Toetjestijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amado7

Re: Toetjestijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 14:07

Wij doen ook een toetje na het warme eten.

Yoghurt of vanillevla, of kwark. Of bijv frambozenyoghurtof weet ik het wat voor soort ! :D Soms met verse aardbeien er of als de meloenen lekker zijn meloen! Soms een ijsje als toetje.

Als ons hele gezin komt eten wordt het meestal schepijs met apple crumble <3

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 14:12

Ik verlang altijd naar een friszuur (fruit/yoghurt) of zoet hapje na het eten. Daarom neem ik vaak wel een toetje, dat kan bij mij van alles zijn. :+ *edit: Het is voor mij niet zozeer de gewoonte of standaard een bakje yoghurt of vla, maar gewoon even een ander smaakje (of lekkere trek, dat kan ook).
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 11-08-20 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 14:19

Vroeger aten wij altijd een toetje na het eten (yoghurt, vla of varianten daarop), maar nu doe ik dat nooit meer. Mijn ouders ook niet meer trouwens.

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 14:53

Wij aten vroeger altijd een bakje vla/yoghurt na het eten, maar dat is er de laatste jaren geleidelijk uit geraakt. Nu alleen met feestdagen en soms op zondag nog wat ijs of kwark oid, en in het seizoen soms een schaaltje aardbeien met slagroom

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 15:01

Wij eten altijd een toetje, van vla in alle smaken tot Mona pudding. Op verjaardagen word er een bak ijs gehaald :9

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 15:53

Ik vind toetjes op de een of andere manier echt zonde van de calorieën, zeker na een volwaardige avondmaaltijd. Zodra ik uit huis ben gegaan ben ik gestopt met toetjes (en gekookte aardappels met vlees en groente) }:0 . Yoghurt eet ik bij mijn ontbijt of in de avond na het sporten. In een restaurant bestel ik nog wel eens een dessert trouwens.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:00

Ik ben opgegroeid met soep, hoofdgerecht (bijna altijd aardappelen, groenten en vlees) en een toetje. Het voor- en nagerecht zijn in de loop der tijd komen te vervallen. Soep geef ik niks om en om zoetigheid ook niet. Je kunt me wel blij maken met een goede kaasplank ofzo, maar dat zit op een doordeweekse dag meestal niet in het assortiment.

Mijn man verkast na het avondeten altijd naar de bank met een schaaltje pudding/vla/yoghurt, liefst met slagroom erop. Onze katten (Meneer de Rooy en onze Frits) verkassen dan automatisch mee want zij mogen altijd het schaaltje uitlikken. Altijd gezellig met al mijn mannen op de bank <3

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:04

Hier alleen een toetje als ik er zin in heb. Soms is dit dagen achter elkaar en soms weken niet. Nu met dit weer wel elke dag een ijsje na het eten

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:11

Vroeger was het inderdaad een beetje standaard vanuit huis. Nu doe ik het heel soms. Vooral bewust. Vaak is het dan ook wel ongezond zoals cheesecake of tiramisu :') Maar dat zie ik dan ook wel echt als ongezonde snack. Ik vind het niks dat het gewenning wordt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:18

Ja daar zeg je wat. In mijn jeugd opgegroeid met dubbelvla en yoghurt met ranja, er was altijd wel een toetje, maar er zat niet veel variatie in.

Mijn partner en ik hebben dat van thuis uit allebei meegekregen, dus wij eten 5 van de 7 dagen wel een toetje na het eten.
In de winter eten we ook bijna alle dagen soep, niets uit een pakje, behalve maggiblokjes en de rest het liefst zelf gesneden en evt. balletjes gedraaid.
Een avondmaaltijd hoort in mijn ogen eigenlijk altijd voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht te zijn.
Met deze hitte eten we vaak alleen hoofdgerecht en toetje, omdat soep nogal snel omslaat met dit weer.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:26

In de zomer nemen we vaak een waterijsje na het eten. Een raketje of zo'n goedkoop zakje zeg maar.
In de winter ongeveer een keer per week een toetje, meestal chocolademousse.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:19

Hier ook opgegroeid met een toetje na de maaltijd. Meestal was er keus uit vla ,yoghurt of kwark.
En soms iets nieuws zoals ene pudding van mona (zooo lekker!) Ijsjes in de zomer.

Thuis ligt het er een beetje aan of ik er trek in heb. Ik verdraag ook niet zo goed zuivelproducten dus eet ik het niet te vaak en soja is best prijzig.

Als we thuis met de familie weer samen zijn zoals een BBQ dan is er standaard ijs. Dan gaan de bakken gewoon op tafel :P :D . En daarna is er vaak nog thee/koffie met sterke drank en nog iets zoets bv chocolaatje.

Goed geregeld in restaurant pa en ma +:)+ Y)(^)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:37

Kent iemand saroma en klopklop nog?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:43

deksel schreef:
Tussen de middag warm eten is echt vet chill, kan je 's avonds gewoon brood eten als je haast hebt of zo! Handig. Ik weet alleen niet waarom oudere mensen het fijn vinden om 's middags warm te eten.

mijn opa verteld een x, dat ze smiddag warm aten om de dag te breken, anders nix te doen, 40 jr geleden was er geen tv smiddags en de krant ging uit met de eerste koffie na het ontbijt, de rest van de dag dus koken als bezigheid.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:45

SusanH schreef:

YUP!!! vooral de saroma van de kinderkampen

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:52

Bij ons eten de kinderen vrijwel altijd een bakje yoghurt met een beetje roosvicee of siroop erdoor of vanilleyoghurt als toetje.
Kreeg ik vroeger ook en ik ben dol op toetjes maar vanwege de calorieën doe ik het nu maar af en toe. Ik ben zelfs zo erg dat ik restaurants uitzien via hun dessertkaart . Geen voorgerecht meestal, wel altijd een dessert/ toet.

Voor de kinderen vind ik het belangrijk dat ze genoeg calcium binnen krijgen (zuiveltoetje plus 2x beker melk per dag) en dan is dit een makkelijke lekkere manier. En als ze een keer weinig eten, hebben ze met het toetje toch wat meer binnen. Is misschien voor meer ouders een oorzaak/ reden voor de zuivel-toetjes gewoonte?

En klopklop gebruiken we nog wel eens en Saroma ken ik ook (maar andere pudding vind ik lekkerder... zoveel keus tegenwoordig!).

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:05

Saroma koop ik nog weleens.Toch al een tijdje geleden nu.Ook lekker,kookpudding.Koud en warm altijd lekker.Dus altijd een toetje.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:22

Wij eten nooit toetjes thuis. Soms neem ik nog wel eens een schaaltje yoghurt maar nooit vlak na het eten.

Op mijn werk krijgen ze zondag altijd een toetje. Dat is eigenlijk de enige keer dat ik na het eten een toetje neem.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:56

Chocolade O:) 2 pralinnekes bij een tas thee is mijn toetje

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 19:07

SusanH schreef:

Oh ja !!!
Die mocht ik dan zelf maken en ik probeerde altijd de klontjes te laten zitten, want die waren het lekkerste :j _O-

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:09

Vroeger bijna elke dag een bakje vla, tegenwoordig eet ik thuis zoveel mogelijk plantaardig dus op een keer een ijsje na (jezelf verwennen moet kunnen) eet ik eigenlijk geen toetje meer.

Zuivel voor calcium zag ik hierboven voorbij komen, dat is een reclamestunt geweest voor de zuivel. Zuivel voegt al met al weinig calcium toe.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:18

Klopt zuivel is een heel onnatuurlijk product. Zelf zou ik het dus nooit in zo’n hoeveelheid aanbieden aan een kind. Merk ook echt het verschil als ik veel zuivel op heb.

Yoghurt is voor mij geen toetje. Zou het zelf alleszins nooit eten als nagerecht! Wel regelmatig een blokje chocola of praline hier. Of een ijsje. Of een koekje. Mijn man trekt eerder een zak chips open. Maar we doen het niet standaard meer als je nog ergens zin in hebt en dat gewoon pakt. Het wordt nooit gekocht als dessert zeg maar.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:22

Vroeger was het altijd standaard vla of yoghurt, heb je het wel over 50 jaar geleden, was er ook nog niet veel anders. Nu wil ik nog steeds echt heel graag iets zoets na het eten, er zijn nu ook zo veel lekkere toetjes, maar soms ook een lekkere appelflap of gebakje als toetje of ijs, dat is hier ook favoriet.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:36

De eerste 9 jaar (oid) van mijn leven aten wij warm tussen de middag. Mijn vader at dan warm op zijn werk en mijn moeder werkte niet.
Warm eten tussen de middag werd vroeger veel gedaan ivm zwaar werk, dan had je weer energie om er 's middags weer tegenaan te gaan. Eigenlijk is 's avonds warm eten ook niet logisch, want dan heb je die energie niet nodig, maar het past beter in de huidige maatschappij.
Eigenlijk geen idee of er nog bedrijven zijn die tussen de middag warme maaltijden serveren?
Moet er zelf trouwens niet aan denken, pff, moet je 's morgens gelijk al gaan bedenken wat je moet eten :') Veel oudere mensen laten alles ook uren garen/koken, hoe vroeg moet je dan niet beginnen :')
Hoe dan ook, mijn ouders zijn er mee gestopt toen mijn broer naar de middelbare ging.

Een toetje na de warme maaltijd doen mijn ouders ook nog altijd, ik zelf echt zelden, behalve als ik kook voor anderen :)
Ik werk op een revalidatieafdeling in een verpleeghuis en daar eten we ook 's avonds warm. We hebben eigenlijk zelden nog iemand die het nog gewend is om tussen de middag warm te eten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:43

Ik heb wel ooit ergens gewerkt waar we een uur middagpauze hadden. Personeel ging dan naar huis om aan te schuiven bij de warme maaltijd. Ik verveelde me dood want die 2 bammetjes en een appel had ik zo op. Ik vind yoghurt als toetje heel lekker, liefst vruchtenyoghurt :j