Lasagne zonder bechamelsaus

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Lasagne zonder bechamelsaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 08:09

Ik doe altijd oude kaas (of edelgist) door de zelfgemaakte bechamelsaus, veel lekkerder!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 08:55

Ik heb nog nooit bechamelsaus gebruikt in de lasagna.
Dus ik ben verbaasd dat het zo'n probleem is om deze zonder die saus te maken.

Ik gebruik vaak zo'n verspakket van AH of LIDL hiervoor.
Of gewoon zo'n knor wereld gerecht doos.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 09:00

Ik hou d'r ook niet van, bechamelsaus, brrr

Ik laat het er gewoon uit _O-
Afhankelijk hoeveel zin en tijd ik heb is het of uit een pakje van de Knorr of zelf maken op basis van rode saus.
Wel doe ik er altijd groente als prei, ui, paprika, champignons erbij.
Als bovenlaag een flinke laag kaas, hmmmm

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 09:38

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 09:41

verootjoo schreef:
Nee bechamelsaus maken is simpel.
Eerst een roux en dan langzaam steeds melk erbij roeren tot het de gewenste sausdikte heeft. En dan een beetje peper en zout erbij.

Het fijne ervan zit hem in het iets door bakken van de Roux zodat de bloem een beetje 'gaart'. Anders proeft het heel bloemig en korrelig.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:16

Ik gebruik altijd gewoon de honig basis voor lasagnesaus. Lekker makkelijk :+ en dus geen bechamelsaus.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:19

Je hoeft die bechamelsaus er toch niet overheen te doen. Gewoon een receptje uitzoeken wat je lekker lijkt en dan gewoon de bechamelsaus weglaten.. :=

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:29

Ik gebruik wel eens een blikje champignonragout.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:37

Tot voor kort heb ik altijd pakjes gebruikt maar dat was uiteindelijk toch niet naar mijn zin.
Na wat experimenteren ben ik op de volgende ingrediënten gekomen(briefje hangt in mijn keukenkastje)

Afbeelding

Zakje je saus is een zelfgemaakte tomatensaus uit de vriezer maar kan ook een pakje gezeefde tomaten uit de winkel zijn.

Bechamelsaus gebruik ik nooit, vind ik een smakeloze pap die me doet denken aan de bloemkool van de moeder van mijn eerste vriendje.
Voor het afdekken gebruik ik de kaas ik toevallig in huis heb en/of een bol mozzarella

Met de gebruikte groente kan je variëren

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:41

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 18-02-22 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:02

Ik snap eigenlijk niet zo goed dat mensen bechamelsaus niet lekker vinden :') _O-
Het zorgt er voor dat je lasagne lekker romig is :j

Dioxide schreef:
Een basisrecept bechamel bestaat uit een roux van 60gr gesmolten boter en 50gr bloem die je aanlengt met 500ml melk en op smaak brengt met zout, peper en nootmuskaat (als je er van houdt).

Verwarm de melk in een steelpannetje tot net onder het kookpunt.

Intussen laat je de boter smelten (in een (saus-)pan met dikke bodem) todat het schuim er af is, bloem toevoegen en dan een minuut of 2 blijven roeren terwijl de bloem zachtjes gaart in de boter (middelhoog vuur).

Als je bloem gaar is doe je eerst een klein beetje van de melk bij de roux om een familie te maken. Giet daarna de rest van de melk er rustig bij tot deze gebonden wordt door de roux. Heb geduld en blijf goed roeren zodat de saus niet schift. Laat de saus zachtjes doorkoken tot de gewenste dikte en kruid naar smaak :)

Wat je eventueel nog kan doe is wat smaak toevoegen aan je basis, denk aan geraspte kaas, mozzarella, kruiden, maar een lepeltje pesto doet het ook heel goed in je saus :j

En als je het dan echt goed wil doen...
Dan maak je alles een dag van te voren.
Je bolognese saus, je bechamelsaus en zelfs de lasagne zelf.
Dus je maakt de hele lasagne al klaar en dan zet je hem weg op kamer temperatuur en de volgende dag bak je hem pas gaar in de oven :j
De bechamelsaus is dan heerlijk in de bladeren getrokken waardoor de romige smaak nog veel duidelijker terug komt en de hele lasagne een smaak explosie is <3
Hmmmm <3 <3 <3 <3 Vind het nu bijna jammer dat ik weer bezig ben met een gezondheidsreset want nu heb ik toch echt wel zin in lasagne :') _O-

Overigens nooit sausen uit de supermarkt gebruiken, dat is zo zonde.
Merendeel is of te zout of te flauw van smaak.
Gewoon lekker zelf maken, is veel lekkerder, gezonder en vaak ook goedkoper :j

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:04

Ik mis hier als vervanger creme fraiche :Y)

Lekkerste lasagne die ik maak is toch echt deze: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... mie-oliver en die is met Creme fraiche.
Ik snap ook niet dat mensen bechamelsaus vies vinden haha, ja los is het niet heel lekker ofzo maar door lasagne hoort toch echt iets romigs :9

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:13

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:14

Overigens is het handiger om geen klontjes te krijgen de bloem bij het toevoegen door bv een thee zeefje of iets groters te zeven!

langua

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:33

tiwi1969 schreef:
Tot voor kort heb ik altijd pakjes gebruikt maar dat was uiteindelijk toch niet naar mijn zin.
Na wat experimenteren ben ik op de volgende ingrediënten gekomen(briefje hangt in mijn keukenkastje)

[ [url=m/0xbEXR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zakje je saus is een zelfgemaakte tomatensaus uit de vriezer maar kan ook een pakje gezeefde tomaten uit de winkel zijn.

Bechamelsaus gebruik ik nooit, vind ik een smakeloze pap die me doet denken aan de bloemkool van de moeder van mijn eerste vriendje.
Voor het afdekken gebruik ik de kaas ik toevallig in huis heb en/of een bol mozzarella

Met de gebruikte groente kan je variëren

Deze sla ik even op :D Dank je wel *\o/*

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:39

Je kunt t idd prima weg laten. Ik maak het mezelf meestal makkelijk:

Zak italiaanse groente
gehakt
italiaanse kruiden
pot pastasaus (soms die met basilicum en soms die met bolognese).
lasagnebladen
kaas

Dit is wat ik er vaak in doe. Idd eindigen met laag saus en dan kaas erover. Staat binnen 15 min in de oven.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 03:33

Yunomi schreef:
Probeer eens een lasagne verspakket van de supermarkt, dat is ook zonder bechamelsaus.

Yes. Deze maak ik ook altijd.
Van de Albert Heijn

Verspakket zit alles in op de gehakt en kaas na.
Er zit geen bechamelsaus in
Ik vind hem echt heerlijk.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:13

daantjuhhh schreef:
Yunomi schreef:
Probeer eens een lasagne verspakket van de supermarkt, dat is ook zonder bechamelsaus.

Yes. Deze maak ik ook altijd.
Van de Albert Heijn

Verspakket zit alles in op de gehakt en kaas na.
Er zit geen bechamelsaus in
Ik vind hem echt heerlijk.

Deze is idd erg lekker ja :9

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:15

In de aldi heb je verspakketten om lasagna te maken waar een zakje kruidenpasta bij zit, daar moet je wat water en melk bij doen, geen aparte bechamelsaus.

Als je het vanaf scratch maakt, kan je volgens mij de bechamelsaus gewoon weglaten, of vervangen door een goede scheut melk of room door je tomatensaus

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:16

Duhelo schreef:
In de aldi heb je verspakketten om lasagna te maken waar een zakje kruidenpasta bij zit, daar moet je wat water en melk bij doen, geen aparte bechamelsaus.

Als je het vanaf scratch maakt, kan je volgens mij de bechamelsaus gewoon weglaten, of vervangen door een goede scheut melk of room door je tomatensaus

Ik wilde zeggen dat ik niks romigs mis in mijn lasagne, maar ik maak een saus met melk of room inderdaad.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:29

Ik maak nooit lasagne met bechamelsaus :') Altijd gewoon zonder.

Het AH recept met lasagne van Jamie Oliver is echt een aanrader, maar als je iets minder werk wilt hebben kun je ook heel goed uit de voeten met het verspakket voor lasagne van de AH. Die vind ik echt heel erg lekker :j

Mijn moeder maakt de allerallerallerlekkerste lasagne met zalm, daar zit ook geen bechamelsaus in. Wel een scheutje kookroom door de saus.

Corien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:32

https://cafedelites.com/best-lasagna/

Dit vind ik echt een heerlijke saus! Ik vervang het vlees door rulstukjes/vegetarisch gehakt. Voeg een klein beetje kaneel toe (echt een aanrader). En een lading groente: paprika, prei & champignons.
Bechemelsaus kan je hier ook gewoon weglaten, smaakte de lasagne nog steeds heerlijk!

Noukjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:36

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:55

Oh heerlijk juist bechamelsaus! :9

Wij halen het liefst verse lasagne bladen, heel erg veel groente (ui, tomaat, paprika, courgette, aubergine, veel knoflook en wat gehakt. Snijden alles klein, bakken eerst het gehakt rul en daarna de groente erbij. Dan rode tomatensaus erbij en dan opbouwen.

Bladen, prutje, bladen, prutje etc. na de laatste laag prut een dikke laag bechamelsaus er overheen en dan aftoppen met heel veel kaas.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:26

F_Orumster schreef:
verootjoo schreef:
Nee bechamelsaus maken is simpel.
Eerst een roux en dan langzaam steeds melk erbij roeren tot het de gewenste sausdikte heeft. En dan een beetje peper en zout erbij.

Het fijne ervan zit hem in het iets door bakken van de Roux zodat de bloem een beetje 'gaart'. Anders proeft het heel bloemig en korrelig.

Ja dat ook. Dat ruik je wanneer de roux goed is om de melk erbij te doen. :j En het is dan een beetje bruin en niet meer pappig.