer inleveren. Die worden dan voor 100% gerecycled.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 09:01

Ik ben geen koffiekenner, maar Senseo drink ik echt alleen als ik koffie nodig heb en er is niets anders. Thuis hebben we een Dolce Gusto, en de nieuwe Nespresso, met de grotere, ronde cups. En die is echt wel een stuk lekkerder, smaakvoller dan de oude. Ik gebruik de DG nu alleen nog als ik snel Cappuccino wil (bij voorkeur met de cups van Lavazza). De Nespresso klop ik handmatig melk voor op en dan een Espressocupje.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 09:02

Utixo schreef:
Ik ben geen koffiekenner, maar Senseo drink ik echt alleen als ik koffie nodig heb en er is niets anders. Thuis hebben we een Dolce Gusto, en de nieuwe Nespresso, met de grotere, ronde cups. En die is echt wel een stuk lekkerder, smaakvoller dan de oude. Ik gebruik de DG nu alleen nog als ik snel Cappuccino wil (bij voorkeur met de cups van Lavazza). De Nespresso klop ik handmatig melk voor op en dan een Espressocupje.

Die nieuwere Nespresso ben ik ook benieuwd naar. Vind alleen de machine zelf zo lelijk. Hopelijk komen ze snel met een ander model. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 09:05

Een gewone koffiezetter. is ook milieutechnisch het beste. De koffieprut en filterzakje gaan de recycling in.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 09:13

Heel simpel. Een waterkoker, losse filterhouder, filterzakje. En of gemalen koffie gekocht of zelf de bonen gemalen met een handmolen van douwe Egberts. En daar na rustig opgieten

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 09:16

Op de campingmanier, met een koffiefilterhouder en voorgemalen bonen, maar ik woon alleen en drink slechts één à twee koppen koffie op een dag. Ik vind het wel beter smaken dan Senseokoffie. Over het algemeen vind ik Nespresso al wat lekkerder, maar het liefst heb ik toch filterkoffie. (Geen vrienden of familie met een fancy barista apparaat, dus dat kan ik niet vergelijken.)

EDIT: Op dezelfde manier als karuna dus.

Kortgeleden heb ik ook de coldbrew ontdekt. Gemalen koffie met koud water 12 tot 24 uur in de koelkast laten trekken en dan door een filter gooien. Zeker als het weer wat warmer wordt heerlijk om koud te drinken.
Laatst bijgewerkt door Chanen op 22-04-21 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 09:17

Wij hebben er 3 :o
- een bonenapparaat, die vind ik het lekkerst, en wordt het meest gebruikt
- een Nespresso, voor als er mensen op bezoek zijn die graag cafeine vrij willen (de cupjes recyclen we inderdaad)
- een gewoon (filter) koffiezet apparaat voor verjaardagen/feestjes etc: met grotere groepen duurt het bonen apparaat me te lang voor iedereen koffie heeft

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 09:41

Hier een Francis Francis espresso apparaat, met een losse bonenmolen, merk weet ik niet.
Wij drinken Pellini Top koffie rechtstreeks in het piston gemalen, afgestemd op 1 of 2 kopjes koffie.

Er zit een stoompijpje aan het espresso apparaat, maar ik maak mijn cappuccino schuim met een los kloppertje in een pannetje melk dat ik op t fornuis opwarm.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 09:50

Ik heb een nespresso apparaat en DG, had vroeger een duur apparaat dat koffiebonen maalde maar maakte zoveel herrie dat ik het niet kon maken tegenover mijn buren. Ik moest voor werk midden in de nacht opstaan en MOET mijn koffie hebben :+ dus die weg gedaan en nu ben ik gewend aan nespresso, vind het heerlijk.heb er een melkschuimer bij, dus maak er altijd cappuchino van

Edit; ik doe er ook hazelnootsiroop in ipv suiker <3
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 22-04-21 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 09:54

Met onze Saeco bonenmachine. Je kunt de sterkte en smaak van je koffie netjes instellen. Er zit ook een melkopschuimer aan, maar die heb ik nog nooit gebruikt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 09:55

Ik heb een Saeco Pico Baristo bonenmachine, met melkreservoir.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 09:56

Morganlefay schreef:
Een gewone koffiezetter. is ook milieutechnisch het beste. De koffieprut en filterzakje gaan de recycling in.

Waarom is dat beter milleutechnisch? Ik heb alleen koffieprut, niet eens een filterzakje. Dus bonenapparaat is dan nog beter :D

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:04

Een volautomatische bonenmachine en een losse, simpele melkopschuimer. De bonenmachine (Philips ) kán ook melk opschuimen maar de melkopschuimer kan dat makkelijker en geeft beter resultaat met havermelk. De volautomaat wenst af en toe gereinigd te worden (simpel), af en toe een nieuw waterfilter en geregeld nieuw water en nieuwe bonen :+
Mijn schoonmoeder heeft een ouderwets koffiezetapparaat voor filterkoffie, dat is een goede tweede. Senseo is niet te drinken (tenzij pure noodzaak wegens ernstig cafffeinegebrek). Dolce Gusto had mijn moeder eerder, maar gaf veel afval en is vrij duur door de cupjes. Nespresso idem.
Echt, als je de keus hebt, ga voor een bonenmachine, een eenvoudig exemplaar, met los opschuimapparaat. Eventueel tweedehands.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:08

Ik heb de Nespresso Vertuo :+: ik doe actief mee aan het recycle programma van Nespresso. Heb een losse schuimer erbij voor cappuchino's enzo. Maar meestal drink ik het gewoon zwart.

Ook heb ik nog een Senseo voor op vakantie, is ook prima koffie als je er goede koffie insteekt. Ik haalde 'm bij Simon Levelt en gebruikte een coffeeduck. Dan heb je eigenlijk filterkoffie maar dan voor 1 kop :j

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:10

Mijn broertje heeft een Philips waar je twee soorten bonen in kunt doen. Is dat niet een optie? Kun je in de ene espresso bonen doen en in de andere een gewonere boon.

Wij hebben een bonenmachine, nu met corona en thuiswerken handig. Daarvoor gemiddeld maar 5 kopjes per week, het is dat de machine er al in zat, anders had ik voor wat anders gekozen. Ik drink later op de ochtend pas koffie en alleen in de weekenden thuis.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:12

Wij hadden een Dolce Gusto. Dat vond ik per kopje koffie met melk wel erg duur worden. Ik lust alleen koffie met melk. Dus kocht ik de espressokoffie-cupjes en deed er zelf warme melk bij.
En toen in een soort opwelling een Jura gekocht. En daar ging mijn prijs per kopje koffie. Nooit nagerekend :+
Wel heel lekkere koffie. Onze jura heeft een apart vakje voor filterkoffie. Daar kan je dan af en toe afwijkende smaken in doen. Wij gebruiken het nooit. We hebben een koffie gezocht die we allemaal lekker vinden.

De jura moet wel af en toe gereinigd worden met tabletten. Is een programmaatje voor. En af en toe ontkalkt. Dagelijks maak ik wel de melkopschuimer schoon. Daar blijven restjes melk in achter. Als ik dat niet schoonmaak, raakt het verstopt of de melk gaat zuur smaken.
Het ligt denk ik vooral aan je budget wat voor koffiemachine je wilt kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:16

Mindim schreef:
Morganlefay schreef:

Waarom is dat beter milleutechnisch? Ik heb alleen koffieprut, niet eens een filterzakje. Dus bonenapparaat is dan nog beter :D

Hoe oud is jouw koffiezetter??

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:53

Wij hebben een gewone filter koffiemachine en een losse elektrische bonenmaler. Bevalt prima! :j

Qua koffie drinken wij meestal Lillehammer van Nordkapp of Guatemala Huehuetenango en/of Brasil Yellow Bourbon van Brandzaak :D

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:56

Wij hebben thuis een hele luxe die bonen maalt en met melkopschuimer ding. Ik zit niet zo in de koffie dus het merk weet ik zo 123 niet meer :') Als ik koffie drink, dan drink ik met melk via die melkopschuimer :+ Ideaal