Wijnliefhebbers, deel je favoriete wijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 18:20

Of de Château Petrus :P :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 18:21

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 18:23

Kobus17 schreef:
Cab-Sav, maakt niet zoveel uit van welk land, is altijd wel een lekker makkelijk drinkbare wijn, die drink ik graag op een verjaardag o.i.d . Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar uit de meer stevigere wijnen (de Barolo, Amarone, Malbec) metname bij het eten, maar een goede italiaanse Valpolicella Ripasso kan ik ook zeer zeker waarderen. In de zomer drink ik graag wel een sauvignon blanc uit Australië.
Wij hebben ook een wijncursus gedaan vanwege het feit dat wij wijnen lekker vonden maar niet echt konden definiëren hoe bijvoorbeeld een label te lezen, en wat vind je nu echt lekker en wat absoluut niet. Hoe een wijn te ruiken en proeven. want het blijft hoe dan ook;iedereen heeft een eigen smaak en wat de één lekker vind is niet per definitie ook de smaak van de ander.

Zijn wij dezelfde persoon?? Ik wilde precies hetzelfde zeggen, haha. Heb alleen geen wijncursus gedaan.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 18:26

Ceffyl schreef:
@Albert: is Riesling niet een vrij zoete witte wijn? Want dat is niet echt mijn ding. Ik houd van volle, boterige, witte wijnen.

Dat was vroeger het geval, tegenwoordig is meerendeel van de Rieslings droog. Vind ik ook een heerlijke wijn!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 18:39

Ceffyl schreef:
@Albert: is Riesling niet een vrij zoete witte wijn? Want dat is niet echt mijn ding. Ik houd van volle, boterige, witte wijnen.

Vroeger waren alleen de Frankische wijnen droog, riesling rijn en moezelwijnen waren inderdaad vaak tot dessertwijn zoet. Niet echt mijn smaak, alhoewel, een berenauslese _/-\o_ Nu zijn ze meestal prachtig rins tot steendroog met een heerlijk mineraal tintelingetje.

De rose-achtige spätherbst uit het zwarte woud is niet heel droog, maar wel een lekkere zomerwijn. Veel lekkerder dan de doorsnee zomer-rose uit portugal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 18:43

Blanquette de Limoux :9 standaard ons wijntje als ik bij familie daar in de streek op vakantie ben.

Hier is een riesling of gewurztraminer geliefd voor wijn, maar wat we ook zeker kunnen smaken is een cabardès, syrah of sancère. Chardonnay daarentegen komt hier niet in.

Om te weten welke wijn je graag drinkt moet je kijken welke druif erin zit en de streek. De cabardès op kalkgrond smaakt heel anders dan dezelfde druif op zandgrond.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 18:45

NatasjavE schreef:
Pandora2 schreef:

En dan meteen een kistje kopen :')

https://www.grandcruwijnen.nl/chateau_petrus

Eerst de Staatsloterij winnen :')

En bedankt voor je uitleg Albert! Ik ga Riesling nog ene kans geven. Ik dacht indd aan die mierzoete dessertwijnen, maar wat jij omschrijft klinkt een stuk beter.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 18:48

Pandora2 schreef:

Wel heel goed, uiteraard, maar een margaux of saint Estephe doen daar niet voor onder, het verschil proef ik niet meer en zijn veel goedkoper. Ik vind €40,- al extreem hoor, laat staat duizenden euro's voor een fles. Mijn duuste fles ooit was een 1971 riesling lenchen ausles uit de rheingau. (Gekocht in 1990 of zo)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 18:51

Wit: Sancerre
Rood: Rioja
Rosé: Listel
Ook een enorme champagne liefhebber maar dan bij voorkeur Moët.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 18:58

NatasjavE schreef:
Pandora2 schreef:

En dan meteen een kistje kopen :')

https://www.grandcruwijnen.nl/chateau_petrus

De Prestige Collection ! Om een paar flesjes uit te delen aan de vrienden :=

Albert Inderdaad, de Saint Estephe is ook heerlijk !

Ik vergat nog de Muscat des Rivesaltes. Een zoete dessertwijn :9
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 28-12-19 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 18:59

Ooit ook een turkse wijn gedronken: k#tman. Nou het merk moest al een aanwijzing zijn.....verder zijn de australische wijnen van zeer constante industriele kwaliteit. Enorme roestvrijstalen vaten en houtsnippers, leuk voor de bbq, maar dan haal ik liever een achterhoeks wijntje op bij de plaatselijke wijngaard.
Champagne: achterhoekse bubbel en de brut van apostelhoeve zijn echt klassen beter dan een bollie.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:01

_O- De naam alleen al... :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:06

Turkse wijn zal net zo kwalitatief zijn als de gemiddelde Griekse huiswijn. Denk ik dan. Zo vaak ben ik dan weer niet in Turkije geweest.
Eerste keer dat ik daar een glas wijn dronk dacht ik serieus dat Patrick me de azijn had ingeschonken.

Maarrrrr...er zijn ook echt leuk Griekse wijnen.. van Santorini bijvoorbeeld.

Deze is best ok.
https://anderewijn.nl/wijn/Atlantis_White.php

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:13

Voor je rode wijn maakt het natuurlijk erg veel uit of je van zware of van lichtere wijnen houdt. Bordeaux of Bourgogne. Bordeaux kan ik fijn vinden met kaas maar ben ik verder niet zo weg van. Côte du Rhône drinkt vaak lekker makkelijk weg, ventoux ook, Bourgogne zijn over het algemeen wijnen die je horizontaal aan je gerechten kunt koppelen omdat ze overal bij gaan, accord mets vins in het Frans, of je koppelt verticaal, zoals bijvoorbeeld witte sancerre bij een vis voorgerecht, en dan een rode bij je hoofdgerecht als dat bijvoorbeeld rood vlees is, maar een goede rode Bourgogne zou je daar (horizontaal dus) ook bij kunnen doen. Weet niet of je in Nederland aan Guigal wijnen kunt komen, dat is een assemblage wijn die heel erg lekker is...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:17

Mijn man drinkt graag whiplash:

Afbeelding

Hier slechte ervaringen met het wijnhuis.
1x besteld en je komt niet meer van ze af

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:30

Oh, dan moet je eens een zoete sherry proberen. Nectar.
(leuk zo'n wijn topic)
Laatst bijgewerkt door Albert op 28-12-19 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:31

Ik heb onlangs een fles wijn gekocht die Da Vinci heet en uit de geboorteplaats van Leonardo da Vinci komt. Omdat er een heel mooi schilderij van hem opstaat. Daarom heb ik het dus gekocht (bij Bofrost). Ik heb hem nog niet opengemaakt omdat ik meestal bockbier drink.Wat ik ook lekker vind is prosecco,maar ik kan die flessen haast niet openkrijgen zonder ongelukken! En verder vind ik een aanrader (maar dat is persoonlijk) biologische Chateauneuf-du-Pape.Die had ik van Albert Heijn. Wel zwaar en prijzig.Ook een mooie fles,dat telt bij mij mee.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:34

Ik werk bij Makro en ga na werktijd graag even wat proeven :-)

@TS: als je van volle, boterige witte wijnen houdt:
De Chardonnay van Enate, Spaanse wijn gerijpt op hout. Hele volle smaak. Als ik chardonnay drink ga ik voor deze, ben verder eigenlijk meer van de wat meer mineralige witte wijnen zoals Riesling en Gruner Veltliner of een stevige rode wijn.

Favorieten van mij die nu thuis staan:
De Gruner Veltliner van Domane Wachau
Malbec van Zuccardi
Brunilde Primitivo uit Italië

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 20:01

Voor schuimwijn gaan wij erg graag naar Bernard-Massard.
Voor champagne hebben wij enkele flessen Esterling staan en dan van een klein wijnhuis uit de buurt van Epernay genaamd Jacquinot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 20:07

Pandora2 schreef:
DeMolenhoek schreef:
De Liefmans wijnen zijn heel lekker. Zowel de Franse als de Afrikaanse. De Franse kopen wij in de Delhaize (België) en de Afrikaanse zijn te vinden in de AH. Kosten een €6/€6.5 per fles.

Ik wist niet dat Liefmans ook wijn had ! Dacht enkel bierbrouwerij.
Weer wat geleerd vandaag ! :P

Mijn voorkeur is ook de Sancerre.
Van bubbels lust ik zowat alles. Cava, prosecco, champie...laat maar komen :D

Sorry mistypt, het is Lindemans :o

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 20:10

Ah oké :D
Maar ze hebben allebei lekkere Kriek, dat dan weer wel :=

Anoniem

Re: Wijnliefhebbers, deel je favoriete wijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 20:36

Die namen lijken ook zo op elkaar :') Maar de wijn is ook zeker een aanrader. 3 jaar geleden ontdekt en niet meer weg te denken uit onze koelkast :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 21:31

Als je graag Kriek drinkt (het bier) moet je die van brouwerij Lefebvre eens proberen. Kan je normaal wel vinden in de colruyt in België (is dezelfde brouwer van Barbar, Hopus en Manneken Pils). Die kriek zit tussen Liefmans en Lindemans in.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 21:47

Ik ben net een paar jaar pas wijn aan het drinken en nog steeds een beetje zoekende. :')
Ik vind in ieder geval zo in de koudere maanden een Cab-Sauv erg lekker of een Malbec. Meeste Merlot wijnen vind ik ook lekker.

Wit vind ik eigenlijk alleen Chardonnay lekker en dan het liefst als het wat warmer is. Ik drink s'zomers ook nog graag een zoete witte met ijs. (Niet nu mij gaan afmaken aub _O- )

Maar ik ben ook erg nieuwsgierig en wil graag meer erover leren. Qua afkomst ben ik nog totaal niet op weg, als ik wijn uit de winkel haal dan neem ik vaak op de gok en op de recensies een fles maar let eigenlijk nooit op de afkomst van de druif. Rode wijn heeft wel echt mijn voorkeur, dat kan imo echt een gerecht of een delicatesse afmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 21:52

Varekaj schreef:
Als je graag Kriek drinkt (het bier) moet je die van brouwerij Lefebvre eens proberen. Kan je normaal wel vinden in de colruyt in België (is dezelfde brouwer van Barbar, Hopus en Manneken Pils). Die kriek zit tussen Liefmans en Lindemans in.

Bedankt voor de tip! Ik drink heel erg graag barbar.