Salade voor mee naar het werk, wat moet daar in?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 08:29

Ik maak altijd een rauwkostsalade voor lunch. Is in ongeveer 10min klaar en kan je de dag van te voren maken. Vega, boordevol eiwit en zonder dressing dus goed voor de lijn!

1 bosui
120 gr tomaat
120 gr komkommer
100 gr kikkererwten
1 hardgekookt ei
90 gr cottage cheese/huttenkase
Peper/zout en gedroogde kruiden naar wens (silvo Italiaanse mix is een aanrader!)

Bereiden:
Kikkererwten onderop. Bosui, tomaat, komkommer klein snijden. Cottage cheese erop. Peper, zout en kruiden erover. Eitje als laatste erover snijden (doe ik vaak pas op werk). Goed husselen en klaar.

Op deze manier heb je ongeveer 380 kcal, 30gr eiwit, 30gr koolhydraten, 10gr vezels en 10gr vet. Mooie gebalanceerde maaltijd dus. :)

Ik kan hem precies helemaal maken binnen de tijd dat ik het eitje kook. :D Incl opruimen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 08:51

Lekkere pastasalade:
150-200gr Pasta (ik gebruik altijd grote schelpen, fusili of penne) koken met een scheutje olijfolie en zout, af laten koelen.
Klein uitje fruiten met knoflook, af laten koelen.
Mengsel van olie, peper, zout en royaal provencaalse kruiden.
2 tomaten in blokjes gesneden
1 paprika in blokjes gesneden
1 plak feta in blokjes gesneden (of kant en klaar in blokjes gekocht :)) )
Dat door elkaar mengen en je hebt een heerlijke frisse pastasalade.
Uiteraard ook te maken met quinoa en couscous.
Je kunt er ook nog van alles aan toevoegen, maar deze basis vind ik het lekkerst.

_Nelleke_

Re: Salade voor mee naar het werk, wat moet daar in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:29

Doe je dan 150/200gr gekookte pasta of is dat gewogen als het ongekookt is? Ik vind persoonlijk pastasalade voor iemand die wil afvallen niet echt een topper want zo is ie echt een caloriebom maar inderdaad wel heel lekker. :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:45

Gekookt :j
En ik heb vooral volkoren pasta of spelt :D
Pasta op basis van linzen of kikkererwten is ook prima te doen.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:52

Mijn huidige favoriet is couscous (met wat ras el hanout), komkommer, tomaat, rode ui of bosui, paprika, feta en munt. Beetje citroensap of azijn erdoor om het wat frisser te maken, yum.

Ik doe ook vaak peulvruchten door salades, vult goed en gezond. Bijv kidneybonen, mais, tomaat, komkommer, paprika, en een schepje salsa hot erdoor.

Verder gebruik ik vaak een basis van sla en tomaat, en gooi daar doorheen waar ik op dat moment zin in heb en in huis heb. Linzen of kikkererwten, verschillende soorten groenten, zilveruitjes, eitje of een kaassoort. En dan een lekkere vinaigrette (los meenemen)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 11:44

Afbeelding

Mariska_28
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 19:56

Wat veel reacties! Leuk!
Ik zie wel veel ingrediënten die ver buiten mijn comfort zone liggen.. Kikkererwten, olijven, avocado..
Misschien maar eens dapper wat kopen en proberen voordat ik zeg dat ik dat niet lust. :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 20:07

Spinaziesalade :9 . Verse spinazie (van de Lidl, die is al gewassen), cherrytomaatjes en / of rode paprika aan stukjes, feta (of andere witte kaas, evt. light-versie), fijn gesneden rode ui (of lente-uitjes knippen) en knoflook en evt. wat cashewnoten / pistachekernen kruimelen of pompoenpitten (erg lekker!) voor het verzadigde gevoel.
Dressing kun je mee variëren: je kunt er wat groene pesto indoen, maar ook zelf een dressing maken van olijfolie, beetje citroen of rode balsamico, een lepel honing, versgemalen zeezout / peper, basilicum knippen. Gewoon wat je lekker vindt en daar kom je snel genoeg achter.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 20:43

Rauwe broccoli of bloemkool, fijn gesneden, is ook een leuke basis voor een slaatje :Y)
Of witte/groene kool mmmmm

Toppings naar keuze :')
Ik vind héél lekker bvb met tofureepjes of haloumi kaas, kikkererwten of linzen, rozijnen, cherry tomaatjes, ...
En dan met een dressing van griekse yohgurt :Y)