Zonder pakjes en zakjes koken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 00:38

Ik kook ook zonder pakjes en zakjes. Wel enkele uitzonderingen. Bepaalde kruiden, want als ik de kruiden vers kan krijgen, neem ik die. Wel gedroogde specerijen en tomatenblokjes uit blik, bouillonblokjes en smaakmakers als ketjap, mosterd, soya en oestersaus.
Boemboe af en toe, maar enkel omdat ik nog geen fijn kookboek heb kunnen vinden om dit zelf in elkaar te knutselen.
Kruidenmixen van honig, conimex of knorr eet ik niet en ook niet de maaltijdpakketten van deze merken.
Huzarenslaatjes zijn ook zo'n enorme zoute toestand!

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 00:50

Ik gebruik zo weinig mogelijk pakjes en zakjes, maar gebruik bijvoorbeeld wel tomatenpuree uit blik. Hebben jullie daar nog tips voor of gebruiken jullie dit ook uit blik?

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 01:19

Wij gebruiken zelden pakjes of potjes, halen veel uit het kookboek "het grote zonder pakjes & zakjes kookboek"

Enige waar ik veel van at (eet) is pesto uit een potje.
Tot mijn man van de week zelf pesto maakte voor door de spaghetti. È fantastico :))
Om even snel wat door mijn sla of op Panino te doen is misschien wat veel werk, maar de pesto uit potje smaakt nu opeens veel minder :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 01:25

Interessant om te volgen.

Ik wil zo min mogelijk kant en klaar, maar ik vind het ook zonde om voor alles veel in huis te hebben wat over datum kan raken etc.

Ik gebruik bijv wel graag koksroom en creme fraiche, maar als je maar een deel nodig hebt en je eet een paar dagen totaal wat anders, kan je het weer weggooien. Ik dek alles heel goed af enzo, maar toch......

Bij pit-pit hebben ze ook mixen en kruiden. Dat lijkt me een stuk zuiverder. Hoe denken jullie daarover?

Wat ik overigen wel doe is een basis bechamel saua achtig iets maken en dan bijv kerrie poeder erdoor. Maar heb dan geen bouillon, dus beetje water en melk met zout en peper.

Vers en kant of klaar ruik je ook aan mensen. Als ik verse ui en of knoflook gebruik ruik je daar de volgende dag niet naar. Als ik een keer een pakje heb gebruikt, ruik je dat ook sterk. Mijn man en zoon eten ook op het werk weleens wat en ruik ik het ook als het uit een pakje is gekomen.

bantu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 08:22

Hier gebruik ik veel het grote zonder pakjes en zakjes kookboek van Koken met karin! Staan heerlijke dingen in!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 08:34

Mindim schreef:
Ik kook ook zonder pakjes en zakjes. Wel enkele uitzonderingen. Bepaalde kruiden, want als ik de kruiden vers kan krijgen, neem ik die. Wel gedroogde specerijen en tomatenblokjes uit blik, bouillonblokjes en smaakmakers als ketjap, mosterd, soya en oestersaus.
Boemboe af en toe, maar enkel omdat ik nog geen fijn kookboek heb kunnen vinden om dit zelf in elkaar te knutselen.
Kruidenmixen van honig, conimex of knorr eet ik niet en ook niet de maaltijdpakketten van deze merken.
Huzarenslaatjes zijn ook zo'n enorme zoute toestand!

Zo doe ik het ook eigenlijk.

Het zou niet in me opkomen om zakjes of pakjes te kopen...

Tip: in het boek Easy Curry van Madhur Jaffrey staan veel curry gerechten die echt ontzettend lekker zijn. En uiteraard zonder pakjes/zakjes.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 08:38

Ik gebruik enkel /boemboe’s, nasikruiden en tomatenpuree en passata. Verder eigenlijk niks en dat bevalt heel goed!

Saus is supermakkelijk te maken met een simpele roux en dan kun je hem precies zo maken als je wil. En idd, de pakjes/zakjes van Knorr, Honig, etc zijn zo zout dat ik ze echt niet lekker vind %)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 08:43

Ryder schreef:
Even nieuwsgierig, wat valt er voor jullie onder ‘pakjes en zakjes’? Gezeefde tomaten bijv ook? Bouillonblokjes? Een blikje gegrilde paprika’s, boemboes?

Alles met toevoegingen denk ik. Puur gezeefde tomaten en gegrilde paprika niet, boemboes wel ivm zout en e nummers.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 08:46

Als je lang geen zakjes/pakjes gebruikt en je doet het uit handigheid weer en keetje of je eet het bij anderen dan proef je pas hoeveel zout er in zit!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 08:47

Marije_jiplover schreef:
Bouillonblokjes gebruiken we nog wel,

En als ik daadwerkelijk echt soep ga maken, trek ik de bouillon wel zelf.

Verder gebruiken we aan zakjes en pakjes vrijwel niks.

Zeker geen Maggi, Honig, Konimex of Knorr, veel te veel zout en iets van een kunstmatig smaakje eraan wat we niet van houden.

Wel losse smaakmakers als bv soyasaus of sambal.

Voordeel van zelf maken: je weet precies wat erin zit.
In ons geval weinig zout en geen suiker in de meeste gevallen.
En verser, met minder conserveringsmiddelen.
En daardoor meestal lekkerder, vinden wij.

Scheelt mij een hoop typ werk. Precies als bovenstaande namelijk. Al ben ik wel benieuwd naar dat merk bouillon blokje.
En heel veel dingen die ik dan zelf maak vind ik echt heel simpel om te doen. Veel curry's en boemboes zijn best snel zelf te doen met 4 of 5 ingrediënten. Ik heb dus wel een heel uitgebreid kruiden assortiment. En soms loop ik er tegenaan dat mijn dorps supermarkt iets niet heeft. Maar online is er ook al veel verkrijgbaar.

Het begon bij mij ooit bij pannenkoeken. Toen ik er achter kwam hoe simpel dat was was ik echt heel verbaasd dat er zo'n uitgebreid assortiment mixen bestaat. En vanuit daar ben ik bijna alles zelf gaan doen.

@mindim: ik heb een heel fijne. https://www.kookwinkel.nl/het-mighty-sp ... APEALw_wcB
"Dit boek is een eyeopener voor iedereen die koken met specerijen associeert met uren achter het fornuis staan of eindeloos wachten op marinades. "

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 08:50

PSvanLot schreef:
Ik eet zo goed als E nummer vrij. Ga regelmatig uit eten en daar kan ik het niet controleren.

Alles wat ik thuis maak is vers en zo goed als zonder E nummers.

Het was in het begin puzzelen maar nu gaat het vanzelf.

Zolang je E948 maar niet overslaat. :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 08:59

Anoniem schreef:
PSvanLot schreef:
Ik eet zo goed als E nummer vrij. Ga regelmatig uit eten en daar kan ik het niet controleren.

Zolang je E948 maar niet overslaat. :D

Hoe bedoel je? Het gaat toch om voeding?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 09:39

Het ergste wat ik nog gebruik is bouillonblokjes en een pot pastasaus voor de macaroni. De rest maak ik zelf, van nasikruidenmix tot kerriesaus tot currypasta :)

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 09:40

Ik ben niet heel creatief/afwisselend met koken, maar er zijn genoeg websites/recepten te vinden waarbij je tips krijgt om de saus zelf te maken. Het was eerst wel ff wennen, maar inmiddels ken ik de meest gebruikte uit mijn hoofd.
Ik gebruik af en toe nog een bouillonblokje, maar meestal het poeder van BioToday. En de gezeefde tomaten of tomatenpuree uit blik of pak.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 10:15

Ja hier is het eigenlijk omdat ik van zakjes altijd buikpijn krijg en omdat ik een kind heb die niet tegen gluten kan en het andere kind overal jeuk van krijgt.
Dus ja wij eten zo natuurlijk mogelijk.
Noodzakelijk maar ook zeker zo lekker!

Dan kwam er op mijn werk kleinschalig wonen bij, in de zorg zelf koken.Toen het begon werd er zoveel mogelijk de pakjes en zakjes gebruikt sinds mijn komst dus steeds minder ( lees bijna niets).

Wat dus opvalt is dus echt minder zalfjes en cremes voor de huid tegen eceem en ook een betere stoelgang, minder buikpijn en minder gemopper van bah wat vies (een betere eetlust) ;).

echt het is haalbaar en ook leuk om te doen en tja heel lekker!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 10:18

Ik kook alles nagenoeg zelf ivm rottige allergie. Heel soms mag ik een kant en klare maaltijd hebben maar dt is uitzondering. Heb zelf tijd lang friet en mayonaise zelf gemaakt, maar bij gebrek aan eigen kippen is dat nu het enige kant en klaar spul. Ook soep maak ik zelf. En sinds kort tomaten ketchup ook zelf.

Snelle bouillon is water ui en kruiden opzetten en geduld hebben. Sauzen, ik ben fan van gezeefde tomaten en tomatenblokjes ivm kosten en geen toevoegingen koop ik dat meest wel.

Je wordt er vanzelf creatief van. Kost eigenlijk niet eens veel meer tijd. Heb een flinke voorraad kruiden droog en in de zomer zelfkweek voor eea.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 10:56

mala26 schreef:
Ik ga vrij ver
Maar wordt mij vrij makkelijk gemaakt. Ik heb een tarwe allergie dus de meeste kant en klare pakjes en zakjes mag ik niet.

Hier precies hetzelfde! Moet wel zegegn dat dit ook echt in het begin zo'n zoektocht was, terwijl wij van huis uit al veel dingen zelf maken (zoals pastasaus e.d.). Nu helemaal aan gewend en zoveel lekkerder. :j

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 10:59

Er is een boek met lekkere recepten

Afbeelding

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 11:04

Ik kook ook zonder pakjes en zakjes. Met de redenen dat het goedkoper en lekkerder is en geen/minder zout/suiker bevat.
Ik reken blikgroenten, zongedroogde tomaten, augurkjes en kappertjes niet onder pakjes en zakjes. Ook puur gedroogde kruiden vind ik niet bij de pakjes en zakjes horen.
Met name met pindasaus vind ik het verschil enorm, dat hoef ik echt niet meer uit een kant en klare bak. Jeejtje wat is dat zoet :oo

Recepten zoek ik op via internet, maar veel doe ik ook op gevoel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 11:08

Ik gebruik de zakjes en kruiden van Versteegen. Zijn met zo min mogelijk extra toevoegingen. Ik kan niet tegen suiker, dat zit er iig niet in.
Het zijn eigenlijk puur gedroogde kruiden.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 11:12

Bij ons wisselt het een beetje...
Vlees kruid ik altijd zelf (nogal uitgebreid kruidenrek) en gooi ik gewoon dingen bij elkaar die me lekker lijken en dat pakt 9 van de 10 x goed uit, maar mijn vriend vind het heerlijk om een bouillonblokje bij de aardappelen te gooien tijdens het koken. Als ik t doe doe ik alleen een klein beetje zout erin, maar niet teveel. Nog niet helemaal uitgevonden hoe ik dat net zo lekker kan maken met mijn potjes kruiden zodat we de blokjes achterwege kunnen laten, want die vind ik dus vaak te zout (wel lekker hoor, dat wel).

Nasi e.d. eten wij niet heel veel, maar als ik dat dan maak dan zoek ik wel weer een recept uit waarbij ik dan alles vers maak.

Maar soms komt er hier ook echt wel gewoon een keertje een kant en klare lasagna de oven uit hoor 8-)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 11:20

PSvanLot schreef:

Dan eet je dus voornamelijk suiker, zout en water?
Dat klinkt niet heel gezond.

Spoiler:
"Een lekker tomaatje? Bevat zelf al 15 E-nummers. Eieren bevatten onder meer lectihine (E322), betacaroteen (E160a) en lysozym (E1105). Vitamine C is nummer E300, en komt in aardappels, vlees en fruit volop voor. Maar dat hoeft er dan weer niet op te staan, dat zou een chaos worden. We kunnen niet elke tomaat bedrukken."
Bron: https://www.nemokennislink.nl/publicati ... e-nummers/

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 11:34

Ik gebruik nooit pakjes en zakjes. Kruiden doe ik het liefst zelf en niet zo zout als bij die zakjes.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 11:59

Ik wissel het wel eens even af. Als ik echt even niet meer weet wat te eten dan pak ik wel eens pakje/zakje. Gebeurd meestal in de weken dat mijn vriend mee eet haha. De andere weken kook ik van alles.
Ik gebruik wel gewoon tomatenblokjes ect, bouillonblokjes, kookroom en creme fraiche, kruiden uit potjes. Ketjap enzo. Daar ben ik niet zo streng in

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:02

Roodvos schreef:
PSvanLot schreef:

Dan eet je dus voornamelijk suiker, zout en water?
Dat klinkt niet heel gezond.

Spoiler:
"Een lekker tomaatje? Bevat zelf al 15 E-nummers. Eieren bevatten onder meer lectihine (E322), betacaroteen (E160a) en lysozym (E1105). Vitamine C is nummer E300, en komt in aardappels, vlees en fruit volop voor. Maar dat hoeft er dan weer niet op te staan, dat zou een chaos worden. We kunnen niet elke tomaat bedrukken."
Bron: https://www.nemokennislink.nl/publicati ... e-nummers/

Laat ik het dan zo zeggen, ik eet geen toevoegingen. Ken bijna alle E-nummers uit mijn hoofd en weet precies welke ik wel en niet wil gebruiken.