Goedkoop gezond, help?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 18:13

Stamppot! Vegetarisch met andijvie/rucola/iets groens, zongedroogde tomaatjes, gefruit uitje, champignons en kleine tomaatjes. Of stamppot met andijvie, chorizo en rode pesto. Of stamppot van zoete aardappel met dat wat je lekker vindt er in. Ik ben fan van stamppot :D

En inderdaad uit de oven: gevulde paprika (met rijst, ui, mais, courgette (en gehakt)), of gewoon groenten met aardappels zoals al eerder werd geopperd! In de oven is het meteen ook een stuk lekkerder met lekker veel olijfolie (inslaan in de aanbieding :D) en peper, zout en rozemarijn/tijm/provinciaalse kruiden, net wat je lekker vindt.

Curry is trouwens ook goedkoop om te maken. Van AH en Jumbo huismerk is de rode (of juist de groene?) glutenvrij. En bij de Lidl zijn de voordeelpotjes ook glutenvrij. Kokosmelk erbij, boontjes/broccoli/bloemkool/wat je wilt, rijst en cassave voor de bite, evt. nog vis of vlees en klaar.

De jumbo heeft trouwens boekweit pasta, maar dat wist je misschien al. Is volgens mij goedkoper dan die dure in het glutenvrije vak en ook een stuk minder snotterig als je het iets te lang laat koken :))

En nog even een algemene tip: ik tik vaak in google gewoon de groente(s) + rijst/aardappelen/pasta in die ik wil of heb en kijk dan naar de afbeeldingen voor ideeën. Vaak ben je al goedkoop uit door het vers te bereiden en niet te veel ingrediënten te gebruiken.
Laatst bijgewerkt door xIrlijn op 04-05-20 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 18:15

Glutenvrije pasta is niet zo duur toch? Daar kan je wel goedkope pastagerechten mee maken. Gewoon wat gehakt erdoor en een zakje gesneden groente, en van die goedkope saus uit een zakje. Of pastasalade.

Ik heb tijdens de vastenperiode elke dag een avondmaaltijd voor €1,- of minder gemaakt. Het is wat beperkt maar het is te doen. Zeker als je een paar dagen achter elkaar hetzelfde eet. Als je dat niet wilt kun je het ook invriezen.

Is die €4,- je budget per maaltijd of voor de hele dag? Anders kun je ook van die verse maaltijdsalades kopen. Die zijn vaak afgeprijsd. Met een beetje geluk kosten ze maar €2,-. Kaas zit er los verpakt bij dus die kun je dan weglaten, en voor de saus moet je misschien ook een alternatief vinden. Ik weet niet hoe erg je glutenallergie is, maar de pasta zit vaak onderop dus je kunt alles wat er bovenop zit gewoon eraf halen en dan je eigen glutenvrije pasta erbij koken. Ik doe dat ook omdat ik liever volkorenpasta eet.

En stamppot inderdaad, met spekjes.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 18:29

Bietjes salade

250 gr bietjes
1 appel
250 gr aardappelen
3 hele kippenvleugels
1 ui

Kruid de kip met een beetje kipkruiden en bak ze op matig vuur gaar en bruin aan alle kanten. Schil de aardappelen en kook ze voor volgens de aanwijzing op de verpakking. Giet ze af en laat goed uitlekken. Dan bakken in een beetje olie. Snijd in de tussentijd de bieten in blokjes. Was en snijd de appel in blokjes. Pel en snipper de ui. Doe dit alles in een grote schaal. Roer een beetje mayonaise doorheen.

Als je van vis houd is de kip vervangen door 1 zoute haring en wat augurk in stukjes erdoor ook heel lekker. Een stukje (glutenbrood) stok brood erbij met kruiden boter

Een maaltijd met knakworst:

Blikje knakworst
witte bonen in tomatensaus
witte rijst
1 ui
1 tomaat
1/2 boullion blokje

Kook de rijst volgens de aanwijzing op de verpakking
Snijd de knakworsten schuin af in stukjes, alsof je sperziebonen schuin afsnijdt.
Fruit de uien op hoog vuur tot ze glazig zijn.
Voeg de in blokjes gesneden tomaat toe Goed omscheppen.
Voeg de knakworstjes toe en breng op smaak met zout en peper.
Zet het vuur op een midden stand en voeg de bonen toe en het bouillonblokje.
Zet het vuur laag en strooi de peterselie eroverheen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 17:35

Vegetarisch stoofpotje

500 gr champignons (bijv. een mix van witte en kastanje champignons)
8 worteltjes (of een winterpeen) in stukjes
2 sjalotjes fijngesnipperd
2 teentjes knoflook fijngehakt
olijfolie
150 ml rode wijn
200 ml groentebouillon
1 el bloem
1 klein blikje tomatenpuree
2 takjes tijm
2 laurierblaadjes
versgemalen peper
paar takjes verse peterselie gehakt

Verhit een scheutje olijfolie in een hapjespan en fruit hierin de sjalotjes met de knoflook in ca 5 minuten op laag vuur.
Voeg de worteltjes en bak een minuutje mee.
Voeg de champignons toe en bak 2 minuten mee.
Voeg de bloem toe en bak nog een minuutje mee.
Doe dan de tomatenpuree erbij en bak nog een minuutje.
Giet de groentebouillon en de wijn erbij.
Roer alles door elkaar en leg de takjes tijm en de laurierblaadjes erin.
Laat het geheel zonder deksel op de pan 30 minuten zachtjes pruttelen.
Breng het stoofpotje verder op smaak met versgemalen peper.
Verwijder de laurierblaadjes en takjes tijm en strooi er wat versgehakte peterselie overheen.

Ipv champignons kun je ook variëren met kikkererwten, of linzen bijvb.

Pepperrr

Re: Goedkoop gezond, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 05:17

Haha Ineke die knakworstjes! Nog nooit van gehoord, maar die ga ik sowieso een keer proberen :D

Ir111
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:49

Recept voor veel en lekkere vega pasta!

o 1 flinke eetlepel verse rozemarijn
o olijfolie
o 2 grote uien
o 5 teentjes knoflook
o (optioneel) 1 chili pepertje fijngesneden en zonder zaadjes
o 1 flinke aubergine in reepjes
o 2 theelepels gedroogde oregano
o 2 blikken tomaten à 400 gram
o 1 fles passata
o 150 gram zongedroogde tomaten (ik gebruik tomaatjes op olie)
o zeezout en zwarte peper uit de molen
o volkoren spaghetti
o voor erbij: handje verse basilicum & geraspte Parmezaanse kaas en een groene salade

1. Snijd de aubergine in reepjes en hak de rozemarijn grof.
2. Zet een grote pan op het vuur met flink wat olijfolie erin en aubergine samen met de rozemarijn een paar minuten (tot aubergine enigszins zacht is).
3. Snijd de uitjes en knoflook fijn en voeg toe aan de pan. Houd je van pit? Voeg dan het fijngesneden chilipepertje (zonder zaadjes) toe. Bak alles ongeveer 3 minuten totdat de ui zacht is.
4. Hak de zongedroogde tomaatjes fijn. Voeg de oregano, tomaten, passata en de zongedroogde tomaatjes toe.
5. Voeg naar smaak zeezout en peper toe en dek de pan af met een deksel. Laat de saus dan heel zachtjes pruttelen op het vuur voor 1,5 uur.
6. Kook de spaghetti als de saus bijna klaar volgens de verpakking in een grote pan met gezouten kokend water.
Evt serveren met groene salade (doe ik nooit).

Het is een eigen variatie op een recept van Jamie Oliver met vlees. Omdat in het originele recept veel (vet) vlees zit gebruik ik flink wat olijfolie om een volle, rijke, romige smaak te krijgen. De aubergine gebruik ik ipv vlees, geeft een lekkere bite en vulling aan de saus. Van dit recept kun je zo'n 3 a 4 keer eten met 2 personen.

Het is hier echt een hit, zowel bij mijn vriend (die graag vlees eet maar dit recept vegetarisch lekkerder vindt dan met vlees!) als bij vrienden die komen eten.

Als je de rozemarijn als plantje koopt doe je er veel langer mee en valt de prijs daarvoor uiteindelijk ook mee. De rest van de ingrediënten hoeven niet duur te zijn.

MilesNF

Re: Goedkoop gezond, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:55

Rijstgerecht. Rijst gewoon koken, andere pan met tomatenblokjes, paprika, ui en stukje koolvis uit de diepvries op laag vuur 20 minuten met de deksel erop laten staan. Kruiden naar smaak toevoegen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:10

Citaat:
Een stukje (glutenbrood) stok brood erbij met kruiden boter

Ik bedoelde hier natuurlijk glutenvrij stokbrood

DoretteK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:15

Pepperrr schreef:
Geeft niks Duhelo, vaak kan ik zelf wel iets qua vervanging bedenken, daar ben ik ondertussen wel handig genoeg mee :')

Kiwiwitje, welke supermarkt is dat? :D
En lactase caps heb ik ook liggen ja, alleen probeer zoveel mogelijk gewoon lactosevrij te eten gezien die caps natuurlijk ook niet gratis zijn :)

Hier hebben zowel de Coop als de Jumbo altijd een schap met 'aan de datum producten'. Bij de Coop zitten hier stickers op van 50% korting en bij de Jumbo maken ze leuke prijsjes van (0.50/1/2 euro). Vlees gaat altijd hier de vriezer in dus als we dat daar zien liggen nemen we dat vaak mee. Maar ook soms groente die we dan één of twee dagen later eten, en die nog prima zijn. Natuurlijk wel zelf even goed kijken hoe het eruit ziet.