Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Mindim schreef:Ik kook ook zonder pakjes en zakjes. Wel enkele uitzonderingen. Bepaalde kruiden, want als ik de kruiden vers kan krijgen, neem ik die. Wel gedroogde specerijen en tomatenblokjes uit blik, bouillonblokjes en smaakmakers als ketjap, mosterd, soya en oestersaus.
Boemboe af en toe, maar enkel omdat ik nog geen fijn kookboek heb kunnen vinden om dit zelf in elkaar te knutselen.
Kruidenmixen van honig, conimex of knorr eet ik niet en ook niet de maaltijdpakketten van deze merken.
Huzarenslaatjes zijn ook zo'n enorme zoute toestand!
Marije_jiplover schreef:Bouillonblokjes gebruiken we nog wel,
En als ik daadwerkelijk echt soep ga maken, trek ik de bouillon wel zelf.
Verder gebruiken we aan zakjes en pakjes vrijwel niks.
Zeker geen Maggi, Honig, Konimex of Knorr, veel te veel zout en iets van een kunstmatig smaakje eraan wat we niet van houden.
Wel losse smaakmakers als bv soyasaus of sambal.
Voordeel van zelf maken: je weet precies wat erin zit.
In ons geval weinig zout en geen suiker in de meeste gevallen.
En verser, met minder conserveringsmiddelen.
En daardoor meestal lekkerder, vinden wij.
Anoniem schreef:PSvanLot schreef:Ik eet zo goed als E nummer vrij. Ga regelmatig uit eten en daar kan ik het niet controleren.
Alles wat ik thuis maak is vers en zo goed als zonder E nummers.
Het was in het begin puzzelen maar nu gaat het vanzelf.
Zolang je E948 maar niet overslaat.
.mala26 schreef:Ik ga vrij ver
Maar wordt mij vrij makkelijk gemaakt. Ik heb een tarwe allergie dus de meeste kant en klare pakjes en zakjes mag ik niet.

PSvanLot schreef:Ik eet zo goed als E nummer vrij. Ga regelmatig uit eten en daar kan ik het niet controleren.
Roodvos schreef:PSvanLot schreef:Ik eet zo goed als E nummer vrij. Ga regelmatig uit eten en daar kan ik het niet controleren.
Dan eet je dus voornamelijk suiker, zout en water?
Dat klinkt niet heel gezond.Spoiler:
"Een lekker tomaatje? Bevat zelf al 15 E-nummers. Eieren bevatten onder meer lectihine (E322), betacaroteen (E160a) en lysozym (E1105). Vitamine C is nummer E300, en komt in aardappels, vlees en fruit volop voor. Maar dat hoeft er dan weer niet op te staan, dat zou een chaos worden. We kunnen niet elke tomaat bedrukken."
Bron: https://www.nemokennislink.nl/publicati ... e-nummers/